PDA

View Full Version : bloed op mn snaren



Valentijn
26 februari 2007, 20:11
de titel klinkt misschien beetje luguber, maar dat valt wel mee verder.

Ik had van de week een optreden waar ik mn vingers kapotgespeeld heb (tijdje niet geoefend vanwege ziekte etc). In ieder geval, ik had dus va het 4e nummers ofzo en bloedblaar die open gegaan was. Optreden moest natuurlijk door, dus ik heb gewoon gespeeld (speelt niet prettig trouwens, bloed.. als t aan het bloeden is zijn je snaren te glad, en als t stop begint t te kleven) verder niet zo veel last van gehad. Maar mn snaren zijn nu dus wel vies.... En ik vroeg me af of er nog meer mensen hier last van gehad hebben.. en hoe ik t beste mn snaren schoon kan maken? of dat t gewoon hopeloos is.

Ik weet dat uitkoken kan bij oude snaren, maar hier ook? of met alcohol schoonmaken?

Valentijn

FC Spoiler
26 februari 2007, 20:19
Kijk hier eens: Klik (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=4173)
Werkt geweldig!

CowGuitar
26 februari 2007, 21:24
Doekje erover heen, als dat niet helpt gewoon nieuwe snaren kopen.
Rare gedoe allemaal om schone snaren te krijgen :stop:

vox
27 februari 2007, 03:05
heb het ook weleens gedaan uitgekookt, was hopeloos en de snaren winkel was dicht vandaar.. de dikkere snaren lukt wel de dunnere gaan alleen sneller stuk dan normaal.. maargoed nieuwe snaren erop en het is weer oke.. ;)

FC Spoiler
27 februari 2007, 08:25
Niet koken! Daar gaan de snaren volledig van naar de kloten!
Methode uit m'n link werkt perfect, de snaren voelen en klinken als nieuw :speed:

Don Capo
27 februari 2007, 08:48
He jij bent de bassist van Skabouter dan toch? Tenminste die heette ook Valentijn en haalde vorige week ook zijn vingers open in de Volta....


Anders is het wel heeeeeeeeel toevallig

RavenJinn
27 februari 2007, 10:09
lol, klinkt inderdaad best ziek, vooral die titel :satisfie:

Valentijn
27 februari 2007, 12:26
yup, zit bij Skabouter in de band

En met uitkoken heb ik inderdaad ook slechte ervaring, maar dat waren ook oude snaren, en deze zijn nog vrij nieuw... vandaar dat ik even kijken of ik iets kan doen behalve ze weer vervangen. Zal die link proberen, en anders worden t toch nieuwe snaren

In ieder geval bedankt

hoofd
27 februari 2007, 23:18
Valentijn was erg rock 'n roll afgelopen donderdag! :rockon:

peddel
27 februari 2007, 23:24
:eek: klinkt nasty! Maar dit soort die-hard gedrag kenmerkt rock 'n roll!

vox
27 februari 2007, 23:42
dact-tape en seconde lijm ;)

Valentijn
28 februari 2007, 10:32
t was jammer dat t niet zo vol was, ik vond het wel leuk. En wel lekker gespeeld (op wat druppeltjes bloed hier en daar na)

ik heb nog geprobeerd met pleisters spelen, maar dat ging echt voor geen meter.... En had er (gelukkig) niet zo heel veel last van, dus doorspelen was niet zo'n heel groot probleem.

grootste probleem was nog dat ik die zaterdag nog een optreden had. Maar die heb ik erg goed overleefd (wel met andere bas, dit keer met nylon flatwound snaren. zijn wat zachter voor mn vingers :) )

jorrit
28 februari 2007, 12:54
schoonmaken? kom op zeg, ben je nou rock en roll of niet? dat laten we er gewoon opzitten!!

ik speel zo vaak mn vingers kapot bij een optreden, te fanatiek bezig te harken op gitaar...

schoonmaken... tsss

Don Capo
28 februari 2007, 13:01
t was jammer dat t niet zo vol was, ik vond het wel leuk. En wel lekker gespeeld (op wat druppeltjes bloed hier en daar na)

ik heb nog geprobeerd met pleisters spelen, maar dat ging echt voor geen meter.... En had er (gelukkig) niet zo heel veel last van, dus doorspelen was niet zo'n heel groot probleem.

grootste probleem was nog dat ik die zaterdag nog een optreden had. Maar die heb ik erg goed overleefd (wel met andere bas, dit keer met nylon flatwound snaren. zijn wat zachter voor mn vingers :) )

Niet zo vol????? Je had de drie leukste mensen van gitaarnet binnen en nog ben je aan het klagen..... !!

Volgende keer gewoon met je tanden verder gaan......

skabouter
28 februari 2007, 18:55
idd valentijn, niet mekkeren! Gio was er, tuurlijk was het vol :D
overigens had je er zaterdag geen last meer van toch?

Valentijn
2 maart 2007, 12:09
De belangrijke mensen waren er inderdaad

Maar er waren nog wat mensen die ik had uitgenodigd die er niet waren, dus dat was jammer...

En dat schoonmaken is omdat de klank er niet bepaald op vooruit gegaan is....

En ik zal vast gaan oefenen met mn tanden

jorrit
3 maart 2007, 12:09
wow hoeveel bloed zit er op die snaren... volgens mij als je dat wilt gaan horen moeten er wel klodders aan vast geplakt zitten.... :D

vox
3 maart 2007, 23:15
wow hoeveel bloed zit er op die snaren... volgens mij als je dat wilt gaan horen moeten er wel klodders aan vast geplakt zitten.... :D

en een vinger minstens.. ;) maar goed je ken er lang over blijven lullen maar bloede en kokend water wil meestal wel lukken..

BigApe
4 maart 2007, 17:33
Los even van het al dan niet uitkoken van snaren, of ze in spiritus stoppen, je kunt ook kijken naar de oorzaak van het spelen van een bloedblaar. Mijn ervaring is dat als je bas te zwaar is afgesteld, je veel "harder" moet werken en de vingers dus veel te lijden hebben.

Dusss... zorg dat je een zo laag mogelijke actie van de snaren hebt; speelt veel lichter en je vingers hebben dus veel minder te lijden. Is wel even wennen want in het begin sla je net zo hard aan als dat je gewend bent en gaan je snaren kletteren. Maar na een tijdje merk je dat je veel lichter speelt en veel makkelijker accenten kunt geven door iets harder aan te slaan.

Al met al, veel minder kans op blaren en vuile snaren... en een veelzijdiger geluid!

vox
4 maart 2007, 17:41
plectrum als gerprobeerd? of niet jou ding?

Valentijn
5 maart 2007, 12:54
Nou de klodders zaten er wel op, maar die gingen er wel makkelijk af.

En plectrum hou ik niet van.. en daarom te weinig geoefend en kan ik t niet.

En over die bloedblaren. Daar heb ik alleen last van als ik te lang niet gespeeld heb door ziektje bijvoorbeeld. Of als mn bas op t podium te zacht staat.. dat je steeds harder probeert te spelen.

Maar als ik gewoon regelmatig speel heb ik nergens last van

vox
5 maart 2007, 19:21
vind het persoonlijk ook knapper als een bassist zonder plectrum staat te spelen.. vind dat mooi..

onze bassist speelt wel met plectrum maar dat heeft ie zo geleerd.. ik dacht juist dat het met plectrum makkelijker was om te doen..

Valentijn
5 maart 2007, 20:28
Als je altijd met plectrum gespeeld hebt is dat inderdaad makkelijker

Maar ik ben begonnen met mn vingers, en ik vind dit makkelijker, en vind het geluid mooier.

Ik ken ook wel behoorlik wat bassisten die om verschillende redenen met plectrum spelen

Henkie spenkie
7 maart 2007, 23:20
haha ik had laatst min of meer het zelfde probleem! Hoewel de oorzaak iets anders was; lang niet opgetreden en toen ik weer mocht stond ik zo enthausiast hard te rammen dat ik mijn vingers stuk speelde.. tijdens het optreden af en toe een beetje wegvegen en verder geen probleem..vond t wel rock n roll :rockon: :roll:

Ik vroeg me alleen af; snaren schoonmaken??! Is dat gebruikelijk? Ik speel nu een paar jaar bas, maar ik heb nog nooit snaren schoon gemaakt. Kan ook niet zeggen dat ik er nooit van gehoort had. Ik heb jaren geleden een keer een schoonmaakzetje gekocht, maar dat is afzetterij..€10,- voor een raar poetsdoekje die niet helpt.

Over het algemeen koop ik om de 2 à 3 maanden nieuwe snaren omdat de oude dan minder mooi klinken door het vet van mijn vingers e.d. maar als iemand mij kan vertellen hoe ze wel goed schoon te maken zijn dan hoor ik het graag..scheelt me weer 40 eurie aan snaren iedere keer ;)

FC Spoiler
8 maart 2007, 00:02
Kijk hier eens: Klik (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=4173)
Werkt geweldig!
Pagina 1 van dit topic ;)

Henkie spenkie
8 maart 2007, 01:09
Oepsie:D lezen is niet echt mijn sterkste kant geloof ik. In ieder geval bedankt! :satisfie: Binnenkort maar eens uitproberen :) Overigens was het bij mij voorheen nog nooit zo ver gekomen dat ik ze echt moest schoonmaken; ik brak mijn snaren vaak al na 2 maanden (waarschijnlijk door een braampje) en jah 1 nieuwe snaar klinkt natuurlijk voor geen meter. Maar dat is nu verholpen dus ff proberen

danke

Valentijn
8 maart 2007, 11:52
Ik ben ook niet zo'n fan van schoonmaken van snaren (voordat ik dit probeerde) want vond de klank er niet echt beter op worden, en ze braken veel sneller.

Moet zeggen, heb dit geprobeerd, en t klinkt heel behoorlijk weer.

Maar zoals ik al zei, normaal maak ik niet schoon, ik koop dan nieuwe snaren. Met oude snaren is de kans op breken toch alleen maar groter, helemaal na schoonmaken

FC Spoiler
8 maart 2007, 12:25
Ze worden idd steeds zwakker iedere keer dat je ze eraf haalt. Maar als je het voorzichtig doet en je legt ze er op dezelfde manier weer op (niet forceren) dan valt het wel mee.
Ik breek bijna nooit snaren , gebruik R. Cocco 110-90-70-50 op m'n Alembics en sla toch wel behoorlijk aan (metal http://www.basgitaarforum.nl/images/smiles/icon_twisted.gif)
Met deze methode gaan ze zeker 4 x langer mee en waarschijnlijk nog langer. Als er groeven in de snaren komen en ze niet meer te stemmen zijn, dan gaat er een nieuw setje op.

Henkie spenkie
8 maart 2007, 15:08
Opzich zie ik ook niet zo in waarom je snaren zouden breken als je geen last van een braampje hebt ofzo... misschien als je te enthousiast bent met pullen tijdens het slappen?
Hoe doen jullie dat trouwens als je een snaar breekt tijdens een optreden? Hebben jullie reservebas?
Ik zag van Katoen een keer en die hadden gewoon een vette jam die rustig begon waardoor de bassist tijd had zijn snaar te vervangen en toen hij klaar was begon het ruigere stuk waar de bas inviel..dat was wel super vet

sickpunk
8 maart 2007, 17:02
ik hbe al regelmatig snaren gebroken... en als je constant je snaren stemt en ontstemt(dus om bijvoorbeeld je snaren schoon te maken) dan zeggen ze uit eindelijk "bekijk het maar!" metaal moeheid...

verder heb ik altijd ene back-up bass bij me en mis ik bijna niets van een nummer op die manier... gewoon zorgen dat alles klaar staat(dus band er al om, al gestemd enz enz) kabeltje uit de oude bass, in de nieuwe bass... SPELEN!!

Henkie spenkie
11 maart 2007, 19:29
Heb vandaag even die schoonmaak methode geprobeert (alleen dan met een holle bezemsteel en een zakje eroverheen tegen het verdamen&de geur maar dat boeit niet)

WOUW dat werkt echt man! Super! Ik zou niet helemaal zeggen als nieuw maar ze waren dan ook wel erg vies (t scheelt niet veel van nieuw).. Echt super! bedankt :D

sandra-kane
20 maart 2007, 17:42
hey,
gewoon met een doekje erover en dan is het bloed toch weg
en anders moet je nieuwe snaren kopen
van sandra

Bassbitch
20 maart 2007, 17:46
Met opgedroogd bloed werkt dat helaas niet. Aan het begin van dit topic staat een goede methode om opgedroogd bloed van je snaren te krijgen, zodat je geen nieuwe hoeft te kopen.

Henkie spenkie
21 maart 2007, 11:58
Geen idee of het toeval is, maar ik had 2 week geleden de snaren dus schoon gemaakt op de manier die hier beschreven is, en nu ging tijdens een bandrepetitie mijn A snaar stuk. Best vreemd want dit heb ik nou echt nog nooit eerder gehad. Alleen met de E snaar maar daar zat gewoon een braam. Dit setje snaren had ik er nog nooit eerder afgehad dus metaalmoeheid na 1 keer? :confused:
Aan de andere kant zie ik ook weer niet zo goed waarom je snaren echt aangetast zouden worden. :dontgeti:

Nu hoorde ik iets van snaren 10 minuten in een pannetje met kokend water met zout en azijn. Iemand hier ervaring mee?

Damage Inc.
21 maart 2007, 12:25
Ik heb wel een keer (op gewoon gitaar) met een snee in m'n vingertop live moeten spelen.
Toen kwam er ook een solo met een hele diepe bend op de 1ste snaar in voor...
Ik heb 'm gewoon geforceerd, want je speelt Metal of je speelt 't niet, zo dus wel :P .
Maar 't is niet prettig zo'n dun stuk staal IN je vinger nee :S ...

- Damage Inc.

schwalbe
21 maart 2007, 17:55
Nu hoorde ik iets van snaren 10 minuten in een pannetje met kokend water met zout en azijn. Iemand hier ervaring mee?

Daar gaan ze nog sneller van stuk omdat de snaren daar van gaan corroderen. Reinigen met spiritus/wasbenzine is echt het beste. En inderdaad kun je hiermee de levensduur van de snaren zodanig verlengen dat ze van ouderdom knappen op een gegeven moment. Dat dat bij jou 2 weken na de eerste reiniging was is volgens mij gewoon toeval.

FC Spoiler
21 maart 2007, 18:53
Dat koken is idd superslecht...
Ik heb m'n setje (R.Cocco) nu 2 keer met de "supermethode" gedaan, geen problemen en de snaren klinken als nieuw.
Je moet de snaren er voorzichtig afhalen en opzetten, op precies dezelfde manier als ze eraf gekomen zijn.

Henkie spenkie
21 maart 2007, 23:14
Okeej dan, bedankt! :) Ik las net inderdaad ook al iets in een zelfbouw topic over hardware van je gitaar ouder te laten worden door water met zout en azijn dus begon het al vreemd te vinden(A)

Valentijn
22 maart 2007, 20:36
Geen idee of het toeval is, maar ik had 2 week geleden de snaren dus schoon gemaakt op de manier die hier beschreven is, en nu ging tijdens een bandrepetitie mijn A snaar stuk. Best vreemd want dit heb ik nou echt nog nooit eerder gehad.

Vertelde je niet ook dat die snaren die je zo schoongemaakt had al heel erg oud waren... Je snaren worden hiervan vast wat zwakker, maar als je snaren al oud waren dan kan t natuurlijk ook nog steeds daaraan liggen

Henkie spenkie
3 april 2007, 01:19
Daar zit wat in.. Hoewel aan de andere kant..snaren moeten lang mee kunnen gaan als de gitaar goed is en je niets raars doet. Had ze er ook nog niet afgehaalt en moet zeggen metaalmoeheid lijkt me ook iets dat pas na vaak eraf halen en erop zetten gebeurt lijkt mij.

De bassnaar die mijn gitarist erop te zetten bleek een shortscale te zijn :confused: lekker handig. Dus ik moet er alsnog nieuwe op zetten.

Maar nu zag ik dat mijn hale hals eigenlijk wel best smerig is. Eerder maakte ik hem best vaak schoon (iedere keer als er nieuwe snaren op kwamen) maar nu bijna nooit meer.

Maken jullie die boel vaak schoon?

Valentijn
3 april 2007, 16:29
nope, al zou t wel een keer mogen gebeuren ;)

skabouter
3 april 2007, 17:14
ga dat es doen dan! je komt zo niet in de oefenruimte met smerige snaren hoor, t moet maar es over zijn :D

Valentijn
4 april 2007, 10:40
je moet wel wat beter lezen... we hadden t nu over de toets, niet meer over de snaren :)

Henkie spenkie
4 april 2007, 10:43
Kreeg een beetje het idee dat tijdens het spelen het vuil van de toets op de snaren ging zitten..misschien toch maar een keer schoonmaken.

Valentijn
4 april 2007, 10:45
daar heb ik nog nooit last van gehad...

dus blijf lekker lui... t komt er wel een keer van