PDA

View Full Version : Fretbuzz op lage E en A snaar



Gitarezzo
26 februari 2007, 19:36
Ik heb continu als ik een powerchord speel last van erge fretbuzz. Je hoort het niet echt door de versterker maar het is zeer irritant. Ik vermoed dat het ligt aan de topkam, die ligt waarschijnlijk te laag. Ligt het hieraan denken jullie of moet ik het ergens anders zoeken? Als het aan de topkam ligt dan laat ik er zo snel mogelijk wat aan doen aangezien het probleem het speelplezier bederft.

Alvast bedankt,

Wibe

e!
26 februari 2007, 19:38
Wat voor gitaar?

Gitarezzo
26 februari 2007, 19:40
Een statocaster replica, een jim harley, ik ben er wel achter dat het een slechte gitaar is bespaar me dat. Maar ik wil weten wat eraan te doen is...

D3nnis
26 februari 2007, 19:42
Je zegt fretbuzz bij een powerchord....maakt het dan nog wat uit in welke positie?
Of bedoel je met losse snaar?
Want als je powerchord bv in 5e positie speelt doet die topkam er niet gek veel toe lijkt me...en ligt het probleem dus ergens anders...

Gitarezzo
26 februari 2007, 19:47
voornamelijk bij powerchords, maar ook klein beetje als ik een enkele noot speel. Hoe lager (bijv. 4 2) ik de powerchords speel hoe erger de fretbuzz

Ic3gl0vE
26 februari 2007, 19:54
Je zou eerst kunnen bekijken of de holling van de hals wel goed is en of je brugzadels niet te laag staan, voordat je je wat aan je topkam laat doen.

Gitarezzo
26 februari 2007, 20:01
Ik heb er niet bepaald verstand van, maar het is waarschijnlijk wel te verhelpen?

sebass
26 februari 2007, 22:07
Wat voor gitaar is het? Je kunt idd de curvature van de hals bijstellen of in eerste instantie het zadeltje omhoog zetten of de hele brug. Ligt een beetje aan de gitaar. Aangezien je het niet door de versterker hoort zou ik niet zo snel de hals aan gaan passen. Het kost je overigens wel wat bespeelbaarheid namelijk of je moet van hoge actie houden.

Gitarezzo
27 februari 2007, 22:36
wat houdt hoge actie in?

Ik heb het inmiddels laten verhelpen in de winkel waar ik m'n gitaartje vandaan heb, hij klinkt nu best aardig en ben er tevreden mee. De man van de winkel stelde de kromming van de nek bij en schroefde wat aan de brugzadeltjes. De snaren staan nu wat hoger maar het is goed te bespelen.

e!
28 februari 2007, 12:00
De actie (action) is de term voor "de-afstand-tussen-de-onderkant-van-de-snaar-en-het-fretboard".

Rinze
28 februari 2007, 12:29
De topkam kon het ook niet zijn, bij powerchords heeft die geen invloed. Kijk op http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html voor een handleiding voor het afstellen van je gitaar, je kunt er ook een PDF van downloaden.

Doe het voortaan zelf, daar leer je een hoop van en dan kun je na wat oefening je gitaren precies zo instellen als jij het wilt. Bij een gitaarzaak of gitaarbouwer stellen ze de gitaar altijd op een soort gemiddelde in, tenzij jij ander aangeeft. Dat gemiddelde hoeft helemaal niet jouw ideaal te zijn, dat hangt van je speelstijl en verdere voorkeuren af. Bovendien kost het op deze manier - op de eenmalige aanschaf van een paar kleinigheden na - niks.

Gitarezzo
28 februari 2007, 14:01
Een super handige site, als er problemen zijn zal ik daar als eerste 'ns kijken. Misschien dat het er een keer van komt dat iemand mij het afstellen echt kan leren, want zelf prutsen zie ik niet zo zitten, aangezien er risico's aan gebonden zijn. Mij is weleens verteld dat als je de halspen te ver draait, dat dan de nek kapot kan gaan, de nek is ook erg gevoelig daarvoor.

Maar m'n gitaar is ok dus ik ga gewoon weer lekker spelen.

Rinze
28 februari 2007, 14:40
Een super handige site, als er problemen zijn zal ik daar als eerste 'ns kijken. Misschien dat het er een keer van komt dat iemand mij het afstellen echt kan leren, want zelf prutsen zie ik niet zo zitten, aangezien er risico's aan gebonden zijn. Mij is weleens verteld dat als je de halspen te ver draait, dat dan de nek kapot kan gaan, de nek is ook erg gevoelig daarvoor.

Maar m'n gitaar is ok dus ik ga gewoon weer lekker spelen.

Het is net als met computers: een heleboel mensen zijn zo bang dat ze iets kapot maken dat ze de boel niet fatsoenlijk onderhouden en daardoor een computer of gitaar hebben die maar op de helft van zijn kunnen funktioneert.

Je maakt echt niet zomaar iets kapot. Wat de halspen betreft: je hoeft er over het algemeen slechts een halve draai of minder aan te geven. Hij mag even weerstand bieden, "los komen" zeg maar, als ie daarna nog moeilijk draait dan kun je er beter even mee heen gaan. Verder is het een stevig stuk ijzer en de hals is ook een stevig stuk hout, daar gebeurt niet snel iets mee door het afstellen.