PDA

View Full Version : Elementen waxen



888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 18:50
waarom zou je jouw element waxen en hoe moet dat???

en op welke gitaren kan je dat doen?

D3nnis
26 februari 2007, 19:09
waarom zou je jouw element waxen


Als je last hebt van een gillende feedback dan kan dat liggen aan losliggende windingen van je elementen, wat een reden zou kunnen zijn om te (laten) waxen.

Echter, waxen is absoluut geen garantie dat het opgelost is!

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 19:40
kan het alleen op een bepaald soort gitaar??? b.v. les pauls?

madman
26 februari 2007, 19:49
het helpt wel goed bij de meeste elementen, en het kan in principe bij vrijwel ieder element zo ver ik weet wel

hoe;

men neme een zak waxinelichtjes
schroef en soldeer de elementjes los uit je gitaar
neem een pannetje met water, zet in het midden een beker, of iets van een bakje wat iig groot genoeg is om je hele element in onder te dompelen, en vul die beker met waxinelichtjes
zorg dat dat bakje/beker iig stabiel staat!!!
zet dat pannetje bij voorkeur op een keramische of inductieplaat, de parafinedampen die uit de beker kunnen komen zouden brandbaar kunnen zijn.
laat het water niet koken, maar zorg ervoor dat het wel warm genoeg is om de theelichtjes te smelten dat kan in het begin best langzaam gaan, en als de theelichtjes eenmaal gesmolten zijn, laat dan rustig aan je elementje erin zakken
zorg dat je iets hebt waaraan je em ook weer omhoog kan hijsen, of een keertje kan verleggen ofzo
laat ze er zo'n 10 minuutjes in zitten, in ieder geval tot er geen belltjes meer omhoog komen, ook niet als je em even omdraait ofzo
haal ze er dan uit, en leg ze dan op een oude krant ofzo
laat ze lekker een uurtje afkoelen, en poets dan de overbodige was een beetje van de bovenkant enzo.
weer terug in je gitaar zetten, terug vast solderen (let op dat ie dan weer hetzelfde is aangesloten als eerst)
en klaar

ik heb zo een gitaar die clean al rond begon te zingen in een oefenruimte gedaan
nu kan ik de gain vol open draaien en blijft het nog steeds muisstil:)

Mattia
26 februari 2007, 19:53
http://www.stewmac.com/freeinfo/A-LINDYFRALIN.html

Staat alles dat je moet weten.