PDA

View Full Version : halshoek



blimb
26 februari 2007, 18:36
Ik weet niet zo goed of dit op zijn juiste plek staat of dat het eigenlijk ergens anders naar toe moet .. als het verplaatst moet worden, dan moet dat maar ;)

Maar ik zat me eens te verdiepen in doorlopende nekken en halshoeken .. en dan vooral met betrekking tot de vraag wat voor meer speelcomfort zorgt .. een hals met hoek of zonder? Een halshoek kan toch vermeden worden door de brug te verzinken.. of zeg ik nu iets geks?

Ik heb het idee dat bij het maken van een gitaar met een doorlopende hals het makkelijker is om de brug te verzinken i.p.v. een halshoek te gaan schaven .. maar als het speelcomfort van een gitaar met halshoek echt hoger ligt dan kan ik me voorstellen dat voor de hoek gekozen wordt.. Ik kan me echter voorstellen dat het speelcomfort hoger ligt bij een hals met een halshoek .. en dit wordt belangrijker naarmate de hals langer wordt, je zal meer plezier hebben van het effect op een basgitaar dan op een shotscale gitaartje ... naarmate je lagere noten gaat spelen is de greep makkelijker bij een hals met een licht hoek dan zonder .. althans dat idee heb ik ..



Iemand die hier iets zinnigs over weet te zeggen?

kiem
26 februari 2007, 18:56
je hoeft een brug helemaal niet te verzinken in de body als je geen halshoek maakt, t ligt er alleen aan watvoor brug je hebt, met een tune o matic brug heb je een halshoek nodig, bij een strat/tele achtige brug, en bij de meeste tremolos heb je geen halshoek nodig en kan je de brug gewoon op je body schroeven zonder probleem, over speelcomfort tussen halshoek en geen halshoek zijn alleen persoonlijke meningen/voorkeuren van toepassing.

zinnig genoeg?? :D

blimb
26 februari 2007, 22:57
je hoeft een brug helemaal niet te verzinken in de body als je geen halshoek maakt, t ligt er alleen aan watvoor brug je hebt, met een tune o matic brug heb je een halshoek nodig, bij een strat/tele achtige brug, en bij de meeste tremolos heb je geen halshoek nodig en kan je de brug gewoon op je body schroeven zonder probleem, over speelcomfort tussen halshoek en geen halshoek zijn alleen persoonlijke meningen/voorkeuren van toepassing.

zinnig genoeg?? :D
ok klopt, het licht idd aan de hoogte van de brug ten opzichte van de hoogte van je fretboard .. en de gewenste action.. maar je kan dus de eventuele noodzaak van een enck angle compenseren door de brug te verzinken .. Nu vroeg ik mij af of "men" en ik weet dat dat een beetje een vage term is in muziek wereld .. het over het algemeen prettiger vindt om met een neck angle te spelen dan zonder... NU ga ik vast weer op mijn bek door te denken dat iets ooit is nderzocht in de muziekinstrumenten bouw en nu blijkt dat dat helemaal niet zo is ..

Maar goed .. iemand meer zinnigs ;)

Mattia
27 februari 2007, 06:58
Beetje neck angle kan best fijn zijn, en dan met name bij een dikkere body. Maar ga eens 'air bas' spelen. Het is vaak vermoeiender om je arm naast/achter je te hebben dan een klein stukje voor je. Zoveel scheelt het allemaal niet. De ene vind een strat-achtige (nouja, Fender-achtige) lekkerder spelen, ook vanwege de afwezige halshoek, de ander een Gibson-achtige. Ik vind een klein beetje hoek wel lekker, tenminste, storen doet het niet, ziet er goed uit, bespeelbaarheid is prima.

(moest jij niet nog wat lijm/CF rods hebben, trouwens?)