PDA

View Full Version : Klusons vervangen, maar door welke ?



Brammibal
26 februari 2007, 18:29
Ik heb een vraag.
Ik wil de kluson tuners van mijn sg vervangen omdat ik het idee heb dat dit de reden van het ontstemmen is. Welke 8.5 mm tuners zijn er op de markt die jullie me kunnen aanraden, het heeft wat haast want deze zaterdag heb ik een gig. Ik heb al gekeken op tonefactory en voxhumana, maar daaar staat niet bij hoeveel mm ze zijn. Alvast Bedankt!

Ps. dit soort zitten er nu op:
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/MC33N.jpg

patricia
26 februari 2007, 18:37
ik zou ff bellen met voxhumana.

het is toch de aangewezen zaak voor dit soort dingen.

The Underdog
26 februari 2007, 18:54
Als je problemen hebt met ontstemmen, is dat meestal omdat je een slechte topkam hebt. Smeer een beetje grafiet in de groeven en stem je snaren opnieuw.

guitartub
26 februari 2007, 19:14
Als je je klusons wilt vervangen kun je dat met Grovers doen. Zal ongetwijfeld een verbetering zijn.

Ic3gl0vE
26 februari 2007, 19:53
Als je problemen hebt met ontstemmen, is dat meestal omdat je een slechte topkam hebt. Smeer een beetje grafiet in de groeven en stem je snaren opnieuw.


Ik meen ook ergens iets gelezen te hebben over teflon op de topkam spuiten, is dat ook zinvol? Waarschijnlijk wel even je topkam uit de gitaar halen dan of alles afplakken natuurlijk.

frekie
26 februari 2007, 20:18
Als je dit soort mechanieken wil vervangen door Schallers/Grovers enz. moet je de gaten in de kop groter maken. Dan kan je dus niet meer terug en is je gitaar niet meer origineel. Bovendien lopen de snaren met Grovers in een flauwere hoek over de topkam. Die Klusons hebben een kortere "shaft" zeg maar. Klusons zijn vaak niet zo denderend, ook de (Tokai) kopietjes niet. Die Jappen kopieerden ook de gebreken 8-)

Dirkdewaard
26 februari 2007, 20:42
Als je je klusons wilt vervangen kun je dat met Grovers doen. Zal ongetwijfeld een verbetering zijn.

Voor mij werkte dit perfect.
Lekker de gaten vergroten met een houtvijl als ze niet passen, het gaat maar om een milimetertje ofzo. Ze zijn er ook in de goede mm maat als je goed zoekt.

Orpheo
26 februari 2007, 20:43
ik heb het liefst sperzel locking tuners. Ik heb er een keer 'aan geroken' en ik ga absoluut niet meer terug. Als er al gotoh of grover op zit, dat mag NET, maar anders komt er onherroepelijk sperzel op.

Brammibal
26 februari 2007, 23:57
Als je problemen hebt met ontstemmen, is dat meestal omdat je een slechte topkam hebt. Smeer een beetje grafiet in de groeven en stem je snaren opnieuw.
ik heb dat met een potlood al geporbeert, maar dat hielp niet.
ik zat te denken aan deze (http://store.guitarfetish.com/18wiopba3x3w.html). is 18:1 erg preceis, of minder precies dan mijn klusons? deze kan je in ieder geval wel vast draaien.
EN ZE ZIEN ER KOEL UIT!!!!
http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1937_13568708

omni
27 februari 2007, 09:29
T'is al vaker gezegd, maar ontstemmen ligt volgens mij maar heel zelden aan de tuners. (alleen als ze echt kapot zijn) Meestal is het: verkeerd de snaren erop of niet voldoende uitgerekt. Maar vaak is het de topkam. Als je stemt en je hoort af en toe je snaar 'springen' dan is de topkam te nauw voor de snaren en klemmen ze dus eigenlijk af.

Orpheo
27 februari 2007, 09:37
T'is al vaker gezegd, maar ontstemmen ligt volgens mij maar heel zelden aan de tuners. (alleen als ze echt kapot zijn) Meestal is het: verkeerd de snaren erop of niet voldoende uitgerekt. Maar vaak is het de topkam. Als je stemt en je hoort af en toe je snaar 'springen' dan is de topkam te nauw voor de snaren en klemmen ze dus eigenlijk af.

en het is al vaker gezegd: niet mee eens. Leg het mij dan maar eens uit hoe t kan dat mijn gitaar ontstemt als de ziekte met klusons, en nu er sperzels, grovers of gotohs opliggen, de gitaar alleen ontstemt als de snaren NET nieuw zijn of ik gewoon weer eens zo hard ram dat zelfs een lage e van 070 knapt.

Kim Wilson
27 februari 2007, 09:39
Tuners (en met name goedkope) kunnen een dermate speling hebben, dat ze wel degelijk oorzaak kunnen zijn van ontstemmen.

jimihattricks
27 februari 2007, 09:50
ik heb dat met een potlood al geporbeert, maar dat hielp niet.
ik zat te denken aan deze (http://store.guitarfetish.com/18wiopba3x3w.html). is 18:1 erg preceis, of minder precies dan mijn klusons? deze kan je in ieder geval wel vast draaien.
EN ZE ZIEN ER KOEL UIT!!!!
http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1937_13568708

18:1 is juist minder precies dan jouw klusons, die zijn 15:1 als t goed is.. spretzels :) bv zijn 12:1, heb ik zelf ook, erg fijn, maar je hebt er niks aan als je een sticky topkam hebt (dat je snaren zeg maar 'kriek' of 'pieng' doen als je ze aan t stemmen bent), dus dat zou ik eerst verhelpen (denk aan graphtech), mocht je dat probleem hebben..

Kim Wilson
27 februari 2007, 09:59
18:1 betekent toch dat je sleuteltje 18 keer rond moet voor één winding? Dan is dat preciezer dan 15:1. Je moet je stemsleutel dus meer verdraaien voor dezelfde verhoging/verlaging, dus preciezer...

GuitarMaster
27 februari 2007, 10:13
Idd, 18:1 is een stuk preciezer dan 15:1 of 12:1

jimihattricks
27 februari 2007, 10:33
woops!

:seriousf:

anyway, het topkam verhaal blijft wel gelden :)

DaveItUp
27 februari 2007, 10:36
Ik heb originele klusons op m'n epi(6 in line op 1 strip). Is daar een directe vervanging voor? Denk wel dat ik ze beter kan vervangen, want ze "slippen" nog al. Topkam heeft ook werk nodig dat wel, maar die klusons zijn al stokoud.

Rick trodat
27 februari 2007, 10:57
Maar die tuners die er nu op zitten zijn toch juist erg goed. Alle oude fenders hebben ze en alle gibsons gebruiken ze nog steeds. Ik vind ze heel precies, maar als deze van jouw kapot zijn is het een ander verhaal.

omni
27 februari 2007, 11:31
@orpheo Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar het is niet de meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem. Tenminste dat is wat ik geloof.
Natuurlijk kan een tuner kapot zijn, maar dat is wat anders en dan nog is dat er meestal maar 1. Ik wordt een beetje moe van mensen die iedere nieuweling steeds de meest dure upgrades proberen aan te smeren.

Kim Wilson
27 februari 2007, 11:37
Ik geloof dat toch anders. Er zijn bepaalde series gitaren die consequent baggertuners hebben gebruikt. De goedkoopste Squiers van een jaar of 10 geleden bijvoorbeeld, of diverse Epiphones. Bij die gitaren helpt een tuner-upgrade wel.

Ik ben het wel met je eens dat je eerst de topkam kunt laten vervangen. Mocht het probleem dan nog aanwezig zijn, kun je alsnog je tuners vervangen.

Dirkdewaard
27 februari 2007, 11:47
Dure upgrade? Volgens mij had ik mijn Nickel Grovers voor 25 euro.
Voor dat geld kijkt een gitaarman er precies 33 seconden naar.

GuitarMaster
27 februari 2007, 12:08
Maar die tuners die er nu op zitten zijn toch juist erg goed. Alle oude fenders hebben ze en alle gibsons gebruiken ze nog steeds. Ik vind ze heel precies, maar als deze van jouw kapot zijn is het een ander verhaal.

De Grovers op mijn Washburn zijn echt veel stemvaster en nauwkeuriger dan de Klusons die op mijn Fender usa strat zitten, die zitten er alleen op om hem er "vintage" uit te laten zien.

Ic3gl0vE
27 februari 2007, 12:11
Tuners (en met name goedkope) kunnen een dermate speling hebben, dat ze wel degelijk oorzaak kunnen zijn van ontstemmen.


Juist.
Ik heb gisteren even grondig de potloodtruc uitgehaald met de topkam en het hielp wel maar niet genoeg. Je kunt ook gewoon aan de tuners wiebelen en ze lijken niet allemaal dezelfde verhouding te hebben als je er aan draait. Goedkope bagger dus. Ik zal eens naar een setje grovers kijken.

Kim Wilson
27 februari 2007, 12:14
Nu is de potloodtruc geen wondermiddel. Als de groef te nauw gevijld is, kun je er nog zoveel potlood tussen prutten, maar dan gaat het nooit wat worden. Bepaal dus eerst of je snaren wel genoeg vrijheid hebben in de kam, dat daar geen wrijving ontstaat.

Ic3gl0vE
27 februari 2007, 12:35
Volgens mij is de topkam wel ok gevijld. 't Is wel een plastic topkammetje trouwens, kan 'm sowieso wel vervangen door een graphtech model want dat kost ook maar een paar euro, mits ik het zelf zou kunnen natuurlijk.

DaveItUp
27 februari 2007, 16:52
Laten we echt oude klusons(50s/60s als ik me niet vergis) niet vergelijken met dingen van later. Alleen de naam is hetzelfde. Heeft niets met de originele fabrikant te maken.

Brammibal
27 februari 2007, 17:23
Degene op mijn gitaar zijn tokaise kopieen van oude klusons, ik heb ehct het idee dat het daaraan ligt, het is neit zo dat als ik opdruk de snaar meteen uit stemming raakt, en dat die dan met een beetje drukkenb tussen de topkam en de tuners weer goed is. als ik 2 nummers speel (gewoon power akkorden rammen) dan is die gewoon ontstemt. ik heb ze trouwens besteld, zal mijn bevindingen hier wel is posten als ik ze heb.

schwalbe
27 februari 2007, 19:19
Ik ben nogal fan van de M6 locking tuners van Schaller: http://www.schaller-guitarparts.de/1111.htm

Bij Schaller hebben ze trouwens ook Kluson lookalikes die beter zijn dan de originele: http://www.schaller-guitarparts.de/11112.htm

Brammibal
27 februari 2007, 20:30
Het punt is dat ik de gaten neit groter wil maken, hij moet dus 8.5 mm zijn. die locking zijn 10mm. Nee nee i kehb dei wilkonsons besteld, ik heb ze gisteren besteld bij GFS, zouden ze voor zaterdag heir kunnen zijn ?