PDA

View Full Version : effect pedaaltje



The_Darkness
26 februari 2007, 16:53
ik wil graag een poging doen om een effect pedaaltje te bouwen nu heb ik een schema gevonden alleen staat daarbij dat er soms nog problemen zijn met ruis. Ik zelf heb niet superveel verstand van schakelingen ik weet de basis principes van alle componenten wel maar om problemen op te lossen in een schakeling is dat niet genoeg.
maar misschien dat er hier iemend is die het weet. waar kan die ruis vandaan komen en hoe zou je dat op kunnen lossen.
en zou ik de gok gewoon moeten wagen en dit pedaaltje bouwen.
of heeft er iemand anders een suggestie voor een overdrive/distortion pedaal met een buizen circuit.

Fumi SG
26 februari 2007, 17:05
Als ik je post zo lees ben je van plan een buizenpedaal te gaan bouwen, right? Daar zou ik als eerste project zeker niet aan denken, zeer weinig kans van slagen. Zéker als je weinig kennis van zaken hebt. Ik zeg niet dat het niet lukt, mijn eerste project werd me ook sterk afgeraden! Kijk eerst eens naar een leuke booster, deze zijn doorgaans simpel en vrij eenvoudig te debuggen. Check de search ook even, er moet genoeg te vinden zijn.;)

rhcp_schipper
26 februari 2007, 17:51
Hoe komt eht eigenlijk dat buizen overdrive's zo ruisen?

Ik heb zelf de Tube works rel tube overdrive, en die heeft ook veel last van ruis. ( en het pedaal heeft nog wel een eigen voeding)

The_Darkness
26 februari 2007, 17:57
ik zeg niet dat buizen distortions ruisen ik zeg alleen dat op de site waar ik het schema heb gevonden staat dat dat pedaal last heeft van ruis

rhcp_schipper
26 februari 2007, 18:05
ik zeg niet dat buizen distortions ruisen ik zeg alleen dat op de site waar ik het schema heb gevonden staat dat dat pedaal last heeft van ruis


Nee sorry, had eingelijk een quote willen doen bij Fumi SG.

Foutje

aad
26 februari 2007, 18:28
Hoe komt eht eigenlijk dat buizen overdrive's zo ruisen?

Ik heb zelf de Tube works rel tube overdrive, en die heeft ook veel last van ruis. ( en het pedaal heeft nog wel een eigen voeding)

Ik quote even uit mijn hoofd een uitspraak van Dirk-Hendrik enige tijd geleden (weet bij god niet meer wanneer dat was) "Het ding moet achterlijk hard worden ingestuurd" (of iets van die strekking).
Nou ging dit over de tube-driver die hij zelf had gemaakt dus de ruis viel in dat geval wel mee denk ik, maar ik vermoed dat zo'n gigantisch hoge versterking een oorzaak zou kunnen zijn.
Andere oorzaak zou kunnen zijn dat er een step-up conversie plaatsvindt in de voeding. Een blokgolfoscillator gevolgd door een cascade.
Dat kan ook een piep/ruis geven.