PDA

View Full Version : Welke akkoorden bij C majeur?



Dries Punk
26 februari 2007, 16:52
Ik wil beter kunnen samenspelen (akoustische gitaar) met m'n vriend. Veel technische kennis hebben we niet. Maar als de ene nu de c majeur toonladder speelt, welke akkoorden passen daar dan bij? En hoe kan ik dat weten voor andere toonladders? Alvast bedankt.

CowGuitar
26 februari 2007, 16:55
C, Dm, Em, F, G, Am, Bm

Volgens mij staat er een sicky in dit sub-forum hierover

Dries Punk
26 februari 2007, 17:21
Ja ik heb het gevonden. Deze post was dus overbodig. Sorry daarvoor. :hippie:

Soulflyhigh
26 februari 2007, 18:28
C, Dm, Em, F, G, Am, Bm

Volgens mij staat er een sicky in dit sub-forum hierover
Bm??? Is dat niet Bdim?

hendrix2
26 februari 2007, 19:24
Bm??? Is dat niet Bdim?
Tjah, voor de B hoor je steeds andere dingen. Theoretisch gezien klopt die Bm niet, maar ik heb verschillende nummers al gespeeld waar dit wel 'lijkt' te kloppen.
Meestal ga ik wat op gevoel af en luister ik wat ik mooi samen vind klinken. Theoretisch dikwijls onjuist, maar dat doet er voor mij niet toe, als het goed klinkt ben ik tevreden.
Het is overigens wel belangrijk om je wat in theorie te gaan verdiepen, dan heb je iets om op terug te grijpen als je 'gevoel' je wat in de steek laat.

Als ik een nummer maak, en ik raak echt er echt niet uit welk akkoord er nu moet komen, dan loop ik alle 'akkoorden' van de toonlader even af en zo lukt het dan wel.

Kaïn
26 februari 2007, 20:51
Bm kan wel in C groot. Bijvoorbeeld als tussendominant voor Em. In een cadens hoef je niet altijd in de toonsoort te blijven. Sterker nog, dat gebeurt vrijwel nooit. Om even een prof. van mij te quoten: "Een toonladder is een theoretische simplificatie van muziek". Oftewel, eerst was er de muziek, toen de theorie. Oftewel, blijf rare dingen doen, dan verzinnen de theoreticie er wel een verklaring voor ;)

LaurentB
26 februari 2007, 22:39
Bm??? Is dat niet Bdim?

Bm7-5, als je precies kijkt:

De noten zijn b - d - f - a (in geval van de vierklank).

De d is de mineur, de f de verlaagde 5 en de a de 7.

Bij een Bdim zou ook de a nog verlaagd zijn naar as.

Maar wat de professor van Kaïn zei is ook helemaal waar.

-=JEROEN=-
27 februari 2007, 13:14
Ik wil beter kunnen samenspelen (akoustische gitaar) met m'n vriend. Veel technische kennis hebben we niet. Maar als de ene nu de c majeur toonladder speelt, welke akkoorden passen daar dan bij? En hoe kan ik dat weten voor andere toonladders? Alvast bedankt.

hoe je de toonladder-eigen akkoorden kan vinden lees je hier:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82275

scroll naar beneden, zie Vriendschappen / progressie / akkoordenreeks

vb:

E mineur = e fis g a b c d

akkoorden:

1 = e g b = Em
2 = fis a c = F#dim (mag dus ook F#m zijn)
3 = g b d = G
4 = a c e = Am
5 = b d fis = Bm
6 = c e g = C
7 = d fis a = D

of als je te lui bent om dit zelf uit te zoeken:
http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

maar houd je hier vooral niet aan, luister naar wat jij mooi vind, experimenteer met akkoorden, speel eens een E majeur ipv een E mineur (over C ladder) of een D maj ipv D min

Soulflyhigh
27 februari 2007, 20:18
Hier zeg je toch dat de tweede trap van een mineur ladder een dim is? Dan is de 7e trap van de relatieve majeur (G) toch ook een dim. Als je dit weer bekijkt naar het eerste voorbeeld C majeur dan zou de B (tweede trap van majeurladder) toch ook een Bdim moeten zijn?

-=JEROEN=-
28 februari 2007, 01:29
officieel is het een dim akkoord ja

maar officieel is niet altijd handig, nodig, of leuk :hippie:

Pais
28 februari 2007, 03:09
Oftewel, eerst was er de muziek, toen de theorie. Oftewel, blijf rare dingen doen, dan verzinnen de theoreticie er wel een verklaring voor ;)

Prachtig :D dat klinkt net als natuurwetenschappen

Kaïn
1 maart 2007, 18:38
Bm7-5, als je precies kijkt:

De noten zijn b - d - f - a (in geval van de vierklank).

De d is de mineur, de f de verlaagde 5 en de a de 7.

Bij een Bdim zou ook de a nog verlaagd zijn naar as.



Dit is niet helemaal waar. Maar het is een beetje verneukeratief omdat je met dubbelzinnigheden zit. De term "verminderd" kan je voor zowel een drie als vierklank gebruiken. Alles eigenlijk wat een stapeling van kleine tertsen is.
Dus Bdim is zowel een drie als een vierklank.

gorgasm
1 maart 2007, 19:59
als de ene nu de c majeur toonladder speelt, welke akkoorden passen daar dan bij? En hoe kan ik dat weten voor andere toonladders? Alvast bedankt.
ik vind dit n geschikte vraag voor Jimi en/of Peter

Das Schaap
1 maart 2007, 20:18
Allereerst is het inderdaad m7b5 en niet dim.

C majeur heeft dus bijv. een Bm7b5 als 7e trap.

Je hebt idd zowel als drieklank als vierklank verminderde akkoorden, kenmerkend is de b5, maar als vierklank heeft deze ook nog een extra b7 naast de b3.

Simpelgezegd:
Bm7b5: B D F A
Bdim: B D F Ab

Je ziet gelijk het verschil tussen de twee wel.
C majeur akkoorden progressie is al voorbij gekomen, is een goed begin maar is ook echt enkel dat.
Verder kan je ook gaan kijken naar de verschillende trappen en hoe deze zich om dezelfde tonen toch anders "gedragen".

Kaïn
1 maart 2007, 20:55
Allereerst is het inderdaad m7b5 en niet dim.


Wel verdoemenis, wat zeg ik nou:p Bdim is OOK goed, mits het een drieklank is! Als septiem is het Bm7 b5