PDA

View Full Version : Punk leren spelen



sneakie
2 januari 2003, 01:03
Hoelang doen jullie er ongeveer over om als beginner zijnde goede punk te kunnen spelen?

sneakie
2 januari 2003, 01:09
bij punk hoef je meestal niet zoveel techniek in je te hebben ofwel? ik speel nu ongeveer een half jaar zonder gitaar leraar en kan al wat herkenbaars uit mijn gitaar krijgen alleen heb ik soms dat ik per ongeluk een snaar te veel aan sla bij het raggen

MikeDirnt
2 januari 2003, 01:39
das geen probleem bij powerchords hoor

nilfisk
2 januari 2003, 03:53
Powerchords kun je eigenlijk vrijwel gelijk spelen.. nix aan... alleen beetje oefenen, met nadruk op BEETJE

pimmetje
2 januari 2003, 12:16
't ligt eraan wat je bedoelt met goede punk.
Je hebt punkbands die redelijk goed tussen de rag-punk en de ska (en soms nog wel wat ertussen) kunnen wisselen. Ook om dat te kunnen spelen hoef je zeker geen virtuoos te zijn, maar gewoon enigszins zorgvuldig je akkoordjes kunnen pakken.

moretel
2 januari 2003, 13:51
Enig maatgevoel is ook wel handig.

green_day
2 januari 2003, 21:06
punk is zo fucking makkelijk.. als je weet hoe je een power akkoord pakt kan je bijna alles spelen hoor..

Shay
2 januari 2003, 22:44
Hey gozah,

Als je iedere dag een uurtje gitaar speelt en begint met wat klooien een weekje of drie en daarna probeert simpele nummertjes te spelen dan kun in een jaartje spelen als een echte beginneling. Na twee jaar kun je zeggen dat je redelijk speelt. Ik speel 14 jaar en ik heb nog niet alles onder knie ..

En het woord goed in jouw context is nogal relatief. Goed is voor iedereen anders.


KNOOP HET GOED IN JE OREN .. EEN MUZIKANT RAAKT NOOIT UITGELEERD!! JE KAN JE LEVENLANG BLIJVEN LEREN.

Neals
3 januari 2003, 11:29
als punker kan ik jouw misschien een ding meegeven...

richt je spel NIET alleen op punk, maar verdiep je ook eens in andere stijlen..

en de timing, uiterst belangrijk

ESPGuitarFreak
3 januari 2003, 23:24
bedenk wel, punk is niet leerzaam! je zal zien dat je t onzettend gauw kunt spelen...

zelf heb ik eigenlijk een hekel aan punk, misschien omdat het simpele muziek is, misschien omdat t altijd beetje 'jongetjes met korte broekjes met gitaartjes gekregen van papa'-achtig is naar mijn mening :s
Maar goed, ieder zo zn favo stijl...

Bins
4 januari 2003, 00:30
Ligt er idd aan wat je onder punk verstaat. Veel bandjes spelen een paar powerchords en dan is het klaar, maar voor wat Satanic Surfers of BigWig ed. spelen, heb je toch iets meer techniek nodig. Nu is het wel zo dat je je toch wel ontwikkeld. Een liedje als "when I come around" heb je zo onder de knie. Daarna ga je iets doen wat dan net weer iets minder makkelijk is enz. enz.

Verdiep je ook eens in de metal (ben ik zelf veel te laat mee begonnen) en de blues, daar leer je gewoon vet veel van. Je zal merken dat je die technieken goed kan gebruiken in de punk.

Maar goed, om antwoord te geven op je vraag (na 2 paragrafen onnozel gewouwel): "Goede punk"... In mijn ogen is dat niet: Green Day/Blink etc. Dus niet de muziek die al die wannabe skatermeisjes zo leuk vinden. Maar wel: Satanic Surfers, BigWig, No Fun At All, Pulley, Voodoo Glow Skulls (ik heb er nog wel wat, maar goed). Deze jongens kunnen echt wel spelen, dat leer je niet in een maand. Bovendien is dit ook niet "moeilijker/makkelijker" dan andere muziekstijlen.

(ik ben wel een beetje lang van stof de laatste tijd)

@lex
6 januari 2003, 01:49
Luister maar eens naar nofx, dat vind ik goed klinken hoor!

moretel
6 januari 2003, 15:22
Al jullie punk jonkies moeten eens gaan luisteren naar het album :

"Boys don't cry" van the Cure
korte punk achtige liedjes met een kop en staart.
o.a. Killing an Arab (hoe actueel :smile:

the joshua tree
6 januari 2003, 16:52
Killing an arab is inderdaad een goed nummer maar niet de allerbeste vind ik.
Nummers als "boys don't cry", "Jump on someone elses train" , "saterday night" en "the catch pillar" zijn ook goed.

(a forrest heb ik uiteraard buiten beschouwing gelaten :smile:)

Kitaarhiero
7 januari 2003, 15:34
Hoe leer je punk?
Leer de 12 powerchords uit je kop en je bent halverwege.
leer dan hoe standaard punkakkoordenschema's in elkaar zitten, en hoe je in toonhoogte kunt variëren.
dan kun je toonladdertjes gaan leren voor solo's (lees: gitaartussenstukjes) en rifjes.

en het punkste om te spelen is natuurlijk eigenwerk :wink:

schaap
8 januari 2003, 17:51
Op 2003-01-03 23:30, schreef Bins:
Verdiep je ook eens in de metal (ben ik zelf veel te laat mee begonnen), daar leer je gewoon vet veel van. Je zal merken dat je die technieken goed kan gebruiken in de punk.


Of doe beide tegelijk; SLAYER - UNDISPUTED ATTITUDE !!!, punk/metal album, begin met nummer I HATE YOU, is lekker simpel powerchords rammen :razz:

treblemaster
21 januari 2003, 20:59
Tja, punk is voor mij: Ramones, The Stooges, The Clash, Sex Pistols, Stiff Little Fingers etc. noem alles maar op. Niet echt moeilijk maar daar is punk ok niet voor bedoelt :wink:

Schurk
24 januari 2003, 19:12
Leer metal dan heb je dat probleem niet