PDA

View Full Version : Smerigheid op een gitaar



Yamhammer_71
26 februari 2007, 15:35
Hey,

Wat denken jullie van smerigheid op een electrische gitaar?
Denk aan de body die een hele poos niet meer in de was heeft gestaan, een toets die niet elke maand wordt geo-lied, doffe plekken, vet-afdrukken op de elementkapjes van het spelen etc...de stelling is: een electrische gitaar moet zorgvuldig onderhouden worden, zodat hij elke keer weer als 'nieuw' aanvoelt.

Kim Wilson
26 februari 2007, 15:39
Gast, een gitaar is om op te spelen. Het is geen poetsplank!

Ik heb nog nooit een toets geölied...

jimihattricks
26 februari 2007, 15:41
--offtopic--
wow, briljant!

dat nog nooit iemand eerder op dit topic is gekomen :p
--offtopic--


--ontopic--
je moet je gitaar natuurlijk wel met respect behandelen, maar ik vind t juist essentieel dattie elke keer als ik m oppak NIET als nieuw aanvoelt... ik hou wel van een 'played-in' feel, en ik denk de meeste andere forumlieden ook..
--ontoptic--

Dirkdewaard
26 februari 2007, 15:50
Onderhouden? Waar heb je het over man?

Thundermane
26 februari 2007, 15:51
nouja, ik gebruik soms wel fastfret wanneer het noodzakelijk is, als snaren beginnen te roesten, al is het nu verholpen omdat ik nu elixer stainless snaren hebben.
En ik probeer toch zoveel mogelijk de body clean er uit te laten zien.
Ik heb nou eenmaal zwarte gitaren en als je dan roos hebt en je laat vetafdrukken achter.... nou dan wil het wel lukken :roll: :(

glacius
26 februari 2007, 15:51
--offtopic--
wow, briljant!

dat nog nooit iemand eerder op dit topic is gekomen :p
--offtopic--


--ontopic--
je moet je gitaar natuurlijk wel met respect behandelen, maar ik vind t juist essentieel dattie elke keer als ik m oppak NIET als nieuw aanvoelt... ik hou wel van een 'played-in' feel, en ik denk de meeste andere forumlieden ook..
--ontoptic--

hier sluit ik me helemaal bij aan

Kim Wilson
26 februari 2007, 15:53
nouja, ik gebruik soms wel fastfret wanneer het noodzakelijk is, als snaren beginnen te roesten, al is het nu verholpen omdat ik nu elixer stainless snaren hebben.
En ik probeer toch zoveel mogelijk de body clean er uit te laten zien.
Ik heb nou eenmaal zwarte gitaren en als je dan roos hebt en je laat vetafdrukken achter.... nou dan wil het wel lukken :roll: :(
Fastfret helpt niet meer bij verroeste snaren. Tegen de tijd dat je snaren gaan roesten, A) speel je veeeeel te weinig of B) laat je je snaren een half jaar te lang op je gitaar zitten.

Daarbij heb ik de ervaring dat Fastfret heel snel het leven uit nieuwe snaren haalt...

olaf reijnders
26 februari 2007, 15:55
Onderhoud is essentieel tenzij je het leuk vind om een nieuwe toets te moeten monteren.
Linkje. (http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=tips&Node=5)

Doe ermee wat je wilt.

glacius
26 februari 2007, 15:56
Onderhoud is essentieel tenzij je het leuk vind om een nieuwe toets te moeten monteren.
Linkje. (http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=tips&Node=5)

Doe ermee wat je wilt.

lijkt mij wat overdreven ..

Kim Wilson
26 februari 2007, 15:57
Ik heb een maple toets...

Thundermane
26 februari 2007, 15:57
Fastfret helpt niet meer bij verroeste snaren. Tegen de tijd dat je snaren gaan roesten, A) speel je veeeeel te weinig of B) laat je je snaren een half jaar te lang op je gitaar zitten.

Daarbij heb ik de ervaring dat Fastfret heel snel het leven uit nieuwe snaren haalt...
Mijn ervaring is toch echt het tegenovergestelde

glacius
26 februari 2007, 15:59
oohh god, nu krijgen we de wellus nietus posts

Kim Wilson
26 februari 2007, 16:01
Mijn ervaring is toch echt het tegenovergestelde
Hoe vaak vervang jij je snaren dan?

Fastfret is enkel bedoeld om ze glad te houden. Het is ook enigszins vettig. Dat vettige gaat in je snaren zitten, met als gevolg dat het leven er binnen de kortste keren uit is.

Normaal gesproken doe ik zo'n beetje twee optredens met een set snaren. Ik heb een keer Fastfret gebruikt tijdens een oefensessie, en ik heb dus eerst mijn snaren kunnen vervangen voor het volgende optreden. Ik miste een heel stuk helderheid.

Thundermane
26 februari 2007, 16:02
Onderhoud is essentieel tenzij je het leuk vind om een nieuwe toets te moeten monteren.
Linkje. (http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=tips&Node=5)

Doe ermee wat je wilt.
Dat vind ik echt zware onzin, ik heb ook twee gitaren met boards die niet gelakt zijn, en op beide is intensief gespeeld en er is nog niks gebeurd met deze boards en dan te bedenken dat één van deze gitaren al 40 jaar oud is en dus door mij EN mijn vader bespeeld is :p en er is niks met de hals aan de hand, alleen de pickups zijn bagger, mja wat wil je met humbuckers uit de bronzen tijdperk ;)

glacius
26 februari 2007, 16:03
Hoe vaak vervang jij je snaren dan?

Fastfret is enkel bedoeld om ze glad te houden. Het is ook enigszins vettig. Dat vettige gaat in je snaren zitten, met als gevolg dat het leven er binnen de kortste keren uit is.

Normaal gesproken doe ik zo'n beetje twee optredens met een set snaren. Ik heb een keer Fastfret gebruikt tijdens een oefensessie, en ik heb dus eerst mijn snaren kunnen vervangen voor het volgende optreden. Ik miste een heel stuk helderheid.


klinkt erg logisch..

Thundermane
26 februari 2007, 16:05
Hoe vaak vervang jij je snaren dan?

Fastfret is enkel bedoeld om ze glad te houden. Het is ook enigszins vettig. Dat vettige gaat in je snaren zitten, met als gevolg dat het leven er binnen de kortste keren uit is.

Normaal gesproken doe ik zo'n beetje twee optredens met een set snaren. Ik heb een keer Fastfret gebruikt tijdens een oefensessie, en ik heb dus eerst mijn snaren kunnen vervangen voor het volgende optreden. Ik miste een heel stuk helderheid.
Je moet het daarna ook bijna meteen af nemen, anders heb je inderdaad probleem.
Ik kan me daar bij aansluiten, ik heb aan het begin ook die olie van fastfret erop laten zitten en dan krijg je dat.
Maar als je klaar bent met het erop aan te brengen moet je het afnemen met een vezeldoekje (niet met het doekje wat ze meegeven, die laat alleen maar sporen achter)

happynjitram
26 februari 2007, 16:05
mijn hals op mijn Ibanez iceman ziet er nogal vies uit, ik heb er geen last van tidjens het spelen maar het ergert me nu toch wel een beetje. de kleine voegjes in het hout zijn vies, en het is een beetje een witte kleur. is er iets waarmee ik mijn hals goed schoon kan maken???

omni
26 februari 2007, 16:08
Okee, okee ik geef het toe; ik ben een poetser! Ik weet het, het is niet Rock'nRoll maar ik houd van m'n baby's en verwen ze graag ;-)

Kim Wilson
26 februari 2007, 16:08
Je moet het daarna ook bijna meteen af nemen, anders heb je inderdaad probleem.
Ik kan me daar bij aansluiten, ik heb aan het begin ook die olie van fastfret erop laten zitten en dan krijg je dat.
Maar als je klaar bent met het erop aan te brengen moet je het afnemen met een vezeldoekje (niet met het doekje wat ze meegeven, die laat alleen maar sporen achter)
Ook goed. Ik gebruik die rommel niet meer. Ik zorg op tijd voor nieuwe snaren, dan ben ik dat spul helemaal niet nodig. Het heeft mij iig niet geholpen aan een betere klank, eerder minder...

Negative K3 fan
26 februari 2007, 16:12
Hey,

Wat denken jullie van smerigheid op een electrische gitaar?
Denk aan de body die een hele poos niet meer in de was heeft gestaan, een toets die niet elke maand wordt geo-lied, doffe plekken, vet-afdrukken op de elementkapjes van het spelen etc...de stelling is: een electrische gitaar moet zorgvuldig onderhouden worden, zodat hij elke keer weer als 'nieuw' aanvoelt.

toets elke maand olien dat is echt niet goed voor het hout!!!

ik vind trouwens maple toetsen die smerig zijn er best leuk uitzien, op mijn shamray laat ik nu expres verroeste snaren zitten zodat er van die zwarte plekken op de toets ontstaan, die toets ga ik ook absouut niet poetsen, misschien dat ik een keer de vette vingers van de body afhaal.

Kim Wilson
26 februari 2007, 16:14
toets elke maand olien dat is echt niet goed voor het hout!!!
Dat lijkt me lichtelijk onzin. Waarom zou het niet goed zijn? Houten vloeren worden ook regelmatig in de olie gezet...

Rude Perception
26 februari 2007, 16:16
ik doe alleen netjes de hals die een rosewood toets heeft. Verder op tijd snaren vervangen en last but not least de gitaren respectvol mishandelen.

Rude Perception
26 februari 2007, 16:17
voor die toets heb ik van dat dunlop prep en daarna dunlop olie.

vulvasonic
26 februari 2007, 16:27
Het is verdomme mijn eigen vuil ja!

Het enige belangrijke is dat de gitaar voorzien blijft van verse snaren en dat het ding goed op stemming blijft. En verder boeit het me voor geen meter.

Negative K3 fan
26 februari 2007, 16:27
Dat lijkt me lichtelijk onzin. Waarom zou het niet goed zijn? Houten vloeren worden ook regelmatig in de olie gezet...

als je de toets te veel oliet dan maak je het hout helemaal week en laten bijvoorbeeld de frets los, even een horror story gegoogled:

I once had a guitar come into my shop for a refret (plus the frets were not staying down in the fretboard) the fretboard was black until I pulled the frets and cleaned the board to find the most beautiful purple rosewood I have seen on a guitar. After I did the refret I asked the customer how often he oiled the fretboard and he told me every time he changed the strings. WOW he had an oil field there. I informed him that the wood had more than enough oil in it along with the oil from his fingers and because there was so much oil on the fretboard this is why the frets were letting loose. Now he does not put any oils on his board and uses only steel wool every string change. I still can remember that purple.

Kim Wilson
26 februari 2007, 16:29
als je de toets te veel oliet dan maak je het hout helemaal week en laten bijvoorbeeld de frets los, even een horror story gegoogled:

...
Oke, thanks. Dat wist ik dus niet... :chicken:

ventje
26 februari 2007, 16:44
ééns in het jaar olie ik me fretboard om die ranzige zooi eraf te halen, soms poets ik me hals als ie een beetje plakkerig aanvoelt, en natuurlijk regelmatig snaren verwisselen

Tho
26 februari 2007, 16:46
Hey,

Wat denken jullie van smerigheid op een electrische gitaar?
Denk aan de body die een hele poos niet meer in de was heeft gestaan, een toets die niet elke maand wordt geo-lied, doffe plekken, vet-afdrukken op de elementkapjes van het spelen etc...de stelling is: een electrische gitaar moet zorgvuldig onderhouden worden, zodat hij elke keer weer als 'nieuw' aanvoelt.

Gozer volgens mij is het niet eens goed voor je toets om hem elke maand te olieën :eek: 1 keer in het half jaar is meer dan zat.

edit: is dus al gemeld

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 18:34
wat gebruik je dan als "WAS"?

olaf reijnders
26 februari 2007, 18:38
Dat je ook te veel kan olieën wist ik niet. Eens in een halve jaar olie ik mijn gitaar en bassen. Ik gebruik zelf hardolie.

Pais
26 februari 2007, 18:51
Jullie lijken wel vrouwen :satisfie: Een discussie of je wel of niet je gitaar regelmatig schoonmaakt, dat lijkt op discussies of je je lippenstift nou wel of niet bijwerkt na het eten.

Ontopic - mijn gitaar is uiterlijk 1,5 uur per dag een gebruiksvoorwerp.
De rest van de tijd staat mn gitaar op een standaard en is het interieur. Ik ben niet zo netjes op mn interieur, ik stofzuig mn kamer net zo vaak als dat ik mn gitaar schoonmaak en van nieuwe snaren voorzie - eens per maand.

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 18:54
fiezerik:P hehehehehehehe :)

mm80
26 februari 2007, 19:00
Hey,

Wat denken jullie van smerigheid op een electrische gitaar?
Denk aan de body die een hele poos niet meer in de was heeft gestaan, een toets die niet elke maand wordt geo-lied, doffe plekken, vet-afdrukken op de elementkapjes van het spelen etc...de stelling is: een electrische gitaar moet zorgvuldig onderhouden worden, zodat hij elke keer weer als 'nieuw' aanvoelt.

Mijn mening is dat gitaar onderhouden moet worden, niet perse om steeds 'als nieuw' aan te voelen maar gewoon omdat het nodig is om hem helemaal tot z'n recht te laten komen.

het is helemaal niet R&R om:
- met oude roestige snaren te spelen,
-om vastgeroeste niet geintoneerde zadels op de brug te hebben,
-om zoveel vastgekoekt vuil in schroefjes te hebben dat ze vastzitten.
-om op niet gepolijste frets te spelen

Wat wel R&R is, is een gitaar goed onderhouden en dan gewoon goed spelen en meer niet.

Dit moet niet verward worden met en opzettelijk verweerd uiterlijk want een relic kan ook gewoon prima onderhouden zijn.

Yamhammer_71
26 februari 2007, 19:01
Een paar maanden geleden heb ik een oude 'Wood Care Kit' teruggevonden, speciaal om electrische gitaren mee schoon te maken. Het was nog een vol doosje (inmiddels verbruind) met 1 potje lemon oil en 1 potje carnauba wax. De wax gebruik ik voor de body van de gitaar...erop smeren en even laten drogen en vervolgens weer met een doekje eroverheen en glimt als een tierelier. De lemon oil gebruik ik voor de toets van de gitaar. Beiden werken prima, je ziet zulke schoonmaakmiddeltjes tegenwoordig niet meer speciaal voor de gitaar gericht. Vintage :p

Ongeveer 1x in de maand of om de 2 maanden maak ik mn gitaren schoon.

Negative K3 fan
26 februari 2007, 19:04
je ziet zulke schoonmaakmiddeltjes tegenwoordig niet meer speciaal voor de gitaar gericht.

haha, dan kijk je waarschijnlijk niet op de juiste plekken, ik denk dat het alleen maar erger is geworden met de tijd.

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 19:39
waar zou je het dan nog kunnen kopen (Zo'n set)

Yamhammer_71
26 februari 2007, 19:54
waar zou je het dan nog kunnen kopen (Zo'n set)

Ik zou het niet weten...die 'Tres Amigos' stamt nog uit die nostalgische gitarenzaakjes uit de jaren 70/80 Den Haag en sindsdien ben ik niet meer zo'n doosje met een setje schoonmaakspullen voor electrische gitaar tegengekomen. Losse potjes olie zijn bij de meeste gitarenzaken wel te koop, maar wax ben ik niet meer tegengekomen.

Veekeren
26 februari 2007, 19:54
waar zou je het dan nog kunnen kopen (Zo'n set)

Bij elke fatsoenlijke gitaarzaak...

Serieus, overal hebben ze wel iets van een olie voor de toets en iets om de body schoon te maken en wat te laten glimmen.

Anders Destium
26 februari 2007, 19:56
Je hebt kant en klare setjes van Dunlop, gewoon bij de gitaarwinkel te koop.

AutoStatic
26 februari 2007, 21:32
Heb net twee gitaren opgehaald van een grote beurt. Zo af en toe breng ik ze weg naar het gitaarmannetje, worden ze schoongemaakt, geölied, afgesteld en goed geďntoneerd.

Ze zouden een Algemene Periodieke Gitaarkeuring in moeten stellen, moet je zien hoeveel er dan niet door de keuring komen ;)

Neh, zo'n APG komt er never nooit niet, voordat de heren en dames gitarenbezitters tot een consensus zijn gekomen wat zo'n APG zou moeten behelzen is een Stagg Strat een collectors item geworden waar grif €2500,- voor neer wordt geteld.

Oja, gitaarmannetje had nog een mooie Strat uit '63 hangen, Olympic White :blast:
Nooit onderhouden dus zoals ie daar hing praktisch onbespeelbaar.

Dirkdewaard
26 februari 2007, 21:38
Oja, gitaarmannetje had nog een mooie Strat uit '63 hangen, Olympic White :blast:
Nooit onderhouden dus zoals ie daar hing praktisch onbespeelbaar.

Toevallig in de verkoop?

robert-gitarist
26 februari 2007, 21:44
Je hebt kant en klare setjes van Dunlop, gewoon bij de gitaarwinkel te koop.

En als je te veel geld over er voor hebt,hebben ze nog bij Feedback een fraaie set van Fender met een zooi schoonmaak dingen.Wel erg duur.

Ontopic:
Mijn gitaren poets cq stof ik om de week.Af en toe ga ik met GHS zooi over me snaren heen en poets de gitaar met een of andere gitaarpolish.Overgens doe ik dat niet bij alle gitaren.Mijn 3 Jacksons en LTD Viper poets ik nooit veder.Is er ook duidelijk aan aftezien maar vind dat bij "metal"gitaren wel weer fraai,beetje beschadigingen hier en daar etc :D
Smaken verschillen,i know;)

AutoStatic
26 februari 2007, 21:47
@Dirkdewaard: vrees van niet, hing daar om weer bespeelbaar gemaakt te worden. Ik weet niet wat die dingen opbrengen, aardig wat lijkt me, wat kun je daarvoor vragen tegenwoordig?

Hopelijk weet het gitaarmannetje zich in te houden want het gitaarmannetje is gek op customizen. Zijn eigen Tele heeft ie een contour body gegeven... Maar het blijft een goed gitaarmannetje hoor!

On topic: FastFret is rommel, weg ermee. En zo heel af en toe wil ik met een goeie autowas m'n gitaars wel in de glim zetten.

Michael AE
26 februari 2007, 21:52
Ik ben behoorlijk zuinig op mijn instrumenten* en ik vind een schone gitaar ook beter klinken. Lekker resonant en nieuwe snaren; heerlijk.

Ik maak mijn voornaamste gitaren elke week schoon en set er nieuwe snaren op.

* Niet dat wanneer je jouw gitaren niet regelmatig schoonmaakt, je er minder zuinig mee bent, ofzo...

GunMetalBlue
26 februari 2007, 21:58
Okee, okee ik geef het toe; ik ben een poetser! Ik weet het, het is niet Rock'nRoll maar ik houd van m'n baby's en verwen ze graag ;-)

Het is zoals je vrouw, neuken en verwennen. Het één is het ander waard.

Duff
26 februari 2007, 22:00
Mijn gitaar veeg ik soms het stof af als het te veel wordt maar echt onderhouden.. nee. Wel behandel ik soms me snaren met wasbenzine of terpentine. Alle vettigheid enzo die van je vingers komt wordt dan weggehaald en het klinkt weer lekker fris en levendig

robert-gitarist
26 februari 2007, 22:06
wasbenzine of terpentine?
Oef,lekker voor je hals :D

Anders Destium
26 februari 2007, 22:06
Ik wil me aansluiten bij de mensen die Fast Fret rommel vinden, mijn ervaringen worden onder andere ondersteund door Sander de Gier die ooit min of meer dit zei tegen me: "je kunt beter je toets niet onderhouden dan er Fast Fret opsmeren". Duidelijk genoeg voor mij, ik hoop ook voor anderen :) Sindsdien gebruik ik Dunlop Fretboard Oil, werkt goed!

jerome
26 februari 2007, 22:39
Na 2 avonden spelen beginnen de onderste 3 snaren meestal al te roesten Terwijl ik na het spelen toch altijd met een doek goed het zweet eraf veeg.
En van roestige snaren krijg je een echt kutgeluid en dat is echt géén R&R!!

Dan pak ik een schone niet pluizende doek (oud T-shirt of zo) en poets met Valma vloeibare chroompoets het roest van de onderste 3 snaren en dan klinken ze weer als nieuw. De bovenste 3 maak ik schoon met alcohol.
Nu hoef ik pas na 8 speelavonden m'n snaren te vervangen i.p.v. 2!

Die vloeibare chroompoets gebruik ik ook altijd om de fretjes te polijsten voordat ik er nieuwe snaren op zet. Gaat m'n gitaar supersoepel van spelen, vooral opdrukken gaat als een tiet en de klank wordt ook helderder en feller dan wanneer ik dat niet doe...

Hector_Tsolodimos
26 februari 2007, 23:22
Gast, een gitaar is om op te spelen. Het is geen poetsplank!

Ik heb nog nooit een toets geölied...
jij hebt ook een maple fretboard toch? dan is het wat makkelijker schoon te houden/maken
zeker wanneer hij ook nog gelakt is (fretboard), zoals bij mijn London City Comet I
mijn Strat's met een rosewood fretboard vragen om meer aandacht
ik gebruik dan ook een of andere olie en een tandenborstel
en ja, ik speel veel liever op een schone gitaar, heerlijk

Ome Roon
10 maart 2007, 00:31
Die vloeibare chroompoets gebruik ik ook altijd om de fretjes te polijsten voordat ik er nieuwe snaren op zet. Gaat m'n gitaar supersoepel van spelen, vooral opdrukken gaat als een tiet en de klank wordt ook helderder en feller dan wanneer ik dat niet doe...

Met die chroompoets kun je ook roest van je snaren halen. Niet echt een geweldige oplossing (polijstmiddel is in feite een soort vloeibaar schuurpapier) maar in noodgevallen wel handig.

Carnuba wax (waar eerder over gesproken werd) zit overigens in diverse autowaxen van Turtle (bv. Excalibur). Is dat voor een gitaar gewoon te gebruiken of kun je beter speciale gitaarwax scoren (die hoogstwaarschijnlijk een stuk duurder is)? Het lijkt me dat het toch weinig moet uitmaken als je gewoon een afgelakte gitaar hebt, of is het een totaal ander soort lak?

Makor1966
10 maart 2007, 01:02
Ik geef m'n (2e hands) gitaren alleen een grondige schoonmaakbeurt als ik ze heb aangeschaft, even het DNA van de vorige eigenaar verwijderen. Dan smeer ik er vanalles op o.a. pledge, fretfast, zilverpoets voor de fretjes, was een keer geeindigd met gewone huis tuin en keuken blue band, kost geen drol, en nee, het stinkt niet!! Gebruik het nog steeds af en toe als ik de snaren verwissel.
Heb ook een keer lemonoil aangeschaft want dat had de andere gitarist in m'n band ook, maar door fanatiek poetsen met die lemonolie op mijn toen verse 2e hands ook een paar kleine spettertjes op de lak gemorst, werden rare vlekjes die niet weg gingen met poetsen, hebben er opgezeten, tot ik na een paar weken het fretboard weer eens met blue band ging doen, ik denk ik doe die vlekjes ook, gingen ze eraf.... dus blue band kan bij mij niet meer stuk. :satisfie:

keithvandentol
10 maart 2007, 13:45
ik maak mijn gitaren nooit schoon, dat brengt ongeluk

California Jam
10 maart 2007, 16:06
Ik vind dat als je veel speelt, je gitaar op een 'natuurlijke manier' vuil wordt maar op een 'natuurlijke manier' ook onderhouden wordt. Het blijft een gebruiksvoorwerp; hoe gek ik ook op mijn strat ben, ik ga echt niet zitten poetsen.....