PDA

View Full Version : Ook aan de IMF (de Super Compact)



Das Schaap
26 februari 2007, 00:40
Ook mijn setup thuis wordt zo ineens een stuk serieuzer met deze speakers die ik overmorgen ga ophalen. Het eerste wat ik ermee ga doen is ze in een geluidsstudio waar ik zit vergelijken met de Yamaha ns-10 dus dat is misschien nog wel enigszins geinig, maar met wel ietwat voorspelbare resultaten denk ik.

Alleen moet natuurlijk bij die IMF speakers ook een nieuwe versterker, en daar vraag ik me af wat geschikte mogelijkheden zijn die ook realistisch zijn voor iemand met de financiële situatie "student".

Daarnaast nog even een andere vraag, 1 van de speakers is niet meer in originele staat, er is namelijk een tweeter vervangen door het merk Realistic (?).
Ik koop ze sowieso, maar kent iemand dit merk en hoe erg is het voor het geluid m.b.t. specifiek ontwerp enzo ?
Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel want ik kom niet echt op een goede formulering meer nu. :chicken:

Han S
26 februari 2007, 01:06
Die dingen staan op marktplaats, heb ik gezien. Je moet als je ze koopt die tweeter vervangen door de originele en dan moet je die andere er even uithalen om te kijken naar het typenummer want er zijn verschillen onderling bij die Audax tweeters.

Zo te zien, maar dat is niet zo duidelijk, zijn het woofers met een bolle rand, wat betekent dat het de Kef B200 is. Dat houdt in dat dit de Super Compact 1 is.

De Super Compact 2 heeft een IMF woofer met een holle rand en die klinkt wat strakker.

Das Schaap
26 februari 2007, 11:52
Zit inderdaad Kef B200 in ja.

Nog suggesties voor een versterker ? In een pm had je het al eens over een Luxman A als voorbeeld voor een "bedaarde" versterker t.o.v. het felle van de super compact 2 series. Geldt dat hierbij ook ?

Han S
26 februari 2007, 13:24
Ja, maar de super compact doet het op de meeste versterkers wel goed hoor, hij is alleen wat kritisch wat betreft ruimte, een goede plaatsing is belangrijk.

Kijk ook goed naar de foamranden van die midjes, die tweeter is wel aan te komen maar die midjes is moeilijk en refoamen is ook niet echt goedkoop.

imlikeajungle
26 februari 2007, 14:59
Han, ik ben naarstig op zoek naar een Luxman A maar ik om overal voornamelijk L's tegen, is het echt de A die ik zoek en kan je wat voorbeelden van A-typenummers geven ofzo?

Bedankt!

Han S
26 februari 2007, 22:01
Han, ik ben naarstig op zoek naar een Luxman A maar ik om overal voornamelijk L's tegen, is het echt de A die ik zoek en kan je wat voorbeelden van A-typenummers geven ofzo?

Bedankt!

A311, A321, A331, A371 en mogelijk zit er nog wat tussenin, de 371 levert 2*170 watt.

imlikeajungle
28 februari 2007, 19:06
Dank je, Han!

Das Schaap
4 maart 2007, 13:34
Nou zat ik eens naar versterkers ervoor te kijken en ik kwam dit ineens tegen.

Palcom Buizenversterker (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTM6MDAwMC4wM TE2LjMwNWI3NzVkJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0xMjY1NjcwMDk4====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&p_selected_area=%24ROOT&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=palcom+buizen&p_searchstring_artnr=&r3_matn=&insert_kz=&area_s_url=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=10)


http://www1.nl2.conrad.com/xl/3000_3999/3400/3410/3415/341586_BB_00_FB.EPS.jpg

Wellicht kent iemand dit merk ? Je weet maar nooit, ik vind het sowieso wel interessant. En is dit sowieso een goede optie voor studio monitoren ?

Negative K3 fan
4 maart 2007, 14:07
mwah ik weet niet of buizen wel zó ontzettend geschikt zijn in een monitor systeem...

Das Schaap
4 maart 2007, 18:00
Ik heb ook al eens verder zitten kijken nog en ik zit nu tussen een Luxman en een Quad te dubben.

Maandag maar kijken voor de Luxman en anders wordt het denk ik de Quad.

meul
4 maart 2007, 22:44
Daarnaast nog even een andere vraag, 1 van de speakers is niet meer in originele staat, er is namelijk een tweeter vervangen door het merk Realistic (?).
Ik koop ze sowieso, maar kent iemand dit merk en hoe erg is het voor het geluid m.b.t. specifiek ontwerp enzo ?
Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel want ik kom niet echt op een goede formulering meer nu. :chicken:

persoonlijk zou ik dit toch niet zo fijn vinden. voor monitoring moet je toch wel iets hebben dat gewoon klopt. iedere tweeter heeft weer zo zijn eigen klank en eigenschappen. is de vervanger wel een goed equivalent? zelfde weerstand en bla. als er bijv een 8 ohm tweetertje in zat en er nu een 4 ohm in zit zal deze iets harder afspelen dan de orinele tweeter. klankbeeld kan hierdoor toch behoorlijk tricky worden en dat wil je nu van een monitor net niet hebben. laat je goed voorlichten!

p.s buizen versterkers hebben de naam warmer te klinken, en worden toch wel voornamelijk gebruikt door audiofielen in combi met wat duurdere boxen. de meeste mensen hebben gewoon een transistortje thuis staan. ik zou zo universeel mogelijk kiezen voor een monitor setup.

bert k
5 maart 2007, 12:33
mwah ik weet niet of buizen wel zó ontzettend geschikt zijn in een monitor systeem...
Schei nou eens uit met van die onbeargumenteerde uitspraken te doen. Hier heeft niemand wat aan.

Ik zou trouwens niet weten waarom niet. Hifi versterkers zijn gewoon geschikt voor het werk.

Han S
5 maart 2007, 13:03
Ik was een tijdje terug op een bijeenkomst waar een aantal (+/- 25)audiofielen aan het luisteren waren naar allerlei kabeltjes enzo. Daar stond een hi end stereoset die door een importeur beschikbaar was gesteld, met verschillende versterkers die ik niet kan en wil betalen.

Op een gegeven moment na de pauze merkt er iemand op dat het geluid veel beter is geworden. Wat is er veranderd aan de set? Iedereen hoorde het en unaniem vond iedereen het geluid beter.

De hi end en dure transistorversterker was vervangen door de goedkopere buizenversterker, waarmee ik niet wil beweren dat elke buizenversterker beter zou klinken dan elke transistorversterker, maar het geeft wel aan dat buizenversterkers nog altijd zeer goed kunnen klinken en dat wordt in audiofiele kringen nog steeds gewaardeerd.

Negative K3 fan
5 maart 2007, 15:53
Schei nou eens uit met van die onbeargumenteerde uitspraken te doen. Hier heeft niemand wat aan.

Ik zou trouwens niet weten waarom niet. Hifi versterkers zijn gewoon geschikt voor het werk.

ok sorry, mijn opmerking ging vooral over het prijs/kwaliteitsaspect. maargoed, han haalt dat nu weer een beetje onderuit.

bert k
5 maart 2007, 16:18
Dat hangt natuurlijk vooral van je budget af, hier op het forum zullen veel lui een simpele thuisstudio bouwen. Dus de monitoramp zal dan ook niet te duur worden. De hele luxe hi-end bakken vallen dus al snel af. Maar als je een beetje zoekt kan je bijvoorbeeld een ouwe Lafayette buizenversterker vinden. Die dingen gaar voor onder de 200 euro, en ze klinken heerlijk. Wil je transistor, zou ik zoeken naar een gebruikte NAD, of een ouwe Quad, allebei fijne eindbakken met een heel goed geluid.

Das Schaap
5 maart 2007, 18:52
Een aantal interessante posts in de tussentijd, maar ik ben vanaf vandaag aldus voorzien. Ik heb vandaag een Luxman A-471 op de kop getikt. :hippie:

De speakers zelf met deze setup moet ik nog testen, dan kan ik ook echt even gewoon gepanned gaan luisteren, want in combinatie hoorde ik niet erg veel verschil tussen de twee speakers. Wordt vervolgd.

Al wel bedankt voor alle reacties tot nu toe. 8-)

Han S
5 maart 2007, 20:07
Fijne versterksr hoor, ik heb een Luxman A321, een A331 en een A371 en alle drie via Marktplaats en alle drie minder dan €200, ik dacht rond de 150, de 321 zelfs voor 100.

Luxman is een rustige versterker, verre van agressief en prima voor de van nature wat heftige IMF speakers.

s_k
7 maart 2007, 00:41
Zo te zien, maar dat is niet zo duidelijk, zijn het woofers met een bolle rand, wat betekent dat het de Kef B200 is. Dat houdt in dat dit de Super Compact 1 is.

De Super Compact 2 heeft een IMF woofer met een holle rand en die klinkt wat strakker.

Klopt helaas niet. de SC-I en SC-II hebben allebei een holle rand.
http://www.imf-electronics.com/SuperCompact/woofer.jpg
Het gaat wel om een KEF B200, maar de speakers zijn gemodificeerd door Elac, die ze van een andere ophanging voorzien heeft.
Het zijn speakers die zéér de moeite waard zijn. Heb ze zelf gehad. Even daarna kocht ik een set IMF ALS30. Nòg mooier. heb ook een set ALS40 gehad, maar daar was mijn ruimte véél te klein voor. Niet aan denken als je kamer kleiner dan 40m2 is ;-)
Helaas hebben deze speakers een hele dikke versterker nodig om ze echt aan't draaien te krijgen. Mijn buizenbakje kreeg ze niet aan de praat. Een mooie dikke NAD of Proton doet het er goed aan.
Dus, hoe mooi ook. Geen klein buiznebakje of een lichte luxman eraan. Gaat niet goed!

s_k
7 maart 2007, 00:44
De hi end en dure transistorversterker was vervangen door de goedkopere buizenversterker, waarmee ik niet wil beweren dat elke buizenversterker beter zou klinken dan elke transistorversterker, maar het geeft wel aan dat buizenversterkers nog altijd zeer goed kunnen klinken en dat wordt in audiofiele kringen nog steeds gewaardeerd.
Hulde!
Ik wil daar eens mijn mooie 2-track bandrecorder neerzetten, kijken hoe ze dan piepen. Zelfde verhaal ;-).
Doe het hier zelf met simpelweg 4x EL84. Produceert 2x15 watt. Nad preampje eraan, Tannoys eraan, gaan met die banaan :)

Han S
7 maart 2007, 12:22
Klopt helaas niet. de SC-I en SC-II hebben allebei een holle rand.
http://www.imf-electronics.com/SuperCompact/woofer.jpg
Het gaat wel om een KEF B200, maar de speakers zijn gemodificeerd door Elac, die ze van een andere ophanging voorzien heeft.
Het zijn speakers die zéér de moeite waard zijn. Heb ze zelf gehad. Even daarna kocht ik een set IMF ALS30. Nòg mooier. heb ook een set ALS40 gehad, maar daar was mijn ruimte véél te klein voor. Niet aan denken als je kamer kleiner dan 40m2 is ;-)
Helaas hebben deze speakers een hele dikke versterker nodig om ze echt aan't draaien te krijgen. Mijn buizenbakje kreeg ze niet aan de praat. Een mooie dikke NAD of Proton doet het er goed aan.
Dus, hoe mooi ook. Geen klein buiznebakje of een lichte luxman eraan. Gaat niet goed!

En laat ik nou twee paar SC's hebben staan met de B200 met bolle rand. Overigens zijn er van de B200 ook verschillende uitvoeringen, met grote en kleinere magneten, maar allemaal een bolle rand. In de Kef 102 zit weer een ander B200 als in de IMF.

IMF ging later eigen luidsprekers gebruiken, ik heb bijvoorbeeld en van de zeldzame 5/36's in de kast liggen.

De ALS40II heb ik ook en die doet het in elke ruimte wel, maar in een kleine ruimte zul je nooit een behoorlijk laag kunnen ontwikkelen. De laagste toon van de bas heeft een golflengte van negen meter en in een basdrum zitten nog lagere tonen.

Het rendement van de IMF speakers is bepaald niet hoog, dus als je wilt knallen moet je er wel wat vermogen in stoppen. Ook zijn ze gevoelig voor de ruimte en plaatsing. Ook de Super Compact kan in de ene ruimte geweldig klinken en in een andere ruimte volkomen kut.

Ik kan je een paar Compact Monitor tweetjes laten horen, met een zes inch woofertje, in de 90 m2 grote opnameruimte. Je gaat je dan afvragen waar de subwoofer zich bevindt, maar die kleintjes doen dat helemaal alleen en de vloer trilt onder je voeten.

Dat doet de ALS40 net zo makkelijk en dan heb ik het maar niet over de grote RSPM's. Maar ook de kleinste Compact 2tjes halen een laag wat je niet gelooft, maar dat lukt je niet in een kleine ruimte.

Han S
7 maart 2007, 12:23
Hulde!
Ik wil daar eens mijn mooie 2-track bandrecorder neerzetten, kijken hoe ze dan piepen. Zelfde verhaal ;-).
Doe het hier zelf met simpelweg 4x EL84. Produceert 2x15 watt. Nad preampje eraan, Tannoys eraan, gaan met die banaan :)

Welke bandrecorder is dat?

s_k
7 maart 2007, 21:27
En laat ik nou twee paar SC's hebben staan met de B200 met bolle rand. Overigens zijn er van de B200 ook verschillende uitvoeringen, met grote en kleinere magneten, maar allemaal een bolle rand. In de Kef 102 zit weer een ander B200 als in de IMF.

Het staat ergens op imf-electronics.com. Kon het zo snel niet vinden.
De woofer in de SC's is in el kgeval een gemodificeerde B200 met een andere rand. Kan goed dat ze later vervangen zijn door B200's, past zo. Maar het hóórt volgens mij niet.




De ALS40II heb ik ook en die doet het in elke ruimte wel, maar in een kleine ruimte zul je nooit een behoorlijk laag kunnen ontwikkelen. De laagste toon van de bas heeft een golflengte van negen meter en in een basdrum zitten nog lagere tonen.

Weet nog steeds niet welke 40's ik nou had. Volgens mij het tweede model, ook. Maar die redden het qua laag inderdaad niet in mijn ruimte. Véél teveel. Kreeg er hoofdpijn van (heb dat snel van lage tonen. Niet de hoeveelheid, maar als 't gaat dreunen krijg ik snel last).



Het rendement van de IMF speakers is bepaald niet hoog, dus als je wilt knallen moet je er wel wat vermogen in stoppen. Ook zijn ze gevoelig voor de ruimte en plaatsing. Ook de Super Compact kan in de ene ruimte geweldig klinken en in een andere ruimte volkomen kut.

2x35 watt nad had het er zwaar mee. 2x15 watt buizenbak kreeg het ècht neit voor elkaar (ook niet met de SC-II's). 2x80 watt Akai deed het met gemak en de 2x50 watt Proton eindbak met power envelope (waardoor hij tot 2x 300 watt in peaks kan geven) redde het ook wel. KLonk goed ermee, trouwens.
Ze hangen nu aan de Onkyo Integra van een vriend van me. Heb het niet gehoord, maar schijnt goed te klinken.



Ik kan je een paar Compact Monitor tweetjes laten horen, met een zes inch woofertje, in de 90 m2 grote opnameruimte. Je gaat je dan afvragen waar de subwoofer zich bevindt, maar die kleintjes doen dat helemaal alleen en de vloer trilt onder je voeten.

Knap merk hè? IMF :). Vond dat ook al knap bij de SC-II.



Dat doet de ALS40 net zo makkelijk en dan heb ik het maar niet over de grote RSPM's. Maar ook de kleinste Compact 2tjes halen een laag wat je niet gelooft, maar dat lukt je niet in een kleine ruimte.
RSPM wil ik ook nog wel eens horen...
Heb jij ze?

s_k
7 maart 2007, 21:28
Welke bandrecorder is dat?
Akai GX-630D Pro. 2-track 19/38cmps.
Speelt elke "oh zo geliefde" reVox of Studer eruit. Wat mijn oren betreft in elk geval!

Han S
7 maart 2007, 21:41
Nou nou, een goed afgeregelde Studer speel je niet weg met een Akai hoor en zeker niet als daar glasferrite koppen op zitten. Maar ook de Studers klinken niet allemaal hetzelfde, de A80 is een mooie rock machine. Ik heb een B67 en die klinkt erg goed hoor, maar ik heb een Philips pro50 volledig buizen en dat is weer op een andere manier super. En ik heb nog de beroemde Telefunken M10 staan.
Je kunt consumenten machines niet gaan vergelijken met de professionele studio machines, dat is heel andere koek.

Kijk maar eens op mijn website, kun je het een en ander aanschouwen.

Die RSPM's kun je komen luisteren hoor, dat is een mooie speaker, maar laat wel geen spaan heel van een slechte productie. Als iets echt goed is klinkt het super op die dingen, is het slecht gedaan wordt het ook compleet bagger. Alles ga je horen, plops, stootjes tegen het statief, ik heb geen speakers gehoord die meer detail laten horen dan de IMF speakers en dat doet de kleinste ook al.

s_k
8 maart 2007, 11:14
Dat IMF àlles weergeeft is me al bekend, doen ze allemaal wel een beetje. En zo hoort 't ook. Als de opname slecht is moet je dat niet verdoezelen, maar een betere opname maken!
Zou ze graag willen horen, maar Bovenkarspel is voor mij zo'n 350km rijden. Ben bang dat dat er niet zo heel snel van komt ;-)
Had zelf een M15 en heb nog een M12 (doen amper voor elkaar onder). Heb een eigen forum voor analoge audio hobby-isten. Twee keer per jaar organiseren we een meeting, waarop allerlei consumenten en niet-consumentenrecorders staan te spelen. Revoxen, akais, Teacs, Tandbergs, Studers, you name it. Het enige deck dat mijn 630D Pro eruit wist te spelen was de M15, die niet eens echt voor hi-fi gemaakt is!
Maar het is natuurlijk wel een kwestie van smaak. Wat het is met die 630D Pro: Hij vervormt eigenlijk gewoon. Als ik een CD of plaat op dat deck opneem en ik doe een 1 op 1 vergelijking, hoor ik geen verschil. Ga ik echter een uurtje later rustig die band af zitten luisteren, zit er in die band gewoon nèt iets meer 'gevoel'. Mag niet, maar is wel zo. Dus of hij beter is... Nouja, laat ik het zo zeggen: Als iemand mijn set wil beluisteren, zet ik die band op. Níét het CD'tje ;-).

Edit: Nog even over "Zeker als er GX koppen op zitten".
Over 't algemeen klinken Akais met GX koppen inderdaad wat kil, maar de types 600, 630 en 635 doen dat absoluut niet! IS ook meteen de reden waarom ik geen modernere (620, 625, 646, 747) recorders van Akai heb staan, dat klinkt gewoon mìnder.
Enfin, mocht je ooit willen kom je maar eens naar een meeting met de Studer. De vorige revox- en studer eigenaren dropen af met de staart tussen de benen ;-).

bert k
8 maart 2007, 13:05
Hallo, het is geen wedstrijd.... :confused:

Han S
8 maart 2007, 13:16
Het is ook geen wedstrijd Bert, de man heeft duidelijk verstand van zaken. Taperecorders hebben allemaal hun eigen klank, de glasferrite koppen van Akai zijn bizonder slijtvast, maar hebben heel andere eigenschappen dan de metalen koppen van andere machines. De vlinderkoppen van Studer zijn beroemd om hun klankeigenschappen en een Studer haalt specificaties die de meeste machines niet halen.

Ik heb vorige week een Studer J37 gezien met weinig uren op de teller, fantasties klinkende machine met vier sporen op 1 inch tape, begin jaren 60.
Ook van binnen een feest om naar te kijken, wat een vakmanschap.

Ja, ik kan dat wel zeer waarderen, is wel ff wat anders dan die plastic meuk van nu.

Ik heb een M15A gehad met 16 sporen op twee inch, maar die heb ik helaas verkocht. Ik zoek een twee inch 16 sporen Studer.

Clox
6 januari 2011, 17:49
Even een lekkere schop:

Op marktplaats staat nu een Luxman A-384 versterker (met buisje in de voorversterkertrap) set waarbij de tulpstekkers van de versterker volgens de verkoper geen in- of uitgaande signalen meer doorschakelt. De voor- en eindtrap zelf werken wel prima, dit heeft ie getest. Nu kan ik de gehele set komen ophalen in mijn woonplaats tegen een mooi bedrag. Er moet dus sowieso wat aan gesleuteld worden als ik het goed begrijp. Heb wat ervaring met gitaareffectjes bouwen, maar meer ook niet. Vroeg ik mij af of dit een goede koop is of niet?

Schema krijg ik er overigens bijgeleverd. Heb thuis zelf een setje IMF SuperCompact 2 staan, vandaar ook mijn interesse voor deze versterker gezien de typenummers die Han S eerst gaf.

Clox
25 januari 2011, 13:48
Even een aansluitende vraag op bovenstaande post: zijn er nog andere merken/modellen die in de buurt komen van de IMF/Luxman combi? Op marktplaats staan er nl. niet echt denderend veel A-3xx modellen. Zou een andere Luxman met een vermogen van ongeveer 2x60W ook goed zijn, of verpest dit de combi dan weer?

Han S
25 januari 2011, 14:30
Ze doen het ook prima op andere versterkers hoor, de Luxman A series zijn alleen wel beulen van versterkers die je voor weinig kunt kopen. Maar Harman Kardon, Marantz, Sony etc etc doet het ook prima met IMF speakers.

muziekschuur
25 januari 2011, 16:21
Bij Feedback is deze 2x70w Marantz eindtrap te verkrijgen. Ook hebben ze een 2x30w versie die is 199 euro. Lijkt me precies wat je zoekt.

http://www.feedback.nl/recording-accessoires/marantz/pm-7001-pro

Clox
25 januari 2011, 23:41
Okay, als ik het dus goed begrijp is iedere versterker van rond de 2x60W wel OK. Heb niet echt veel te besteden (max 100e) dus wordt een gevalletje Marktplaats, maar dan weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken. Mocht iemand nog een leuk merk hebben, of zelf nog iets hebben staan in die beperkte pricerange dan hoor dat graag natuurlijk:hippie: