PDA

View Full Version : Tube Works real tube overdrive [ruis]



rhcp_schipper
25 februari 2007, 22:43
Beste mensen,

Ik was al een tijdje opzoek naar een "echt" overdrive, en die heb ik gevonden op marktplaats. Het gaat hier dus om de Tube Works real tube overdrive. Dit is echt precies wat ik zocht in een overdrive pedaal. Echt een super lekkere overdrive.

Nu is er alleen 1 minpuntje aan het pedaal, als het pedaal in het stopcontact zit geplugd(heeft een eigen voeding), krijg je er best wat ruis/brom van. Nu heb ik al gehoord dat door de buis te vervangen naar een met minder gain, het minder zou moeten worden. Maar er zit al een 12au7 buisje in plaats van een 12ax7 buisje.

Weet iemand hier misschien nog andere oplossingen voor? want ruis/brom is dus echt niet wat je wil.

Groeten Tim

rhcp_schipper
28 februari 2007, 12:39
En is er een mogelijkheid om dit pedaal Treu bypass te maken?

Dirk_Hendrik
28 februari 2007, 18:30
Tim,

Om even publiekelijk je mail hierover te beantwoorden:

Ruis verminderen:
Vervang de weerstanden in de signaalweg door metaalfilm. Metaalfilm heeft minder last van thermische ruis dan koolfilmweerstanden.
Ik neem aan dat de buis door een opamp gestuurd word? Vervang die door een ruisarmer type.

Hoe is de interne voeding gemaakt? Met of zonder spanningsregelaars? In het geval van zonder,
Voeg ze toe.

Kun je em TB-en?. Ja dat kan. Het is een effect met een in en een uitgang dus dat kan.

E-J
28 februari 2007, 18:39
Hoi,
Ik heb het buisje nog niet verwisseld...maar het blijft natuurlijk een distortionpedaal (op vol volume wordt het een fuzz en een fuzz is...een ruisproducerend monster).

Heb je de ruis (net zoals bij mij) ook als de gain op 0 staat (of op 0,5 want op 0 is het volume ook 0 haha) ?

rhcp_schipper
28 februari 2007, 19:19
Tim,

Om even publiekelijk je mail hierover te beantwoorden:

Ruis verminderen:
Vervang de weerstanden in de signaalweg door metaalfilm. Metaalfilm heeft minder last van thermische ruis dan koolfilmweerstanden.
Ik neem aan dat de buis door een opamp gestuurd word? Vervang die door een ruisarmer type.

Hoe is de interne voeding gemaakt? Met of zonder spanningsregelaars? In het geval van zonder,
Voeg ze toe.

Kun je em TB-en?. Ja dat kan. Het is een effect met een in en een uitgang dus dat kan.


hallo,

Omdat jij er toch publiekelijk antwoord op hebt gegeven, akn ik dat ook vast wel terug doen.

Wat zijn ongeveer de kosten van het ruisvrij(hoever mogelijk) en tb maken als ik dat door jou laat doen? Want ik ben echt super blij met het pedaal, en ik heb liever dat een ervaren iemand er aan werkt, dan dat ik het zelf doe.

En de mail van de trimpot's/potmeters van de wah, zou je mij die misschien kunnen terug beantwoorden? dan kan ik daar snel aan beginnen.

rhcp_schipper
28 februari 2007, 19:20
Hoi,
Ik heb het buisje nog niet verwisseld...maar het blijft natuurlijk een distortionpedaal (op vol volume wordt het een fuzz en een fuzz is...een ruisproducerend monster).

Heb je de ruis (net zoals bij mij) ook als de gain op 0 staat (of op 0,5 want op 0 is het volume ook 0 haha) ?


hallo ej,

de ruis is er als hij uitstaat, en als hij aanstaat.

hoezo dan?

E-J
28 februari 2007, 19:28
Nou...

Ik had eens gehoord dat dat ruisprobleem aan de kabel zou liggen... een 'andere' (welke alleen?) kabel zou wonderen doen! Ik heb dat ergens gelezen maar weet niet meer waar!

rhcp_schipper
1 maart 2007, 10:15
Nou...

Ik had eens gehoord dat dat ruisprobleem aan de kabel zou liggen... een 'andere' (welke alleen?) kabel zou wonderen doen! Ik heb dat ergens gelezen maar weet niet meer waar!


Als je die info nog weer kunt vinden zou dat super zijn, dan ga ik er gelijk een andere kabel aanzetten.

rjong999
1 maart 2007, 10:42
Ik heb zelf een Tube Works Real Tube II, in 19" uitvoering, in mijn rekje. Hij is idd op hogere gain wel wat ruiserig. Ik heb het nooit als probleem ervaren. Er zit gewoon AX in. Overigens is 'ie bij lage gain wel muisstil. Het is verder een erg fijne tube preamp, in het bijzonder voor een fenderig "shimmering" clean.

E-J
1 maart 2007, 14:20
Als je die info nog weer kunt vinden zou dat super zijn, dan ga ik er gelijk een andere kabel aanzetten.

Dit is iets anders, maar zou het probleem ook kunnen oplossen..

Bought this new. Problems?? Yes. Annoying AC hum.Is it common for a pedal to have hum? Sure it is I know that!! But this hum was ridiculous!! No it was'ent the flourescent lighting or the 60 cycle hum or a bad cable neither. It was the pedal. Who had to fix it? I did!! If you have the same problems, take the thing apart and seperate the AC wire from the signal wire. And get some copper tape and tape around the signal wire and the AC wire. Make sure you keep them seperated. If you ever have a hum that bad don't let some jackass tell you that that is normal.Oh,sound? It's a great sounding pedal now.

Geen flauw idee of dit helpt!

rhcp_schipper
1 maart 2007, 14:58
Dit is iets anders, maar zou het probleem ook kunnen oplossen..

Bought this new. Problems?? Yes. Annoying AC hum.Is it common for a pedal to have hum? Sure it is I know that!! But this hum was ridiculous!! No it was'ent the flourescent lighting or the 60 cycle hum or a bad cable neither. It was the pedal. Who had to fix it? I did!! If you have the same problems, take the thing apart and seperate the AC wire from the signal wire. And get some copper tape and tape around the signal wire and the AC wire. Make sure you keep them seperated. If you ever have a hum that bad don't let some jackass tell you that that is normal.Oh,sound? It's a great sounding pedal now.

Geen flauw idee of dit helpt!

Ik snap eerlijk gezegd niet echt wat er bedoeld word, jij wel?

E-J
1 maart 2007, 15:06
2 draadjes losmaken van elkaar blijkbaar! De draadje van de 'AC Power Supply' en het signaaldraadje... nu nog uitdokteren welke dat zijn haha.

Mitch
1 maart 2007, 15:58
Het verschil tussen ruis en brom, het blijft moeilijk. Guys, lees nog eens goed...

zoon van Piet
1 maart 2007, 16:04
De Real Tube is niet TBP, maar altijd gebufferd volgens mij. Heb m even niet bij de hand. Er zitten twee leds op waarvan een in bypass aanstaat...

E-J
1 maart 2007, 16:17
De Real Tube is niet TBP, maar altijd gebufferd volgens mij. Heb m even niet bij de hand. Er zitten twee leds op waarvan een in bypass aanstaat...

Klopt!

http://www.jeffmuscato.com/images/guitar_images/tube_works_real_tube_overdrive.jpg

Het gekke is alleen, dat zelfs wanneer je de gain op 0 hebt staan, nog steeds behoorlijk veel ruis hebt. Je zou bijna zeggen dat de boel plotseling niet geaardt is, maar de stekker heeft toch wel degelijk 2 pinnen én een soort van 'aardvlak', die duidelijk anders is dan bij normale stekkers.

Bij meer gain wordt de ruis ook meer, maar ik vind niet dat het nou een enorm verschil is. Ik denk dat de topicstarter dit ook heeft...heel vreemd in iedergeval.

Jammer want het is echt een geweldig pedaal...

zoon van Piet
1 maart 2007, 16:49
ik voelde me geroepen om effe het ding aan te sluiten. Niks ruis in bypass, nauwelijks wanneer ie aanstaat. Alleen met de drive flink open - en dan nog niet meer dan de toevallig bijdehandliggende solidstatescheurpedalen -ibanez overdrive II en SM9.
Klinkt als een klok trouwens, vette distortion!

Maar de mijne heeft dan weer dat het volume vlak voor de 10 effe wegvalt...?

ouwigheid, denk ik..

eraan prutsen/solderen zal niet meevallen, zit een flinke klodder siliconenpasta over de print.
wel leuk en opvallend is het met de hand erin gekraste serienr, of hebben jullie dat niet?

rhcp_schipper
1 maart 2007, 17:49
wel leuk en opvallend is het met de hand erin gekraste serienr, of hebben jullie dat niet?


klopt ja, heb ik ook.

rhcp_schipper
1 maart 2007, 17:51
Bij meer gain wordt de ruis ook meer, maar ik vind niet dat het nou een enorm verschil is. Ik denk dat de topicstarter dit ook heeft...heel vreemd in iedergeval.

Jammer want het is echt een geweldig pedaal...

Dat het een super pedaal is ben ik ook echt helemaal met je eens.

Maar heb jij ook dat hij ruis veroorzaakt in je pedalenkring als het pedaal uistaat?

Groeten Tim

Dirk_Hendrik
1 maart 2007, 18:33
Ik ben nog steeds heel beniewd naar een paar "gut shots" om er achter te komen of het ding hetzelfde is als de Kampo die Conrad verkocht. De laatste keer dat ik een tubewoks van dat type over de vloer had is stief 12 jaar geleden en ik herinner me daar heel, heel weinig van.

En,
@ Tim,
Heb je (zoals Mitch al aangeeft) last van ruis of brom?
In het geval van brom is het aan te raden een kokertje van blik om je buis heen te maken en dat aan massa te hangen. De buis zit tenslotte naast het trafotje en is dus nogal gevoelig voor het bromveld van die trafo. Neem daarvoor een stukje blik (van een conservenblikje of een colablikje en buig dat tot een kokertje dat net een tikje krapper is dan de diameter van de buis. Dat kun je er daarna als een condoom over de buis heen schuiven. Soldeer er een draadje aan vast waarvan je de andere kant aan massa soldeert.

rhcp_schipper
1 maart 2007, 19:01
Ik ben nog steeds heel beniewd naar een paar "gut shots" om er achter te komen of het ding hetzelfde is als de Kampo die Conrad verkocht. De laatste keer dat ik een tubewoks van dat type over de vloer had is stief 12 jaar geleden en ik herinner me daar heel, heel weinig van.

En,
@ Tim,
Heb je (zoals Mitch al aangeeft) last van ruis of brom?
In het geval van brom is het aan te raden een kokertje van blik om je buis heen te maken en dat aan massa te hangen. De buis zit tenslotte naast het trafotje en is dus nogal gevoelig voor het bromveld van die trafo. Neem daarvoor een stukje blik (van een conservenblikje of een colablikje en buig dat tot een kokertje dat net een tikje krapper is dan de diameter van de buis. Dat kun je er daarna als een condoom over de buis heen schuiven. Soldeer er een draadje aan vast waarvan je de andere kant aan massa soldeert.


hallo barend,

ik maak wel een paar foto's van de binnenkant van mijn realtube.

En ik denk zelf dat het ruis is waar ik last van heb. maar is er een manier om erachter te komen of het nu ruis of brom is?

rhcp_schipper
1 maart 2007, 19:27
Hier wat foto's van de binnekant van de tube works real tube overdrive

Zijkant tubeoverdrive:
http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=DOYJDYXE

Transformator:
http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=VU8S4JKT

Printplaat:
http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=DCAFY3SM

Andere zijkant tube overdrive:
http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=7AWUHXLW

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Mitch
1 maart 2007, 19:29
Er is zeker een manier om erachter te komen: luisteren !

Ruis = hisssssssssssssssssssss

Brom = bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz of bmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Tot zover het fonetisch woordenboek...

Jeroenvanhulsteijn
1 maart 2007, 19:33
Tot zover het fonetisch woordenboek...

Ah, jammer....had graag nog een phaser en chorus en ring mod van je gehoord ;)

zoon van Piet
1 maart 2007, 19:38
die doe ik wel effe voor je:

Phaser: oweejoweejowee
Chorus: woeiwoeiwoei
RM:kroeink!

Speeddemon
1 maart 2007, 19:40
Printplaat:
http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=DCAFY3SM
.
Sodeju! Dat zijn nog es elco's! :nervous:

Dirk_Hendrik
1 maart 2007, 20:19
Interessante foto's omdat ze me beverstigen dat de Conrad Kampo tube pedal 901 buizenovedrive (zie ook www.dietside.de/Kampo_901.htm)inderdaad een rechtstreekse clone is van de Tubeworks RealTube. Op de foto's afgaand heb ik wel het gevoel dat in de Tubeworks meer tijd is gespendeerd aan componentkeuze dan in de Taiwanese Kampo. Het geeft echter mogelijkheden. Een Kampo had een nieuwprijs van iets van 60 euro. Je kunt er dus met gemak ééntje scoren voor een euro of 40 waarmee het een mooi tweak object is.

Maarrrrrrr...

Ik heb m'n afkeur van het ding nooit onder stoelen of banken gestoken en bedacht me gedurende dit topic dat ik het ding ook al een jaar of anderhalf niet meer had ingeprikt. Ik heb dat zonet dus even gedaan en bleef van mening dat het een rukding was. Waarom zijn sommigen er dan zo luyrisch over?
Wat me opvoel is dat m'n geluid wel heel snel wegzakte. "Desinteresse" van de buis dus. Met alle Tonebones en Tubekings die ik heb gezien vond ik dat, gezien de hoeveelheid gain voor de buis, dat wel heel vlot ging.
Ding opengemaakt, buis eruit gekickt, en er eens even een ouwe Philips Miniwatt ECC83 ingeprikt..... Hallooo!!! Niks wegzakken toon en eigenlijk vrij bruikbaar. Beetje scherp misschien. Verder maggie van mij nog wel wat meer max gain hebben.

Morgen die buis maar eens laten doortesten dus.

En o ja.
Die van mij bromt ook. Maar niet in bypass.

Dirk_Hendrik
1 maart 2007, 20:23
Nog even @ Tim,
Het kan heftig de moeite zijn om de ECC82 door een ECC83 te vervangen voor meer gain. Op de rommelmarkt een paar ouwe buizenradio's scoren dus.

E-J
1 maart 2007, 21:51
Van alle verhalen die ik heb gehoord maakt de 12au7/ECC82 buis de Tube Driver het meest bruikbaar en veelzijdig. De mijne heeft de standaard buis erin zitten, ik weet niet hoe oud het ding is, maar het geluid valt inderdaad erg snel weg en boven de 40% gain is het ding echt niet meer bruikbaar en zelfs als de gain bijna op 0 staat heeft hij nog steeds behoorlijk veel ervan. Een cleanboost is b.v. niet mogelijk!

Ik wil in de mijne wel een 12au7 buisje zetten, maar de buis zit tevens met (heel veel) 'lijm' vast aan een capacitor (heet dat zo?) dus ik durf niet echt eraan te kloten...

@Tim,
De mijne veroorzaakt naar mijn weten geen ruis als hij in bypassmode in mijn pedalenketen staat...

En trouwens Barend/Dirk Hendrik,
Wist je dat de huidige Tube Drivers die B.K. Butler maakt gebaseerd zijn en ook vrijwel identiek zijn met deze 'Tube Drivers' ;) B.K. Butler vindt deze zwarte nog steeds de beste:

I feel that technically the Real Tube is more refined than the Tube Driver as it has more EQ control and I set the bias internally at (IMO) the ‘sweet spot’ of the tube. The Tube Driver was designed a couple years earlier and was more basic in a number of ways, but for some reason Eric and others seem to like that rawness. Maybe Billy Gibbons and his crowd play more of a certain style of Blues, etc. and again, I feel the RT is basically more refined. I would not worry about having to get a TD (although I’d love to sell you one). If you feel satisfied with your RT, just continue to enjoy. I’m actually toying with the idea of reissuing a limited production run of the original RTs also.

Het ligt er maar aan, Eric Johnson en David Gilmour preferen de nieuwe Tube Driver, Billy Gibbons (ZZ Top) deze 'gare' zwarte.

Sorry dat ik even offtopic ging!

zoon van Piet
2 maart 2007, 08:48
@D_H:
Heb je het in je test over de Kampo, of over 'de echte'?
Experimenteren met buizen loont zeker. Maar persoonlijk vind ik het erg moeilijk: dinguitpluggendingopenmakenbuiseruitanderebuiserin inpluggen
-en dan ben ik dus al vergeten hoe het daarnet klonk, vanwege vroegdement en vroeger teveel dope gebruikt.

Als jij een Kampo hebt, mag mijn RT wel een weekje of wat komen logeren voor een vergelijkings/ombouw/mod-sessie.

Dirk_Hendrik
2 maart 2007, 09:25
@D_H:
Heb je het in je test over de Kampo, of over 'de echte'?
Experimenteren met buizen loont zeker. Maar persoonlijk vind ik het erg moeilijk: dinguitpluggendingopenmakenbuiseruitanderebuiserin inpluggen
-en dan ben ik dus al vergeten hoe het daarnet klonk, vanwege vroegdement en vroeger teveel dope gebruikt.

Als jij een Kampo hebt, mag mijn RT wel een weekje of wat komen logeren voor een vergelijkings/ombouw/mod-sessie.


De Kampo.
Je hebt inderdaad gelijk met het dinguitpluggenstekkeruithetstopcontacthalendingope nmakenbuiseruitanderebuiserininpluggenstekkerweeri nhetstopcontactwachtentothijweeropgewarmdis.

Om die reden begon ik ook even met de "best shot". Het ging me er gisteravond vnl om om even uit te vinden of dat ding nou echt zo rot was of dat het aan het buisje lag.
Wat betreft dat vergelijken... Ik moet gewoon weer eens richting Eindhoven ;)

Dirk_Hendrik
2 maart 2007, 09:47
En voor de Techies dan nog maar even:

Het originele BK Butler tubedriver patent:
http://www.dirk-hendrik.com/pat5022305.pdf

Schema van de Kampo:
http://www.dirk-hendrik.com/kampo_901.pdf
Het ishier duidelijk te zien dat de voedingsstabilisatie echt minimaal is in de vorm van regulering met een diode en eel elko om het geheel nog wat te filteren.

Daarmee voor vergelijk de door tubeworks geproduceerde Amerikaande versie van de Ibanez Tubeking:
http://www.dirk-hendrik.com/tk99_us.pdf

en het vergelijk met de (totaal andere) Japanse Maxon:
http://www.dirk-hendrik.com/images/tk999_schem.gif

rhcp_schipper
2 maart 2007, 11:20
Nog even terugkomend op dat treu bypass maken, ik denk dat dat nog best lastig is, omdat er door die trafo erg weinig ruimte overblijft binnenin.

Of valt dat wel mee?

Dirk_Hendrik
2 maart 2007, 12:58
Tsja,
Die van mij heeft gewoon een 6 polige x-wing schakelaar er dat past ook gewoon. Het zou natuurlijk kunnen dat de trafo in de jouwe wat schoner is.

Conrad.nl bestelnummer is trouwens 300299-89

zoon van Piet
2 maart 2007, 13:03
(KNIPPERDEKNIP)
Ik moet gewoon weer eens richting Eindhoven ;)

Koffie staat klaar! Met melk en suiker, of liever honderd pedalen?