PDA

View Full Version : Wat voor gitaar is dit?



djgitarist
25 februari 2007, 22:44
Ik heb een Gretsch uit de electromatic serie (made in china), maar ik weet niet welk type het is. Dit wil ik graag weten i.v.m. de specificaties, welke houtsoorten en welke elementen er in zitten.

Hij lijkt op een gretsch electromatic uit de g52.. serie, maar door die extra schakelaar en de bigsby (licensed) tremolo die tot het einde doorloopt doet hij veel denken aan de Gretsch Elliot Easton.

http://www.burnworld.nl/~robert/afbeeldingen/gretsch_hangend.jpg

http://www.burnworld.nl/~robert/afbeeldingen/gretsch_liggend.jpg

http://www.burnworld.nl/~robert/afbeeldingen/gretsch_headstock.jpg

jimihattricks
25 februari 2007, 23:47
dit is idd een gretsch elliot easton, en dus idd de goedkope(re) variant uit de electromatic serie..

hier nog eentje op ebay:

http://images.andale.com/f2/114/122/8152787/2006/11/18/MVC_381S.JPG

jorrit
26 februari 2007, 15:33
Die van hem lijkt een dikkere kont te hebben en iig. andere elementen...

jimihattricks
26 februari 2007, 16:29
ik zie de verschillen niet..? zijn gewoon dezelfde pickups (lichtinval vertekent wsl), gitaar is ook hetzelfde volgens mij..

Thundermane
26 februari 2007, 16:53
verdomd mooi ding trouwens zo`n groene gretsch.
Ik wil later nog een Ibanez JEM bij elkaar sparen en een gretsch :p

tomcat
26 februari 2007, 17:26
Is zeker een Gretsch Elliot Easton Electromatic. Heb er zelf ook een. Sommige oudere modellen (Koreaanse makelij) hebben de vermelding Elliot Easton op de truss rod, maar de recente types (uit China) hebben geen vermelding.

Meer info vind je op de sites van Gretsch, ook alle houtsoorten, pick-ups en dergelijke. Surf ook eens naar de reviews. Je zal zien dat je een heel goed instrument hebt gekocht, dat niet meer wordt gemaakt vermits EE z'n samenwerking met Gretsch heeft stop gezet.

Meer info als je wil.

djgitarist
26 februari 2007, 20:02
Op de site van gretsch staat dit model niet onder de electromatic serie, dus hij zal inderdaad niet meer gemaakt worden.

Ik ben erg blij met de gitaar, hij klinkt vooral clean erg goed. Voelt ondanks de holtes die er in de body zouden zitten loodzwaar aan. Bij solo's heb ik het gevoel dat het geluid wel wat rauwer/feller mag, daarom wil ik er misschien andere elementen in laten zetten. Weet alleen niet precies wat er nu in zit, het zou jammer zijn als ik dezelfde of soortgelijke pickups erin zou zetten.

Ik het idee dat de switch om de hoge tonen eraf te filteren een beetje gammel aanvoelt. Ook is de filter mij te extreem, zou je dat op kunnen lossen door een andere condensator bij de schakelaar te monteren?

tomcat
27 februari 2007, 17:39
Tweemaal ja.

De pickups die er nu in zitten zijn prima en zijn van Gretsch, maar het kan beter, zeker als je meer bite en power wil.

Ik heb er TV Jones (de enige waardige vervangers) Powertrons ingestoken (een Powertron Plus aan de brug). Dit is een makkelijke vervanging, enkel maar wat solderen, alles past perfect. Let wel op: ze zijn heel moeilijk te verkrijgen in Europa en zeer duur. Ik heb ze rechtstreeks in US besteld, bij TV Jones (zie site), daar zijn ze een pak goedkoper. Binnen de week waren ze er. Goed opletten dat je de 'mount' versie bestelt, die past in de EE.

De tone-schakelaar is inderdaad onbruikbaar in de huidige afstelling. De twee stands zijn veel te dof. Ik heb dat laten bijregelen bij mijn gitaarbouwer en die heeft er volledig naar mijn zin een paar condensators bij geplaatst. Ik heb nu twee extra aanvaardbare toonregelingen (die ik zeer weinig gebruik omdat ik de toonregeling op m'n gitaren zowiezo bijna niet gebruik...).

Tenslotte nog dit: als je toch je toonregeling aanpast, laat dan meteen je main volumepotmeter ook aanpassen. Je zal merken dat je gitaar hoog en laag verliest als je nu je potmeter terug draait, een typisch verschijnsel bij nogal wat gitaren.

Na deze aanpassingen heb je een geweldige gitaar en de kosten (buiten de PU's, die niet echt noodzakelijk zijn) zijn niet overdreven. Ze is wel iets meer gevoelig aan feedback met de extra ruimte in de body. Maar gecontroleerd is dat zeker geen nadeel.

Nog een tip: mocht je gitaar snel ontstemmen: dat ligt niet aan de Bigsby, die werkt prima. Maar de nut kan soms wat stroef lopen. Makkelijk op te lossen met een beetje grafiet (smerig goedje, maar werkt) of Big Bends Nut Sauce (ook te bestellen via het net) wat ik op al m'n gitaren gebruik.

oh ja: koop er een koffer voor (mocht je die niet hebben) de gitaar verdient het.

Veel succes ermee.

omni
27 februari 2007, 18:26
Zeker mooie gitaar. Heb ik ook ooit gehad, maar ik kon niet wennen aan de combinatie van groene metallic finish met gouden harware ;-)
De Koreanen waren Imho iets beter dan de chinezen, maar zeker veel gitaar voor je geld! De reden dat ze nu niet meer op de site staan is omdat Elliot zijn contract met Gretsch heeft verbroken, hij is terug naar Kramer geloof ik.

Orpheo
27 februari 2007, 19:14
Zeker mooie gitaar. Heb ik ook ooit gehad, maar ik kon niet wennen aan de combinatie van groene metallic finish met gouden harware ;-)
De Koreanen waren Imho iets beter dan de chinezen, maar zeker veel gitaar voor je geld! De reden dat ze nu niet meer op de site staan is omdat Elliot zijn contract met Gretsch heeft verbroken, hij is terug naar Kramer geloof ik.

bij gibson zul je bedoelen. hij heeft net zijn signature SG uit...

omni
27 februari 2007, 21:05
Ja, die bedoel ik ;-) Ik was te lui om het op te zoeken.

De Beer
27 februari 2007, 21:13
Die van hem lijkt een dikkere kont te hebben en iig. andere elementen...de 2e foto van de topic starter vertekend dan ook heel erg....sterker nog hij is krom.