PDA

View Full Version : Nothing else matter /still got the blues, gevorderde gitaristen help mij.



Speulert
25 februari 2007, 16:46
Ey, ik heb 2 korten stukkies ingespeeld, 2 solos over een nothing else matters backing en een korte impro over still got he blues.

Maar ik zit vast altijd als ik improviseer dan speel ik dezelfde pentatonische ladders, je kan er wel heel veel mee vind ik maar et wordt tijd dat ik es wat nieuw ga doen.Ik speel bijna altijd mineur ladders,hoe kan ik nou weten wanneer ik een andere ladder kan gebruiken. Bij still got the blues speel ik op een gegeven moment rond 1.30 wel majeur en dan klinkt et goed, en als ik dan het zelde probeer, bij een andere blues backing dan klinkt et niet vals maar ,het klinkt ehmm als een vrolijk ijscowagendeuntje wat totaal niet bij die blues backing past. De bluesbaking is in G mineur, maar ben ik dan gedoemd om mineur ladders te blijven spelen,je kan toch ook majeur toepassen. of is dat te vrolijk voor blues ofzo?
Ik heb de theorie op hier op de gitaarnet mainpage al door gelezen maar dat is me toch net even iets te ingewikkeld.

Die pentatonische mineur ladder heeft me veel geholpen en waar ik een jaar geleden nog dacht dat ik nooit een beetje snelheid in de vingers zou krijgen ben ik nu blij om te zien dat er toch vordering in zit.dus oefening baart gelukkig werkelijk kunst.Maar et word me allemaal een beetje te eentonig nu dus....

Mischien dat iemand een site weet waar et een beetje in babystapjes wordt uitgelegd.Of nog fijner dat ik die bleus backing upload en dat iemand een paar licks eroverheen speelt en achteraf verteld welke toon ladders hij heeft gebruikt en waarom ofzo?

Mijn voorbeelden kun je op ondertaande link vinden. ik heb geknipt in de liedjes zodat jullie alleen de solo's horen,(gitaar staat bij nothing else maters bij eerste solo mischien te zacht en bij 2de te hard in de mix,en let niet op mn piepende elementen bij gary moore, die heb ik namelijk omhoog gedraaid omdat ze volgens een website te laag stonden. dus die moet ik weer wat lager zetten,maar gaat om het idee)

Et is een heel verhaal maar ik hoop dat iemand wat advies heeft waar ik verder mee kan. (en ja ik kan ook googlen maar soms werkt een vraag stellen gewoon sneller)

Hier de link (gewoon hi-fi klikken)

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=667633

Rick trodat
25 februari 2007, 23:14
Ik heb still got the blues geluisterd, maar in het bekende deuntje mis je een beetje vibrato. In het solo gedeelte past de scale niet echt. Het is niet echt vals, maar het klinkt niet echt. Ik persoonlijk improviseer in am. gewoon pentatonisch 2nd en 3rd.

stevie_vp
25 februari 2007, 23:49
heb ook de blues geluisterd maar de timing zit ier ver naast...
En je opdrukken zijn vaak niet zuiver...

Speulert
26 februari 2007, 12:18
Ik heb still got the blues geluisterd, maar in het bekende deuntje mis je een beetje vibrato. In het solo gedeelte past de scale niet echt. Het is niet echt vals, maar het klinkt niet echt. Ik persoonlijk improviseer in am. gewoon pentatonisch 2nd en 3rd.

Ey bedankt voor je reactie ben blij dat er ten minste iemand reageert,dat is dus precies wat ik bedoel, ook al vind ik persoonlijk hier die scale nog wel redelijk passen.maar net wat jij zegt meestal als ik iets anders probeer dan gewoon pentatonisch in de toonsoort dan klinkt et niet vals,maar et klopt gewoon niet.Terwijl als ik naar de tabs kijk van gary moore hij toch echt noten speelt die niet inde penta Am scale voorkomen.Zijn dit dan gewoon opvul noten ofzo.
Mja ik denk dat ik me maar eens meer in akkoorden opbouw moet verdiepen zdat ik de samenhang met de toonladders daarvan weet.merk nu dat het in je kop stampen van toonladders wel nut heeft maar et is ook handig als je precies weet wanneer en over welke akkoorden progressie ik ze kan toepassen.

Speulert
26 februari 2007, 12:19
heb ook de blues geluisterd maar de timing zit ier ver naast...
En je opdrukken zijn vaak niet zuiver...
bedankt heb je helemaal gelijk maar et was ook maar even snel ingespeeld om als voorbeeld te dienen bij mijn vraag zoals ik die in mijn eerste post stelde.