PDA

View Full Version : Klankhout voor gitaren



Liefhebber
25 februari 2007, 14:25
Als het om goed klankhout voor bovenbladen gaat(spruce en ceder) dan wordt altijd gesproken over hout dat uit Canada, de VS(oa. Alaska) of Alpenlanden komt. Eigenlijk nooit over hout dat uit Scandinavie en Zweden komt. Hoe komt dit?
Ik weet dat goed hout moet komen van berghellingen waar bomen langzaam groeien(fijne nerf).
Naar ik veronderstel zijn deze voorwaarden ook in Noorwegen en Zweden aanwezig.

Wickerman
25 februari 2007, 14:33
'k Weet het zelf niet, maar zou dat niet kunnen komen doordat de wetten in Scandinavische landen strenger zijn? Misschien 'verspillen' ze hout daar niet aan zaken die in hun ogen nutteloos zijn; gitaren dus.
Die Amerikanen daarentegen, alles wat geld op kan brengen...

guitartub
25 februari 2007, 14:36
Er worden in Scandinavie nog steeds (jazz)gitaren geproduceerd van volgens mij hout wat daar voorhanden is. Check de site van Andreas Oberg eens. Deze jonge Zweedse gitaargod speelt op Zweedse of Finse gitaren die speciaal voor hem worden gebouwd.

Flipkoos
25 februari 2007, 14:55
Komen Morgan gitaren daar ook niet vandaan? Goeie gitaren voor niet veel geld.
Ik weet alleen niet of ze het hout uit Scandinavie zelf halen of importeren...

Liefhebber
25 februari 2007, 15:42
Ja ik heb er ook over gelezen. Deze Noorse bouwer maakt dreadnoughts van massief hout tegen hele schappelijke prijzen. Je ziet ze regelmatig in grote muziekwinkels. Waar het hout vandaan komt? Er is ook nog een Morgan Guitars in Canada( de bouwer heeft zijn bedrijf genoemd naar een zoontje genaamd Morgan). Deze bouwer levert heel dure exclusieve gitaren(had in het verleden een zakelijke relatie met Jean Larrivee) en heeft geen relatie met de Noorse Morgan.
Maar dit even terzijde!

Enra
25 februari 2007, 18:58
Als het om goed klankhout voor bovenbladen gaat(spruce en ceder) dan wordt altijd gesproken over hout dat uit Canada, de VS(oa. Alaska) of Alpenlanden komt. Eigenlijk nooit over hout dat uit Scandinavie en Zweden komt. Hoe komt dit?
Ik weet dat goed hout moet komen van berghellingen waar bomen langzaam groeien(fijne nerf).
Naar ik veronderstel zijn deze voorwaarden ook in Noorwegen en Zweden aanwezig.

Er is wel hout in Scandinavie dat geschikt is. Maar dat is relatief schaars, schaarser dan andere Europees hout, of zelfs met name de Picea abies of de Picea exelsa. Zweden heeft een enorme bosbouwcultuur, waarin bomen zelden oud genoeg worden, fijnjarig genoeg zijn of groot genoeg worden om klankhout te produceren.

Enra
25 februari 2007, 18:59
'k Weet het zelf niet, maar zou dat niet kunnen komen doordat de wetten in Scandinavische landen strenger zijn? Misschien 'verspillen' ze hout daar niet aan zaken die in hun ogen nutteloos zijn; gitaren dus.
Die Amerikanen daarentegen, alles wat geld op kan brengen...

Zweden en Noren hebben een rijke muziekcultuur en zullen bovenstaande argument van verspillen zeker niet hanteren.

Liefhebber
25 februari 2007, 19:49
Zweden en Noren hebben een rijke muziekcultuur en zullen bovenstaande argument van verspillen zeker niet hanteren.
Ik denk ook dat verspillen van hout aan muziekinstrumenten geen reden kan zijn! En die Scandinaviers hebben een heel rijke muziekcultuur, zeker tegenwoordig. Kijk maar eens naar de jazz. Dat leeft daar al jaren als nergens anders en muzikanten van over de hele wereld komen daar graag spelen.
Misschien is het inderdaad zo dat bomen daar niet oud genoeg worden om geschikt te zijn voor snaarinstrument bouw!

Liefhebber
25 februari 2007, 20:17
Er worden in Scandinavie nog steeds (jazz)gitaren geproduceerd van volgens mij hout wat daar voorhanden is. Check de site van Andreas Oberg eens. Deze jonge Zweedse gitaargod speelt op Zweedse of Finse gitaren die speciaal voor hem worden gebouwd.
Ik heb op zijn site en andere sites gekeken. Verdomme wat is die vent goed!
Hij speelt op verschillende gitaren zie ik wel, volgens mij ook op een oude Gibson.
Maar hij maakt ook reclame voor een handgebouwde archetop, alleen is niet duidelijk welk merk. Is deze van een Zweedse handbouwer?

--=HANS=--
25 februari 2007, 22:17
Ik weet niet of hout uit scandinavie slechter is maar het lijkt me voor de grote bouwers uit de USA ook gewoon een kwestie van gemak/prijs om het hout zo dichtbij mogelijk te kopen.
De leeftijd van de bomen zal denk ik geen belemmering zijn, er zijn volop delen van scandinavie waar nagenoeg geen mens woont en de natuur dus de vrije loop heeft.

Enra
26 februari 2007, 08:36
Ik weet niet of hout uit scandinavie slechter is maar het lijkt me voor de grote bouwers uit de USA ook gewoon een kwestie van gemak/prijs om het hout zo dichtbij mogelijk te kopen.
De leeftijd van de bomen zal denk ik geen belemmering zijn, er zijn volop delen van scandinavie waar nagenoeg geen mens woont en de natuur dus de vrije loop heeft.

Scandinavie is bij uitstek een bosbouwland; er zijn geen gebieden waar men geen bosbouw uitvoert in Zweden. De natuur heeft in die zin geen vrije loop. Maar de bosbouw is buitengewoon geavanceerd en gestructureerd en logischerwijze zal men een perceel voor de houtopbrengst twintig tot vijftig jaar laten groeien.

Er staan prachtige bomen in de wildernis van Zweden, maar ik heb er nog nooit een gezien die voldeed aan klankhoutcriteria. Ik kan je Fijnspar laten zien dat in een enkele helft van een bovenblad al rond de 120 jaarringen heeft. Maar dat komt echt niet uit Zweden.

--=HANS=--
26 februari 2007, 13:37
Alweer wat geleerd! :satisfie:

guitartub
26 februari 2007, 19:26
Ik heb op zijn site en andere sites gekeken. Verdomme wat is die vent goed!
Hij speelt op verschillende gitaren zie ik wel, volgens mij ook op een oude Gibson.
Maar hij maakt ook reclame voor een handgebouwde archetop, alleen is niet duidelijk welk merk. Is deze van een Zweedse handbouwer?

Die gitaren zijn van AJL wat staat voor Ari-Jukka Luomaranta wat mij meer Fins dan Zweeds klinkt.
Vind je deze Andreas goed, kijk dan ook eens naar Anatholi Bulkin, nog zo'n fantastische Zweedse gitarist.

Liefhebber
26 februari 2007, 23:35
Die gitaren zijn van AJL wat staat voor Ari-Jukka Luomaranta wat mij meer Fins dan Zweeds klinkt.
Vind je deze Andreas goed, kijk dan ook eens naar Anatholi Bulkin, nog zo'n fantastische Zweedse gitarist.
Als je de site van AJL bekijkt dan kom je er achter dat het inderdaad een Fin is. Hij werkt ook met europees notenhout!
Wat mij steeds meer opvalt, is dat in de scandinavische landen allerlei handbouwers bezig zijn die met name jazzgitaren bouwen(archetops en selmer modellen). Dit zijn toch vooral akoestische gitaren die met een enkel top element of ingebouwde elektronica versterkt worden. Dat betekent dat er ook speciale eisen gesteld moeten worden aan het toonhout! Halen zij dat dan uit eigen regio? Je leest in de "vakbladen" wel eens een artikel over zo'n bouwer. Vaak heel lovende kritieken! Bovendien was er in het verleden ook al sprake van gitaarbouw in Zweden(Levin bijv.) Werd er toen inheems hout gebruikt?

northernlake
27 februari 2007, 12:40
Worden de Finse Landola's ook niet gebouwd uit lokaal hout?

Enra
27 februari 2007, 13:41
Worden de Finse Landola's ook niet gebouwd uit lokaal hout?

Ja, maar dat is het Berken wat daar in grote hoeveelheden en afmetingen groeit. Maar omdat Berken nu eenmaal niet zo geweldig is als klankhout wordt er door Landola tegenwoordig ook veel ander hout gebruikt dat gewoon geimporteerd wordt!!

northernlake
27 februari 2007, 16:01
Ja, maar dat is het Berken wat daar in grote hoeveelheden en afmetingen groeit. Maar omdat Berken nu eenmaal niet zo geweldig is als klankhout wordt er door Landola tegenwoordig ook veel ander hout gebruikt dat gewoon geimporteerd wordt!!

Ah, thanks! De Landola's die ik heb bespeeld klonken wel erg goed moet ik zeggen. Misschien iets te schel voor mijn smaak, maar echt wel goed.