PDA

View Full Version : houtlijm verwijderen



Noid
25 februari 2007, 14:10
Omdat de search "houtlijm verwijderen" geen geschikte hits geeft: ik heb een gelijmde hals, waarvan de toets niet overal aansluit. (zie foto 1 hieronder). Ook is de "skunstripe" hier en daar los, waardoor de hals breder is dan het fretboard (foto 2). Dat fretboard is nu dus wat getordeerd t.o.v. de hals en de body. Mijn idee: uit elkaar, schoonmaken van oude lijmresten en dan weer netjes opbouwen.

Wie weet hoe ik die houtllijm het beste los krijg?

1:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG0782.jpg

2:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG0792.jpg

Enra
25 februari 2007, 14:24
Deze toets - zoals ik beoordeel naar aanleiding van de foto's - moet je erg gemakkelijk helemaal los kunnen krijgen.

Neem twee (betere kwaliteit) schildersspatels van circa 4cm. Rond de hoekjes af en slijp de voorzijde als een mes. Verhit de spatels een voor een boven bv een gasbrandertje, steek al heen en weer schuivend/draaiend met de hete spatel in de lijmverbinding en smelt/werk voorzichtig - stukje bij beetje - de toets er verder af. Neem de tijd en gebruik geen geweld. Pas ook op dat je met die scherpe spatels geen hout wegsteekt.

Met wat geduld moet dit goed lukken. Je kunt het zelfs doen zonder de spatels te verhitten. Als ik een brug moet verwijderen op een akoestische gitaar doe ik dat - om brandvlekken op het bovenblad te voorkomen - uitsuitend met een scherpe spatel en werk voorzichtig rond om tot de brug loslaat.

Als de toest los hebt : alle lijmresten verwijderen door te schrapen en eventueel te schuren. Positioneren en verlijmen.

Succes,

Enra.

Enra
25 februari 2007, 14:24
Maar wat zijn dat eigenlijk voor een bruine streepjes op die toets???

wietse
25 februari 2007, 15:03
Maar wat zijn dat eigenlijk voor een bruine streepjes op die toets???

typisch duits, men had eerst waarschijlnlijk streepfretmarkers in gedachten maar is later van gedachten veranderd.
kan ook nog zijn dat die bruine strepen oorspronkelijk rood zijn geweest, dat zie je namelijk ook nog wel eens als extra versiering.

Chisper
25 februari 2007, 21:42
Hoi, behalve de methode met de spatels zoals bovengenoemd heb ik goede ervaring met een variant erop.
Maak een begin met een stoomstrijkijzer bovenop de toets een aantal minuten stomen en dan de spatels eronder. Laat dan steeds een beetje water tussen de neck en de toets lopen en zet daarna het strijkijzer er heet weer op. Zodoende wordt er stoom gemaakt tussen de toets en de nek en dit resulteert in heel vlot oplossen/week worden van de lijm. Dan de spatels weer opschuiven en verder gaan. Zo heb ik in redelijk tempo een keer een verkeerd gelijmde top vrijwel onbeschadigd van een body afgekregen en opnieuw kunnen gebruiken.

Victor

Enra
25 februari 2007, 21:49
Niet om het een of ander hoor, maar ga hier niet met water werken. Dit mag met droge spatels geen probleem zijn. In andere situaties kan stoom werken, hier maak je het al te gemakkelijk te nat!!

Noid
26 februari 2007, 21:21
Niet om het een of ander hoor, maar ga hier niet met water werken. Dit mag met droge spatels geen probleem zijn. In andere situaties kan stoom werken, hier maak je het al te gemakkelijk te nat!!

Enra, bedankt de boel is al los.

M.b.t. je opmerking hierboven: Wat zou het probleem dan zijn mocht het nat worden? Dat helpt toch wel de lijm oplossen?

Noid
26 februari 2007, 21:22
typisch duits, men had eerst waarschijlnlijk streepfretmarkers in gedachten maar is later van gedachten veranderd.
kan ook nog zijn dat die bruine strepen oorspronkelijk rood zijn geweest, dat zie je namelijk ook nog wel eens als extra versiering.
Het vage is alleen dat ook in het hout onder de toets is gezaagd op een aantal plekken. Dus dat eerst de toets er op is gezet en er later sleuven zijn gezaagd voor die bruine strepen. Ik denk dat het dus voor de sier is gedaan.

Enra
26 februari 2007, 21:54
Enra, bedankt de boel is al los.

M.b.t. je opmerking hierboven: Wat zou het probleem dan zijn mocht het nat worden? Dat helpt toch wel de lijm oplossen?

Sommige laksoorten reageren op water; water kan - zeker als het plaatselijk nat wordt - ook voor vervormingen zorgen. Nouja, als het niet hoeft, niet doen!!! Bovendiien is een hete spatel voldoende. In principe is het de hitte die de lijm oplost, ook bij stoom!!

Mooi dat het gelukt is. Met geslepen spatels???

Noid
26 februari 2007, 22:16
Sommige laksoorten reageren op water; water kan - zeker als het plaatselijk nat wordt - ook voor vervormingen zorgen. Nouja, als het niet hoeft, niet doen!!! Bovendiien is een hete spatel voldoende. In principe is het de hitte die de lijm oplost, ook bij stoom!!

Mooi dat het gelukt is. Met geslepen spatels???

Met een geslepen plamuurmes en een hobbymes met zo'n afbreeklemmet. Ik zal morgen wel wat foto's plaatsen van het resultaat. Nogmaals dank.

Enra
27 februari 2007, 08:08
Met een geslepen plamuurmes en een hobbymes met zo'n afbreeklemmet. Ik zal morgen wel wat foto's plaatsen van het resultaat. Nogmaals dank.

Oké dan!! Dan kan je nu een Pritt stick en een tube Velpon kopen!!!