PDA

View Full Version : Benden



mawashi
25 februari 2007, 11:41
Ik begrijp eigenlijk iets niet zo goed bij het benden. Telkens ik filmpjes bekijk zie ik mensen dit met drie vingers doen. Met 1 vinger krijg ik zo wel het geluid, maar als ik drie vingers gebruik komt er helemaal niets meer. Of zet ik mijn vingers misschien inet op de juiste plaats? Kan iemand me dit eventjes uitleggen?

DonPingu
25 februari 2007, 12:41
Het is soms gewoon gemakkelijker voor stevige bends. Je moet er wel voor zorgen dat je de snaar nog steeds goed afdrukt achter de fret. Dus gewoon benden zoals met 1 vinger (bijvoorbeeld met ringvinger) en dan de andere vingers (maar niet de pink uiteraard) bijzetten en helpen de snaar opduwen. En er dus goed op letten dat je met je ringvinger de snaar nog steeds goed afdrukt.

Thundermane
25 februari 2007, 13:35
Ik gebruik eigenlijk bijna alleen maar minstens 2 vingers om te benden en één vinger wanneer ik gewoon vibrato wil doen.
Veel makkelijker dan, mja ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelfde probleem ook had wanneer ik meerdere vingers gebruik bij benden omdat je dan in het begin de snaar ook een beetje omhoog brengt waardoor inderdaad zoals DonPingu zei, de snaar niet meer op de fret ligt.
Je moet er gewoon op oefenen dat je altijd zorgt dat de snaar tegen de fret gedrukt blijft, al is wel belangrijk dat je niet meer energie verbuikt dan nodig is, dat is bedoeling achter meerdere vingers gebruiken voor een bend, je spaart de kracht in je vingers en voorkomt daarmee kramp.

Een algemene goede oefening is dat je leert om net genoeg kracht zet om de snaar tegen de fret te houden en dat het zuiver klinkt, dit is moeilijker met dikke snaren, daarom gebruik ALTIJD alleen maar dunne setjes snaren, zodat ik me kan richten op het gitaarspel inplaats van me te richten dat elke nooit zuiver moet klinken, want dan krijg je er saaie en slordige gitaarspellen.

mawashi
25 februari 2007, 16:15
Ok bedankt voor jullie reacties. 'k ga er dadelijk op oefenen.

Tho
25 februari 2007, 16:47
Ik gebruik er altijd 3 :) veel makkelijker!