PDA

View Full Version : tabs chords lezen



L10
25 februari 2007, 10:49
hallo allemaal,

ik heb even een vraagje over lezen van chords en tabs, als er bij een liedje zo de akkoorden boven staan zoals hier benenden:

G C G
Love is a burning thing
C G
And it makes a fiery ring
C G
Bound by wild desire
C G
I fell into a ring fire

moet je dan alleen dat akkoord spelen als dat woord gezongen wordt of moet je het ritme door spelen totdat er een ander akkoord boven het woord staat en vanaf daar dat akkoord met ritme meespelen. lijkt me wel toch...anders klinkt het ook zo karig.

oja, dan nog een vraag, er staat dan alleen de letter van het akoord, maar volgens mij hoor ik ook van een opslag, klinkt iig wel lekkerder als ik dat erdoorheen doe.

ik hoor het graag, kan ik straks weer even lekker verder, gewoon door de zere vingers heen spelen natuurlijk!

kornelius
25 februari 2007, 10:56
Hier staat per regel welke akkoorden er in welke volgorde in voorkomen. Wanneer je moet wisselen moet je soms zelf een beetje horen.
en verder moet je het zelf weten: doorspelen van de akkoorden, een opslagje erbij of een tokkel erdoorheen, wat je maar lekker vindt klinken!

Bij TABs staat vaak uitgewerkt wat er in de opname echt wordt gespeeld, snaar voor snaar zeg maar.

L10
25 februari 2007, 11:38
ach bah, zie nu net dat die akkoordletters versprongen zijn... zo dan maar:


d c g
I fell into a burning ring of fire

moet je dan een d akkoord spelen 1 keer tot burning, dan c enz. of ritme volgen (weet zo even niet hoeveel 3/4 keer ofzo) aanhouden tot 'burning' en dan verder emt de c

goed, warrig verhaal, hoop dat het duidelijk is

L10
25 februari 2007, 11:44
damn, ziet het er nog niet uit...technisch ben ik ook al niet

Makor1966
25 februari 2007, 13:12
Vaak staat de akkoorden niet boven het juiste woord in de zin, en je kunt er ook niet vanuit gaan dat altijd de juiste akkoorden erbij staan, die nummers worden vaak door amateurs getabt.
Het is het handigst om de originele muziek erbij te hebben als je een nummer gaat spelen, dan kun je horen wanneer je op het volgende akkoord over moet gaan, en of het wel het juiste akkoord is, al moet je daar wel een beetje speelervaring voor hebben en goed luisteren. :satisfie: