PDA

View Full Version : Stevie Ray Vaughan vergelijkbare artiesten



The_syphon
24 februari 2007, 16:21
Kent iemand een andere bluesgitarist als Stevie Ray Vaughan die "virtuositeit" combineert met de blues-muziek? Ik bedoel dus echt een bluesgitarist. Voor mij is SRV dè man van de blues met scheurende gitaarsolo's. Natuurlijk zijn er veel bluesgitaristen en worden er vaak solo's gespeeld: Robert Johnson, Freddie King, John lee hooker, howlin' wolf, etc. Maar ik ken er geen een die vergelijkbaar is met SRV, dus een gitarist waarbij een gitaarsolo zo'n dominante rol speelt in nummers. Iemand?

The_syphon
24 februari 2007, 16:23
Misschien dat je SRV ook niet echt kan indelen in Blues, maar dat het meer een eigen stijl op zich is, of gaat dit te ver, aangezien hij ook veel nummers gecovered heeft, en niet echt heel verniewend is geweest op het gebied van spel en techniek. Zijn sound is echter wel geniaal!

sofa
24 februari 2007, 16:49
Joe Bonamassa
Tinsley Ellis
Julian Sas
Gwyn Ashton (mwah, meer rock dan blues)
Tab Benoit
Albert Cummings
Danny Bryant

The_syphon
24 februari 2007, 17:25
Bedankt voor de reactie.
Ik kende ze niet, maar youtube geeft veel uitkomst. Moeiljik dus om een goed oordeel te geven in zo'n korte tijd, maar voorzover ik ze te nog toe gehoord hebt, vallen ze meer in de categorie Gary Moore. Met alle respect overigens: Gary moore kan me een aardig potje spelen (vooral goed te horen op zijn vroegere metal-albumpjes :)). Misschien ook wel beetje flauw om ze in categoriën gitaristen onder te verdelen, maar dat is makkelijker om zo het verschil aan te duiden. Ben momenteel wat meer van de genoemde gitaristen aan het luisteren, en sommige (met name Tinsley Ellis en Albert Cummings) maken toch wel lekkere nummers. Nogmaals bedankt, en andere suggesties en meningen zijn nog altijd welkom natuurlijk

orreltak
24 februari 2007, 18:10
johnny winter misschien?
john mayall?

BamBuFan1
24 februari 2007, 19:38
Kent iemand een andere bluesgitarist als Stevie Ray Vaughan die "virtuositeit" combineert met de blues-muziek? Ik bedoel dus echt een bluesgitarist. Voor mij is SRV dè man van de blues met scheurende gitaarsolo's. Natuurlijk zijn er veel bluesgitaristen en worden er vaak solo's gespeeld: Robert Johnson, Freddie King, John lee hooker, howlin' wolf, etc. Maar ik ken er geen een die vergelijkbaar is met SRV, dus een gitarist waarbij een gitaarsolo zo'n dominante rol speelt in nummers. Iemand?

Chris Duarte. Vooral zijn nummers Shiloh en Take it to the Lord... Kippenvel!!

The_syphon
24 februari 2007, 20:24
Ik had ff cdtje van Joe Bonamassa gedownload *oops*, toch ook wel vet!! :)

heavy-metal-thunder
24 februari 2007, 20:57
Eigenlijk hoor ik dan liever Rory Gallagher, alhoewel ik die bij wijlen meer naar de hardere rock neigt.

rickert
24 februari 2007, 23:03
Kenny Wayne Shepherd is ook gaaf!!! Op 1 cd na allemaal gave SRVactige bluesrock, sommige nummers zijn echt tributes dus echt in SRVstijl geschreven, ik vind het nice.

zx81
25 februari 2007, 08:17
Buddy Guy. Hij was een van de voorbeelden van SRV, en van Hendrix.

wietse
25 februari 2007, 11:18
walter trout
roy buchannan
dave hole (slide)
doyle bramhall II
freddie king
greg koch
jeff healey
popa chubby
rob tognoni
robin trower
michael katon

zo hier kan je wel even mee toe allemaal stevige blues neigend naar de bluesrock, maar zoals SRV is er niet één die man was uniek.

WICKED
25 februari 2007, 13:53
nouja zeg? wat dacht je van john mayer? :p en gary moore kan ook een potje blues spelen!

The_syphon
25 februari 2007, 16:10
Kenny Wayne Shepherd is ook gaaf!!!

Ja, erg vette muziek inderdaad!!!! Thanks voor deze parel in de bluesmuziek ;)!

The_syphon
25 februari 2007, 16:13
nouja zeg? wat dacht je van john mayer? :p en gary moore kan ook een potje blues spelen!

John Mayer, goede gitarist, leuke luistermuziek. Kan inderdaad ook aardig in blues uit de voeten, maar is toch totaal niet te vergelijken met SRV.

Gary Moore heeft een paar gave bluesalbums gemaakt. Maar bij hem is toch goed te horen dat hij van origine uit een ander genre komt :rockon:

WICKED
25 februari 2007, 23:49
onee?

http://www.youtube.com/watch?v=wXr8Btpb93g

Raindog
5 maart 2007, 12:45
Bernard Allison
Brian Setzer
Peter Green
Greg Koch (minder blues maar erg goed)
Jeff Beck
Johnny Lang
Luther Allison
Michael Bloomfield
Jon Amor (the Hoax)

Harry
5 maart 2007, 13:06
ik zou Brian Setzer ook niet echt een bluesgitarist noemen...

Raindog
5 maart 2007, 14:01
Daar heb je gelijk in, hij is niet een "echte" blues gitarist. Maar zijn muziek is er wel sterk door beïnvloed.

Fender75
7 maart 2007, 16:29
Joe Bonamassa Uiteraard! Kenny Wayne Shepherd, Johnny Winter, Buddy Guy etc etc
Trouwens, SRV is wel degelijk een echte bluesgitarist die door zijn spel ook echt wel opviel, niet alleen zijn sound. Ik ken weinig gitaristen die zo kunnen spelen! Maar ja, das persoonlijk denk ik...

Bouke
7 maart 2007, 16:56
Stevie heeft zo'n beetje alles wat de blues tot dat moment te bieden had in zich opgenomen en vervolgens knetterde hij dat op zijn eigen powermanier met veel energie het podium op. De DVD El Mocambo laat dat bij uitstek zien. SRV heeft zooooo veel mensen beinvloed met zijn uitvoering van de blues. Iemand die de 'SRV-methode' goed beheerst en er vervolgens zelf weer mee aan het stileren ging is Jesse Davey van The Hoax (UK) (in iets mindere mate ook Jon Amor van die zelfde band, maar die had toch meer eigens). Helaas bestaat die band niet meer, maar als je in de buurt wilt komen van de SRV-energie, moet je echt 'Live Forever', de laatste plaat van The Hoax, eens luisteren. Wereldplaat.

http://www.youtube.com/watch?v=sp3Lp5UGKmk - The Hoax (reuniegigje)

En 'onze eigen' Jimmy Stringbreaker uiteraard (Sjors Nederlof - Coup de Grace / The Strikes)

http://www.youtube.com/watch?v=CRo0Q1ak4Bk - Jimmy Stringbreaker

Verder heb je nog Indigenous (US), ook in de richting.

Michel89
7 maart 2007, 17:09
En 'onze eigen' Jimmy Stringbreaker uiteraard (Sjors Nederlof - Coup de Grace / The Strikes)

Das nog zieker dan SRV zelf, lol.
Als je dit soort agressieve blues bedoelt, tja, normaal zou ik het niet durven te zeggen tot ik laatst op Youtube een kijkje nam, en zeg nu voorzichtig: Eric Clapton :p

http://www.youtube.com/watch?v=WxTWQD91b5c

Heeft ook een heel compleet eigen geluid, ben nooit fan van hem geweest maar dit heeft wel erg veel power.

EDIT Owja, ook nie echt bekend, maar dit ventje (Die ik op Youtube had gezien voort eerst) kan er ook wat van; http://karlsblues.com/

Luca P
13 maart 2007, 22:20
ik zou Brian Setzer ook niet echt een bluesgitarist noemen...

Nee, maar dit gaat wel heel lekker!

http://www.youtube.com/watch?v=3BvCvmA7NHs

SRV heeft ooit eens Setzer het podium opgeroepen om wat op zijn gitaar te jammen.
Helaas zijn er geen opnames van.