PDA

View Full Version : Fretjes



888_Gerrinezzzz
24 februari 2007, 15:32
Er zit op mijn Gerrinez uit 1970 wat groene aanslag op de zijkant van de fretjes. weet iemand hoe ik dit kan weghalen?!

Rinze
24 februari 2007, 18:03
Het is mij wel eens gelukt met wasbenzine, wel uitkijken met het hout, even invetten na de wasbenzine, want dat goedje ontvet als de hel.

BamBuFan1
24 februari 2007, 19:40
Er zit op mijn Gerrinez uit 1970 wat groene aanslag op de zijkant van de fretjes. weet iemand hoe ik dit kan weghalen?!

Brasso of aanverwante metaalcleaners.

Squier4ever
24 februari 2007, 19:57
verkeerde subforum, dit hoort in Zelfbouw...

888_Gerrinezzzz
24 februari 2007, 22:43
sorry, dacht dat het hier moest. weet nooit het verschil tussen de tween :satisfie:

ernieman
24 februari 2007, 22:58
idd, zippo aansteker vloeistof schijnt goed te helpen. Het hout aftapen en fijne staalwol gebruiken gaat natuurlijk ook.

B_2_the_a
24 februari 2007, 23:51
toetsguard of tape

en dan met zo'n fijn mogelijke staalwol polijsten
fijn schuurpapier kan ook

Enra
25 februari 2007, 08:07
Staalwol 000 of zelfs 0000 als je het kunt krijgen. Een goede schilderszaak of een gereedschapzaak kan je dat leveren.

Om de toets te beschermen gebruik ik stukjes plastic (multomaptabblad) waar ik een sleufje in gesneden heb dat precies over de fret heen past. In totaal is het kaartje ongeveer 5x10cm. Nouja, poetsen maar!!!

Toets schoonmaken met Zippo aanstekerbenzine is trouwens prima, als je daarna de toets maar weer goed olied!!

888_Gerrinezzzz
25 februari 2007, 08:46
kan ik de toest gewoon in olien met houd olie?? (Wat je ook voor andere houten dingen gebruikt zoals houten tafels.)

Enra
25 februari 2007, 08:55
kan ik de toest gewoon in olien met houd olie?? (Wat je ook voor andere houten dingen gebruikt zoals houten tafels.)

Nee! Gangbare olie soorten voor hout zijn veelal te vettig; dat speelt natuurlijk niet prettig.

Wat je moet gebruiken is een speciale toetsenolie. Een goede gitaarzaak kan je dat wel leveren. Merken zijn o.a. Gerlitz, Dunlop, enz. Anderen op dit forum hebben daar ook wel ideeen over.

Een a twee keer per jaar je toets schoonmaken en olieen is over het algemeen genoeg.

888_Gerrinezzzz
25 februari 2007, 10:24
Ik had op Rinze's website gelezen dat je ook gewoon olijfolie kan gebruiken of zonnenbloem olie. is dat ook goed???

http://www.rinzesgitaarweb.nl/onderhoud.html

Rinze
25 februari 2007, 10:36
Ik gebruik het al jaren, volgens de mensen van Rikkers Gitaarbouw is olijfolie zelfs geschikter dan bijvoorbeeld teakolie, omdat teakolie verdampt. Wat betreft de dikte: je moet het gewoon even goed inwrijven, niet te veel in 1 keer. Als je wrijft wordt de olie door de warmte dunner heb ik het idee, in ieder geval neemt de toets dan olie op en de rest wrijf je weg.


Er zijn bronnen die melden dat consumptieolie niet gechikt is omdat het onderhevig is aan oxidatie, wat weer slecht zou kunnen zijn voor je hout. Ik heb daar nog niks van gemerkt in de 15+ jaar dat ik het gebruik, maar als je het niet vertrouwt kun je natuurlijk van die speciale gitaarhalsolie kopen.

G.G.
25 februari 2007, 11:22
Om de toets te beschermen gebruik ik stukjes plastic (multomaptabblad) waar ik een sleufje in gesneden heb dat precies over de fret heen past. In totaal is het kaartje ongeveer 5x10cm. Nouja, poetsen maar!!!

Geniaal.... ga ik ook maar eens maken.

Enra
25 februari 2007, 12:07
Geniaal.... ga ik ook maar eens maken.

Ach... Geniaal? Nouja, gewoon geen zin om StewMac rijk te maken!!! Ze slijten wel wat harder, maar je maakt gemakkelijk een nieuwe.

Maar toch bedankt dat je me geniaal vindt!!!

B_2_the_a
25 februari 2007, 12:12
je kan ook een oud stukje metaal pakken ;)

mijn reguliere rondje (denk eens in de 2 maanden)

1 polijsten
2 fretboard schoonmaken met cleaner & prep van dunlop
3 olien met blokfluit olie
4 stof verwijderen op de moeilijke plekken
5 gitaar oppoetsen met ghs spul
6 snaren erop
7 afstellen
8 laatste poetswerk :)
9 rocken

Enra
25 februari 2007, 12:27
Ik had op Rinze's website gelezen dat je ook gewoon olijfolie kan gebruiken of zonnenbloem olie. is dat ook goed???


Hoed je voor dergelijke, puur organische oliesoorten. Ze zijn erg vet en kunnen na enige tijd behoorlijk muf en ranzig gaan ruiken. Daarnaast is een toetsenolie simpelweg dunner en trekt dieper in het hout.

In Zuid-Frankrijk worden broodplanken van Olijfhout ingesmeerd met olijfolie, maar die worden ook regelmatig afgewassen en dan (eventueel) opnieuw ingesmeerd. Daar onstaat dat probleem van verouderde, onprettig ruikende olie dus niet.

Oké, ik verklap geheimpje, zij het met pijn in mijn hart en op voorhand spijt. Een goedkoop en dus betaalbaar (€ 2,85), maar zeer geschikt product is Balistol Wapenolie. Niet uit de spuitbus, maar uit een flesje. De basis van Balistol is puur alkalisch. Ik gebruik dat tegenwoordig vrijwel exclusief in mijn werplaats voor toesten van reparaties en nieuwbouw. En eigenlijk bevalt het me beter dan alle toetsenolieen die ik ken. (Ofschoon die van Gerlitz ook erg goed is).

Rinze
25 februari 2007, 12:33
Daarom maak ik bij elke keer snaren wisselen de toets eerst schoon met citroensap en poets hem vervolgens met olie. Nogmaals, wie het niet vertrouwt mag van mij iets anders gebruiken maar ik heb er in 15 jaar tijd nog geen problemen mee gehad. Het stinkt niet en de toetsen zien er prima uit. Wat betreft de dikte van de olie, daar heb ik in mijn vorige post al over gemeld dat ook dat geen probleem is.

Enra
25 februari 2007, 12:39
Daarom maak ik bij elke keer snaren wisselen de toets eerst schoon met citroensap en poets hem vervolgens met olie. Nogmaals, wie het niet vertrouwt mag van mij iets anders gebruiken maar ik heb er in 15 jaar tijd nog geen problemen mee gehad. Het stinkt niet en de toetsen zien er prima uit. Wat betreft de dikte van de olie, daar heb ik in mijn vorige post al over gemeld dat ook dat geen probleem is.

Leuke website Rinze!! Maar ik houd het - als je het goed vind - bij mijn trouwe Balistol olie!!!

Groet,
Enra.

Mattia
25 februari 2007, 12:50
Tja, klinkt allemaal onnodige. Honderden gitaren die nooit geolied worden, zeker niet 'schoongemaakt' worden met citroensap, die mooie, gave, gladde, perfect spelende toetsen hebben. De simpelste oplossing is naar mijn idee toch de beste oplossing: niets doen, tenzij.

Als ik ooit wat olie koop voor een toets, zal het wellicht die wapenolie zijn. Ookal hebben we liters en liters olijfolie uit eigen productie (huis in Italie), ik ga het maar liever eten, en niet op m'n toetsen smeren. Zal best dat het geen kwaad kan (olijfolie wordt vaker bij politoeren gebruikt, als is dat meer als smeermiddel dat later weer eraf wordt gehaald).

Wel een leuke site, trouwens! Vraag: werkt die grafietlak goed? En is dat makkelijk te vinden?

Enra
25 februari 2007, 12:59
Tja, klinkt allemaal onnodige. Honderden gitaren die nooit geolied worden, zeker niet 'schoongemaakt' worden met citroensap, die mooie, gave, gladde, perfect spelende toetsen hebben. De simpelste oplossing is naar mijn idee toch de beste oplossing: niets doen, tenzij.

Als ik ooit wat olie koop voor een toets, zal het wellicht die wapenolie zijn. Ookal hebben we liters en liters olijfolie uit eigen productie (huis in Italie), ik ga het maar liever eten, en niet op m'n toetsen smeren. Zal best dat het geen kwaad kan (olijfolie wordt vaker bij politoeren gebruikt, als is dat meer als smeermiddel dat later weer eraf wordt gehaald).

Dat "tenzij" is wat mij betreft wel veel betekenend. Het is een onprettige ontdekking als je Ebben toets scheurt door droogte. En dat soort reparaties heb ik zo nu en dan bij de hand. De keerzijde is dat ik veel oude gitaren zie waarvan de toetsen inderdaad nooit "gesmeerd" zijn, maar die desondanks in uitstekende staat verkeren!!

Maar als je dan ooit olie koopt, koop dan wel die Balistol en niet zomaar wapenolie; want 'gewone' wapenolie is weer niet op alkalische basis en dus vet!

Rinze
25 februari 2007, 16:15
Tja, klinkt allemaal onnodige. Honderden gitaren die nooit geolied worden, zeker niet 'schoongemaakt' worden met citroensap, die mooie, gave, gladde, perfect spelende toetsen hebben. De simpelste oplossing is naar mijn idee toch de beste oplossing: niets doen, tenzij.


Wel een leuke site, trouwens! Vraag: werkt die grafietlak goed? En is dat makkelijk te vinden?

Bij een ongelakte hals is onderhoud op den duur noodzakelijk, anders krijg je problemen. Al zijn er ook mensen die de boel nooit schoonmaken waardoor een soort vuil-harnas ontstaat. Wanner dat harnas na jaren verwijderd wordt is het vaak wel schrikken, blijkt de boel eronder vrolijk aan het rotten geslagen te zijn.

Grafietlak werkt goed, MITS: je goed schuurt en schoonmaakt vooraf, anders houdt ie niet goed, en je moet wel een schroef in het hout draaien, die lakken en daarvandaan een aardedraad laten lopen, ongeaard heb je weinig aan welke afscherming dan ook.

Dank je voor het compliment.

Enra: natuurlijk mag je van mij die andere olie gebruiken.

wietse
25 februari 2007, 16:31
kan ik de toest gewoon in olien met houd olie?? (Wat je ook voor andere houten dingen gebruikt zoals houten tafels.)

jij hoeft je toets niet te olieen, is toch een maple toets?
die is altijd gelakt dus die kan je net zo goed in de was zetten :D.
zachte kant van een schuursponsje en wat jif in dit geval, of een doekje met wat commandant, dan polijst je de lak van de toets er gelijk bij.

Mattia
25 februari 2007, 17:45
Maar als je dan ooit olie koopt, koop dan wel die Balistol en niet zomaar wapenolie; want 'gewone' wapenolie is weer niet op alkalische basis en dus vet!

Waar koopt men zoiets, eigenlijk?

Mattia

Enra
25 februari 2007, 19:23
Waar koopt men zoiets, eigenlijk?

Mattia

Bij voorbeeld bij sportzaken waar ze iets met schietsport doen (windbuksen),
een wapenhandel/jachtwinkel, goede gereedschapzaak. Balistol is weliswaar ontwikkelt als wapenolie, maar heeft een veel groter toepassingsgebied door een aantal buitengewone eigenschappen. Een daarvan is dat het desinfecterend werkt en op kleine wondjes gebruikt kan worden. Verder kun je er leer waterdicht mee maken en regenereert hout en is roestwerend.

Ik heb trouwens een klein foutje gemaakt : niet balistol maar BALLISTOL, met twee LL.

Google maar eens om uit te zoeken waar je het kunt krijgen. Maar nogmaals, neem de flacon en niet de spuitbus.

888_Gerrinezzzz
25 februari 2007, 20:31
jij hoeft je toets niet te olieen, is toch een maple toets?
die is altijd gelakt dus die kan je net zo goed in de was zetten :D.
zachte kant van een schuursponsje en wat jif in dit geval, of een doekje met wat commandant, dan polijst je de lak van de toets er gelijk bij.

hoe zet je hem dan in de was??

888_Gerrinezzzz
25 februari 2007, 20:32
@wietse

en kan je ook pril gebruiken? en moet je het daarna met een gewoon vochtig doekje eraf vegen?!

Gitaarbouwer
25 februari 2007, 20:36
Prachtige website, Rinze!
Ik heb 'm toegevoegd aan de links-pagina op mijn website (http://www.xs4all.nl/~renegade/29/),

Marko

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 18:38
Maar Nu weet ik nog steeds niet echt wat ik moet doen! zal ik het gewoon de hele nek met wasbenzine insmeren en daarna de toetsen in olien?

Enra
26 februari 2007, 18:42
Maar Nu weet ik nog steeds niet echt wat ik moet doen! zal ik het gewoon de hele nek met wasbenzine insmeren en daarna de toetsen in olien?

Maar wat voor toets zit er dan op??? Zwart hout is waarschijnlijk Ebben, Bruin hout is mogelijk Palissander, blank hout wellicht Esdoorn. En de laatste is dan altijd gelakt en behoeft geen olie!!! Zoek dat eerst even uit!!!

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 19:46
volgens mij maple (Het is gelakt, en dik!)

B_2_the_a
26 februari 2007, 19:48
dan hoef je niets te olien ;)

Enra
26 februari 2007, 20:11
Nee, B_2_the_a heeft helemaal gelijk!!!

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 20:13
ok, maar het begon dus met die aanslag weg halen. dat doe ik dus gewoon met was benzine, en daarna niks in olien? want iemand aan het begin (Blz. 1 ofzo ) zei dat ik het daarna moest in olien.

Enra
26 februari 2007, 20:21
ok, maar het begon dus met die aanslag weg halen. dat doe ik dus gewoon met was benzine, en daarna niks in olien? want iemand aan het begin (Blz. 1 ofzo ) zei dat ik het daarna moest in olien.

Ja, ja, dat was ik, denk ik!! Een soort automatisme. Esdoorn als toets is voor mij niet zo gewoon!

Rinze
26 februari 2007, 20:35
Het is mij wel eens gelukt met wasbenzine, wel uitkijken met het hout, even invetten na de wasbenzine, want dat goedje ontvet als de hel.

Dat was ik, maar een gelakte esdoorn hals hoef je niet te oliën.

888_Gerrinezzzz
26 februari 2007, 20:49
maakt niet uit wie het was, enra of rinze :satisfie: dus alleen wasbenzien?!

Enra
26 februari 2007, 21:50
maakt niet uit wie het was, enra of rinze :satisfie: dus alleen wasbenzien?!

Ja, als je het zo brengt denk ik dat het toch de wasbenzine was en niet Rinze of ik!!!

Noid
26 februari 2007, 22:28
Leuk topic dit :) : wie is de mol: Enra, Rinze of de wasbenzine. Om duidelijk te maken wat voor hals het is: zie hier de gitaar van Gerinezz (uit een andere post van hem):
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/PICT0827.jpg
@Gerinezz: Waarom moet dat groene spul weg? Het klinkt me als een soort oxide van de metaallegering van je frets. Last zul je er niet van hebben, maar misschien vind je het optisch niet zo mooi? De tip van Wietse zou ik in jouw geval eens proberen: een doekje of schuurspons met wat commandant nemen, voorzichtig de frets en de toets inwrijven, even wachten totdat de commandant opdroogt en dan met een schone doek uitwrijven. Je kunt het trouwens ook eerst met autowas proberen, ik denk dat dat al voldoende zal zijn.

BamBuFan1
26 februari 2007, 22:57
maakt niet uit wie het was, enra of rinze :satisfie: dus alleen wasbenzien?!

Ja, want je hebt een fretboard van licht hout en dat is (meestal) voorzien van een dikke laklaag waardoor je er met olie niet tot aan het hout in kan doordringen. Wat je wel met lak kan doen is polijsten, dus met commandant, autowas of brasso. Je kunt dus in principe de hals (of in feite de lak op de hals en op de fretten, want meestal wordt een blanke hals in zijn geheel incl. fretten afgelakt) eerst schoonmaken met bv wasbenzine (maar weer niet met thinner of iets anders waar je lak mee kunt oplossen), vervolgens autowas erop insmeren, even laten drogen tot het wit wordt en dan met een zachte doek uitwrijven.

Rinze
27 februari 2007, 09:17
Je kunt de lak zien glimmen :cooler:

888_Gerrinezzzz
27 februari 2007, 16:35
waar kan je dat commandant spul kopen?

Enra
27 februari 2007, 16:43
Automaterialenhandel!!! Let op!! Er zijn verschillende gradaties.

wietse
27 februari 2007, 18:03
waar kan je dat commandant spul kopen?
lees je pm eens, ik heb je eergisteren dit al verteld naar aanleiding van je pm aan mij, en ook welke je moet hebben de groene dus.

en zoveel soorten bestaan er niet rood (voor het groffe werk), groen en blauw, blauw is voor metallic lak.

888_Gerrinezzzz
4 maart 2007, 20:12
ik heb in mijn kast nog een busje brasso gevonden, ik denk dat ik dat gewoon ga gebruiken! :satisfie: