PDA

View Full Version : Nieuwe elementen in Highway Tele



koon
24 februari 2007, 15:16
Hallo,

Ik heb al even een (2dehands) Highway Telecaster gekocht uit 2003 of 2004, maar na een tijdje spelen nu vind ik dat de elementen vaak te 'schel' klinken. Zeker als ik op de neck-pickup speel, dan moet ik de tone-knop zeker over de helft toedraaien om het draaglijk te horen voor de oortjes :)
Het zal natuurlijk deels wel aan mijn versterker liggen (een 40W stagg, maar er zijn reeds plannen gemaakt voor een nieuwe hoor), maar toen ik onlangs op een nieuwe telecaster highway ('06) speelde van een vriend, klonk die al opmerkelijk beter in mijn oren.
Daarom dat ik eens van plan was om op zoek te gaan naar nieuwe elementen, in de hoop hem daarmee aanzienlijk te upgraden.

Vooreerst was ik benieuwd welke elementen er in mijn huidige telecaster zitten, en welke er in de nieuwe highways zitten.

Ik zou graag een iets voller, ronder geluid hebben, maar ik wil ook nog wel steeds die typische hoekigheid van een telecaster hebben zoals ik die bijvoorbeeld terugvind in het geluid van bloc party...
Ik ben dus zeker niet op zoek naar iets actieve elementen - alike ofzo :)
Ik hou wel degelijk van het telecaster-geluid, alleen wil ik het iets kwaliteitsvoller ;)
Ik had wel al meerdere malen gelezen dat er voor de highways vooral op pickups bespaard werd, maar is dit ook zo voor de Standard USA versies, of zou een upgrade naar die elementen de moeite waard zijn?

Of is het dan toch beter dat ik dan toch ineens doorspaar naar top-klasse pickups die bij wijze van spreken een nieuwe wereld kunnen doen opengaan? ;)

Mitch
24 februari 2007, 15:24
Ik neem aan dat je bedoelt dat je bij het brugelement je toonknop tot halverwege moet dichtdraaien in plaats van het hals element ? Maar goed, wat duidelijk warmere lementen zijn zonder té dik te worden: de Alnico II elementen. Die zitten standaard in de Lite Ash Teles, misschien dat je die eens kan uitproberen, of beter nog; neem je Highway mee naar een winkel die een Lite Ash heeft staan en vergelijk de sounds eens.

drap
24 februari 2007, 15:28
Ik denk dat een elementen upgrade wel behoorlijk verschil gaat maken in een Highway. Vooral in de oudere serie zaten niet echt superelementen, alleen de gitaar zelfs is wel een hele goeie. Ik heb in m'n eigen tele sinds kort Bare Knuckles "Brown Sugars" gezet en dat maakt zeker een behoorlijk verschil. Tele-like, maar veel dikker. Klinkt ook veel beter met een dosis gain. Wellicht dat het ook een goeie keus is voor jouw Highway tele. Ik moet er wel bij zeggen, ze zijn aan de dure kant. Maar goed, dat zijn upgrades al gauw.

RolandT
24 februari 2007, 15:48
Nieuwe elementen hebben mijn HWY1 strat een veel beter gitaar gemaakt. Ik had net hetzelde 'probleem' als de topicstarter en nu heb ik Bulldog' (http://www.bulldogpickups.com/)s formvar 50 in mijn strat. Mijn best koop ooit en ik hel al heel wat gekocht...