PDA

View Full Version : Aansluiten cab op head



puppet
24 februari 2007, 15:07
Hoe sluit ik mijn marshall 1960 cab aan op een marshall head? Welk kabeltje ben ik dan nodig?

Alvast bedankt

dr.distortion
24 februari 2007, 15:10
speakerkabel, het snelste en eenvoudigste is om naar je lokale gitaarboer te gaan en daar even te vertellen wat je wilt doen...

LP_CL
24 februari 2007, 16:28
dezelfde kabel als deze die van je gitaar naar je versterker gaat.

JeffChefke
24 februari 2007, 16:43
dezelfde kabel als deze die van je gitaar naar je versterker gaat.
Ehm... :nervous: dat moet je toch juist niet doen?

dr.distortion
24 februari 2007, 16:50
Klopt....is wel degelijk een andere kabel!

BlackSun
24 februari 2007, 17:09
dezelfde kabel als deze die van je gitaar naar je versterker gaat.

Dat zou ik maar niet doen...

Door een speakerkabel lopen grote vermogens, de kabel moet dus dikker zijn.
Deze kan je makkelijk zelf solderen, maar als je er helemala geen kas van gegeten hebt loop je even naar de gitaarboer en vraag je om een 'speakerkabel', is niet zo moeilijk:P

LP_CL
24 februari 2007, 18:54
lol
het werkt nochtans.
kzal maar beter eens langsgaan bij de gitaarshop :noob:

Dude
24 februari 2007, 19:59
dat zou ik zeker maar eens doen ja, zag dat je op marshall spul speelt toch ? buizentopje over een 1960 ? tis echt heel erg niet slim om dat met een gitaarkabel aan elkaar vast te hangen...

Squier4ever
24 februari 2007, 20:03
idd je moet een zgn. speakerkabel hebben, die hebben (geloof ik?) meer weerstand oid.... zijn ook dikker als normale kabel

LP_CL
24 februari 2007, 20:36
kk, bedankt voor de hint. Ik vond het al zo raar dat die amp toch anders klonk als in de winkel :chicken:

dePerik
24 februari 2007, 21:10
Wat is het verschil tussen een gitaarsignaal en een ampsignaal?
Er gaat er meer 'stroom' doorheen (de sterkte), dus zijn de pieken derhalve ook veel sterker. Daarnaast is het signaal (door de sterkte en karakteristiek ) minder storingsgevoelig (ja moet natruurlijk geen 20 meter tussen je head en cab hebben zitten).
Vergelijk het met een waterleiding. Van je gitaar naar de amp is als een beekstroompje hoog in de bergen. Het water is puur, nét gesmolten en nog wat kabbelend zoekt het zijn weg. Om dat te kanaliseren moet je dus kleine buizen maar van goede kwaliteit hebben, anders vervuild het pure water snel.
Van je amp naar je speakers is als van de watercentrale naar de huizen. Al het water is verzameld, opgepomt en klaar voor gebruik. Met hoge kracht wordt het getransporteerd in grote hoeveelheden. Maar; wel rekening houden met wisselende vraag omdat in de ochtend en begin avond iedereen douched en afwast. Grote buizen dus die zowel de druk er op houden als ook genoeg capaciteit hebben.
Kabel te dun: oververhitting in eindtrap of kabel wegens te snel bewegende electronen die geen kant op kunnen. Kabel te dik: verlies van volume, levendigheid, strakheid van je geluid omdat de electronen 'verdwalen'.

Tot zover mijn enigzins proziasche uiteenzetting betreffende de wondere wereld der vergelijkingen.

jerome
24 februari 2007, 21:47
Bijzonder lyrisch! :satisfie:

tempo3
24 februari 2007, 21:52
Kabel te dik: verlies van volume, levendigheid, strakheid van je geluid omdat de electronen 'verdwalen'.

Heb je dan geen kabel met richtingaanwijzers? Kunnen ze (die electronen) niet verdwalen:seriousf: :seriousf: :seriousf:

dePerik
24 februari 2007, 21:57
Jahaaa.... Sommige puristen schijnen te horen dat hun kabel omgedraaid aangesloten is. Die hebben dan ook markeringen op de puggen zitten zodat altijd de goede jack in de top gaat en de andere goede jack in de kast. Da's geen gein. Heeft te maken met het feit dat het metaal zich op moleculair niveau gaat ' richten' en dus als hetware ingespeeld raakt. Draai je 'm dan om dan schijnt dat minder lekker te klinken. Serieus :eek:
Volgens mij staat er in een ander topic hier ook al het 'een en ander over geschreven en heb ik daar mijn wijsheid vandaan....

tempo3
24 februari 2007, 22:00
Dat zijn die alfa jongens die sliepen tijdens natuurkunde. Die kan je alles wijsmaken:)

dePerik
24 februari 2007, 22:08
Persoonlijk denk ik dat mijn oren inmiddels dusdanig verherried zijn dat ik -mocht dat verschil al bestaan- het nooit zou kunne ontdekken.

tempo3
24 februari 2007, 22:10
Wat zeg je8-)

dePerik
24 februari 2007, 22:53
Ik zei dus: Persoonlijk denk ik dat mijn oren inmiddels dusdanig verherried zijn dat ik -mocht dat verschil al bestaan- het nooit zou kunne ontdekken. Jezus ben je DOOF of zo!!!!!!

vulvasonic
24 februari 2007, 23:03
Zeg, wil je niet zo schreeuwen?
Er liggen hier kinderen te slapen! :sssh: ssssssssjt

dePerik
24 februari 2007, 23:07
Ja, ik moest die van mij ook al eventjes gaan troosten, ze schrokken wakker.... :sssh:

jerome
24 februari 2007, 23:55
willen jullie niet zo schreeuwen hier, ik was net een dutje aan het doen... :sssh:

dePerik
25 februari 2007, 01:12
Ja ik ga ook maar es pitten :sssh:

olaf
25 februari 2007, 16:45
Wat is het verschil tussen een gitaarsignaal en een ampsignaal?
Er gaat er meer 'stroom' doorheen (de sterkte), dus zijn de pieken derhalve ook veel sterker. Daarnaast is het signaal (door de sterkte en karakteristiek ) minder storingsgevoelig (ja moet natruurlijk geen 20 meter tussen je head en cab hebben zitten).
Vergelijk het met een waterleiding. Van je gitaar naar de amp is als een beekstroompje hoog in de bergen. Het water is puur, nét gesmolten en nog wat kabbelend zoekt het zijn weg. Om dat te kanaliseren moet je dus kleine buizen maar van goede kwaliteit hebben, anders vervuild het pure water snel.
Van je amp naar je speakers is als van de watercentrale naar de huizen. Al het water is verzameld, opgepomt en klaar voor gebruik. Met hoge kracht wordt het getransporteerd in grote hoeveelheden. Maar; wel rekening houden met wisselende vraag omdat in de ochtend en begin avond iedereen douched en afwast. Grote buizen dus die zowel de druk er op houden als ook genoeg capaciteit hebben.
Kabel te dun: oververhitting in eindtrap of kabel wegens te snel bewegende electronen die geen kant op kunnen. Kabel te dik: verlies van volume, levendigheid, strakheid van je geluid omdat de electronen 'verdwalen'.

Tot zover mijn enigzins proziasche uiteenzetting betreffende de wondere wereld der vergelijkingen.

Ik ben benieuwd of je naast je proziasche uiteenzetting ook een praktische uiteenzetting kunt geven m.b.t. tot kabeldiktes!
Wat is volgens jou te dun en wat is dan te dik?
M.i. worden er meestal speakerkabels gebruikt tussen de 0,75mm2 en 2,5 mm2.
Ik ben benieuwd in welke kabeldiktes de electronen "geen kant op kunnen" of "verdwalen". Laten we praktisch gezien uitgaan van een 50W en/of 100W versterker met een maximale lengte van een meter!

Groeten,

Olaf

jerome
25 februari 2007, 19:04
Verdwalen lijkt me een beetje sterk dat dat kan gebeuren....
Ik zou zeggen 2 mm2 is OK en 2,5 mm2 is nog net ff beter

dePerik
25 februari 2007, 21:11
Voor een top met 100 watt vermogen is 2 of 2,5 mm oké, maar het ligt er uiteraard aan hoe vet je het vermogen uitstuurt. Speel je overwegend rustig aan met af en toe wat pep, och dan zal een wat dunnere kabel z'n werk best doen. Speel je veel live in een deathdoomnecrometalgrindhakband, is het een ander verhaal.
Een 50 watt top of minder heeft feitelijk gezien minder vermogen, maar als je die (juist vanwege dat) lekker hard zet, kan een 2 mm kabel geen kwaad. Bovendien is het zo dat een dubbel wattage zeker niet betekent dat ie dan ook twee keer zoveel vermogen levert. Ik heb begrepen dat in veel gevallen het volume verschil niet meer dan 3dB is, alleen de frequenties liggen anders.
Wat betreft de lengte van de speakerkabel is korter natuurlijk altijd beter, er is een formule om de signaalafzwakking per meter aan te geven maar zo'n nerd cq professional ben ik niet. Maar voor de gemiddelde afstand tussen een tope en een cab is de geen reden voor paniek.