PDA

View Full Version : Mixen? Hoe te beginnen?



stebru
24 februari 2007, 14:56
Mensen, ik zit met een aantal vragen omtrent het maken van een redelijke mix. Het volgende is het geval:

Ik neem mijn gitaren op met een guitarport. Daarmee krijg ik een heel behoorlijke sound (ik speel metal). Meestal neem ik 2 lagen op, met vaak een extra lead of loopje erover heen.

De drums maak ik met EZdrummer (DFH). Dit geeft een redelijk goed geluid, hoewel een wat aan de kale kant is. Ook klinkt de bas niet echt 'vet' en is het gehele drumgeluid niet 'vol'.

De basgitaar ben ik mee bezig, en ik weet dat dit een grote invloed op het gehele geluid heeft, maar toch.

Ik neem alles op met adobe audition v2.0

Als ik de gitaren en de drums mixdown, dan klinkt het heel kaal en 'los', dus niet als een geheel. Alle lagen liggen er los in, wat opzich heel logisch is als er geen mixwerk verricht is. (+ dat de basgitaar nog niet opgenomen is).

Nu zit ik zoals gezegd met een aantal vragen:
- Als ik de basgitaar ook opgenomen heb, en dus in principe het geheel aan instrumenten ingespeeld heb, hoe maak ik dan een redelijke mix? Ik heb geen idee waar of waarmee ik moet beginnen.. (zang vind ik nu nog niet zo belangrijk, het gaat me in eerste instantie om een goed mix van de instrumenten).
- Hoe werkt het mixen an sich? Ik lees veel over compressors en de term 'c4' hoor ik ook geregeld voorbij komen. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
- Zijn er nog do's en don'ts m.b.t. het mixen? Alle advies is welkom, want ik weet werkelijk niet waar ik moet beginnen!

Ik hoef geen supermix te kunnen maken, maar ik vind bijvoorbeeld die mix van 'lacrimosa' en 'bloodline' op dit forum erg netjes!

Alvast hartelijk dank,

St.

cesco
27 februari 2007, 11:38
Ik ben zelf VERRE van expert, maar omdat ik ongeveer op een zelfde manier opneem (podXT + EZDrummer), kan ik je misschien wel helpen.

Aan EZ Drummer zelf hoef je nauwelijks meer te doen dan de interne mixer en onderlinge trommels/ketels goed in te stellen, en hem zijn humanizing-ding te laten doen. Met het eerstgenoemde kan je hem al een stuk voller maken hoor. Pas af een toe de velocity van bepaalde slagen nog aan eventueel.

Twee gelijke gitaar partijen? Eéntje lekker links en de ander rechts pannen. Of je dat 100/100 of iets van 80/80 doet is aan jou en je gehoor. Ik neem zelf twee keer op twee verschillende setups de ritmepartijen op. Dat zijn er dus in totaal vier. Van setup A zet ik dan beide partijen links, zij het de tweede partij een stuk zachter. Meestal kies ik hier bijvoorbeeld een andere mic-model voor. Dit maakt het allemaal wat voller, maar dat hangt wederom af van wat je ermee wilt.

Dat "los" klinken ligt met name aan het EQ-en. Dat duurde bij mij even om door te hebben, maar de kneep zit hem in het benadrukken van de tooneigenschappen van een specifiek instrument, zodat die wat meer z'n plek krijgt. Echter, met EQ-en begin je al zo vroeg mogelijk; bij het opnemen. In de praktijk heb ik meestal twee kleine piekjes bij ieder instrument. Bij de gitaren is dit meestal bij mid en mid-hoog; bij basgitaar laag (voor het fundament) en mid (voor de attack). Ik denk dat goed EQ-en een hoop van je problemen wegneemt. Goed luisteren dus. Soms lijkt het echt niets uit te halen, maar als je alles bypasst hoor je toch een aanzienlijk verschil.

Compressie. Ik ben er geen liefhebber van. Bij troms werkt het goed, maar dat is bij EX Drummer volstrekt overbodig. Als je het doet, wacht dan zo lang mogelijk. Soms komt het een nummer, of een spoor, echt wel ten goede, soms ook niet.

Zoals gezegd, ik knoei ook maar wat aan hoor, en dit is natuurlijk super subjectief. Eigenlijk hoop ik zelf ook nog meer tips in deze topic te gaan lezen ;). Ik hoop dat je er wat aan hebt. Het belangrijkste is gewoon ermee spelen en luisteren. Dat is de enige do. Don'ts zijn er niet.

Kim Wilson
27 februari 2007, 11:43
... Echter, met EQ-en begin je al zo vroeg mogelijk; bij het opnemen. ...
Nu ben ik niet zó ervaren met opnemen, en de meeste info die ik heb is van horen zeggen (van zeer ervaren personen, dat dan weer wel), maar opnemen doe je zonder EQ. Je kunt altijd achterna je EQ instellen. Als je dat bij voorbaat al doet, kun je niet meer terug. Wat je niet opneemt, kun je niet laten horen. Dus bij opnemen alles neutraal en pas achteraf je EQ regelen.

bert k
27 februari 2007, 12:03
Dat "los" klinken ligt met name aan het EQ-en. Dat duurde bij mij even om door te hebben, maar de kneep zit hem in het benadrukken van de tooneigenschappen van een specifiek instrument, zodat die wat meer z'n plek krijgt. Echter, met EQ-en begin je al zo vroeg mogelijk; bij het opnemen. In de praktijk heb ik meestal twee kleine piekjes bij ieder instrument. Bij de gitaren is dit meestal bij mid en mid-hoog; bij basgitaar laag (voor het fundament) en mid (voor de attack). Ik denk dat goed EQ-en een hoop van je problemen wegneemt. Goed luisteren dus. Soms lijkt het echt niets uit te halen, maar als je alles bypasst hoor je toch een aanzienlijk verschil.
.
Inderdaad, hier ben ik het heftig mee oneens. Eq'en doe je in de mix, als je ook alle invloed van de andere sporen kan horen. Frequenties toevoegen en weghalen is een goede manier om ieder instrument ruimte te geven in de mix, maar dat kan je alleen beoordelen als je alles tegelijk kan horen.

cesco
27 februari 2007, 13:14
Kijk, hier heb ik ook wat aan! Maar bedoelen jullie dat je je versterker "model" dan zo neutraal mogelijk moet instellen? Want voordat ik op record druk wil ik eigenlijk het liefst dat mijn eigen geluid al goed is afgesteld.

bert k
27 februari 2007, 13:36
Nee, daar heb je gelijk in. Ik denk dat je als gitarist zo goed mogelijk je lekkerste geluid moet samenstellen. De volgende stap is dat je als technicus probeert om dat geluid zo natuurgetrouw mogelijk op te nemen. Als laatste kan je in de mix nog aanpassen.

Als je dat met eq vooraf bedoelt dan snap ik je, dat zou ik ook doen.

basswasp
28 februari 2007, 19:42
Wacht wacht wacht wacht wacht even...

Audition kan overweg met EZ-Drummer? Ik dacht dat Audition geen echte midi-mogelijkheden had?

stebru
2 maart 2007, 19:37
Dank voor de reacties, daar heb ik echt wat aan! Erg moeilijk allemaal, maar het is denk ik (wat ik hier ook hoor) een kwestie van trail and error, proberen, aanpassen etc. net zolang tot je je eigen gewenste sound hebt. Ik ga er druk mee aan de gang!

Thanks!


Wacht wacht wacht wacht wacht even...
Audition kan overweg met EZ-Drummer? Ik dacht dat Audition geen echte midi-mogelijkheden had?

Audition kan idd niet overweg met de vst van (in mijn geval EZdrummer in Fruity Loops). Ik maak een mixdown (wav) van de drums, en die laad ik in Audition. Op die manier omzeil je het probleem. Misschien heb je er wat aan :)

stevie_vp
2 maart 2007, 20:19
Audition kan idd niet overweg met de vst van (in mijn geval EZdrummer in Fruity Loops). Ik maak een mixdown (wav) van de drums, en die laad ik in Audition. Op die manier omzeil je het probleem. Misschien heb je er wat aan :)

Dat scheelt ook n hoop geheugen tijdens t opnemen! kan je hem later bij t afmixen evenuteel wel weer via midi inladen.. (als je iets anders gebruikt dan audition...)
/
s

bert k
2 maart 2007, 20:49
De laatste Audition (versie 2) kan met VST's overweg.

Martien
2 maart 2007, 22:04
hmz hier kan 1.5 ook prima met vst's overweg

naja prima,prima... ik heb aan mijn 786mb niet genoeg blijkbaar, kan het niet zonder schokken realtime terug horen :/

stebru
3 maart 2007, 18:34
De laatste Audition (versie 2) kan met VST's overweg.

klopt, maar niet met FL :) Als je EZ-Dfh in een andere sequencer laad kan het waarschijnlijk wel. Op de site van Adobe staat welke compatible zijn, maar FL staat er niet bij...

Suc6!

stebru
6 maart 2007, 09:01
De laatste Audition (versie 2) kan met VST's overweg.

maar niet met Fruity Loops.. ;) Of ik moet me sterk vergissen!

grtz

Davidian
6 maart 2007, 16:50
Je werkt niet met mics dus dan is het beetje lastig om de "Eq voor opnemen" idee toe te passen die ik gebruik.

Mijn tip is dus de gitaar zo goed mogelijk op te nemen en dan er verder niet meer aan klooien, geen post eq of zo dat moet gewoon al op de amp zelf goed gedaan worden.

Maar de bass moet je echt de tering uit rammen met compressie en eq anders werkt het gewoon niet vind ik.

Zelfde met de bassdrum zowiezo de 200 tot 500 hz totaal weg halen. Meer eq tips donder ik hier niet neer daar kan je genoeg van vinden op google.

De snare moet je met respect behandelen, die breekt of maakt de mix onthou dat.

stebru
6 maart 2007, 18:17
Je werkt niet met mics dus dan is het beetje lastig om de "Eq voor opnemen" idee toe te passen die ik gebruik.

Mijn tip is dus de gitaar zo goed mogelijk op te nemen en dan er verder niet meer aan klooien, geen post eq of zo dat moet gewoon al op de amp zelf goed gedaan worden.

Maar de bass moet je echt de tering uit rammen met compressie en eq anders werkt het gewoon niet vind ik.

Zelfde met de bassdrum zowiezo de 200 tot 500 hz totaal weg halen. Meer eq tips donder ik hier niet neer daar kan je genoeg van vinden op google.

De snare moet je met respect behandelen, die breekt of maakt de mix onthou dat.

Kijk, dat is bruikbare info! Bedankt!

Kan iemand mij misschien wat concreter uitleggen hoe ik een eerste stap kan maken met het mixen. Ik ben echt niet te lui om het zelf uit te vissen wat het beste klinkt, maar ik zit nog wel met de volgende vragen:

- Welk programma raden jullie aan om te gebruiken om te mixen?
- Ik lees veel over VST's met EQ en compressor etc. Iemand misschien namen of wat meer uitleg over hoe en wat?
- Mixen jullie alle delen (gitaar, drums, bas etc.) eerst apart af, en dan de gehele mix, of meteen alles mixdownen en dan het geheel afmixen?

momenteel gebruik ik de volgende gear:
- Line 6 guitarport
- Adobe Audition 2.0
- Fruity Loops + EZdrummer (DFH)

Bedankt, st.

Martien
6 maart 2007, 18:26
Adobe audition vind ik een prima programma om mee op tenemen en om mee te mixen.

Het verschilt, sommige mensen vinden het ene programma beter of fijner werken dan andere, just an opinion.

Eq is heel simpel gewoon een equalizer, er zit er meestal (iig bij audition) 1 standaard in je workspace maar ook onder het effecten zitten meerdere goede equalizers,
Hiermee kun je verschillende frequenties (een bepaalde toon) zachter of harder laten door komen.

Een Vst is een plugin voor bijvoorbeeld audition. dit kan een Eq zijn of een limiter of een compressor of wat dan ook.
Een compressor is een programma (oid) wat je gebruikt om iets in zijn geheel meer power te geven, het is niet simpel weg alleen het volume dat hij op krikt maar het is in staat om alles tot bijv -3 db te laten komen, zonder dat je het overstuurt (is wat overdreven, maar bijwijze van spreke)

Ik (en de meeste met mij) mixen eerst elk instrument apart af. Of bijvoorbeeld eerst een drumset en dmv de mute knop bij audition kun je even de gitaren aan of uitzetten om te luisteren of het nog klinkt in de context.

stebru
6 maart 2007, 18:41
Adobe audition vind ik een prima programma om mee op tenemen en om mee te mixen.

Het verschilt, sommige mensen vinden het ene programma beter of fijner werken dan andere, just an opinion.

Eq is heel simpel gewoon een equalizer, er zit er meestal (iig bij audition) 1 standaard in je workspace maar ook onder het effecten zitten meerdere goede equalizers,
Hiermee kun je verschillende frequenties (een bepaalde toon) zachter of harder laten door komen.

Een Vst is een plugin voor bijvoorbeeld audition. dit kan een Eq zijn of een limiter of een compressor of wat dan ook.
Een compressor is een programma (oid) wat je gebruikt om iets in zijn geheel meer power te geven, het is niet simpel weg alleen het volume dat hij op krikt maar het is in staat om alles tot bijv -3 db te laten komen, zonder dat je het overstuurt (is wat overdreven, maar bijwijze van spreke)

Ik (en de meeste met mij) mixen eerst elk instrument apart af. Of bijvoorbeeld eerst een drumset en dmv de mute knop bij audition kun je even de gitaren aan of uitzetten om te luisteren of het nog klinkt in de context.

Ik man, bedankt voor deze info! Ik heb atm adobe ff aangeslingerd en ik ga nu kijken of ik wat wijzer kan worden uit de mixer die erin zit.