PDA

View Full Version : aansluiten lil killer



ar250artist
24 februari 2007, 14:53
Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik de lil killer moet aansluiten? Er zijn hier diverse knutselaars actief, dus er zal best iemand weten hoe het zit. Ik heb een aantal schema's bekeken, maar ben niet helemaal zeker van mijn zaak. Wat wil ik:

De lil killer komt in de brug positie en ik wil hem kunnen splitten om hem ook als sc te gebruiken op de volgende manier
1 brug humbucker of brug sc (dmv pull/push)
2 brug hum als sc/middle (het tussenstandje op een normale strat)
3 middel
4 middel/nek
5 nek

De eerste vraag is of ik een push/poll van 250k moet hebben? Neem aan van wel omdat sc meestal daarmee werken, maar humbuckers nu juist met 500k. Wat is wijsheid?

De lil killer heeft 4 draden:
groen
rood
wit
zwart (samengebakken met een dikke aardedraad?)

Alvast bedankt!

The Underdog
24 februari 2007, 16:14
Ik denk dat je dit zoekt: http://www.seymourduncan.com/support/schematics/1h_2s_1v_2t_5w_pp.html

Ik zou opteren voor een 500k pot. Anders zul je waarschijnlijk de lil killer een beetje dof vinden.

ar250artist
24 februari 2007, 22:17
He underdog, dat schema had ik ook al gevonden, maar snap ik niet helemaal. Je ziet uit de grote zwarte draad 2x een grijze naar de tonepot lopen. Waarschijnlijk wordt met een daarvan de witte bedoeld, maar welke dan en maakt het uit (je begrijpt, ik ben een leek)? Dit schema heeft overigens ook een 250k pot. Is dat je eigen ervaring, dat je de 500k pot aanraadt?

The Underdog
25 februari 2007, 02:37
Nu je het zegt.... Er komen 5 draadjes uit die pickup, net als bij de lil killer (die heeft er ook 5: zwart, wit, rood, groen en de 'naakte' kabel, die verbonden is met de zwarte). De vraag is natuurlijk: wat is wat? Ik zou mailen naar GFS en gedetailleerd het probleem uitleggen en vragen wat je concreet moet doen. Je zal zeker een oplossing krijgen voor je probleem.

Meneer I.
25 februari 2007, 09:09
De shielding dient t.a.t. te worden doorverbonden met ground/massa. Dan is de 'iets' lichtere grijze dus de witte. Die wordt in dit schema samen met de rode gesoldeerd op de Volume pot.

Maar ik vraag me serieus af af het schema wel klopt, want door de rode en witte permanent met elkaar te verbinden kun je (dacht ik) de hum-coils niet meer splitten??

EDIT: ik heb 't nog eens goed bestudeerd. Je moet idd de witte en de rode samen solderen. Door de switchfunctie in de pot wordt de ene keer de rood/wit doorverbonden met massa waardoor een van de coils aan beide zijden met massa in verbinding staat en dus niet mee doet. De andere spoel heeft dan via de rood-wit verbinding massa en de zwarte gaat het circuit in, dus een single-coil.
Door te switchen wordt de massa van de rood-wit weggehaald en is het een doorverbinding geworden tussen coil 1 en 2, resultaat dual-coils (humbucker).

Als het niet duidlijk is dan probeer ik wel even een schematic in te scannen.


Maw het schema dat je hebt is goed, en dan dus de rode en witte samen solderen.

ar250artist
25 februari 2007, 11:21
Dank meneer I, het begint duidelijker te worden. Als ik het dus goed begrijp worden de naakte kabel en de zwarte losgehaald (zitten nu samen) en gaat:

zwart: switch
groen: bodem volumepot (aarde)
rood en wit: aansluiting push/pull
naakt: bodem volumpot (aarde)

Meneer I.
25 februari 2007, 11:37
klopt, zo zou het moeten werken.

RRRobin
26 februari 2007, 11:45
Ik denk dat je dit zoekt: http://www.seymourduncan.com/support/schematics/1h_2s_1v_2t_5w_pp.html

Ik zou opteren voor een 500k pot. Anders zul je waarschijnlijk de lil killer een beetje dof vinden.

maar heeft dat dan geen negatieve invloed op je SC's? die 500k pot?

Ic3gl0vE
26 februari 2007, 13:26
Dank meneer I, het begint duidelijker te worden. Als ik het dus goed begrijp worden de naakte kabel en de zwarte losgehaald (zitten nu samen) en gaat:

zwart: switch
groen: bodem volumepot (aarde)
rood en wit: aansluiting push/pull
naakt: bodem volumpot (aarde)


Ik heb de groene op de switch, rood en wit (nog) niet aangesloten en de zilveren/naakte kabel die aan de zwarte zit, op de aarde aangesloten, werkt prima op die manier. Volgens mij staat het ook zo op het bijgeleverde schematje

Meneer I.
26 februari 2007, 13:33
Zou ook moeten werken electrisch gezien. Ik zal vanavond eens bij die van mij kijken/meten. Wellicht dat GFS andere kleurcodering hanteert dan Seymour Duncan, maw de groen en zwart omdraait.

ar250artist
26 februari 2007, 15:29
Volgens de bijgeleverde documentatie kan de codering van seymour duncan worden gebruikt.

@ic3glove: schakelt ie dan niet alleen als humbucker, oftwel kun je dan ook splitten?

Ic3gl0vE
26 februari 2007, 16:25
De rode en de witte zitten aan elkaar vast (nergens op aangesloten), dus splitten kan dan niet. Misschien dat ik er nog eens miniswitches in ga zetten voor coiltap, maar ik moet eerst eens zorgen dat die gitaar wat stemvaster wordt.

Meneer I.
26 februari 2007, 16:37
miniswitch op zetten een kant "open"(=humbucker) andere kant op massa (= single coil)