PDA

View Full Version : PODxt Live als effectenbak in de loop



Izegrim
23 februari 2007, 22:29
Sinds een weekje ofzo heb ik een nieuwe ENGL Fireball waar ik erg blij mee ben en ik ben er al flink mee aan het rotzooien geweest. Ik heb ook een Line 6 PODxt Live waar ik voorheen mijn sounds uit haalde. Ik ga nog steeds de preamps van de PODxt Live gebruiken, maar ik wil hem ook kunnen gebruiken als 100% effectenbak voor delay, chorus, reverb etc. Nu staat er in de handleiding dat je hem voor tal van dingen kunt gebruiken en kunt aansluiten, maar nergens staat wat over gebruik in de loop. Heeft iemand hier ervaring mee en tips? Moet ik bijvoorbeeld de input van normal naar pad veranderen? Blaas ik de preamp van m'n PODxt Live niet op? Moet de output op line of amp level?

Wie kan mij de stappen en aandachtspunten uitleggen?

Dank,

Ize

dePerik
23 februari 2007, 23:27
Ik heb een tijdje m'n POD 2.0 gecombineerd met m'n Fender Performer 1000 (en zelfs enige tijd in een stereo setup icm nog een Spider 212).
Ik was zeer wisselend te spreken over het geluid, sommige sounds waren heel goed, andere waren om te huilen. Logisch ook; je pompt via moddeling allerlei 'geluid' in je amp waar die eigenlijk helemaal niet om gevraagd heeft.
Ik had 'm soms via de effectloop; dan is er ook geen enkel gevaar voor de pre-amp natuurlijk maar ik kwam eq tekort. Moffelig geluid. En de POD kon daar niets aan verbeteren.
Ik had 'm ook gewoon voor er in, veel betere sound opzich, maar moeilijk te 'sturen'. Omdat de pre-amp meedoet kleurt ie dubbel. Bovendien zitten je time-based effecten niet waar ze het liefst zouden moeten zitten. Je blaast je preamp niet op als je het output signaal van de POD laag houdt (ze adviseren tussen 10 en 11 uur max.) En de output zou in principe op 'amp' moeten staan, maar ik weet dat ook dat een kwestie van smaak is.
Uiteindelijk zou je de POD XT dus in de loop moeten zetten, en een paar presets moeten programeren waarin je álles uitschakelt, behalve de effecten, die je dan weer via een floorboard aan en uit zet... Is een muliteffect dan niet beter? Hou je die XT Live voor thuis.... :satisfie:

harrie-beton
24 februari 2007, 09:24
ik zou de pod inderdaad niet in de loop doen maar gewoon ervoor.

gitaat -> podxt live (speaker sim uit) -> amp

Dan goed tweaken (zonder bandleden in de buurt) en je vindt vast wel een paar lekkere pre sets.

Izegrim
24 februari 2007, 11:06
Volgens mij moet je de output op line level zetten als je hem in de loop gebruikt en op amp als je hem voor de preamp zet. Ik heb de PODxt Live al op de poweramp aangesloten waarbij ik de preamp van mijn versterker bypass en dat klinkt bijzonder goed. Variatie in je geluid is natuurlijk handig, maar ik ben zo content met mijn versterker's eigen geluid dat ik die wil gebruiken; zowel de clean als distortion. Een extra effectenbak kopen zie ik niet zitten omdat ik al zo verknocht en vertrouwd ben met deze. ;)

Het ligt dus een beetje aan de situatie. Ik kan de PODxt Live dus niet in de input van m'n amp gooien want zo kan ik geen modulatie en delays gebruiken. Inmiddels ben ik erachter dat als ik de inputschakelaar op het pedaal op PAD zet er minder ruis is. Verder heb ik een patch gedownload die 'calibration' heet waabij ALLES uit staat en dus prima als 'bypass' signaal kan dienen om daaraan effecten toe te voegen. Als ik me niet vergis kan ik gewoon goedkope onafgeschermde kabels voor de send/return gebruiken omdat het signaal minder gevoelig zou zijn voor storing.

Naar dat soort weetjes/tips ben ik op zoek. Nu moet ik nog verzinnen hoe ik de output van mijn PODxt Live gelijk krijg met die van de preamp van m'n versterker... Iemand nog evaringen of ideeën?

dePerik
24 februari 2007, 21:46
Ik zo toch wel gaan voor de wat betere kabels, per slot van rekening is het allemaal nog pre-amp signaal en alle beetjes helpen denk ik dan.
Wat betreft de amp/line switch is de gedachte dat je 'm ' line' zet als je de POD over een niet-gitaaramp versterkt. Er wordt dan een gitaarversterker-eigen karakteristiek meegegeven. Het klinkt dikker. Als als je 'm bijvoorbeeld gebruikt in combi met een actieve monitor. of rechtstreeks de mengtafel naar de PA, zoals nog wel eens gedaan wordt.
Als je 'm op ' amp' zet, wordt die karakteristiek juist weggelaten (sofwarematig dan natuurlijk) omdat de eindtrap van je gitaarversterker waar je 'm in staakt dus al een eigen karakter heeft. Dat signaal klinkt scheller en platter zo lijkt het. Maar goed, uiteindelijk gaat hetom wat je het best vind klinken.