PDA

View Full Version : Onderhoud Seagull



Blend
23 februari 2007, 15:19
Hallo, ik heb sinds de zomer een Seagull S6. Die gitaar heeft werkelijk maar 1 nadeel: het bovenblad, er zitten hier en daar al putjes en dergelijke. Tja, dat weet je natuurlijk als je een Seagull aanschaft, maar heeft iemand een manier/idee om je bovenblad iets meer te beschermen?

kornelius
23 februari 2007, 15:23
er minder zooi op laten vallen? Ik heb een jaar een S&P gehad, en geen enkel putje/schrammetje.

Of vette laklaag er op knallen :)

--=HANS=--
23 februari 2007, 15:26
Volgens mij heeft het meer te maken met hoe voorzichtig je met je gitaar omgaat dan met het merk. Ook in een taylor van € 4000,- komt een putje als je er iets scherps op laat vallen.
Een dikke laag lak zal het geluid niet ten goede komen.

freekick
23 februari 2007, 17:14
ik heb goede resultaten bereikt met olie! b.v. teakolie o.i.d.
zelf gebruikte ik reukolie dat wel gebruikt wordt in geurlampjes e.d.
Niet omdat het beter is maar wat ik heb , ruikt heel toepasselijk naar cedar.

Vooral weinig olie gebruiken en met schone doek met de houtdraad mee inwrijven.
Daarna met droge schone doek opwrijven.
De putjes gaan er natuurlijk niet uit maar witopgekleurde krasjes kan je
op deze wijze mooi weg poetsen. Kleine beschadigingen zijn meestal
lichter van kleur en d.m.v. deze behandeling kleurt het lichtere beschadigde
hout weer donkerder op.

Ik was er heel tevreden mee.

GetnFunky
23 februari 2007, 18:56
Ik heb mijn S6 nu voor een half jaar, nog helemaal geen putjes of krasjes. Ik berg hem ook dan altijd netjes op in mijn case na gebruik.. :)

Rinze
23 februari 2007, 19:07
Ik heb al bijna 10 jaar een S6,


ik speel er niet veel op (zit geen snoer aan he).

De mijne kraste ook heel snel, zelfs een nagel maakte al een kras. Ik heb bij Rikkers Gitaarbouw nagevraagd hoe dat kan. Zij vertelden me dat het de combinatie is van zacht hout voor het bovenblad (bij de mijne ceder) en een ultradunne alcohollak. Ook zeiden ze dat dit voor de klank juist heel goed is: zacht hout met weinig lak vibreert heel makkelijk. Daarom raadden ze me ook af er extra lak op te smeren. Het is bij deze gitaren dus een keuze van de fabrikant: goede toon maar kwetsbaar...

freekick
24 februari 2007, 13:40
Ik heb al bijna 10 jaar een S6,


ik speel er niet veel op (zit geen snoer aan he)....

Natuurlijk zit er geen snoer aan het is geen schemerlamp!

Flipkoos
24 februari 2007, 15:03
Hebben al die Groningers Godin-fabrikaten?
Ik had zelf een Simon and Patrick. Ik gebruikte hem om te spelen, niet om voorzichtig op te zijn, dus de nodige putjes en krasjes had-ie wel, maar boeiuh.
Een vriend van mij heeft ook een SP, die ziet er nog veel erger uit.
De bovenbladen zijn erg kwetsbaar...maar als je het op karakter schuift hebben die dingen heel snel veel karakter...
Elk nadeel heb z'n voordeel...

Met de groetjes uit Onderdendam,

Peter

freekick
24 februari 2007, 15:36
Hebben al die Groningers Godin-fabrikaten?
Met de groetjes uit Onderdendam,Peter

Mijn exemplaar is vorige week geexporteerd naar Friesland.
In perfecte staat overigens!

Blend
24 februari 2007, 15:38
Ja, m'n pa kwam op het leuke idee om met lak voor vloeren aan de slag te gaan..... Hij valt wat donker uit, en even kijken hoe dat bevalt.

kornelius
24 februari 2007, 19:03
in dat geval ff voor the duidelijkheid: ik maakte maar een grapje met mn vette laklaag opmerking. :o

Een beetje parketlak er op knallen... in ieder geval gaat de flexibiliteit van het bovenblad achteruit, en verder kan ik me niet voorstellen dat het mooi wordt.

Flipkoos
24 februari 2007, 19:41
NIET DOEN!!!!!!

of is het kwaad al geschied?

Enra
24 februari 2007, 19:52
NIET DOEN!!!!!!

of is het kwaad al geschied?

Hoezo?? Kan je toch zo weer weghalen met een slijptol!!!

Flipkoos
24 februari 2007, 19:53
Ja, en anders maak je gewoon een nieuw bovenbladje van een stukje haardhout of wat triplex...

Liefhebber
24 februari 2007, 22:41
Oei, een krasje!!!!!!!!!!!!!. Niet meer op spelen hoor!!!!!!

Enra
25 februari 2007, 08:11
Oei, een krasje!!!!!!!!!!!!!. Niet meer op spelen hoor!!!!!!

Nee, precies. Dat kan niet meer! Levensgevaarlijk!! Geloof ik...

Laser
26 februari 2007, 16:00
Wat een drukte...
er zit al een klankgat in het midden, sommige merken maken reclame met een reeks klankgaten op een rij of plaatsen het meer op de kant, dus wat zou een versleten klankblad nu maken? Krassen tot het een gat wordt... dat heet pas karakter. Kijk nu Tommy Emmanuel... en zo.
Kras er maar op los, hoe dunner het hout hoe beter de klank, en wanneer alle lak eraf is: oude motorolie erop om het meer glans en karakter te geven. Lekker zwammeeeeuuuuhhhh.......

Blend
26 februari 2007, 19:01
@Laser: Je stelt me heerlijk gerust :)

Laser
6 maart 2007, 14:36
:sssh:
Niet voortvertellen hé, was een geheimpje.

Gewoon goed verzorgen en spelen, na de eerste kras valt de tweede niet meer zo op en zo... verder: liefhebbend verzorgen, na spelen steeds een met een doekje erover, eens per jaar snaren af en olie op fretboard, algemeen nazicht, hardnekkige vlekken met héééééééééél licht bevochtigde doek eraf halen.


Een multiple-choice vraagje:

Gitaren zijn er
- om te vermijden dat we ons met slechtere dingen onledig houden (vrouwen, drank, ...),
- tot vermaak van wie dan blij is dat we ons met iets onschuldigs onledig houden;
- tot ergernis van wie zich liever met iets minder onschuldigs zou onledig houden maar dat op dat moment niet kan;
- ter bevordering van de staal en houtnijverheid.

Naargelang je antwoord ben je:
- heel zorgzaam voor je gitaar;
- zorgzaam voor je gitaar;
- een gitaarmepper op speed;
- een gitaarhakker met om de drie maanden een nieuwe gitaar wegens te ziele gaan van de vorige.

:rockon:

GunMetalBlue
6 maart 2007, 17:45
:sssh:
Niet voortvertellen hé, was een geheimpje.

Gewoon goed verzorgen en spelen, na de eerste kras valt de tweede niet meer zo op en zo... verder: liefhebbend verzorgen, na spelen steeds een met een doekje erover, eens per jaar snaren af en olie op fretboard, algemeen nazicht, hardnekkige vlekken met héééééééééél licht bevochtigde doek eraf halen.


Een multiple-choice vraagje:

Gitaren zijn er
- om te vermijden dat we ons met slechtere dingen onledig houden (vrouwen, drank, ...),
- tot vermaak van wie dan blij is dat we ons met iets onschuldigs onledig houden;
- tot ergernis van wie zich liever met iets minder onschuldigs zou onledig houden maar dat op dat moment niet kan;
- ter bevordering van de staal en houtnijverheid.

Naargelang je antwoord ben je:
- heel zorgzaam voor je gitaar;
- zorgzaam voor je gitaar;
- een gitaarmepper op speed;
- een gitaarhakker met om de drie maanden een nieuwe gitaar wegens te ziele gaan van de vorige.

:rockon:


Ik koos voor allevier!

Ben ik schizofreen?
Neen, ik speel strat. En strats kunnen ALLES. Hé vulv? :D

jimihattricks
6 maart 2007, 18:08
Ik koos voor allevier!

Ben ik schizofreen?
Neen, ik speel strat. En strats kunnen ALLES. Hé vulv? :D


"Schizofrenie wordt vaak verward met dissociatieve identiteitsstoornis. De gespletenheid bij schizofrenie uit zich niet, zoals vaak wordt gedacht, in een meervoudige persoonlijkheid waarbij de samenhang in het denken, tussen waarneming en gedachten en tussen emoties en gedachten in ernstige mate is afgenomen, althans voor anderen minder goed invoelbaar is.

Een belangrijk kenmerk is dat er tijdens het verloop van de ziekte minimaal eenmaal een psychotische episode is opgetreden. Doorgaans komen deze episoden vaker voor. Ze gaan gepaard met een afwijkende beleving van de werkelijkheid, resulterend in onlogische gedachtepatronen, wanen, hallucinaties en in wisselende mate emotionele, denk- en gedragsstoornissen."

gr. Drs. J. Lataster ;)

Laser
7 maart 2007, 11:46
:cooler:
LOL Gun Metal, gij uit Zellik?
Ik uit St Pieters Leeuw, nu in Landen.
Tja, schizofrenen wonen overal niwaar?
Maar beter een gat in uw gitaar dan .... e gat in uw heirses.
Dat om maar nar het item terug te keren 8-)
Keep on rockin' dude.

Yamhammer_71
7 maart 2007, 12:30
Hallo, ik heb sinds de zomer een Seagull S6. Die gitaar heeft werkelijk maar 1 nadeel: het bovenblad, er zitten hier en daar al putjes en dergelijke. Tja, dat weet je natuurlijk als je een Seagull aanschaft, maar heeft iemand een manier/idee om je bovenblad iets meer te beschermen?

Vind je het niet een beetje onzin om hiervoor een nieuw topic aan te maken?
Dalijk krijgen we nog: onderhoud Stagg, onderhoud Epiphone, onderhoud Alhambra.

Dirk_Hendrik
7 maart 2007, 12:55
Vind je het niet een beetje onzin om hiervoor een nieuw topic aan te maken?
Dalijk krijgen we nog: onderhoud Stagg, onderhoud Epiphone, onderhoud Alhambra.


Nou, wat een aanvulling voor het topic.

Sommigen maken blijkbaar de gewoonte ervan om topics te verknallen en doelloos iets te zeggen zonder rekening te houden met het vraagstuk van de topicstarter@ shame on you. Het is een democratie, maar hou je alsjeblieft wel bij het onderwerp.

Yamhammer_71
7 maart 2007, 13:02
Nou, wat een aanvulling voor het topic.

Sommigen maken blijkbaar de gewoonte ervan om topics te verknallen en doelloos iets te zeggen zonder rekening te houden met het vraagstuk van de topicstarter@ shame on you. Het is een democratie, maar hou je alsjeblieft wel bij het onderwerp.

Haha. Kijk naar de laatste pagina's van dit topic, bepaald niet SEAGULL!!!

DAAROM zeg IK er EEN keer WAT van AANGEZIEN iedereen AFWIJKT van DE vraag VAN de TOPICSTARTER!!!

Ik hoop dat jullie hieruit hebben geleerd en ik wil alleen nog maar ''Seagull'' horen, de rest wordt niet getolereerd.

jimihattricks
7 maart 2007, 13:10
breezah.. uh ik bedoel seagull :) en volgens mij bepaal jij niet wat getolereerd wordt en wat niet..

ik vind t een hele goede vraag die de topicstarter stelt.. en kijk eerst maar s naar je eigen topics yamhammer, voordat je commentaar levert op anderen..

Yamhammer_71
7 maart 2007, 13:18
breezah.. uh ik bedoel seagull :) en volgens mij bepaal jij niet wat getolereerd wordt en wat niet..

ik vind t een hele goede vraag die de topicstarter stelt.. en kijk eerst maar s naar je eigen topics yamhammer, voordat je commentaar levert op anderen..

Pff, het is altijd ''anderen''. Ja ik lever daar commentaar op, omdat ze topicstarters gewoon zitten te dwarsbomen met allerlei ongein. Keep it to the subject! Discussieren daareentegen mag absoluut!

jimihattricks
7 maart 2007, 13:27
Pff, het is altijd ''anderen''. Ja ik lever daar commentaar op, omdat ze topicstarters gewoon zitten te dwarsbomen met allerlei ongein. Keep it to the subject! Discussieren daareentegen mag absoluut!

op dit punt ben ik het wel enigszins eens met je, maar een beetje humor op het forum kan geen kwaad, zolang er maar niet van die ordinaire bitchfights ontstaan.. dat er zoveel discussies plaatsvinden over de relevantie van topics en posts is wel echt iets van de laatste tijd, geen fijne ontwikkeling..

Laser
7 maart 2007, 13:27
:chicken: :chicken: :chicken:
:stop:
oké, Zen and the art of Seagull maintenance:

als je de 'echte' raadgevingen erder in dit topic volgt, zit je veilig.
Ook bepaalde merken geven op hun website goed advies voor zorg voor je gitaar (Martin, Taylor, Seagull, Santa Cruz, ...).

Een Google kan wat opleveren ("guitar care").

Speciale vermelding voor
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Cleaning/cleaning01.html
Deze website is een - of dé- beste site voor informatie over gitaren.

Lange tijd verzorgde ik mijn gelakte gitaren met Dunlop spul, en dat beschermde wel de glanzende finish. Maar de Seagull verzorg ik enkel met een licht bevochtigd doek. Na elke speelbeurt. Het glanzend worden van de matte finish is niet te vermijden, maak je daar niet druk om. Aanbrengen van een bescherming daartegen ( en tegen krassen) zou de gunstige effecten van de dunne finish net teniet doen, met gevolg voor de klankkwaliteit.

Spelen dus tot de ceder top gaten heeft als een Ovation, en dan een nieuwe kopen zou ik zeggen. Tegen de tijd dat je top gaten vertoont speel je zo goed dat je een nieuwe kan kopen.

Nogmaals: Emmanuel, Edges, Nash, Bensusan: ze spelen verder, gitaar mooi of niet, altijd maar door. Zolang de klank je maar inspireert is je gitaar wat ze moet zijn: jouw instrument om je mee uit te drukken.

Blijven spelen!!!!!!

Blend
7 maart 2007, 21:45
Ah, bedankt mensen, nu komt 't goed met mijn vriendinnetje :satisfie:
@ Laser: blijven spelen? nee, ik koop een gitaar van 500 euro om 'm stof te laten vangen 8-)

Laser
7 maart 2007, 22:31
Ah, bedankt mensen, nu komt 't goed met mijn vriendinnetje :satisfie:
@ Laser: blijven spelen? nee, ik koop een gitaar van 500 euro om 'm stof te laten vangen 8-)
LOL
Goed zo, that's the spirit.
:hippie:

GunMetalBlue
8 maart 2007, 10:19
:cooler:
LOL Gun Metal, gij uit Zellik?
Ik uit St Pieters Leeuw, nu in Landen.
Tja, schizofrenen wonen overal niwaar?
Maar beter een gat in uw gitaar dan .... e gat in uw heirses.
Dat om maar nar het item terug te keren
Keep on rockin' dude.



:rockon: Zoiets?






.....:D

kornelius
8 maart 2007, 13:07
onderhoud seagull: dagelijks drie ons verse vis er in stoppen.

GunMetalBlue
8 maart 2007, 18:05
Vooral zalm valt in de smaak dacht ik