PDA

View Full Version : Welke combinatie van versterker en gitaar (mm axis + peavey wolfgang) voor goede rock



happyharry
23 februari 2007, 13:38
Welke combinatie is nou het meest geschikt.

Ik speel in een rockband een musicman axis en peavey wolfgang, voor mij heerlijke gitaren, op een 30th aniversary (6100) 100 watt buizen marshall top met een marshall kabinet er onder.

Maar, pfff, dacht ik eindelijk de versterker te hebben gevonden, nee hoor , het klinkt mij niet lekker. Vooral in de hoogte is hij schel en, erger nog, blijft het geluid niet staan. Je hoort mij haast niet meer naast de Koch 50 watt van mijn mede gitarist...
In de lage tonen pompt ie er wel flink op los...

Wie heeft er ervaring met deze gitaren? En welke versterker gebruik je dan?

Alvast bedankt voor de reakties.

Harry

yhcmarc
23 februari 2007, 14:07
klinkt als een gevalletje mid opendraaien ;)

Negative K3 fan
23 februari 2007, 14:10
onmogelijk met die versterker! deze versterker is zo goed, hij heeft alleen al in de preamp meer buizen zitten dan het totaal in een DSL!!!1 elke marshall is erin vertegenwoordigt, SLP, jtm, jcm800, etc. etc. Als hij niet goed klinkt dan komt het misschien omdat deze versterker slordig spel niet verbergt, je moet dus goed je techniek beheersen om deze versterker tot zijn recht te laten komen.

etc. etc.

jorrit
23 februari 2007, 14:18
techniek zou een optie zijn, ik denk eerder dat het aan de instellingen van de eq ligt... wat meer info van de topicstarter zou meer duidelijkheid geven..

happyharry
23 februari 2007, 16:48
OK dan, bedankt voor de eerste reakties...

@yhcmarc
De mids staan ongeveer op 1/4 omdat het geluid anders zo schel wordt. (Dit was een advies van een gitarist).

@jorrit
Ik heb al heel wat instellingen geprobeerd en heb de amp door een marshall reparatiedienst laten nakijken. Deze heeft bijvoorbeeld enkele potmeters vervangen omdat ze kraakten.

@-K3fan
MMmn, slordig spel??? :) Nee, we hebben het met twee gitaristen uitgeprobeerd en om en om gespeeld. Was dat de oorzaak maar dan lag het aan mij!

@Allen
Jullie zijn zo positief over deze versterker en dat was ik ook toen ik hem te pakken kreeg maar ja, nu haast niet meer.
Ik bedenk mij nu, kan het ook een lampen kwestie zijn?

Rutger
23 februari 2007, 16:53
'schel' klinken zit hem toch vooral in de treble- en presenceknop. draai die flink terug en dan je mid flink open, zien wat er gebeurt. mijn ervaring met Marshalls is dat je de mid eerder richting 3/4 moet zetten, in elk geval een stukkie over de helft

slechte buizen zullen eerder dof dan schel klinken.

het kan niet aan je spullen liggen, die zijn van goede kwaliteit. hoogstens je speakers...

yhcmarc
23 februari 2007, 17:24
mids op 1/4 is drama idd .. ik zelf (in B gestemd)

presence : 4
Bass : 10
Mid : 10
treble: 6


Gitarist Omission (in Es)
Presence : 0
Bass : +- 8
Mid : 10
Treble : 6


Maw .. mid lekker open knallen en schel is juist goed (niet TE schel natuurlijk) want de lage tonen en bas heb je een bassist voor ;)

new deep
23 februari 2007, 18:28
Zelf vind ik de combi MM axis met Bogner Shiva wel geslaagd

Rormo
23 februari 2007, 18:34
Speel zelf Marshall DSL, maar heb ook vele andere versterkers bespeeld en ik gooi de mid altijd bijna helemaal, of helemaal, open. Ik speel standaard rock (geen hardrock) en de sound is perfect. Als je schel klinkt moet je zoals gezegd de treble minder ver open zetten.

SimonS
23 februari 2007, 18:40
onmogelijk met die versterker! deze versterker is zo goed, hij heeft alleen al in de preamp meer buizen zitten dan het totaal in een DSL!!!1 elke marshall is erin vertegenwoordigt, SLP, jtm, jcm800, etc. etc. Als hij niet goed klinkt dan komt het misschien omdat deze versterker slordig spel niet verbergt, je moet dus goed je techniek beheersen om deze versterker tot zijn recht te laten komen.

etc. etc.
hehehe 8)
......

jerome
23 februari 2007, 18:52
Welke combinatie is nou het meest geschikt.

Ik speel in een rockband een musicman axis en peavey wolfgang, voor mij heerlijke gitaren, op een 30th aniversary (6100) 100 watt buizen marshall top met een marshall kabinet er onder.

Maar, pfff, dacht ik eindelijk de versterker te hebben gevonden, nee hoor , het klinkt mij niet lekker. Vooral in de hoogte is hij schel en, erger nog, blijft het geluid niet staan. Je hoort mij haast niet meer naast de Koch 50 watt van mijn mede gitarist...
In de lage tonen pompt ie er wel flink op los...

Wie heeft er ervaring met deze gitaren? En welke versterker gebruik je dan?

Alvast bedankt voor de reakties.

Harry

Heb je soms zo'n Marshall stereo cab met 4 x 75 watters (300 watt)?
Die kunnen ook heel gemeen in het hoog klinken!
Bijv een Marshall 4 x 65 watt (260 watt) mono cab klinkt echt 100 x beter!
Ook met andere voorbuizen kan je het geluid echt enorm verbeteren!

yhcmarc
23 februari 2007, 19:26
Ik moet zeggen dat ik het aantal buizen nogal een non argument vind ..

minas
23 februari 2007, 19:48
onmogelijk met die versterker! deze versterker is zo goed, hij heeft alleen al in de preamp meer buizen zitten dan het totaal in een DSL!!!1 elke marshall is erin vertegenwoordigt, SLP, jtm, jcm800, etc. etc. Als hij niet goed klinkt dan komt het misschien omdat deze versterker slordig spel niet verbergt, je moet dus goed je techniek beheersen om deze versterker tot zijn recht te laten komen.

etc. etc.

Voor hoeveel heb je zijn account overgekocht Scali?

Squier4ever
23 februari 2007, 20:33
op zich heeft NK3 wel een punt, zou ook eerder neigen naar het cabinet... een gewone 1960 heeft nogal de neiging schel te klinken door de GT-75 celestions die erin zitten....

kijk eens voor een cab met greenbacks of V30 oid.

Negative K3 fan
23 februari 2007, 22:23
op zich heeft NK3 wel een punt, zou ook eerder neigen naar het cabinet... een gewone 1960 heeft nogal de neiging schel te klinken door de GT-75 celestions die erin zitten....

of natuurlijk de buizen, je MOET echt wel JJ buizen hebben, ik heb het zelf vergeleken in mijn 6100 en die heeft zoveel buizen dat het echt een gigantisch verschil gaf, ik kan niet begrijpen waarom er nog andere buizen bestaan want JJ buizen zijn echt geweldig, warm, rond en ze laten echt puur de gitaar en het spel horen, je hebt dus niets om je achter te verschuilen bij slordig spel!

etc. etc.

ACSlater
23 februari 2007, 23:12
of natuurlijk de buizen, je MOET echt wel JJ buizen hebben, ik heb het zelf vergeleken in mijn 6100 en die heeft zoveel buizen dat het echt een gigantisch verschil gaf, ik kan niet begrijpen waarom er nog andere buizen bestaan want JJ buizen zijn echt geweldig, warm, rond en ze laten echt puur de gitaar en het spel horen, je hebt dus niets om je achter te verschuilen bij slordig spel!

etc. etc.

Misschien moet je zoiets doen als [scali-mode]....[/scali-mode] want niet iedereen kent het Scali-fenomeen en in dat geval komt het nogal idioot over (a-la Scali)

jerome
23 februari 2007, 23:33
of natuurlijk de buizen, je MOET echt wel JJ buizen hebben, ik heb het zelf vergeleken in mijn 6100 en die heeft zoveel buizen dat het echt een gigantisch verschil gaf, ik kan niet begrijpen waarom er nog andere buizen bestaan want JJ buizen zijn echt geweldig, warm, rond en ze laten echt puur de gitaar en het spel horen, je hebt dus niets om je achter te verschuilen bij slordig spel!

etc. etc.

Heb je zeker nog nooit NOS of Tung Sol voorbuisjes geprobeerd....
Ik vond die JJ's geweldig mooi hoog geven maar véééééééééél te weinig laag en irritant veel mid.
Nu zal de ene versterker natuurlijk anders reageren op een bepaald type voorbuis dan de andere, maar in mijn amp klonken de JJ's (en de EH's en de Sovteks) gewoon kut in vergelijking met de NOS's en TungSol's!

future2future
23 februari 2007, 23:38
of natuurlijk de buizen, je MOET echt wel JJ buizen hebben, ik heb het zelf vergeleken in mijn 6100 en die heeft zoveel buizen dat het echt een gigantisch verschil gaf, ik kan niet begrijpen waarom er nog andere buizen bestaan want JJ buizen zijn echt geweldig, warm, rond en ze laten echt puur de gitaar en het spel horen, je hebt dus niets om je achter te verschuilen bij slordig spel!

etc. etc.

Hoeveel aandelen heb je?

Ik heb ze zelf ook hoor daar niet van

stevie_vp
23 februari 2007, 23:58
Met andere buizen zou het misschien lukken idd...
Als je écht je geluid niet kan vinden zou je ook kunnen overwegen om een eq in je loop te zetten...

happyharry
24 februari 2007, 00:28
Jongens, een hele hoop informatie... bedankt...

Ben net terug van een avondje oefenen en heb de knoppen op jullie advies gezet... dat scheelt inderdaad...

Ik speel op een 1960 kabinet 140/280 watt, wellicht ligt daar ook een deel van het probleem want ondanks de instellingen blijf ik het geluid schril vinden in de hoogte.

Andere voor-buizen, het proberen waard...

Al met al, mijn idee om deze versterker er uit te gooien is van de baan, althans voorlopig.

peter_heijnen
24 februari 2007, 08:38
Kan die marshall ook op 50 watt?

srv-man
24 februari 2007, 09:18
Kan die marshall ook op 50 watt?

ja, dat kan hij.

Naar mijn mening ligt het vooral aan de afstelling van de toonregeling, maar misschien nog wel meer aan de speakers. Die bepalen echt een heel groot (vaak onderschat) deel van je sound.

jerome
24 februari 2007, 09:39
Je kan ook eens proberen om je amp op 2 speakers van die box aan te sluiten, dus op 140 Watt. (Wel ff de impendancie op je amp aanpassen en de versterker niet té hard zetten)
Sommige speakers gaan mooier klinken als ze wat meer "gevuld" worden...
Een 100 watt amp kan soms mooier klinken op een 140 watt cab dan op een 280 of 300 cab...

Koop ook eens een paar verschillende merken voorbuisjes en probeer die eens in de V1 positie. Er zijn namelijk merken voorbuisjes die heel scherp en gemeen hoog geven maar er zijn er ook die heel mooi hoog tranparant hoog geven zonder dat het scherp klinkt.

yhcmarc
24 februari 2007, 10:02
Idd , ik ga met Jerome mee, check ff de voorbuisjes, ik heb zelf na veel proberen en klooien een EHX EHX JJ combi in mijn preamp, klinkt imho een stuk beter dan de 3x JJ die ik eigenlijk van plan was (alledrie trouwens gewoon Ecc83s), de 3x JJ was me iets te onduidelijk en donker.

Eindbuizen zijn wel allemaal JJ, ik heb in het verleden teveel problemen gehad met EHX eindbuizen waardoor ik die niet meer echt vertrouw. De JJ eindbuizen met een goed warme bias klinken erg lekker.

happyharry
24 februari 2007, 14:07
Je kan ook eens proberen om je amp op 2 speakers van die box aan te sluiten, dus op 140 Watt. (Wel ff de impendancie op je amp aanpassen en de versterker niet té hard zetten)
Sommige speakers gaan mooier klinken als ze wat meer "gevuld" worden...
Een 100 watt amp kan soms mooier klinken op een 140 watt cab dan op een 280 of 300 cab...

Euh? 2 speakers en dan 140 watt? Dat volg ik niet helemaal... je bedoeld dan: speaker in stereo laten staan en 1 kabel inpluggen?
Want als je de cab op mono zet voor 1 kabel dan wordt ie 280 watt.
Is het de bedoeling om de 2 uitgangen op de versterker samen naar 1 ingang op de cab en waar zet ik ohm dan op? Versterker 2x 8 / Cab 1 x 16?

yhcmarc
24 februari 2007, 14:10
Ik denk dat hij bedoelt :

Cab op stereo = 2 x 2 speakers : 2 x 140 watt
Leidt in feite tot 2 "cabs" van ieder 140 watt en 8Ohm
Head gaat dan op 4 Ohm en 2 speakerkabels ieder naar een input van de cab.

LP_CL
24 februari 2007, 14:40
Heb je zeker nog nooit NOS of Tung Sol voorbuisjes geprobeerd....
Ik vond die JJ's geweldig mooi hoog geven maar véééééééééél te weinig laag en irritant veel mid.
Nu zal de ene versterker natuurlijk anders reageren op een bepaald type voorbuis dan de andere, maar in mijn amp klonken de JJ's (en de EH's en de Sovteks) gewoon kut in vergelijking met de NOS's en TungSol's!
hoe kan je te wten komen van welke fabrikant de buizen zijn die in je amp steken?
Ik heb een Peavey 5150 head (5 12AX7 voorbuizen en vier 6L6GC eindbuizen)
hoe kom ik nu in godsnaam te weten of het JJ, sovtek, electroharmonics, nos,... zijn?

yhcmarc
24 februari 2007, 14:43
Meestal staat het er wel op ;)

Braindead
24 februari 2007, 15:13
Ik speel een MM Axis over een 5150. Gebruik een 1960 cabinet en heb ook een beetje last van schel geluid. VOor mij zijn het vooral de boxen, al kan ik als ik goed tweak wel een heel lekker geluid eruit halen zo. Zo alleen nog ooit andere speakers willen zodat ik iets meer bas en wat warmer geluid kan krijgen. Ik speel ook weleens met de Axis over een slx maar dat vind ik niet zo geweldig samen.

De Axis is natuurlijk ook geen LEs Paul. Een Marshall is toch meer op mid en hoog gericht. Niet voor niets is Les Paul en Marshall zo'n goede combi.

happyharry
24 februari 2007, 15:56
Idd , ik ga met Jerome mee, check ff de voorbuisjes, ik heb zelf na veel proberen en klooien een EHX EHX JJ combi in mijn preamp, klinkt imho een stuk beter dan de 3x JJ die ik eigenlijk van plan was (alledrie trouwens gewoon Ecc83s), de 3x JJ was me iets te onduidelijk en donker.


Dit volg ik niet helemaal. Er zijn 7 voorbuisjes, toch?
Bedoel je de combi van 3 zodat er 2 x 3 = 6 buisjes gebruikt worden? En de 7e?

happyharry
24 februari 2007, 16:04
8) Ik heb het toch wel goed dat je de amp op 8 ohm zet, beide uitgangen gebruik naar de cab en deze op stereo 8 ohm staat... toch... na de voorgaande tekst begin ik hierover ook te twijfelen...

De amp heeft ook 4 en 16 ohm mogelijkheid en de cab heeft deze alleen als hij op mono staat... vandaar dat ik bovenstaande goed dacht...

yhcmarc
24 februari 2007, 16:45
Over de buisjes, mijn amp heeft 3 preamp buizen aangezien ik maar 1 kanaal heb.

Over de Ohmages :

2 speakercabs van 16Ohm -> amp op 8 Ohm en beide outputs naar 1 speaker

In jou geval, speaker is mono 4 of 16 Ohm, stereo is de cab 2 x 8 Ohm, wat dus inhoud als je alle 4 de speakers wilt gebruiken in een stereo situatie dat je vanuit 1 amp 2 x 4 Ohm moet uitsturen. Zou je bv. 2 amps gebruiken in deze situatie die ieder een deel van de cab aansturen gebruik je iedere amp 1 output op 8 Ohm.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en anders zijn er een hoop topics te vinden over de speaker impendanties.

DUS, als je de speaker in de stereo modus gebruikt met jou head, zijn je speakers ( 2 dus in dit geval ) ieder 8 Ohm en dien je je head op 4 Ohm te zetten en beide speakeroutputs aan te sluiten op een speaker input op je cab.

jerome
24 februari 2007, 20:15
Euh? 2 speakers en dan 140 watt? Dat volg ik niet helemaal... je bedoeld dan: speaker in stereo laten staan en 1 kabel inpluggen?
Want als je de cab op mono zet voor 1 kabel dan wordt ie 280 watt.
Is het de bedoeling om de 2 uitgangen op de versterker samen naar 1 ingang op de cab en waar zet ik ohm dan op? Versterker 2x 8 / Cab 1 x 16?

Precies wat ik bedoel, speakercab op mono zetten en 1 kabel naar je amp.
Dus je gebruikt maar 2 speakers in je cab dus totaal 140 watt...
Het zal niet optimaal zijn want de kast is eigenlijk te groot qua inhoud voor 2 werkende speakers maar je kan in ieder geval luisteren of de speakers wat smeuïger en ronder gaan klinken als ze wat meer load krijgen.
En met een nog klein beetje minder treble zou je geluid er een stuk van kunnen opknappen...
Toch ik denk dat je uiteindelijk beter een andere cab kunt scoren met betere speakers zoals bijv. Celestion 65 watters of Celestion Greenbacks of Alnico's etc
En zoals ik al eerder zei, ook met andere merken voorbuizen kan je geluid echt enorm opknappen.

yhcmarc
24 februari 2007, 20:30
Jerome, in stereo modus zou je 2 x 2 speakers tegelijk kunnen aansturen op 8Ohm. In mono modus gebruik je alle 4 de speakers tegelijk in een seriele of parallele aansluiting en dus 4 of 16Ohm.

marc_o
24 februari 2007, 21:10
onmogelijk met die versterker! deze versterker is zo goed, hij heeft alleen al in de preamp meer buizen zitten dan het totaal in een DSL!!!1 elke marshall is erin vertegenwoordigt, SLP, jtm, jcm800, etc. etc. Als hij niet goed klinkt dan komt het misschien omdat deze versterker slordig spel niet verbergt, je moet dus goed je techniek beheersen om deze versterker tot zijn recht te laten komen.

etc. etc.


Hehehehe, die goeie ouwe tijd...:seriousf:

happyharry
24 februari 2007, 21:20
Over de Ohmages :

2 speakercabs van 16Ohm -> amp op 8 Ohm en beide outputs naar 1 speaker

In jou geval, speaker is mono 4 of 16 Ohm, stereo is de cab 2 x 8 Ohm, wat dus inhoud als je alle 4 de speakers wilt gebruiken in een stereo situatie dat je vanuit 1 amp 2 x 4 Ohm moet uitsturen. Zou je bv. 2 amps gebruiken in deze situatie die ieder een deel van de cab aansturen gebruik je iedere amp 1 output op 8 Ohm.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en anders zijn er een hoop topics te vinden over de speaker impendanties.

DUS, als je de speaker in de stereo modus gebruikt met jou head, zijn je speakers ( 2 dus in dit geval ) ieder 8 Ohm en dien je je head op 4 Ohm te zetten en beide speakeroutputs aan te sluiten op een speaker input op je cab.

Wow, ik wil je niet tegenspreken maar vraag me af of dit goed is.
Heb op internet bij Marshall gezocht en kwam daar de handleiding van deze amp tegen waarin een ander verhaal staat...

When using a single cabinet the amp and cabinet should be indentical (e.g. 16 Ohm 4 x 12 cab = 16 Ohm amp selection).

Ik heb gezocht in andere topics maar pfff... wat wordt er veel tegen gesproken.

jerome
24 februari 2007, 21:44
Jerome, in stereo modus zou je 2 x 2 speakers tegelijk kunnen aansturen op 8Ohm. In mono modus gebruik je alle 4 de speakers tegelijk in een seriele of parallele aansluiting en dus 4 of 16Ohm.

He Yhcmarc, wat wil je hiermee wil zeggen?

Wat ik bedoel is om maar 2 van de 4 speakers op de amp aan te sluiten...

yhcmarc
24 februari 2007, 21:51
Dat zou ook kunnen idd, maar waarom 2 speakers niet aansluiten als je de speaker naar stereo kan schakelen en dus 2 losse sets van 2 speakers hebt die ieder 8 ohm zijn.

Nogmaals, ik ga er vanuit dat je een marshall 1960 cab hebt, die hebben 2 modi, namelijk een mono modus, waarbij je dus kan kiezen tussen een seriele speaker aansluiting op 16Ohm of een parallele aansluiting op 4 Ohm, en in beide gevallen dus alle 4 de speakers gebruikte. Je kan ook de speaker naar stereo schakelen wat inhoud dat je 2 losse speakersets hebt van ieder 2 speakers op 8Ohm per set.

Mono 4Ohm : 1 kabel -> amp op 4Ohm
Mono 16Ohm : 1 kabel -> amp op 16Ohm
Stereo : 1 kabel (en dus maar 2 van de 4 speakers) -> amp op 8Ohm
Stereo : 2 kabels (dus 4 speakers maar in 2 sets) -> amp op 4Ohm

Hopelijk heb ik het nu beter uitgelegd.

jerome
24 februari 2007, 21:56
Ik denk dat je posts 23 en 33 niet (goed) gelezen hebt...

yhcmarc
24 februari 2007, 22:17
Ik heb ze wel gelezen, maar wat je zegt klopt niet. Zie het schema in de onderstaande link.

http://www.attentiontodesign.com/ax84/stevec/1960cab.html

jerome
24 februari 2007, 23:29
Het enige wat ik gezegd heb dat het mss een goed idee zou zijn om 2 speakers i.p.v. 4 op z'n amp aan te sluiten zodat er 140 watt aan speakers op z'n amp staat i.p.v. 280 watt.
In die stereo cab zitten 2 mono circuits met elk 2 speakers.
Dus als je m op stereo zet en je gebruikt 1 circuit (dus 1 speakerkabel) gebruik je maar 2 speakers.
Ik snap niet wat daar fout aan zou moeten zijn?

roelof66
25 februari 2007, 00:05
je kan de cab ook opnieuw bedraden met dikker snoer ,heb ik ook gedaan
scheelt een stuk
je bas wordt strakker en ook het laag blijft wat beter staan
ik heb 2,5mm gebruikt,kun je zo bij de electronika zaak kopen
het is zeker de moeite waard

yhcmarc
25 februari 2007, 10:00
Het enige wat ik gezegd heb dat het mss een goed idee zou zijn om 2 speakers i.p.v. 4 op z'n amp aan te sluiten zodat er 140 watt aan speakers op z'n amp staat i.p.v. 280 watt.
In die stereo cab zitten 2 mono circuits met elk 2 speakers.
Dus als je m op stereo zet en je gebruikt 1 circuit (dus 1 speakerkabel) gebruik je maar 2 speakers.
Ik snap niet wat daar fout aan zou moeten zijn?

Ok, de crux in ons misverstand zit dus in het mono / stereo verhaal maar we bedoelen hetzelfde .. mono = 1 circuit, stereo = 2 mono circuits

happyharry
25 februari 2007, 11:44
Ik heb een JCM 1960 lead cabinet... (volgens mij, want hij staat in de oefenruimte)



Mono 4Ohm : 1 kabel -> amp op 4Ohm
Mono 16Ohm : 1 kabel -> amp op 16Ohm
Stereo : 1 kabel (en dus maar 2 van de 4 speakers) -> amp op 8Ohm
Stereo : 2 kabels (dus 4 speakers maar in 2 sets) -> amp op 4Ohm

Hopelijk heb ik het nu beter uitgelegd.

Je verhaal was mij inmiddels al helemaal duidelijk maar bedankt voor de extra uitleg.
Wat ik alleen opmerkte is het verschil tussen jouw verhaal/schema en die van marshall:
When using a single cabinet the amp and cabinet should be indentical (e.g. 16 Ohm 4 x 12 cab = 16 Ohm amp selection).
zij zullen met een single cabinet wat anders bedoelen dan jouw enkele cab in stereo aansluiting, wat wel de meest gebruikte is volgens mij.
Maar goed... ik ben hier de leek in dit dus lees alles 3x door! :)

happyharry
25 februari 2007, 11:46
je kan de cab ook opnieuw bedraden met dikker snoer ,heb ik ook gedaan
scheelt een stuk
je bas wordt strakker en ook het laag blijft wat beter staan
ik heb 2,5mm gebruikt,kun je zo bij de electronika zaak kopen
het is zeker de moeite waard

Ok, goede ervaren tip.
Merkte je ook een duidelijk verschil in de hogere tonen? warmer/ronder?

jerome
25 februari 2007, 12:22
Dikkere bedrading zal idd een iets directer geluid geven en mss ietsje meer laag maar echt geen minder schel hoog.
Als je een iets warmer hoog wil zal je het toch echt bij de speakers en de voorbuizen moeten zoeken...

Probeer eerst eens wat ik al eerder schreef 2 speakers op je cab i.p.v. 4.

En probeer ook eens Tung Sol voorversterker-buisje in de V1 positie. Die geven mooi warm hoog en in z'n geheel een warmer en vol geluid.
Electro Harmonix voorbuizen klinken wel vet en heavy maar klinken wel weer wat kil.
Sovtek's vind ik droog klinken en met minder dynamiek.
En JJ's zijn warm maar geven (te)veel hoog en mid en te weinig (mooi) laag naar mijn smaak
Kwestie van smaak en gewoon uitproberen dus!