PDA

View Full Version : Gibson versus Epiphone



DeiDRagonas
23 februari 2007, 13:13
Hoi iedereen,

Ik wil heel graag een Les Paul kopen. (De Standard Faded... Deze staat bij Tonika Groningen voor 1499,-) En wat een mooie top en finish zit daar op!! Ik kan daar de hele dag naar kijken... En hij speelt ook zooo lekker.

Maar nu hoor ik dus van veeeel mensen om me heen dat ik voor die prijs beter Epiphone kan kopen. Die zouden betere kwaliteit bieden dan de Gibsons. Onder het mom van "beter een dure Epi dan een goedkope Gibson."

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat raden jullie me aan? Op de een of ander manier vind ik namelijk die Epiphones toch stukken minder geil eruit zien. Qua sound heb ik ze nog niet vergeleken, maar die Gibson klinkt in elk geval heerlijk.

Groeten Roy!

a darker shade of grey
23 februari 2007, 13:15
Kijk eens naar de gulden middenweg...de Epiphone Elitist series. Moet je rond de 1000 euro kunnen scoren en daar zit ook een hele mooie LP Standard in. En wat dat betreft denk ik dat je beter uit bent met de Epi dan met de Gibson.
Als je ff wacht, dan edit ik zo meteen ff de link hierin :)

edit: Hier (http://www.epiphone.com/elitist/standardplus.htm) is de officiele Epi site.
en hier (http://www.thomann.de/de/epiphone_lp_std_plus_elitist_fcb.htm) hebben ze er eentje.
en nog een (http://www.thomann.de/de/epiphone_lp_studio_elitist_wr.htm)
en de mooiste imho, maar wel de duurtse, 2000 piek (http://www.thomann.de/de/epiphone_lp_tak_matsumoto_lp_stdqm_am.htm)

Je zou die standard plus wel kunnen bestellen denk ik :)
Veel plzeier ermee...

robert-gitarist
23 februari 2007, 13:20
Die mensen die dat zeggen lopen mekaar een beetje na te praten.Gewoon gelul.
Als JIJ die gitaar heel erg mooi vind en JIJ hem lekker vind spelen en JIJ die plank wilt kopen,wat is het probleem dan?Als ik zeg dat je beter een Fender kunt kopen ga je toch ook niet naar een Fender kijken omdat ik dat zeg? ;)
Kortom,je moet doen wat je zelf mooi vind en fijn vind spelen.
Bovendien de vergelijking Epiphone - Gibson is belachelijk.Het zijn inderdaad beide LP's maar er zit toch echt een wereld van verschil in.

Orpheo
23 februari 2007, 13:22
ghehe een epi voor 1400 euro komt never ind e buurt van een gibson van 1400 euro. sterker nog: ik heb een gibson van 450 euro (LP studio) en die knalt iedere epi eruit en nog de meeste gibsons ook :)

DeiDRagonas
23 februari 2007, 13:30
Robert, je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook zwaar geneigd dat ding gewoon te kopen, maar als het niets uit zou maken qua sound en die Epi's misschien zelfs qua kwaliteit iets beter zijn zoals sommigen beweren dan wil ik die paar honderd euro best uitsparen snappie? Het scheelt natuurlijk nog best wat geld dan.

Maar ik zal zekers die Epi's ook eens gaan beluisteren en zelf een mening vormen. Ben benieuwd naar die Etilist serie. Ik laat wel ff weten wat ik ervan vind.

robert-gitarist
23 februari 2007, 13:37
Robert, je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook zwaar geneigd dat ding gewoon te kopen, maar als het niets uit zou maken qua sound en die Epi's misschien zelfs qua kwaliteit iets beter zijn zoals sommigen beweren dan wil ik die paar honderd euro best uitsparen snappie? Het scheelt natuurlijk nog best wat geld dan.

Maar ik zal zekers die Epi's ook eens gaan beluisteren en zelf een mening vormen. Ben benieuwd naar die Etilist serie. Ik laat wel ff weten wat ik ervan vind.

Ik snap het inderdaad maar geloof me,de afwerking is bij beide erg goed.Je hebt bij beide merken goeie en mindere gitaren zitten.Maar bij het geluid zit een erg groot verschil in.Het is ook niet zomaar dat veel mensen bij Epiphone andere elementen in zetten(zelf heb ik 7 epi's en ben te vreden met de elementen maar goed..).Nieuwe Epiphone kost al gauw 450 euro en reken daar nog eens voor de grap +/- 200 euro bij op voor de elementen etc.
Het gaat erom wat jij mooi vind en in jou oren mooier klinkt.Ga die Gibson nog eens uit proberen en probeer gelijk eens een Epi uit.Epi Ellist uitproberen word erg moeilijk want die zijn er niet tot nauwlijks in Nederland helaas.

drap
23 februari 2007, 13:37
Hé, nog een Damster! :cooler:

Een Epi is zeker niet beter dan een Gibson. Het hout van een Gibson is beter, de elementen zijn beter, de stemmechanieken zijn beter, de gebruikte laksoort is een betere, enz. Het is wel zo dat er wat slecht afgewerkte Gibsons in de omloop zijn, een beetje Gibson onwaardig maar het is zo.

Als jij die Gibson nou gewoon een lekkere gitaar vindt om op te spelen, moet je 'm gewoon aanschaffen als je de centen hebt liggen. Let alleen wel op de afwerking van bijv. de verbinding van de body naar de hals en of er uitstekende frets tussen zitten. Als dat oke is lijkt het me verder gewoon een prima gitaar en absoluut beter dan een Epiphone. Hoe goed een Epiphone ook kan zijn, het blijft natuurlijk een Gibson op budget, behalve de Elitist serie dan.

The Underdog
23 februari 2007, 13:45
Het verschil tussen een goeie epiphone en een Gibson is niet zo groot. De hardware en elektronica van een Epi is inderdaad niet zo goed, maar ook niet zo slecht. Hetzelfde geldt voor de pickups. Maar die kun je gemakkelijk vervangen voor zo'n 50-70 € bij GFS. Stemmechanieken moet je zeker niet vervangen, die hebben namelijk geen enkele invloed op de stemvastheid. Ik zou gewoon een paar gitaren van beide merken zelf uittesten en vergelijken, zeker niet blind bestellen. Ik heb persoonlijk onlangs een tweedehands Gibson Les Paul Custom vergeleken met een nieuwe Epi LP Standard en ik moet zeggen dat de epi zeker niet slechter was. De Gibson vond ik ok, maar zeker geen 2000 € waard. Ik vond zelfs de Epi lekkerder spelen.

Lees ook nog dit artikel over zaken waarvoor je moet opletten:

http://www.dinosaurrockguitar.com/interviews/MrX.shtml

Kim Wilson
23 februari 2007, 13:49
Ik denk dat de TS wel eens gehoord heeft dat je beter een goeie Epi kunt hebben dan een slechte Gibson. En dat klopt ook, denk ik. Maar als je een goeie Gibson hebt gevonden, kan daar geen enkele Epi aan tippen.

The Underdog
23 februari 2007, 15:07
Maar als je een goeie Gibson hebt gevonden, kan daar geen enkele Epi aan tippen.
Tenzij het een betere is :D

glacius
23 februari 2007, 15:10
Hoi iedereen,

Ik wil heel graag een Les Paul kopen. (De Standard Faded... Deze staat bij Tonika Groningen voor 1499,-) En wat een mooie top en finish zit daar op!! Ik kan daar de hele dag naar kijken... En hij speelt ook zooo lekker.



Groeten Roy!

goeie gitaar, goeie prijs.. en als je hem lekker vind spelen en je hem mooi vind kan het geen miskoop zijn

bass blom
23 februari 2007, 16:59
en mocht je hem ooit later wegdoen, een gibson is waardevaster dan een epi.

jimihattricks
23 februari 2007, 17:23
Tenzij het een betere is :D

lol


en mocht je hem ooit later wegdoen, een gibson is waardevaster dan een epi.

nog wel ;)

lol

kassie
23 februari 2007, 22:11
heb ook bij tonika op die faded's gespeeld. ik vind die dingen helemaal niet goed spelen. maar ze hebben er nog meer gibsons die ik daar uitgeprobeerd heb zoals customs en gewonde standards en die speelden al een stuk beter. maar dan zit je in de prijsklasse van zo'n 2500 euro en meer. Die faded's zijn een stuk lichter dan de normale standaard. zit een vieze plastic kop op. de binding laat snel los. mooie finish idd maar je koopt toch ook geen boek alleen omdat het een mooie kaft heeft? Daarbij vond ik de action op alle fadeds te hoog, en wederom, bij de hogere prijsklassen was de action beter. ik was er eerst ook gecharmeerd van maar het is er echt aan af te zien dat het een budgetgibson is. het bruist gewoon van de goedkopigheid en de te snelle afwerking, voel maar eens hoe ruw ze de body opgeschuurd hebben. het lijkt wel een grinttegel.
Ze hebben bij tonika ook genoeg epiphone's. met andere elementen en een kaarsrechte hals heb je daar ook een perfecte gitaar aan die zeker niet onder doet voor een faded.

future2future
23 februari 2007, 22:33
Ik ben van mening dat je de Gibson moet doen: Als je een goeie gibson hebt, dan wil je die nooit meer kwijt, in tegenstelling tot een epi, en, zonder mensen te willen beledigen, ik ben nog nooit een echt goede epi tegen gekomen

thekid
23 februari 2007, 22:38
ik ben bezitter van een gibson lp faded en wat hier allemaal gezegd word dat die niet goed zijn en dat ze niet goed geschuurd zijn is ronduit gel*l

ik heb een hoge piet van gibson horen vertellen dat de gibsons gewoon goedkoper moesten omdat ze verlies maakten

robert-gitarist
23 februari 2007, 22:41
@t F2F
Als je een goeie epiphone hebt,wil je die ook niet meer weg doen ;)
Ik spreek uit ervaring.

Ik heb een poos geleden een Epiphone LP standaard gekocht en een Goldtop.Ik had namelijk 2 opties: of een Gibson LP Studio óf 2 Epiphone LP's.De Epiphone's vind ik er zo goed uit zien en fijn spelen etc.Ik heb de LP studio en de Epiphone LP's naast mekaar gehad en wou toch liever 2 Epiphones hebben.Ik vond ze fijner spelen en wat mooier.Ik miste bij de Studio een mooie binding o.a. Zo zie je maar dat smaken gewoon verschillen.

Mitch
23 februari 2007, 22:41
Nee, je moet echt Richwood hebben joh, die zijn nog véél beter. :sneaky:
Met dit soort praatjes is het altijd zo dat ze verkondigd worden door de mensen die niet zelf een gitaar van het duurdere merk hebben. Dat wil niet zeggen dat ze daarom gelijk hebben, of juist ongelijk, maar het is wel een patroon ;)

robert-gitarist
23 februari 2007, 22:44
ik ben bezitter van een gibson lp faded en wat hier allemaal gezegd word dat die niet goed zijn en dat ze niet goed geschuurd zijn is ronduit gel*l

Ik heb een Lp Faded in me handen laatst gehad en ik vond die gewoon ronduit slecht.Ontstemde continu,bespeelbaarheid was klote en het geluid vond ik nou niet bepaald fraai te noemen.Topicstarter zegt dat ie een mooie en fijn spelende/klinkende versie in hadden heeft gehad waar hij te vreden over is.Ik geloof hem wel want zowel bij Gibson als bij 1000 andere merken zitten rotte appels tussen.Ik heb waarschijnlijk een rotte appel gehad.En met mij denk ik nog andere mensen dus het is geen ronduit gelul maar een mening.

drap
23 februari 2007, 22:47
Ik heb een Lp Faded in me handen laatst gehad en ik vond die gewoon ronduit slecht.Ontstemde continu,bespeelbaarheid was klote en het geluid vond ik nou niet bepaald fraai te noemen.Topicstarter zegt dat ie een mooie en fijn spelende/klinkende versie in hadden heeft gehad waar hij te vreden over is.Ik geloof hem wel want zowel bij Gibson als bij 1000 andere merken zitten rotte appels tussen.Ik heb waarschijnlijk een rotte appel gehad.En met mij denk ik nog andere mensen dus het is geen ronduit gelul maar een mening.

Als het een nieuwe gitaar was is het onstemmen niet zo vreemd hoor. Dat is vaak het nieuwe setje snaren dat nog niet goed opgerekt is.

robert-gitarist
23 februari 2007, 23:05
Als het een nieuwe gitaar was is het onstemmen niet zo vreemd hoor. Dat is vaak het nieuwe setje snaren dat nog niet goed opgerekt is.

I know,maar de gitaar was al lang niet meer nieuw.Was een occasion.

Mitch
23 februari 2007, 23:35
Sorry, een gitaar in een winkel met nieuwe snaren ? Sig worthy :D
Anyway, waar het aan ligt weet ik niet, maar de meeste Gibsons die ik ben tegengekomen waren erg slecht stemvast. En ja, dat klinkt heel generaliserend, maar ik ben volstrekt serieus.

johns
24 februari 2007, 00:06
Wat al meerdere keren gezegd is: koop wat jij het beste vind spelen. Ik heb gekozen voor een epiphone omdat ik die beter vond dan de 'echte' gibsons van rond de 1000 euro.

Ook beter dan de echte Gibson S1 die ik ooit gehad heb (en waarvan de hoge e overigens niet te intoneren was omdat de brug nét niet op de goede plek zat. Maar niet beter dan een Gibson van 2800 euro die ook bij Tonika hing.

drap
24 februari 2007, 00:09
Sorry, een gitaar in een winkel met nieuwe snaren ? Sig worthy :D
Anyway, waar het aan ligt weet ik niet, maar de meeste Gibsons die ik ben tegengekomen waren erg slecht stemvast. En ja, dat klinkt heel generaliserend, maar ik ben volstrekt serieus.

Nou ja, nieuwe snaren, maar nog onbespeeld zeg maar, dus niet goed opgerekt.

Ik heb zelf een Gibson, maar die is redelijk stemvast hoor.

Hector_Tsolodimos
24 februari 2007, 00:28
ghehe een epi voor 1400 euro komt never ind e buurt van een gibson van 1400 euro. sterker nog: ik heb een gibson van 450 euro (LP studio) en die knalt iedere epi eruit en nog de meeste gibsons ook :)
túúrlijk kan een Epiphone LP van € 1400 aan een Gibson LP van €1400 tippen

Hector_Tsolodimos
24 februari 2007, 00:55
Het verschil tussen een goeie epiphone en een Gibson is niet zo groot. De hardware en elektronica van een Epi is inderdaad niet zo goed, maar ook niet zo slecht. Hetzelfde geldt voor de pickups. Maar die kun je gemakkelijk vervangen voor zo'n 50-70 € bij GFS. Stemmechanieken moet je zeker niet vervangen, die hebben namelijk geen enkele invloed op de stemvastheid. Ik zou gewoon een paar gitaren van beide merken zelf uittesten en vergelijken, zeker niet blind bestellen. Ik heb persoonlijk onlangs een tweedehands Gibson Les Paul Custom vergeleken met een nieuwe Epi LP Standard en ik moet zeggen dat de epi zeker niet slechter was. De Gibson vond ik ok, maar zeker geen 2000 € waard. Ik vond zelfs de Epi lekkerder spelen.

Lees ook nog dit artikel over zaken waarvoor je moet opletten:

http://www.dinosaurrockguitar.com/interviews/MrX.shtml
vette interview!

The Underdog
24 februari 2007, 01:13
vette interview!
Idd, heb het gisteren gevonden op het Epiphone forum.

LP_CL
24 februari 2007, 04:06
túúrlijk kan een Epiphone LP van € 1400 aan een Gibson LP van €1400 tippen
idd, je betaalt altijd de kwaliteit die je krijgt. Maar je krijgt niet altijd de kwaliteit die je betaalt. Als je 1400€ betaalt voor een gitaar (eender welke), en je hebt een goed exemplaar vast, dan kan die concurreren met gelijk welk ander goed exemplaar van een ander gitaarmerk dat ook gitaren verkoopt van 1400€.
kwaliteit is iets dat je moet betalen. Of je dat nu bij het ene merk doet, of bij het andere, maakt niet uit. Maar het moet betaald worden.

drap
24 februari 2007, 12:06
Idd, heb het gisteren gevonden op het Epiphone forum.

Ah, dat maakt mij een stuk meer duidelijk.

Mitch
24 februari 2007, 12:46
Mr. X, bwahahahaha ! Echt een heerlijke binnenkomer, zo komt je verhaal vanaf het begin lekker geloofwaardig over.... mijn god...
Maar goed, er staan best een paar zinnige dingen in hoor. Dat zwaarder=beter niet klopt bijvoorbeeld en dat het gaat om de balans, allemaal waar, maar dat op een goede LP zelfs 009s goed klinken, mwoh...dat hangt erg van de amp af ook, maar belangrijker: die slappe draadjes maken een gitaar niet stabieler en stemvaster.


Hetzelfde geldt voor de pickups. Maar die kun je gemakkelijk vervangen voor zo'n 50-70 € bij GFS. Stemmechanieken moet je zeker niet vervangen, die hebben namelijk geen enkele invloed op de stemvastheid.
De GFS praat hebben we nou onderhand wel gehad op het forum. Leuk voor een upgrade vanaf bagger naar redelijke kwaliteit, maar meer ook niet.
En hoe kom je erbij dat stemmechanieken geen invloed hebben op de stemvastheid ?

robert-gitarist
24 februari 2007, 12:58
Het is haast Sig-waardig :D
Als toch iets te maken heeft met de stemvastheid van een gitaar zijn het de stemmechanieken wel.

The Underdog
24 februari 2007, 13:18
En hoe kom je erbij dat stemmechanieken geen invloed hebben op de stemvastheid ?
Ik weet dat uit ervaring. Het is een slechte topkam die voor stemproblemen zorgt. Als je weet hoe je je gitaar moet besnaren en een goeie topkam hebt, zul je nooit problemen met het stemmen hebben.

The Underdog
24 februari 2007, 13:19
Het is haast Sig-waardig :D
Als toch iets te maken heeft met de stemvastheid van een gitaar zijn het de stemmechanieken wel.
Neen. Veel amateurs maken die fout.

Squier4ever
24 februari 2007, 13:25
sorry maar je komt zelf als een amateur over....

stemmechanieken maken heel veel uit voor de stemvastheid, vaak wel gecombineerd met de topkam maar het maakt zeker wel wat uit.

waarom zouden er anders lockingtuners bestaan?

robert-gitarist
24 februari 2007, 13:33
Neen. Veel amateurs maken die fout.

Neem van mij aan dat ik geen amateur ben.
Op mijn LTD Viper zaten budget tuners en een plastic kam(like normal).Hij ontstemde continu en de topkam had ik al vervangen door een van bot(zn beetje het beste spul voor topkammetjes) maar hij bleef ontstemmen.Uiteindelijk de tuners vervangen door grovers lockings en problem was opgelost.Kortom wel degelijk de tuners die het probleem veroorzaakten.

The Underdog
24 februari 2007, 13:45
Hahaha, natuurlijk ontstemt een benen kam. Duuh. 'Slechte' stemsleutels kunnen een probleem vormen, nogmaals, als je niet weet hoe je je gitaar moet besnaren. Natuurlijk helpen locking tuners dan.

drap
24 februari 2007, 13:50
Hahaha, natuurlijk ontstemt een benen kam. Duuh. 'Slechte' stemsleutels kunnen een probleem vormen, nogmaals, als je niet weet hoe je je gitaar moet besnaren. Natuurlijk helpen locking tuners dan.

Slechte stemmechanieken zijn gewoon slechte stemmechanieken, daar doe je geen fuck aan, hoe je je gitaar ook besnaart. Een slechte topkam KAN ook één van de problemen zijn van het ontstemmen, niet is het probleem.

bass blom
24 februari 2007, 14:18
als we dat interview mogen geloven heeft slechts 2% van de gibson bezitters hier een goeie gitaar.. heftig

The Underdog
24 februari 2007, 14:40
Slechte stemmechanieken zijn gewoon slechte stemmechanieken, daar doe je geen fuck aan, hoe je je gitaar ook besnaart. Een slechte topkam KAN ook één van de problemen zijn van het ontstemmen, niet is het probleem.
Je weet dus duidelijk niet waarover je praat.

Mitch
24 februari 2007, 14:42
Een topkam kan slecht uitgesneden zijn of te stroef. Dan kunnen snaren blijven hangen, stukje wegglippen etc. Dan ontstemt je gitaar ook continu, tuurlijk. Maar dat je een kunst kan maken van het snaren aanbrengen op je gitaar zodat -ie ondanks slechte stemmechanieken perfect op stemming blijft is de mooiste fabel die ik hier in tijden heb gelezen.
En dat van een professional.

drap
24 februari 2007, 14:51
Je weet dus duidelijk niet waarover je praat.

Ik ben blij dat U het wel weet oh Underdog http://smile.smilies.nl/2139.gif

Even zonder gekheid, ik vind het prima dat je zoiets zegt, maar waar haal jij je wijsheden vandaan dan?

worst
24 februari 2007, 15:00
beetje raar eigenlijk, voor 1400 euro koop ik een onwijs goeie ibanez...en een gibson van 1500 euro is speelgoed??? schandalig!!!

verder vondt ik hem eigenlijk heerlijk spelen die faded. lekker geluid ook...
kheb daarna even een normale standard gepakt en die speelde niet veel beter...was alleen iets zwaarder.

glacius
24 februari 2007, 17:21
beetje raar eigenlijk, voor 1400 euro koop ik een onwijs goeie ibanez...en een gibson van 1500 euro is speelgoed??? schandalig!!!



maar een ibanez van 1400 vind ik persoonlijk voor geen meter spelen met hun dunne muggenekjes ..

geef mij maar liever een goedkope gibson dan een dure ibanez, dan heb ik tenminste een echte gitaar in mijn handen

LP_CL
24 februari 2007, 18:42
maar een ibanez van 1400 vind ik persoonlijk voor geen meter spelen met hun dunne muggenekjes ..

geef mij maar liever een goedkope gibson dan een dure ibanez, dan heb ik tenminste een echte gitaar in mijn handen
+1
12345678910

Anders Destium
24 februari 2007, 19:10
Toch apart dat het onmogelijk is van een bepaald merk te houden zonder andere merken af te branden...

johns
24 februari 2007, 23:25
maar een ibanez van 1400 vind ik persoonlijk voor geen meter spelen met hun dunne muggenekjes ..

geef mij maar liever een goedkope gibson dan een dure ibanez, dan heb ik tenminste een echte gitaar in mijn handen

Definieer 'echte gitaar' :)

Orpheo
25 februari 2007, 00:19
Toch apart dat het onmogelijk is van een bepaald merk te houden zonder andere merken af te branden...

hoezo? ik 'houd' van gibsons, maar ik ben ook gek op bepaalde fenders, gretsches, prs-en, en sommige ibanezzen. t kan allemaal makkelijk 'naast elkaar' gaan. je moet t alleen WILLEN.

Hector_Tsolodimos
25 februari 2007, 01:39
idd, je betaalt altijd de kwaliteit die je krijgt. Maar je krijgt niet altijd de kwaliteit die je betaalt. Als je 1400€ betaalt voor een gitaar (eender welke), en je hebt een goed exemplaar vast, dan kan die concurreren met gelijk welk ander goed exemplaar van een ander gitaarmerk dat ook gitaren verkoopt van 1400€.
kwaliteit is iets dat je moet betalen. Of je dat nu bij het ene merk doet, of bij het andere, maakt niet uit. Maar het moet betaald worden.
juist! eehm.. Les Paul City London!

Hector_Tsolodimos
25 februari 2007, 01:40
Het is haast Sig-waardig :D
Als toch iets te maken heeft met de stemvastheid van een gitaar zijn het de stemmechanieken wel.
zo heeft de volumeknop op mijn strat ook niks te maken met het aantal decibel dat er uit mijn amp komt!
logisch toch?!

The Underdog
25 februari 2007, 02:25
zo heeft de volumeknop op mijn strat ook niks te maken met het aantal decibel dat er uit mijn amp komt!
logisch toch?!
Logisch eigenlijk, dat amateurs er niets van snappen.

drap
25 februari 2007, 02:43
Logisch eigenlijk, dat amateurs er niets van snappen.

Dit klinkt wat lichtelijk arrogant...

The Underdog
25 februari 2007, 02:47
Dit klinkt wat lichtelijk arrogant...
En realistisch ;)

Luca P
25 februari 2007, 09:26
Om even terug te komen op het topic onderwerp: Gibson versus Epiphone

Probleem is:
Als je een kopie koopt, blijf je altijd denken, hoe is de 'echte'?
Ik heb een nep Breitling en die wijkt per jaar ongeveer 2 seconden af. Niet slecht dus.
En maar gekocht voor fl125,-! Dan ben je toch gek als je een echte koopt van €2500,-.
Misschien wel, maar feit blijft dat ik toch benieuwd ben en blijf naar een echte Breitling.
Met een Epi heb je naar mijn smaak geen echte Les Paul.
En ik ken mezelf, na een tijdje neem ik geen genoegen met een Epiphone Les Paul, want de Les Paul is nu eenmaal een Gibson.

djgitarist
25 februari 2007, 11:28
Om de topic starter te helpen met zijn keuze heb ik omschreven hoe ik de overstap van epiphone naar 2 verschillende gibsons heb ervaren:

Ik heb jarenlang op een epi les paul gespeeld. Ik heb er veel plezier van gehad, maar bij het maken van opnames kwam ik erachter dat de elementen (vooral het hals-element) te modderig klinken, of niet strak genoeg, maar net hoe je het wilt noemen. Ook ontstemde deze gitaar na een half uur spelen. De snaren braken regelmatig af bij het brugzadel, dit heb ik zelf opgelost door de inkepingen van de zadeltjes licht in te vijlen met een dubbelgevouwen strook waterproof schuurpapier.

Vervolgens heb ik een Gibson les paul special faded uit 2005 gekocht, deze heeft geen maple top. Dit is een lekkere rag-gitaar, de elementen klinken een stuk strakker, en ik hoef hem nog maar 1 of 2 keer te stemmen als je 3-4 uur achter elkaar speelt.

The Underdog
25 februari 2007, 14:17
Om de topic starter te helpen met zijn keuze heb ik omschreven hoe ik de overstap van epiphone naar 2 verschillende gibsons heb ervaren:

Ik heb jarenlang op een epi les paul gespeeld. Ik heb er veel plezier van gehad, maar bij het maken van opnames kwam ik erachter dat de elementen (vooral het hals-element) te modderig klinken, of niet strak genoeg, maar net hoe je het wilt noemen. Ook ontstemde deze gitaar na een half uur spelen. De snaren braken regelmatig af bij het brugzadel, dit heb ik zelf opgelost door de inkepingen van de zadeltjes licht in te vijlen met een dubbelgevouwen strook waterproof schuurpapier.

Vervolgens heb ik een Gibson les paul special faded uit 2005 gekocht, deze heeft geen maple top. Dit is een lekkere rag-gitaar, de elementen klinken een stuk strakker, en ik hoef hem nog maar 1 of 2 keer te stemmen als je 3-4 uur achter elkaar speelt.
Conclusie: om je probleem op te lossen had je gewoon een stelletje pickups, een nieuwe brug en een nieuwe topkam (tegen ontstemming, ofwel leren besnaren) moeten kopen.

bart_g
25 februari 2007, 14:43
Conclusie: om je probleem op te lossen had je gewoon een stelletje pickups, een nieuwe brug en een nieuwe topkam (tegen ontstemming, ofwel leren besnaren) moeten kopen.

Je vergeet hier echter bij te noemen dat dergelijke veranderingen een hoop geld kosten. Veel mensen kunnen dit niet zelf en moeten het dan laten doen. Als je dan de aanschaf van de gitaar + alle verbeteringen bij elkaar optelt dan heb je voor hetzelfde geld een Gibson. Ik wist het dan wel hoor!

Daarnaast blijkt dat de stemvastheid van de gitaar niet alleen aan de besnaringstechniek ligt. Uit het voorbeeld blijkt dat de Gibson langer stemvast is dan de epiphone. Ik ga er dan even vanuit dat de gibson op dezelfde manier besnaard wordt als de epiphone.

LP_CL
25 februari 2007, 15:13
En heel vaak sturen ze houtstukken die ze bij gibson niet willen gebruiken door naar de epiphone fabriek.
Ze worden wel uit dezelfde houtsoort gemaakt, maar dat garandeert nog niet de kwaliteit van het hout.

Anders Destium
25 februari 2007, 19:46
Als je het geld hebt, dan koop je een Gibson. Heb je dat niet, dan koop je een Epi en hou je jezelf voor dat hij minstens net zo goed als een Gibson is. Cognitieve dissonantie, heerlijk!

andoni
25 februari 2007, 20:38
Als je het geld hebt, dan koop je een Gibson. Heb je dat niet, dan koop je een Epi en hou je jezelf voor dat hij minstens net zo goed als een Gibson is. Cognitieve dissonantie, heerlijk!
+1. Dit vat het wel samen denk ik.

Luke-wannabe
25 februari 2007, 23:25
Als je het geld hebt, dan koop je een Gibson. Heb je dat niet, dan koop je een Epi en hou je jezelf voor dat hij minstens net zo goed als een Gibson is. Cognitieve dissonantie, heerlijk!
:seriousf:

Orpheo
25 februari 2007, 23:30
Conclusie: om je probleem op te lossen had je gewoon een stelletje pickups, een nieuwe brug en een nieuwe topkam (tegen ontstemming, ofwel leren besnaren) moeten kopen.

dat gezwam van jou van leren besnaren is bullshit. Ik kan, al zeg ik t zelf, goed besnaren. Op mijn standard heb ik grovers, op de studio gotoh's. die besnaar ik, en die ontstemmen nauwelijks. Met de sperzels ontstemt het ook nauwelijks, maar de natural wel. TOT ik grafiet in de topkam deed. Dag ontstemmen! Met de flying v idem: beetje grafiet, maar t ontstemde nog. Nieuwe gotohs (non locking) en het ontstemde niet meer.


Het heeft dus niet altijd te maken met het besnaren, en daarnaast: ik vind je een arrogante lul.

Yamhammer_71
25 februari 2007, 23:34
Een Gibson koop je ook niet alleen voor de sound, maar het is wel degelijk een stuk kwaliteit dat je in handen hebt. Je zult er minder gauw problemen van krijgen (zoals ontstemmen, 'foute' frets etc.....) zoals eerder in dit forum is genoemd. Je kunt er dus altijd van op aan...ik weet niet of dat met elke Gibson van tegenwoordig zo is, maar de Epiphones die ik heb bespeeld waren echt slecht in vergelijking met echte Gibson Les Pauls.
In dat opzicht verschillen de Epiphones van tegenwoordig wel degelijk van Gibsons. Het zal nooit precies aanvoelen/spelen als een echte Gibson, ik kan dat gerust zeggen want heb er op meerdere gespeeld en ik ben heel kritisch over bespeelbaarheid over de GEHELE toets, inclusief losse tonen en 'rare' akkoordengrepen. Niet om de Epiphone freaks te vervelen, maar er is natuurlijk een groot verschil tussen Epiphone en Gibson, daar is de prijs dan ook naar.

cas121
25 februari 2007, 23:50
"En heel vaak sturen ze houtstukken die ze bij gibson niet willen gebruiken door naar de epiphone fabriek. Ze worden wel uit dezelfde houtsoort gemaakt, maar dat garandeert nog niet de kwaliteit van het hout"



ehhh weet de quote code niet meer maar bovenstaande is dus een fabeltje... ze gooien dit heus niet op de post vanuit de states naar korea..


Verder even in aansluiting op het topic, ik vindt epiphone prima gitaren maar vrijwel elke gibson staat echt wel een aardige stap hoger dan een epi. Heb zelf ook jaren met veel plezier op een epi LP std plus gespeeld, had er veel getest en dit was de beste. Heb alles erop wel vervangen: gibson pu's erin, volledig nieuwe hardware, pots en bedrading. Maar toch miste er nog iets...

Als je het dan toch kan veroorloven zou ik altijd voor de gibson gaan, ook als je hem ooit weer wil verkopen, dan houdt het zijn waarde tenminste een beetje. Ik heb die epi uiteindelijk verkocht voor een schijntje, de onderdelen los waren al meer waard maar (bijna) niemand die zoiets wil..

en zelfs de goedkoopste gibson die ik nu heb staan klinkt nog 3 x beter dan die epi (die echt super was). Ik zou niet eens twijfelen over deze keus... noem me maar een merkfreak maar het is gewoon meer.

The Underdog
26 februari 2007, 00:20
Een Gibson koop je ook niet alleen voor de sound, maar het is wel degelijk een stuk kwaliteit dat je in handen hebt. Je zult er minder gauw problemen van krijgen (zoals ontstemmen, 'foute' frets etc.....) zoals eerder in dit forum is genoemd. Je kunt er dus altijd van op aan...ik weet niet of dat met elke Gibson van tegenwoordig zo is, maar de Epiphones die ik heb bespeeld waren echt slecht in vergelijking met echte Gibson Les Pauls.
In dat opzicht verschillen de Epiphones van tegenwoordig wel degelijk van Gibsons. Het zal nooit precies aanvoelen/spelen als een echte Gibson, ik kan dat gerust zeggen want heb er op meerdere gespeeld en ik ben heel kritisch over bespeelbaarheid over de GEHELE toets, inclusief losse tonen en 'rare' akkoordengrepen. Niet om de Epiphone freaks te vervelen, maar er is natuurlijk een groot verschil tussen Epiphone en Gibson, daar is de prijs dan ook naar.
Ik ga niet volledig akoord. Natuurlijk zijn de onderdelen in een Gibson superieur aan die van een Epi. Brug, potmeters, schakelaar, frets,... zijn meestal veel beter. Over het hout kan ik zeggen dat het eerder een kwestie van smaak is en je geluk moet hebben met je gitaar. Qua bespeelbaarheid moet ik zeggen dat ik de Gibsons die ik bespeeld heb zeker niet meer dan 2000 € waard vond. Ze spelen wel lekker, maar zijn die prijs niet waard. Uiteindelijk is het gewoon een stuk hout met snaren op. Epi's spelen zeker niet slechter, ook al voelen ze soms anders aan. Maar het is zeker niet zo dat een Gibson 4 keer zoveel beter is dan een Epi. Uiteindelijk zijn zowel Epi's en Gibsons veel te duur. In China kost het nog geen 50 € om een Les Paul Standard te produceren. Maar bij Gibsons is de prijs die je boven de eigenlijke waarde betaalt gewoon veel te hoog. En dat is zo bij al hun producten. Het is toch niet zo dat Gibson pickups 2 keer zo goed zijn als Seymour Duncan omdat ze 2 keer meer kosten? En de prijzen van hun trussrod covers (21,50 €!!!!), plastic knoppen (idem), pickup rings (9 €/stuk) zijn echt belachelijk hoog.

LP_CL
26 februari 2007, 00:35
Das vooral omdat ze ingevoerd moeten worden. In amerika kosten de dingen die je opsomt bijna niets. Hetzelfde met de gitaren: een LP classic/std kost hier rond de 2400 €, als je een sunburst neemt. In de USA gaan die de deur uit voor 2000 USD (2000 USD = 1.517,49 EUR)
Bijna 1000 eur verschil, enkel en alleen door transport en tax...

The Underdog
26 februari 2007, 00:47
In de VS kosten die spullen toch nog veel te veel. 13 $ voor een truss rod cover en 19 $ voor LP slagplaat, ZONDER het metalen stukje, dat nog eens 10 $ kost.

LP_CL
26 februari 2007, 00:53
In de VS kosten die spullen toch nog veel te veel. 13 $ voor een truss rod cover en 19 $ voor LP slagplaat, ZONDER het metalen stukje, dat nog eens 10 $ kost.
13 USD = 9.86179 EUR
Toch al heel wat minder dan 21,5 EUR, niet?

The Underdog
26 februari 2007, 01:01
13 USD = 9.86179 EUR
Toch al heel wat minder dan 21,5 EUR, niet?
Maar nog altijd enorm veel voor een stuk plastiek.

}{Metalmaster}{
26 februari 2007, 01:11
Wauw :lp:

Ik wist niet dat je ook epiphone gitaren had van 2000,-....
van 800,- wist ik nog wel, maar 2000,- :o...

Toen ik mijn sg ging kiezen, heb ik er heel veel geprobeert (op de gibsons na ;) dat is mij te prijzig voor een 14 jarig jongetje waarvan gitaar spelen niet eens het hoofd instrument is, mijn hoofdinstrument is piano. Hoewel gitaar dat langzamerhand begint over te nemen).
Ik geef robert gelijk. Elke SG die ik geprobeert had, speelde anders, klonk anders. En ik ben mijn eigen weg in gegaan en kwam toch uit op de Epiphone. Vond hem warm, speelde lekkerder. En tja. Gewoon mijn ding =D. Ik ben trouwens ook niet iemand die gitaren gaat verkopen. Ik houdt ze allemaal =D.
tenslotte is mijn SG de 1e elektrische gitaar van mij, en houd ik hem dus zeker.

Maargoed. Je eigen weg nemen dus. Proberen is het beste, ik ben dan wel zo lui om het zo dicht mogelijk in de omgeving op te zoeken, maar dat maakt niet uit..

Greetz Wieger

Luke-wannabe
26 februari 2007, 01:12
Ben ik ff blij met mn Epiphonetjes.

LP_CL
26 februari 2007, 02:03
Wauw :lp:

Ik wist niet dat je ook epiphone gitaren had van 2000,-....
van 800,- wist ik nog wel, maar 2000,- :o...

Greetz Wieger
lolz, khad het dus over de gibsons, moest je dat niet doorhebben
en om op je vraag te antwoorden: er bestaan wel degelijk epiphones van 2000 EUR. Van veel meer zelfs nog:
http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0008406-002&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList
http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0002837-002&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

glacius
26 februari 2007, 09:26
Als je het geld hebt, dan koop je een Gibson. Heb je dat niet, dan koop je een Epi en hou je jezelf voor dat hij minstens net zo goed als een Gibson is. Cognitieve dissonantie, heerlijk!

tenzij je bijde gitaren in je bezit hebt en ervaart dat de epiphone die je hebt net zo goed is als je gibson..

na flinke modificaties heb ik een retegoeie epiphone

glacius
26 februari 2007, 09:30
Definieer 'echte gitaar' :)


http://img222.imageshack.us/img222/8417/lespaulhoney2mr2.jpg (http://imageshack.us)

robert-gitarist
26 februari 2007, 09:50
Ik geef robert gelijk. Elke SG die ik geprobeert had, speelde anders, klonk anders. En ik ben mijn eigen weg in gegaan en kwam toch uit op de Epiphone. Vond hem warm, speelde lekkerder. En tja. Gewoon mijn ding =D.

Danku :D

Lekker he die SG's :) Ben ook erg blij met mijn sg400.Helemaal mijn ding ook,speeld goed,klinkt goed,lekker warm en vol inderdaad!
Mijn Epiphone's gaa niet meer weg.Ben dr erg trots op.Niets voor niets 7 epiphone's :)

Luke-wannabe: same here!

Glaas,je LP is echt mega vet!Z'n mooie finish (L)

Luke-wannabe
26 februari 2007, 12:20
Ik heb 3 Epi's. Waar ik vet blij mee ben. Ik wil op zich ooit wel een Gibson. Omdat ik wel van die feel houd.

Nashville6120
26 februari 2007, 16:18
Koop een Epiphone LP en een Gibson LP en kijk na een maand op welke je het meest speelt..

Anders Destium
26 februari 2007, 19:06
tenzij je bijde gitaren in je bezit hebt en ervaart dat de epiphone die je hebt net zo goed is als je gibson..

na flinke modificaties heb ik een retegoeie epiphone

Ja, dan vergelijk je ook echt een Epi "uit het rek" met een Gibson "uit het rek", eigenlijk bewijs je vooral het punt dat mensen binnen dit topic hebben. Als je Epi gelijk al zo goed was geweest als een Gibson, dan waren die modificaties nooit nodig geweest. En als het flinke modificaties waren, dan waren ze vast ook niet goedkoop....

Ik vind het wel heel erg opvallend dat veel mensen binnen dit topic beweren dat hún Epi het makkelijk houdt tegen een Gibson. Dat allemaal terwijl de gemiddelde Epi absoluut niet opweegt tegen de gemiddelde Gibson. Ach, mensen willen zo graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten dat ze er zelf in gaan geloven. Cognitieve dissonantie in combinatie met hearsay is heel gevaarlijk IMO.

vox
26 februari 2007, 19:11
ik heb nu al 2 jaar een epiphone lp ultra en speelt voor mij lekker, lekkere volle bijtende sound. heb op een gibson gespeelt maar het doet mij niet veel..

als jij het mooi vind gewoon kopen die handel, laat die mensen die epihone beter vinden zelf een epiphone kopen.. ;)

DeiDRagonas
26 februari 2007, 19:25
Wow wat een reacties... Daar had ik ff niet op gerekend zeg. Tja het blijft natuurlijk een eeuwige discussie Gibson vs Epi. Ik ben er wel uit denk ik. Het word zeker een Gibson en geen Epi.

Ik heb iemand horen zeggen hier dat die Fadeds bij Tonika slecht spelen, kut klinken en dat de goedkopigheid ervan af druipt. Nou sorry hoor, maar dan hebben we denk ik niet dezelfde LP Fadeds geprobeerd daar! Ik ben geen beginnend gitaristje en ik weet waarop te letten... En die LP's die ik geprobeerd heb speelden goed genoeg (oke het was niet mn Amerikaanse BC Rich met zn muggehalsje maar da's ook ff wat anders), klonken suuuuper en zien er prima uit. Hoezo hout als een schuurpapiertje??

Nee, het wordt zeker een Gibson. Goed punt ook... Dat ze waardevaster blijven (hoewel ik niet van plan ben hem nog weer te verkopen). En inderdaad ik ben ook zo'n nerd die toch nog altijd graag een echte LP zal willen hebben dus idd waarom dan een Epi kopen... Die Epi's waren ook goed hoor... Er zitten erg goede Epi's tussen. En tuurlijk kom je ook kloten Gibsons tegen, maar zoals iemand al zei: Als je dan een goede Gibson LP tegenkomt, gewoon kopen want geen Epi die daar tegenop kan!!

Voor mij Gibson dus...

Bedankt iedereen voor de reacties!!!!

Roy (Quint)

glacius
26 februari 2007, 19:33
Ja, dan vergelijk je ook echt een Epi "uit het rek" met een Gibson "uit het rek", eigenlijk bewijs je vooral het punt dat mensen binnen dit topic hebben. Als je Epi gelijk al zo goed was geweest als een Gibson, dan waren die modificaties nooit nodig geweest. En als het flinke modificaties waren, dan waren ze vast ook niet goedkoop....

Ik vind het wel heel erg opvallend dat veel mensen binnen dit topic beweren dat hún Epi het makkelijk houdt tegen een Gibson. Dat allemaal terwijl de gemiddelde Epi absoluut niet opweegt tegen de gemiddelde Gibson. Ach, mensen willen zo graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten dat ze er zelf in gaan geloven. Cognitieve dissonantie in combinatie met hearsay is heel gevaarlijk IMO.


ook zonder de mods was de hals stabiel en de body goed van klank .. heb er andere hardware op gedaan (tuners, TOM&tailpiece) andere pups en andere pots ..

mijn gibson heeft ook andere pups..

Anders Destium
26 februari 2007, 19:50
O, dus eigenlijk waren alleen de hals en de body fatsoenlijk?

Het is een beetje een verschil van inzicht, maar als je bij een gitaar veel moet/gaat vervangen dan twijfel ik aan de basiskwaliteit. Heel gek...

>Deidragonas

Goede keuze, het is wel verstandig om de tijd te nemen om de gitaar te vinden die het beste bij je past!

sebass
26 februari 2007, 21:52
Ik ben ook heel tevreden over mijn epi custom. Wel in de loop van tijd dingen aan moeten veranderen. Veel moeten afstellen en modificeren, maar naar mijn idee nu een gitaar die niet onderdoet aan de goedkopere Gibsons. Maargoed de prijs komt dan ook steeds meer in de buurt. Ben in totaal wel tegen de 900 euro kwijt.
Nu heb ik wel een gitaar die precies aan mijn eisen voldoet heel persoonlijk aanvoelt omdat ik alles wel een keer heb veranderd. Je moet maar kijken wat je zelf wilt. De naam Gibson klinkt natuurlijk beter en bij de epi zul je zelf nog wat moeten klussen en uiteindelijk scheelt het (maar?) een paar honderd euro. Tevens heb je bij epi wel de kans dat je een verkeerde uit het rek trekt dus altijd op blijven letten. Ik weet niet hoe dat met de Gibsons zit tegenwoordig.

drap
26 februari 2007, 21:59
Volgens mij gaan de meeste Epi bewakers er ook aan voorbij dat er op een Epi een enkele hele dikke plastic achtige laklaag zit en als het goed is op een Gibson niet, maar meerdere lagen nitro cellulose. En ja, dat scheelt wel degelijk behoorlijk veel. Daarmee wil ik een Epi niet afkraken, want ik vind op budget een Epi een hele goeie keus. Maar please, ga het nou niet vergelijken met een Gibson.

vox
27 februari 2007, 02:54
Wow wat een reacties... Daar had ik ff niet op gerekend zeg. Tja het blijft natuurlijk een eeuwige discussie Gibson vs Epi. Ik ben er wel uit denk ik. Het word zeker een Gibson en geen Epi.

Ik heb iemand horen zeggen hier dat die Fadeds bij Tonika slecht spelen, kut klinken en dat de goedkopigheid ervan af druipt. Nou sorry hoor, maar dan hebben we denk ik niet dezelfde LP Fadeds geprobeerd daar! Ik ben geen beginnend gitaristje en ik weet waarop te letten... En die LP's die ik geprobeerd heb speelden goed genoeg (oke het was niet mn Amerikaanse BC Rich met zn muggehalsje maar da's ook ff wat anders), klonken suuuuper en zien er prima uit. Hoezo hout als een schuurpapiertje??

Nee, het wordt zeker een Gibson. Goed punt ook... Dat ze waardevaster blijven (hoewel ik niet van plan ben hem nog weer te verkopen). En inderdaad ik ben ook zo'n nerd die toch nog altijd graag een echte LP zal willen hebben dus idd waarom dan een Epi kopen... Die Epi's waren ook goed hoor... Er zitten erg goede Epi's tussen. En tuurlijk kom je ook kloten Gibsons tegen, maar zoals iemand al zei: Als je dan een goede Gibson LP tegenkomt, gewoon kopen want geen Epi die daar tegenop kan!!

Voor mij Gibson dus...

Bedankt iedereen voor de reacties!!!!

Roy (Quint)

good luck ;)

glacius
27 februari 2007, 07:47
O, dus eigenlijk waren alleen de hals en de body fatsoenlijk?



ja eigenlijk wel, de tailpiece en tom waren wel ok maar ik wilde goud kleurig spul erop hebben ..

worst
28 februari 2007, 01:42
mja...

ik heb vaker op een slechte gibson gespeeld dan op een slechte epiphone....


ik heb een tijdje geleden bij feedback een gibson les paul standard geprobeerd en die speelde echt zo verschikkelijk slecht....daarna snel een epiphone gepakt(geloof zelfs de goedkoopste ook nog) en die speelde echt een stuk beter.

verder heeft een vriend van me een gibson les paul studio en das net zo'n rampuhplan.

epi's spelen eigenlijk altijd wel het zelfde geloof ik..... en ik vindt ze nooit slecht spelen.

kheb maar op 3 goeie gibsons gespeeld: gibson es335 van me pa.
gibson LP standard faded
gibson LP standard Premium Plus

deze waren uiteraard wel een stuk beter dan een epi.

ik zelf wil ooit nog een gibson erbij kopen maar das echt puur omdat het een gibson is en toch die bepaalde mojo heeft die een epi niet heeft. daarom heb ik ook noooit een epi gekocht omdat het gewoon iets mist.

glacius
28 februari 2007, 08:09
er zitten bij gibson ook zeker wel echt rotte appels bij.. zo had een vriend van me een gibson sg waarvan de neck pup langzaam naar binnen zakte .. kon hem elke 2 weken weer omhoog schroeven

en hij brak elke week zijn A snaar, deze brak ook altijd op de brug..