PDA

View Full Version : Mijn eerste ervaring als opname engineer...



Misery Signals
22 februari 2007, 23:57
Hallo,

Ik heb vorige week mijn eerste opnamens gemaakt met een beginnend hardcorebandje.
Ik heb opgenomen met een Tascam 2488 als basis, met goedkope micro's, o.a. MXL770 zangmic, 6 Fame MS57 mics, AKG 770, Fame bassdrum, twee Fame overhead mics enz.
Wel een dag stressen (ik heb de bass zelf moeten inspelen o.a.)... Voor het gitaargeluid wilde ik wel iets bekends in mijn oren dus heb ik op mijn Mesa cab ze met mijn Mesa Dual Rec en Peavey 5150II laten inspelen...

* Eerst drum in 7 delen, op een geprogrammeerde clicktrack ( beter voor het constante tempo en erg handig bij editen achteraf).
* Dan bass 1x
* Dan twee keer twee gitaarpartijlijnen
* Dan twee keer gruntzang
* Dan een keer cleane zang
* dan een keer backings.

Dan thuis afgemixt op de recorder, het resultaat op cd geschreven en op pc gegooid om het nog eens te "masteren" met Cubase SX2.

Het resultaat kan je beluisteren op

http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Opnamens/Homicide%20-%20Unbreakable-02.mp3

Hoe klinkt het? Wat is goed en wat minder goed? Het was mijn eerste ervaring dus ik kan alle tips gebruiken.

Alvast bedankt.

Fumi SG
23 februari 2007, 00:08
De kick mag er zeker voller in, ik weet niet hoe de opname van de kick klinkt. Misschien ligt het aan de mic maar ik vind hem erg dun klinken in de mix. Verder ligt de balans voor mijn gevoel wat teveel naar rechts, komt waarschijnlijk door die bekken die je erg hard, rechts in de mix hebt gezet. De zang is onduidelijk maar ik weet verder niet hoe grunts horen te klinken dus daar zal ik verder niks over zeggen.;)

Als laatste vind ik het een beetje dun klinken voor hardcore, waar is de bass? En zoals eerder gezegd, de kick.

Hoe heb je de gitaren opgenomen en gemixed?? Die kunnen volgens mij veel voller klinken. Hier kun je op veel punten winst maken. Experimenteer de volgende keer bijvoorbeeld eens met micplaatsing, dit maakt erg veel uit! Aangezien dit je eerste keer was en het een nogal hectische bedoeling was denk ik dat je hier deze keer niet zoveel tijd aan besteed hebt of wel??

Misery Signals
23 februari 2007, 00:26
Hey,

Dank voor je mening.
Nu, ik kan alles nog terug opnieuw mixen en masteren hoor. De kick staat er erg hard in (bijna op max) maar mss heb ik hem verkeerd ge-eq'd? Ik heb hem ook opgenomen voor de bassdrum, omdat er geen gat in het vel stond, dat was niet zo cool... Mss de bass ook wat harder zetten. Ik heb zelf onder vonden dat 't erg afhangt vanw aarmee je de opnamen luistert, op mijn als monitor gebruikte B&W boxen klonk alles heel anders als op mijn pc boxen...
Gitaren heb ik geprobeerd een mic tussen midden en rand te zetten, maar ook niet verder mee geëxperimenteerd...
Ik kan de levels een de eq aanpassen... Dat ene bekken heb ik idd rechts gezet omdat ik de overhead van de andere links had staan, maar aangezien ie enkel bijna op de rechtse slaat, kan ik heb een stuk naar links pannen, of is dat niet zo'n goed idee?

Han S
23 februari 2007, 00:27
Twee keer twee gitaar gitaarpartijlijnen zeg je? Ik hoor alleen gitaren in het midden met een klein fasefoutje.

Zet die gitaren links en rechts zodat je in het midden ruimte krijgt voor de zang, bas en drums. Het zal daardoor veel ruimtelijker gaan klinken.

Zet een beetje pit op je kickdrum en laat je bas lekker beuken, dan komt het helemaal goed.

Die grunts mogen ook een stukkie harder en vetter.

Misery Signals
23 februari 2007, 00:34
Ik had de gitaren eerst meer naar buiten in de mix staan maar ik vond ze nogal hard overkomen dus dacht ik de pan van vier links en vier rechts wat meer te spreiden...
Bassdrum weet ik niet echt hoe pit in te zetten, staat al vrij hard in de mix als ik mijn faders bekijk maar mss is de eq fout... Heb ook schrik dat de bassdrum gaat oversturen. is niet iedeaal opgenomen, voor het vel omdat er geen gat in stond.
Bass mag idd iets harder.
Ik heb ook al ondervonden dat 't erg afhangt van waarmee je luistert, stereo, pc boxen enz.

Fumi SG
23 februari 2007, 00:36
Ik heb ook al ondervonden dat 't erg afhangt van waarmee je luistert, stereo, pc boxen enz.

Dat is ook juist de truc! Een mix maken die vrijwel overal goed over klinkt.;)

bert k
23 februari 2007, 00:44
Op wat voor boxen heb je afgemixed?

Misery Signals
23 februari 2007, 00:53
Op B&W boxen, versterkt door mijn Technics versterker.
De B&W's zijn niet erg groot, ongeveer monitorgrootte, en ze kosten bijna 1000 Euro per paar, dus ik dacht dat daar wel iets goeds uit zou komen...

Han S
23 februari 2007, 01:04
B&W boxen zijn best wel bruikbaar als je ze goed kent.

Waarmee heb je opgenomen en gemixed? Die kickdrum kun je met de meeste progjes wel harder maken zonder oversturing en zet er ergens tussen de 3 en 5 khz een boost op.

Misery Signals
23 februari 2007, 10:20
Ik heb dus niet met PC opgenomen maar met een Tascam 2488 24 sporen recorder. Die bassdrum kan ik de eq nog van regelen laag-mid)hoog+ nog wat frequentie filters ofzo aanpassen, maar daarnaar heb ik nog niet gekeken.

Misery Signals
23 februari 2007, 10:27
Die kickdrum kun je met de meeste progjes wel harder maken zonder oversturing en zet er ergens tussen de 3 en 5 khz een boost op.

Tussen 3 en 5 khz?
Dn zit je toch in de hi mid regionen op de eq van mijn cubase, klopt dat?

guhlenn
23 februari 2007, 11:00
ja, en daar zit je klick. en die wil je absoluut. luister naar je favoriete band. je hoort veel meer 'tik'dan 'oomph' . Grunts mogen dikker, maar vooral je drums kunnen beter zo lijkt me.

skanky
23 februari 2007, 11:03
Ja dat klopt, daar zit de 'klik' van de kick, dat geeft je veel meer definitie. Als je dan ook tussen de 200 en 500Hz 'cut' dan krijgt je kick veel meer power.

Negative K3 fan
23 februari 2007, 12:41
de gitaren klinken alsof je de microfoon op een meter afstand van de speakers hebt gezet, en ook niet echt vol inderdaad.

Misery Signals
23 februari 2007, 12:47
Nja, ik heb de mic toch tegen 't speakerdoek gezet... Een akg 770 instrumentenmic, die toch niet slecht is... Eens kijken wat ik met de gitaren kan doen dan...

bert k
23 februari 2007, 12:52
Is ook moeilijk, de plaatsing. Lees dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85045)eens, staat veel in.

skanky
23 februari 2007, 13:06
plaatsing is vooral veel experimenteren en luisteren! Gebruik je oren ipv je ogen, soms ziet de plaatsing er heel raar en onlogisch uit, maar als je het hoort klopt het ineens.

stevie_vp
23 februari 2007, 20:45
Gitaren missen idd veel laag... kan je eventueel bijdraaien op je eq maar als je plaatsing slecht was kon dat nog wel is rommelig uitpakken.. zoiezo meer bas.
En de kick moetveeel meer hoog hebben... Bekkens staan ook veel te hard en missen imo een beetje "sparkle" zit iets teveel mid hoog in. gooi er wat treble bij... En die gitaren moet je gewoon helemaal links en helemaal rechts zetten..
Ben benieuwd naar t resultaat.. succes
/
s

Misery Signals
24 februari 2007, 11:45
Bedankt voor de vele info.

Zo gauw ik kan, zet ik me eraan, en eens kijken of het allemaal helpt.

Dan post ik de online link hier terug.

gorgasm
24 februari 2007, 12:01
Op B&W boxen, versterkt door mijn Technics versterker.
De B&W's zijn niet erg groot, ongeveer monitorgrootte, en ze kosten bijna 1000 Euro per paar, dus ik dacht dat daar wel iets goeds uit zou komen...
ik kom goed overeen met iemand die n studio heeft, veel dingen die hij zegt vind ik hier terug. Ook zegt hij dat hij de slechtste boxen heeft dat ie kon vinden om alles door te sturen, als t daar goed op klinkt zal t op n set dure zeker goed zijn.

bert k
24 februari 2007, 12:22
Dat is wel waar, van die slechte boxen, maar dat geldt voor bij het mixen. Als je je geluid aan het opnemen ben wil je echt zo goed mogelijke boxen. Die slechte boxen zijn meer om te vergelijken.