PDA

View Full Version : Fuzzface en wahwah



Arno P
22 februari 2007, 23:18
Voor de meesten oud nieuws, fuzzface achter een standaard (Vox/Crybaby) wahwah werkt niet aangezien de ingangsimpedantie van de fuzz het wahwah effect nagenoeg geheel teniet doet.

Echter, Jimi schijnt het altijd in die volgorde gebruikt te hebben.. :gitarist:
Nu kan het zo zijn dat hij de pedalen nooit samen gebruikte (wat ik betwijfel) of dat er nog iets anders aan de hand is (een gebufferde wah uitgang verwacht ik nog niet in die tijd.....en er is ook geen info dat het bij Jimi's wah's het geval was)

Hoe deed hij het?

Tristan
22 februari 2007, 23:27
Waarschijnlijk wel een gebufferde wah ofzo, aangezien Roger Mayer zijn tech was, hij heeft een kit voor de nieuwe Crybaby uitgebracht die hem (zo zegt men) terugbrengt naar Hendrix specs, ik weet niet of die ook gebufferd is...

vulvasonic
22 februari 2007, 23:57
Geen Fuzzface, maar ik heb laatst mijn CryBaby binnen gekregen en getest. En ook ik heb dat bijgeleverde boekje gezien met het verhaal dat het effect dynamischer en dramatischer wordt indien je de CryBaby ACHTER het scheurwerk zet.

Nu heb ik getest met de wah VOOR het scheurwerk. En dat was, tegen mijn verwachting in PRECIES het geluid wat ik zocht in een wah pedaal.
Een fuzz is echter nogal wat zoemeriger en gruiziger dan een romige overdrive, dus misschien heb je gelijk.

Maar waarom zou je het zo willen, als je op een andere manier betere resultaten krijgt?

strat58
23 februari 2007, 07:51
Geen Fuzzface, maar ik heb laatst mijn CryBaby binnen gekregen en getest. En ook ik heb dat bijgeleverde boekje gezien met het verhaal dat het effect dynamischer en dramatischer wordt indien je de CryBaby ACHTER het scheurwerk zet.

Nu heb ik getest met de wah VOOR het scheurwerk. En dat was, tegen mijn verwachting in PRECIES het geluid wat ik zocht in een wah pedaal.
Een fuzz is echter nogal wat zoemeriger en gruiziger dan een romige overdrive, dus misschien heb je gelijk.

Maar waarom zou je het zo willen, als je op een andere manier betere resultaten krijgt?

Hoi het eeuwige probleem kun je oplossen door in de wah een buffer te bouwen die de impedantie naar beneden brengt, heb ik laten doen en ik kan mijn wah voor mijn fuzz zetten. Hendrix deed het gewon omdat hij dat goed vond klinken, kijk maar op de dvd van Isle of Wight daar hoor je regelmatig mat bijgeluid van de de combinatie wah en fuzz. Je kunt ook zien dat Jimi zich daar best aan ergerd, maar gewoon door gaat. Opnames uit de jaren 69/70 worden regelmatig geplaagd daar die misaanpassing, dus ik denk niet dat Mayer daar en oplossing vor had, want dan zou het niet meer te horen zijn.
Maar dat is mijn mening.
Peace Strat58

zoon van Piet
23 februari 2007, 10:32
Echter, Jimi schijnt het altijd in die volgorde gebruikt te hebben..


Ik heb ergens een plaatje van ome Jim, waar hij een Fuzzface meesleept ana zijn (tonesuck-alert!) krulkabel. Dat ding stond toen dus VOOR de wah. Maar op Woodstock lijkt dat weer niet het geval te zijn...

1959SLP
23 februari 2007, 12:00
http://static.last.fm/proposedimages/original/6/1223/212190.jpg
Moeilijk te zien maar volgens mij gaat ie hier eerst naar de FF.

coony
23 februari 2007, 14:28
Volgens wat ik de voorbije jaren zo links en rechts gehoord, gelezen en gezien heb op foto's:

-in de beginperiode speelde hij alleen met een fuzz face. Al snel gemod door Roger Mayer voor meer output (Monterey sound) - de commerciële 'classic fuzz' van Mayer.
-in de zomer van '67 komt de wah erbij, als eerste in de ketting. Tijdens deze periode werkt hij aan Axis Bold as love en gebruikt hij een fuzz van Roger Mayer. Later brengt Mayer deze commercieel uit als de Axis Fuzz. In tegenstelling tot de fuzz face reageert deze axis fuzz wel goed op de wah (niet ideaal, maar met m'n axis fuzz-cloon werkt het bijna perfect, je hebt tenminste weer een sweep in de wah), en ik geloof dat jimi deze is blijven gebruiken. A propos; de axis fuzz werd gewoon in een behuizing van een fuzz face gestoken, dus je zag geen verschil... Naar mijn mening is hij deze fuzz blijven gebruiken tot in begin '70. De axis fuzz reageert trouwens ook heel goed op je volumeknop, net zoals een goede fuzz face.
-in de zomer van '69 komt de univibe erbij, achteraan in de keten (woodstock).
-eind '69/begin '70 (Fillmore east met de band of gypsies) : de octavia erbij, tussen wah en axis fuzz geplaatst.
-begin '70 octavia sporadisch erbij, vaak ook niet (Berkeley).
-voorjaar '70-mid '70: si fuzz face in de plaats van axis fuzz. Ook wordt er nu geëxperimenteerd met de volgorde: bij de meeste shows (Rainbow Bridge, Atlanta, Isle of Wight, de laatste concerten...) gaat hij eerst naar de univibe, en dan naar de wah en si fuzz face, wellicht om het vibe-effect dieper te maken...

Das zowat alles wat betreft effecten dat ik tot nu toe gevonden heb. Een andere grote factor zijn de Marshall amps natuurlijk, die evolueerden (elektronisch) ook snel. Soms werden er andere amps gebruikt ook.

Nog een opmerking: de gekrulde kabels met grote capaciteit zijn ook zeer bepalend voor die sound: ze maken dat de strat veel voller klinkt, luister maar naar het begin van red house op Woodstock (gewoon de gitaar en amp, met een serieus aantal meters gekrulde kabels tussen!). Het schrille geluid van een typische marshall is volledig weg...

Groeten,
Koen

Tristan
23 februari 2007, 14:58
Het schrille geluid van een Marshall?
Dat ligt aan de speakers hoor, G12H's (volgens mij gebruikte Hendrix die) klinken inderdaad wat scheller dan G12M's, met G12M's heb je dat probleem helemaal niet...
Wel een mooi verhaal verder trouwens... :)

coony
23 februari 2007, 18:50
Het schrille geluid van een Marshall?

Nou, ik bedoel de 'icepick' van het 'bright' kanaal, je weet wel, niet gebridged...


Wel een mooi verhaal verder trouwens... :)

Ah ja, er zit weinig of niks van mezelf in, gewoon links en rechts opgevangen.
Maar al wat ik kon controleren qua klank schijnt wel te kloppen (fuzz face, axis fuzz, wah, univibe, diverse marshalls, capaciteit van de kabels...) anders zou ik het niet posten!

Mvg,
Koen

Tristan
23 februari 2007, 19:20
Die "icepick" komt volgens mij dus met name door verschillende speakers, Vintage 30's zijn meestal echt vreselijk in combinatie met ouderwetse Marshalls i.m.o. en G12H's hebben ook wel een behoorlijk fel tophoog...
Verder kan de "icepick" ook komen doordat de trafo's niet super zijn, met name nieuwere modellen kunnen daar last van hebben...

coony
23 februari 2007, 19:42
Die "icepick" komt volgens mij dus met name door verschillende speakers, Vintage 30's zijn meestal echt vreselijk in combinatie met ouderwetse Marshalls i.m.o. en G12H's hebben ook wel een behoorlijk fel tophoog...
Verder kan de "icepick" ook komen doordat de trafo's niet super zijn, met name nieuwere modellen kunnen daar last van hebben...

Kan best zijn. Ik heb altijd getest met M25's uit '68.
't Is gewoon een feit dat de Hendrix sound eerder veel mids is, als je een strat rechtstreeks in de bright input plugt heb je véél meer hoog... Maar 't zal idd een combinatie gitaar/kabel/amp/speakers zijn...

Koen

Tristan
23 februari 2007, 20:05
Ja, het is inderdaad wel een combinatie, maar je moet daarin de speakers niet uitvlakken, dat bedoelde ik...

Speeddemon
23 februari 2007, 20:09
Die "icepick" komt volgens mij dus met name door verschillende speakers, Vintage 30's zijn meestal echt vreselijk in combinatie met ouderwetse Marshalls
Dan ligt dat toch aan de amp,
want mijn Engl Savage 60 met 2x 12 Vintage 30's klinkt allesbehalve 'ice pick'.
Trefwoorden zijn mids, romig, chunky, 'engl-sausje'.

De V60's (zelfde Engl 2x12" cabinet) (heb ze destijds kunnen A/B-en) waren een stuk feller en minder mooi.

Tristan
23 februari 2007, 20:18
Ja, maar dat is een moderne amp, die hebben de Vintage 30's nodig om meer punch/dynamiek/ballen te krijgen, dat werkt heel anders, die amps zijn meestal ook specifiek gevoiced op Vintage 30's...
De meeste ouderwetse amps werken naar mijn idee echt niet goed in combinatie met Vintage 30's, behalve Vox amps dan, maar de Vintage 30 is ook gebaseerd op de Alnico Blue, dus dat verklaart wel wat...
Maar goed, het ging over Jimi Hendrix zijn sound en waar hij zijn wah had staan ten opzichte van zijn Fuzzpedaal...

Arno P
23 februari 2007, 21:21
Volgens wat ik de voorbije jaren zo links en rechts gehoord, gelezen en gezien heb op foto's:

-in de beginperiode speelde hij alleen met een fuzz face. Al snel gemod door Roger Mayer voor meer output (Monterey sound) - de commerciële 'classic fuzz' van Mayer.
-in de zomer van '67 komt de wah erbij, als eerste in de ketting. Tijdens deze periode werkt hij aan Axis Bold as love en gebruikt hij een fuzz van Roger Mayer. Later brengt Mayer deze commercieel uit als de Axis Fuzz. In tegenstelling tot de fuzz face reageert deze axis fuzz wel goed op de wah (niet ideaal, maar met m'n axis fuzz-cloon werkt het bijna perfect, je hebt tenminste weer een sweep in de wah), en ik geloof dat jimi deze is blijven gebruiken. A propos; de axis fuzz werd gewoon in een behuizing van een fuzz face gestoken, dus je zag geen verschil... Naar mijn mening is hij deze fuzz blijven gebruiken tot in begin '70. De axis fuzz reageert trouwens ook heel goed op je volumeknop, net zoals een goede fuzz face.
-in de zomer van '69 komt de univibe erbij, achteraan in de keten (woodstock).
-eind '69/begin '70 (Fillmore east met de band of gypsies) : de octavia erbij, tussen wah en axis fuzz geplaatst.
-begin '70 octavia sporadisch erbij, vaak ook niet (Berkeley).
-voorjaar '70-mid '70: si fuzz face in de plaats van axis fuzz. Ook wordt er nu geëxperimenteerd met de volgorde: bij de meeste shows (Rainbow Bridge, Atlanta, Isle of Wight, de laatste concerten...) gaat hij eerst naar de univibe, en dan naar de wah en si fuzz face, wellicht om het vibe-effect dieper te maken...

Das zowat alles wat betreft effecten dat ik tot nu toe gevonden heb. Een andere grote factor zijn de Marshall amps natuurlijk, die evolueerden (elektronisch) ook snel. Soms werden er andere amps gebruikt ook.

Nog een opmerking: de gekrulde kabels met grote capaciteit zijn ook zeer bepalend voor die sound: ze maken dat de strat veel voller klinkt, luister maar naar het begin van red house op Woodstock (gewoon de gitaar en amp, met een serieus aantal meters gekrulde kabels tussen!). Het schrille geluid van een typische marshall is volledig weg...

Groeten,
Koen

Dit is een waardevolle uiteenzetting...(en mooi on-topic) :gitarist:

Enterprice
23 februari 2007, 22:03
In 1968 gebruikte Jimi een Vox Wah als eerste in de keten, daarachter een Roger Mayer Octavia gevold door een Dallas Arbitter Fuz Face en als laatste een Univibe.
Versterker(s) Marshall slp 100 Watt Super Lead Plexi Head en Marshall Cabinets.
Maar ik vermoed dat de beste man constant zat te experimenteren met z'n Gear.

Chris Winsemius
23 februari 2007, 22:34
Qua amps: zowiezo diverse Marshalls gemaakt tussen 1966 en 1969. 3 Jaar verschil maakt behoorlijk wat uit in die periode; beetje van dik, vet en clean tot strakker/helderder/crunchier.

Zelf heb ik 'n zeer goede early Hendrix sounds (1e 2 LPs) gehoord) van twee '66 Super PA Marshalls. Beide met EL34s, dikke/vette trafo's en hoge voedingsspanningen. Uit 'n interview met 1 van zijn techs bleek dat Jimi zowiezo de voorkeur gaf aan Marshalls met behoorlijk hoge voedingsspanningen. Begin jaren 70 Marshalls hebben ook hoge voedingsspanningen maar niet zo hoog als pre '68 exemplaren en totaal andere trafo's.

Houd ook rekening met het feit dat 'n lefty headstock en 'n (daardoor) omgedraaid brug-element de sound ook wat vetter maakt. De "omgekeerde" tremolo geeft vooral in werking ook weer andere sounds/effekten.

coony
23 februari 2007, 22:37
In 1968 gebruikte Jimi een Vox Wah als eerste in de keten, daarachter een Roger Mayer Octavia gevold door een Dallas Arbitter Fuz Face en als laatste een Univibe.
Versterker(s) Marshall slp 100 Watt Super Lead Plexi Head en Marshall Cabinets.
Maar ik vermoed dat de beste man constant zat te experimenteren met z'n Gear.

'k dacht dat de univibe pas uitkwam in '69? In elk geval; de eerste show met univibe is Woodstock in zomer '69. Op de opnames uit voorjaar '69 (La Forum, San Diego...) is er in elk geval geen te bespeuren.

Koen

Mitch
23 februari 2007, 22:57
Misschien handig om te weten: plaats een willekeurige mosfet clean boost (op unity gain) na de wah en voor de fuzzface en je hebt een prima buffer en een prima sound.

Arno P
24 februari 2007, 08:00
Misschien handig om te weten: plaats een willekeurige mosfet clean boost (op unity gain) na de wah en voor de fuzzface en je hebt een prima buffer en een prima sound.

Die kenden we al...Fet of opampbuffer werkt goed...maar het is meer de vraag hoe deed "HIJ" het (lijkt wel een God zo met grote letters...en terecht... ;)

Speeddemon
24 februari 2007, 17:26
Misschien handig om te weten: plaats een willekeurige mosfet clean boost (op unity gain) na de wah en voor de fuzzface en je hebt een prima buffer en een prima sound.
Begrijp ik dan goed (D_H, fill me in here) dat als je een unity gain buffer VOOR een Fuzz-circuit bouwt in een fuzzpedaal, dat je niet meer de gekke dunne sound hebt, die je normaal hebt als je een gebufferd Boss-of Ibanez-pedaal voor je fuzz zet?

Ik heb het nl. ooit eens met Mr. Zachary (I am your new God, little boyz!) Vex over dit fenomeen gehad, en die wist zo 1-2-3 geen eenduidige oplossing om een Fuzzface achtige Fuzz beter te laten werken met gebufferde pedalen ervoor.

Met name mijn Maui Fuzz en Fuzzwork Orange hebben er zeer veel baat bij, aangezien deze beiden mooi kunnen 'upcleanen', maar zet er een gebufferd pedaal voor, en 't is brakke ellende. :sneaky:

Arno P
24 februari 2007, 17:44
Begrijp ik dan goed (D_H, fill me in here) dat als je een unity gain buffer VOOR een Fuzz-circuit bouwt in een fuzzpedaal, dat je niet meer de gekke dunne sound hebt, die je normaal hebt als je een gebufferd Boss-of Ibanez-pedaal voor je fuzz zet?


Correct, echter is het niet recht-toe-recht-aan als je dan weer de fuzzface hebt met de positieve batterijaansluiting aan massa en je ook nog graag de fuzzface gevoed zou hebben uit de gemeenschappelijke effectpedaaladapter ...vandaar dat meestal de buffer in de wahwah zal zitten (die in feite niet eens de schuldige is... :( )

Mitch
24 februari 2007, 18:58
Begrijp ik dan goed (D_H, fill me in here) dat als je een unity gain buffer VOOR een Fuzz-circuit bouwt in een fuzzpedaal, dat je niet meer de gekke dunne sound hebt, die je normaal hebt als je een gebufferd Boss-of Ibanez-pedaal voor je fuzz zet?


Geloof niet dat ik dat wel eens geprobeerd heb...effe nadenken hoor...
Ik heb wel eens de DT10 vóór de fuzzface gehad en dat klonk nog prima. Ik heb de truuk vernomen van Keith (BYOC, voorheen Big Tone). Ik heb het daarna op meerdere manieren gebruikt en vond 't erg goed werken. Zeker met de Catalinbread SPP (net effe leuker low end) vóór de Fuzzmaster gaf een supersound. Heel dynamisch, zowel qua aanslaggevoeligheid als qua werken met de volumepot. Trouwens, de fully pimped DOD250 ervóór was ook een moddervette leadsound. Wel eens geexperimenteerd met je MiG ? Werkt overigens lekkerder met de bias van de fuzz beetje teruggedraaid, die mogelijkheid had jij toch ook op één van je fuzzes ?