PDA

View Full Version : Reisje Amerika



reinder19
1 januari 2003, 14:15
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om dit jaar op vakantie te gaan naar de States. Nou zag ik tot mijn verbazing dat een Gibson Les Paul daar toch maar 1600 dollar kost. Dat scheelt toch al de helft met wat ze hier kosten. Nou zit ik er zelf niet zo mee dat je dan geen garantie hebt want als ie kapot gaat moet je toch naar de winkel en de fabrikant geeft vaak toch geen geld terug. Nou is mijn vraag of het de moeite waard is om er eentje mee te nemen. Nou lijkt het mij ook dat wanneer je de bonnetjes goed verstopt dat je de invoerrechten kunt omzeilen. Wie beid hulp?????

BLOK182
1 januari 2003, 14:19
nou, om te beginnen weet ik niet zeker of een gitaar nog bij de bagage kan, maar dat zal niezo heel duur zijn omdat je hem meeneemt op reis. Je moet wel 19% btw en 3 % invoerrechten betalen, realiseer je dat wel, je kan de douane niet omzeilen met een gitaar. (naja misschien 1 op de 1000 die erlangs komt, maar bouw er niet op).

Fluffy
1 januari 2003, 14:20
hallo reinder,

er zijn hier heel eel topics over geweest. gebruik ff de zoekfuntie

:B

sash
1 januari 2003, 14:21
Wat dacht je gewoon van bonnetjes weggooien, verbranden etc. Wat versta je trouwens onder het kapot gaan van een gitaar. De meeste dingen die kapot gaan zijn te vervangen en zelfs een gebroken hals kan opnieuw gelijmd worden, dus daar zie ik het probleem niet. Het probleem zit hem toch echt in de invoerdinges. Tis 50% kans op invoerrechten te betalen en 50% kans op geen invoerrechten betalen.

Fluffy
1 januari 2003, 14:22
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=9308&forum=1

Fluffy
1 januari 2003, 14:22
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=8752&forum=2

Anders Destium
1 januari 2003, 14:41
Het BLIJFT bij dit soort gevallen de moeite waard, als het zoveel scheelt. Groot voordeel is dat je op deze manier de gitaar ook zelf hebt gezien en bespeeld, dat gaat niet als je iets mail-ordered :wink:

Anno Niem
1 januari 2003, 14:43
Hmmm, het is mij al meerdere malen gelukt om een gitaar uit het buitenland mee te nemen zonder toeslagen etc, te betalen. Ik koop gewoon de gitaar en ja, natuurlijk wordt je er bij de douane uitgepikt. Daarom neem ik altijd een oud bonnetje van een gitaar die ik ooit in Nederland heb gekocht mee op reis, zodat je kunt aantonen dat je gewoon je gitaar mee op reis hebt genomen en hem niet daar hebt gekocht. Nu is het enige risico natuurlijk dat ze het bij de winkel gaan checken, maar dit is nog nooit gebeurd. Ik heb zelfs een keer een Les Paul als handbagage meegenomen!!!

JV
1 januari 2003, 14:52
haha sash, bonnetjes kapot maken is wat je nou weer net níet moet doen.
want dan bepalen ze de nieuwheid aan de hand of hij er nieuw of oud uitziet.

slimste blijft om em een half jaar bij een kennis te laten liggen en dat zij hem dan opsturen (met bonnetje)

Anders Destium
1 januari 2003, 14:57
en DAN? Hij komt hoe dan ook langs de douane toch?

Semafoor
1 januari 2003, 15:00
Of de winkel vragen of ze ook even een bonnetje willen uitschrijven met een lagere waarde van 500 euro of zo.

Anders Destium
1 januari 2003, 15:01
Op 2003-01-01 13:43, schreef Anno Niem:
Hmmm, het is mij al meerdere malen gelukt om een gitaar uit het buitenland mee te nemen zonder toeslagen etc, te betalen. Ik koop gewoon de gitaar en ja, natuurlijk wordt je er bij de douane uitgepikt. Daarom neem ik altijd een oud bonnetje van een gitaar die ik ooit in Nederland heb gekocht mee op reis, zodat je kunt aantonen dat je gewoon je gitaar mee op reis hebt genomen en hem niet daar hebt gekocht. Nu is het enige risico natuurlijk dat ze het bij de winkel gaan checken, maar dit is nog nooit gebeurd. Ik heb zelfs een keer een Les Paul als handbagage meegenomen!!!


Dan moet het toch wél dezelfde bijl zijn of niet? Ik heb op mijn bonnetjes altijd het merk staan + type...

Negative K3 fan
1 januari 2003, 18:01
Je kunt natuurlijk ook alvast in nederland een gitaar uitzoeken die je in amerika wil gaan kopen, je rijdt even langs een vriendelijke gitaarzaak, legt ze de zaak uit en vraagt om een mooi kassabonnetje, die neem je dan mee, koopt de gitaar en je hebt een mooie kassabon.

sash
1 januari 2003, 18:06
Op 2003-01-01 13:52, schreef JV:
haha sash, bonnetjes kapot maken is wat je nou weer net níet moet doen.
want dan bepalen ze de nieuwheid aan de hand of hij er nieuw of oud uitziet.



En als ik daar nou een custom shop relic strat koop? Dan komt ie er wel door lijkt me. Dan isset gewoon een oude vintage strat, weten hun veel. :smile:

LordRiffenstein
1 januari 2003, 18:23
DIT is de beste manier:

je bedenkt eerst welke gitaar je wil kopen in de US. Je beslist een Les Paul te kopen en dus ga je hier op zoek naar de goedkoopste nep Les Paul die je kan vinden en je koopt deze. Je stopt ze in een koffer en wandelt ermee naar de douane in Nederland voor je vertrekt en je vertelt hun dat je de gitaar mee nr de US neemt maar van hun een papier wil dat je ze in Nederland al had zodat je geen problemen krijgt als je terug komt. Normaal kan de douane je zo´n document bezorgen. Eenmaal in de US dump je je el-cheapo les paul en koop je een echte Gibson. Je gaat naar huis en bij de douane laat je het papier zien dat je van henzelf hebt gekregen.

Maat van me heeft dat zo gedaan en heeft in de US een SRV-strat gekocht, ze kostte hier ongeveer 65% meer dan in de US. Uiteindelijk had hij nog 40% winst.

Greetzzz,

Yoeri

Dude
1 januari 2003, 18:28
kan ook een mooie vintage kopen daar, echte oude gibson of strat, heb je helemaal geen problemen

Anders Destium
1 januari 2003, 18:33
Op 2003-01-01 17:01, schreef Negative K3 fan:
Je kunt natuurlijk ook alvast in nederland een gitaar uitzoeken die je in amerika wil gaan kopen, je rijdt even langs een vriendelijke gitaarzaak, legt ze de zaak uit en vraagt om een mooi kassabonnetje, die neem je dan mee, koopt de gitaar en je hebt een mooie kassabon.


Hoe vriendelijk denk je dat een winkel is als je daar zo aankomt? Ik denk dat de meeste winkeliers liever hebben dat je een gitaar desnoods bij een andere winkel koopt dan in het buitenland (marktbescherming heet dat)

SiNiSTRaL
1 januari 2003, 19:08
of je vraagt aan de winkel: kunt u hem inpakken, en dan stuur je hem in cadeaupapier vanuit de US naar jezelf op als CADEAU, dan hoef je geen invoerrechten te betalen

BLOK182
1 januari 2003, 19:29
is het echt zo dat "cadeaus" gratis gaan?

JV
1 januari 2003, 19:34
mits ze onder een bepaald bedrag blijven.

was geloof ik 5000 gulden elke 2 jaar toendertijd. nu 2150 euro ofzo

Luca P
1 januari 2003, 19:49
Ik heb mijn Les Paul in '95 naar Nederland mee genomen. En ik kon bij de douane gewoon door lopen. Echt mazzel gehad dus!
Tegen de tijd dat we de poort uitliepen was er geen douanier meer te zien.
Die van mij was toen $1200,-.

LordRiffenstein
1 januari 2003, 20:27
Nog een tip, zorg dat je vlucht van de US nr Nederland ´s nachts land in Nederland, weinig kans dat er dan nog mensen op douane zitten.

Greetzzz,

Yoeri

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: LordRiffenstein op 2003-01-01 19:29 ]</font>

FunkyR
1 januari 2003, 20:36
"of je vraagt aan de winkel: kunt u hem inpakken, en dan stuur je hem in cadeaupapier vanuit de US naar jezelf op als CADEAU, dan hoef je geen invoerrechten te betalen"


De Les Paul die ik gekocht heb op ebay is opgestuurd als cadeau door de verkoper. Volgens jouw hoef ik nu dus geen invoerrechten te betalen! en BTW ook niet?

Butcher
2 februari 2003, 04:19
Aan de mensen die denken de douane te naaien:
zodra ze zien dat je met een gitaar rondloopt wordt je aangesproken. Geen bonnetje? Geen probleem: ze trekken het serienummer effe na. Als het nummer niet in de databank staat ben je de lul, want je moet ook nog eens een boete betalen.
Geloof me... ik ben de lul geweest, big time

Shay
2 februari 2003, 04:52
Neem een flut les paul in een les paul koffertje mee en dan swap je em met die gibson bij terugkeer .. misschien kan je dat flut dingetje gewoon inruilen daaro.. en voila geen invoerrechten

R. Flagg
2 februari 2003, 12:50
Als je binnenkort naar Amerika gaat is het zeker raadzaam om je gitaar daar te kopen. i.v.m. de lage prijs van de dollar ten opzichte van de euro. Bijvoorbeeld 1600 dollar is 1461,44 euro.
Dus ik zou zeggen doe je voordeel ermee

SiNiSTRaL
2 februari 2003, 13:06
je koopt in amerika de les paul, kom in nederland, en je loopt met een stalen gezicht door, als een douanier je aanspreekt over dat ding, ren je voor je leven :grin:

Chris Wolstenholme
2 februari 2003, 13:11
Als je met je nieuwe spul in koffer bij de douane komt, ga je heel zenuwachtig doen, alsof je een wapen in je zak hebt zitten. Hoe dichterbij je komt, hoe erger het word, en als je bijna aan de beurt ben, doe je alsof je dat wapen probeert te trekken. Ze zullen echt geen oog meer hebben voor jou nieuwe gitaar :grin:

Wilson
8 maart 2003, 19:35
bestel de gitaar in amerika en laat hem opsturen met een bonnetje, erbij gedaan door die gitaarwinkel, waar uit duidelijk wordt dat hij in amerika gerepareerd is nadat hij daar door jou naartoe is gestuurd. Heeft vriend van mij ook gedaan, werkte heel goed! die mensen van de post hebben daar toch geen bal verstand van

sash
8 maart 2003, 19:55
Op 2003-01-01 18:08, schreef SiNiSTRaL:
of je vraagt aan de winkel: kunt u hem inpakken, en dan stuur je hem in cadeaupapier vanuit de US naar jezelf op als CADEAU, dan hoef je geen invoerrechten te betalen


Nee winkels doen dat niet, ze moeten de echte waarde van het product invullen anders krijgen ze problemen met de belasting.
Dit kan alleen alleen bij particulieren. Dus als je koopt via Ebay. Bij pedalen e.d. is het aan te raden om een lage prijs aan te geven. De Everman Fuzz die er momenteel aankomt kost eigenlijk 200 Dollar, maar ik heb de vorige eigenaresse (jaja, vrouwelijke fuzzliefhebster, ze zijn er ook) gevraagd een waarde van 30 dollar aan te geven zodat de toeslag beperkt blijft tot een euro of 10.
Die truuk met dat kado, kan je altijd proberen met gitaren, maar of het lukt is een 2e. Het is natuurlijk wel een gigantisch pakket en er zijn natuurlijk meer mensen die dat doen. Een pedaal ok, klein pakketje kan er makkelijk door, maar ik betwijfel of die truuk gaat lukken met een gitaar.

Baker
9 maart 2003, 21:56
Op 2003-01-01 17:23, schreef LordRiffenstein:
DIT is de beste manier:

je bedenkt eerst welke gitaar je wil kopen in de US. Je beslist een Les Paul te kopen en dus ga je hier op zoek naar de goedkoopste nep Les Paul die je kan vinden en je koopt deze. Je stopt ze in een koffer en wandelt ermee naar de douane in Nederland voor je vertrekt en je vertelt hun dat je de gitaar mee nr de US neemt maar van hun een papier wil dat je ze in Nederland al had zodat je geen problemen krijgt als je terug komt. Normaal kan de douane je zo´n document bezorgen. Eenmaal in de US dump je je el-cheapo les paul en koop je een echte Gibson. Je gaat naar huis en bij de douane laat je het papier zien dat je van henzelf hebt gekregen.

Maat van me heeft dat zo gedaan en heeft in de US een SRV-strat gekocht, ze kostte hier ongeveer 65% meer dan in de US. Uiteindelijk had hij nog 40% winst.

Greetzzz,

Yoeri

Precies! Dat is de ULTIEME methode!
Ik heb nog wel een afgeragde nep gibson voor je te koop.

Antal
9 maart 2003, 22:51
Op 2003-03-09 20:56, schreef mbakker75:


Op 2003-01-01 17:23, schreef LordRiffenstein:
DIT is de beste manier:

je bedenkt eerst welke gitaar je wil kopen in de US. Je beslist een Les Paul te kopen en dus ga je hier op zoek naar de goedkoopste nep Les Paul die je kan vinden en je koopt deze. Je stopt ze in een koffer en wandelt ermee naar de douane in Nederland voor je vertrekt en je vertelt hun dat je de gitaar mee nr de US neemt maar van hun een papier wil dat je ze in Nederland al had zodat je geen problemen krijgt als je terug komt. Normaal kan de douane je zo´n document bezorgen. Eenmaal in de US dump je je el-cheapo les paul en koop je een echte Gibson. Je gaat naar huis en bij de douane laat je het papier zien dat je van henzelf hebt gekregen.

Maat van me heeft dat zo gedaan en heeft in de US een SRV-strat gekocht, ze kostte hier ongeveer 65% meer dan in de US. Uiteindelijk had hij nog 40% winst.

Greetzzz,

Yoeri

Precies! Dat is de ULTIEME methode!
Ik heb nog wel een afgeragde nep gibson voor je te koop.




Das leuk bedacht, maar komt er op dat bonnetje van de douane dan geen merk, type en serienummer te staan? Type maakt niet uit, want je kan een les paul meenemen en een andere les paul in de states kopen. Maar ik ken weinig el cheapo gitaren waar Gibson op staat. En serienummer komt ook nooit overeen.

AntY
10 maart 2003, 14:12
kortom, er zijn zat manieren waarop je dit kan proberen, maar geen enkele manier is trefzeker, dt zit altijd een risico aan verbonden dat je gepakt wordt en jezelf blauw betaalt. Dus: alleen proberen als je t geld hebt, je zal nooit meer betalen dan als je m in nl zou kopen (hoe groot is die boete??). klopt dit of niet?

Nocki
10 maart 2003, 15:11
http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/opreis.htm

staat het een en ander over.

ik denk dat je het beste een bonnetje kunt laten schrijven bij een leuke winkel en dat mee moet nemen op reis.
koop je gitaar. wees er zeker van dat verpakkings materiaal weg is enzo. en neem het bonnetje mee als bewijs dat je m al in nederland hebt gekocht en in de us hebt gespeeld.
bij vragen ben je niet gecontroleerd toen je naar de us ging en daarom staat ook nergens geregistreerd dat je een gitaar mee had. neem m dan ook nog eens mee als handbagage (grote is wel een probleem) omdat hij op temperatuur moet blijven en dus niet in de laadruimte.


nocki

Droffie
10 maart 2003, 15:18
Op 2003-01-01 17:23, schreef LordRiffenstein:
DIT is de beste manier:

je bedenkt eerst welke gitaar je wil kopen in de US. Je beslist een Les Paul te kopen en dus ga je hier op zoek naar de goedkoopste nep Les Paul die je kan vinden en je koopt deze. Je stopt ze in een koffer en wandelt ermee naar de douane in Nederland voor je vertrekt en je vertelt hun dat je de gitaar mee nr de US neemt maar van hun een papier wil dat je ze in Nederland al had zodat je geen problemen krijgt als je terug komt. Normaal kan de douane je zo´n document bezorgen. Eenmaal in de US dump je je el-cheapo les paul en koop je een echte Gibson. Je gaat naar huis en bij de douane laat je het papier zien dat je van henzelf hebt gekregen.

Maat van me heeft dat zo gedaan en heeft in de US een SRV-strat gekocht, ze kostte hier ongeveer 65% meer dan in de US. Uiteindelijk had hij nog 40% winst.

Greetzzz,

Yoeri


Dat is fokking kleffer men...

syberen
10 maart 2003, 19:11
Ze schrijven toch wel het merk op neem ik aan?

staartmans
10 maart 2003, 22:17
ik heb vanmiddag gebeld met de douane.

1. als je binnekomt/gitaar op laat sturen kunnen ze om een bon vragen met idd specifieke gegevens.

2. je betaald eerst 3,7% over de aankoopprijs, verscheping, verzekering

3. dat bedrag bij elkaar wordt belast met 19% belasting.

4. ze hebben door de jaren heen allerlei catalogie bij elkaar gesprokkeld en hanteren o.a. de Bluebooks van 2003, welke vrij hoog in de prijs zitten.

5. als je gepakt wordt: toch alles betalen plus de boete die er nog eens overheen gaat.

dus... ik wordt er niet echt blij van als je bedenkt dat een mooi LP-tje van 2 jaar oud daar voor zo'n 1300 dollar te vinden is.

Greetz, Martino!