PDA

View Full Version : Volume Pedaal vraagjes



thefox
22 februari 2007, 19:28
Hallo!,

Ik wil van mn podxt live over gaan naar een paar simpele pedaaltjes + buizenbak: tuner, (chorus), iets van een tubescreamer ofzo en een volume pedaal.

Er zijn high en low impedance pedalen en daar gaat mn vraag over. Ik heb begrepen dat een low impedance aan het eind van de effecten loop moet, en een high impedance juist helemaal aan het begin van de loop.

Wat is het voordeel van de een en de ander? Wat is het voordeel om een effecten pedaal aan het einde van de loop te hebben? Werkt die low impedance ook direct tussen gitaar en versterker, of komt er dan geen geluid meer uit? (ik kan me voorstellen dat je soms ook gewoon alleen gitaar > volume pedaal > versterker wilt en dan kom je al in de problemen als je de low impedance koopt?)

Ik wil graag een volume pedaal omdat ik daar op mn pod xt ook erg veel gebruik van maak. Hebben jullie misschien aanraders? Ik zag bij feedback alleen de Boss FV500L. Waar kopen jullie je pedalen?

Alvast thx voor de antwoorden! ;)

Flying V
22 februari 2007, 19:33
Als je een kwalitatief goed pedaal wil is idd de boss die je noemde een mooi pedaal. Ik zou als ik jou was ook eens kijken naar de Little Alligator van Steve Vai (de precieze fabrikant weet ik niet meer) maar dat is iig ook echt pedaal waar je jaren mee vooruit kunt. Ik koop ze in putten bij de Melodie. (Valt dit btw onder reclame maken?!) Succes dermee ! :zz:

Tristan
22 februari 2007, 20:26
De Little Alligator is van Morley, die heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb redelijk slechte ervaringen met Morley, die pedalen klinken vaak kut en gaan gauw kapot enzo, ik vind het niks...
Laatst heb ik een testje gedaan met verschillende volumepedalen en dan gekeken naar de sweep en of die lekker was en natuurlijk naar de kleuring van het normale geluid als je het volumepedaal ertussen hangt...
Wat betreft sweep vond ik de Ernie Ball VP Jr. niet echt lekker, dus die viel al af, de Ernie Ball VP vond ik beter, de Boss FV300L vond ik okee alleen had deze een beetje een korte range, de Visual Sound Volume vond ik lekker werken...
Wat betreft kleuring van het geluid viel met name de Ernie Ball me erg tegen, eet echt iets van het laag weg en maakt het middengebied neuziger en stijver, had ook duidelijk wat minder hoog...
De Boss FV300L, dus een pedaal met lage impedantie, vond ik duidelijk beter, gaf het laag beter door en de feel van het geluid in het middengebied bleef mooier intact, had wel wat last van verlies in het hoog...
De beste vond ik echter de Visual Sound Volume, geeft het signaal redelijk natuurgetrouw weer, vooral het laag blijft echt heel mooi intact, het hoog blijft ook staan alleen maakt het het geluid een heel klein ietsiepietsie beetje stugger, maar gelukkig niet neuziger zoals de Ernie Ball...
Achteraf bleek dat er in de Visual Sound Volume een buffer zit ingebouwd en dat deze aanstond, je kan hem ook uitschakelen en dan vind ik hem nog steeds prima werken, dan valt wel op dat je met name minder hoog hebt dan met de buffer ingeschakeld maar de feel is nog net even wat natuurlijker, ik weet niet wat ik het beste vind...
Dit heb ik dus allemaal getest door het pedaal gewoon tussen gitaar en verterker te hangen, dus niet in combinatie met andere pedalen, ik weet niet wat die Boss dan doet, ik kan wel zeggen dat ik de Visual Sound gekocht heb en daarmee nog steeds erg blij ben, werkt goed in combinatie met al mijn pedalen...

E-J
22 februari 2007, 20:55
Mooi en duidelijk stukje Tristan!

Ik ben van plan mijn 'pedalencollectie' in te korten, met slechts een paar overdrive/distortionpedalen, delay, tuner én een volumepedaal :). Lijkt me een prima ding zo op het oog, dat volumepedaal van Visual Sound.

thefox
22 februari 2007, 21:05
die impedance heeft dus voornamelijk te maken met het de invloed van de pedaal op je geluid. Dus als ik een pedaal heb getest die ik goed vind klinken maakt het niet uit of die low of high is? Dan ga ik die FV500L maar eens proberen bij Feedback, dat is namelijk de opvolger van de FV300 als ik het goed heb begrepen.

Tristan
22 februari 2007, 21:10
@EJ NL:
Ik vind hem zelf erg goed, ik ben toch ook wel benieuwd hoe die FV500L of FV500H van Boss is, want die zie ik op de boards van onder andere Michael Landau enzo opduiken, dus dat doet me vermoeden dat dat ook geen slecht ding is, die FV300L vond ik in ieder geval ook prima, alleen weet ik niet wat hij doet in een pedalenketen vanwege het laagohmige verhaal enzo...
Die Visual Sound zal wel gewoon hoogohmig zijn neem ik aan, ik heb hem in ieder geval voorin mijn keten, dat werkt naar mijn idee het beste...
Hou er echter wel rekening mee dat zo'n volume pedaal (welke dan ook) je sound altijd (nadelig) kleurt, al is het nog zo klein, het verschil is er wel...
Tsja, er zijn heel veel mensen die heel blij zijn met die Ernie Ball, dus ik zou hem zeker eens checken als ik jou was, voor mij was het hem niet, maar slecht zou ik hem nou ook weer niet willen noemen hoor, ik vind het wel jammer dat ik de Visual Sound alleen in gebufferde modus naast de Ernie Ball heb kunnen testen, dan was hij echt beduidend beter voor mijn gevoel, maar ongebufferd weet ik niet zeker of dat hij echt veel beter is, soms is het namelijk handiger om een ongebufferd pedaal te hebben aangezien sommige andere (drive/fuzz) pedalen daar beter op reageren...

@thefox:
Die FV300L wordt volgens mij gewoon nog steeds gemaakt en volgens mij is er van de FV500 ook een hoogohmige versie, de FV500H...
Het beste is natuurlijk het ding even te testen in combinatie met de pedalen die je al hebt/gebruikt...
Ik wist toen ik ging shoppen voor een volumepedaal niks van dat hele hoog en laagohmige gedoe, dus het was gewoon toeval dat ik die Boss FV300L ook getest had, ik weet niet wat hij doet in een keten van pedalen...

thefox
23 februari 2007, 08:59
Ik heb eigenlijk nog zero pedalen :) Tot nu toe heb ik met een pod xt gewerkt icm een Tech21 Power Engine. (vooral uit praktische en financiele overwegingen)

Sinds kort heb ik thuis echter een Orange Tiny Terror en ik zit echt te genieten van het feit dat ik met mn gitaar het geluid aan het maken ben. Geen lading effecten ertussen, en de versterker reageert voor het eerst op mn gitaar: alle verschillende standen, single coil, humbucker, tone knop, volume knop, harder/zachter aanslaan. Al deze dingen had ik niet met mn pod xt, daar gaat zo'n beetje alles verloren in het digitale geweld.

Voor in de oefenruimte heb ik een ValveKing 112 besteld, en de Tech21 Power Engine ga ik verkopen. Dus om een lang verhaal kort te maken: ik kan nog niet testen wat de volume pedaal zou doen met mn pedalen, voor of achter de keten, omdat ik nog geen pedalen heb :P

Weten jullie trouwens een winkel waar ze veel pedalen hebben, want bij Feedback hebben ze eigenlijk alleen die Boss FV500L.

Tristan
23 februari 2007, 13:23
Nederland Muziek in Almere, maar dat is wel een eindje uit de buurt, of de Pro Music Store in Rotterdam misschien?

thefox
26 februari 2007, 09:14
thx.
Ik las dat Michael Landau ook met een Boss volume pedaal werkt, dus dan moet het wel goed spul zijn lijkt me. Wat me wel opviel was dat hij een high impedance model gebruikt. http://www.abstractlogix.com/interview_view.php?idno=95

Dit zou betekenen dat hij zn gitaar direct op de volume pedaal aansluit, en dat er verder niks anders tussen gitaar en volumepedaal zit? (of gebruikt hij toevallig actieve elementen?) Want dit lees ik op boss site

* If you wish to use an effect or the TU-2 before the volume pedal, choose the FV-300L / FV-50L / FV-500L (low impedance input model) Foot Volume.
* If you wish to connect a guitar with passive pickups directly to the volume pedal, choose the FV-300H / FV-50H / FV-500H (high impedance input model) Foot Volume.
(Note: The FV-300H is out of production.)
* If you wish to connect a guitar with active pickups or a built-in preamp directly to the volume pedal, choose the FV-300L / FV-500L / FV-50L (low impedance input model) Foot Volume.

nog meer info over high/low impedance http://www.roland.com/products/en/_support/faq.cfm?iCncd=346&FAQ=EN04-02581&dsp=1&ln=en