PDA

View Full Version : Shredden



guitars and sigarettes
2 februari 2007, 10:30
Supersnel gitaarspelen.. robotachtige scales.. of krachtige opbouwingen in een solo.. maar niet zo eenvoudig. Voor het opbouwen van snelheid kan jaren overheen gaan, met alle spierpijn vandien. Ook ik kwam hier steeds mee vast te zitten, ik had nog nooit zulke frustraties meegemaakt tijdens een oefensessie.

Ik ging er goed over nadenken, en de conclusies die ik trok, vond ik na wat graaien, ook op internet. Snel betekend niet hard, maar effecient. Vingers gaan snel vastklampen bij hoge snelheid, zowel linker als rechterhand. Hoe je de plectrum vasthoudt bepaald ook hoelang je het volhoudt voor een steek in je arm ontstaat.

Nu ik het gevoel heb shredden een beetje door te hebben en sta ik voor de uitdaging om ze ook daadwerkelijk toe te passen in solos! En dat is ook weer niet zo makkelijk..

Maar de reden van deze topic.. heel simpel eigenlijk: er was nog geen topic over shredden! tenminste niet dat ik kon vinden (excuses als ik het mis heb)
dus... tips en trucs en goeie/jullie fav. shred oefeningen graag! :lp:

Tho
2 februari 2007, 11:40
Ik shred niet :satisfie: Ik ben de rythm gitarist, maar ik oefen wel heel veel toonladders, en in de band harmoniseren we veel, en dat zijn wel degelijk goeie oefeningen

Gitaro
2 februari 2007, 12:19
Mijn snelheid is nog geen shred te noemen maar ik weet wel wat de sleutel tot snelheid is.

En jij hebt het al een beetje genoemd, namelijk: (zo efficiënt mogelijk) spelen zonder enkele spierspanning.

http://www.guitarprinciples.com/
The Principles of Correct Practice for Guitar

Oefenen heeft geen zin tenzij je perfect oefent. Ik kan iedereen dat ^ boek aanraden. En net als met alles op het internet; wie zoekt zal vinden...

mawashi
2 februari 2007, 12:41
Misschien een domme vraag, maar wat is schredden juist?

guhlenn
2 februari 2007, 12:56
snel spelen. :) echt waar trouwens...

guitars and sigarettes
2 februari 2007, 13:15
dit is shredden:

http://www.youtube.com/watch?v=kJMNoebwGd4

(met een beetje sweep picking..pff dat doet die dan maar ff tussendoor.. :roll: )

gorgasm
2 februari 2007, 15:31
tja shredden alst niet uitmaakt wat je speelt van ladder is imo makkelijker dan bv een C of G majeur te shredden.

in de vid zit ie volgens mij in een toonladder te riedelen, en mag ie es n snellere cam kopen :)

voor zover ik t kan heb ik t gedaan met petrucci oefeninigen(up-downstroke oefeningen), solo's naspelen....

But then again, wie ben ik om te zeggen van mezelf of ik t al of niet kan :)

Mitch_mashinguard
2 februari 2007, 16:03
en mag ie es n snellere cam kopen :)

idd, en ook een betere mic, dit klinkt niet eens meer

guitars and sigarettes
2 februari 2007, 16:09
idd, en ook een betere mic, dit klinkt niet eens meer

haha was maar een voorbeeld.. joe stump vind ik toch wel lekker klinken als je hem goed hoort.. maar ik zit nu op werk, en er zit geen geluid op de pc. dus.. vandaar :satisfie:

mawashi
2 februari 2007, 22:59
dit is shredden:

http://www.youtube.com/watch?v=kJMNoebwGd4

(met een beetje sweep picking..pff dat doet die dan maar ff tussendoor.. :roll: )

Oh my god :p Dat is iets waar ik de eerste jaren nog niet aan moet denken dus :d

Dirk_Hendrik
3 februari 2007, 17:42
met een beetje sweep picking..

En wat is sweepen anders dan een techniek die schredden gemakkelijker maakt, juist door die efficientie?

Nog los van het feit dat wat je ook speelt, die efficientie altijd belangrijk is. Langzaam of snel. Ik schred al jaren niet. Ik sweep al jaren praktisch alles.

guitars and sigarettes
5 februari 2007, 08:45
shredden is op een zelfde snaar meerdere noten met snelle up en downstrokes spelen. (ook wel alternate/economy picking genoemd) :speed:


e|- - - - - - - - - - - - - - - - 7 9 10 10~- - |
b|- - - - - - - - - - - - 7 9 10- - - - - - - - -|
g|- - - - - - - - - 6 7 9 - - - - - - - - - - - - |
d|- - - - - - 6 7 9 - - - - - - - - - - - - - - - |
a|- - - 5 7 9 - - - - - - - - - - - - - - - - - - |
E|5 7 9 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - |


sweep picking is juist de noten van een akkoord snel los achter elkaar spelen. (en dan niet met afwisselend up/downstrokes)


e|- - - - - - - - - - -9 12-9 - - - - - - - |
b|- - - - - - - - -10 - - - - 10 - - - - - -|
g|- - - - - - - 9- - - - - - - - 9- - - - -|
d|- - - - - 11 - - - - - - - - - - 11- - - |
a|- - 9h12 - - - - - - - - - - - - - - 12- |
E| - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - |


maar vaak wordt ook het geheel (alternate picking/sweep/legato enzo.. )van alles gezien als shredden.. dus alles wat snel klinkt.

Mitch_mashinguard
5 februari 2007, 11:17
Er is volgens mij ook nog een subtiel verschil tussen alternate en economy picking.
Dat je bij alternate pck. jouw eerste patroontje zo zou spelen:

d u d > u d u > d u d > u d u > d u d > u d u d

Bij economy pck. zo:

d u d > d u d > d u d enz.

(d = downstroke, u = upstroke)

Excuse if I'm wrong...

Dirk_Hendrik
5 februari 2007, 11:22
sweep picking is juist de noten van een akkoord snel los achter elkaar spelen. maar vaak wordt ook het geheel (alternate picking/sweep/legato enzo.. )van alles gezien als shredden.. dus alles wat snel klinkt.



Schredden is de verzamelnaam van de stijl. Basta. Als je daar je eigen definitie bij verzint is dat prima maar je loopt wel scheef met de rest van de wereld.

Sweepen, alternate, circular en alle andere verschillende manieren van aanslaan zijn technieken om te schredden.

Of wou je zeggen dat iemand als Frank Gambale niet in de categorie schredden valt omdat hij alles sweept?

Sterker nog,
Als ik merk hoe je sweepen definieert kan ik je vreselijk aanraden om als een idioot wat meer van Gambale's lesmateriaal te gaan scoren.
bijvoorbeeld:
http://images.amazon.com/images/P/B00007CWIB.02._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg
Je begrip van de mogelijkheden van sweepen is zeer beperkt. Als je bovestaande suggestie even doorwerkt zul je zien dat je eerste "alternate" voorbeeld een stuk economischer te benaderen valt als je em sweept.

Don Capo
5 februari 2007, 11:34
http://images.amazon.com/images/P/B00007CWIB.02._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Gast, alsof iemand ook maar IETS aan zou nemen van een man met zo'n broek :seriousf:

guitars and sigarettes
5 februari 2007, 12:53
Schredden is de verzamelnaam van de stijl. Basta. Als je daar je eigen definitie bij verzint is dat prima maar je loopt wel scheef met de rest van de wereld.

Sweepen, alternate, circular en alle andere verschillende manieren van aanslaan zijn technieken om te schredden..

precies, dat zei ik in mijn antwoord ook al. toch heb ik gemerkt dat shredden ook wordt gebruikt ter aanduiding van


Of wou je zeggen dat iemand als Frank Gambale niet in de categorie schredden valt omdat hij alles sweept?

Sterker nog,
Als ik merk hoe je sweepen definieert kan ik je vreselijk aanraden om als een idioot wat meer van Gambale's lesmateriaal te gaan scoren.
bijvoorbeeld:
http://images.amazon.com/images/P/B00007CWIB.02._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg
Je begrip van de mogelijkheden van sweepen is zeer beperkt. Als je bovestaande suggestie even doorwerkt zul je zien dat je eerste "alternate" voorbeeld een stuk economischer te benaderen valt als je em sweept.

Ben je boos?

onder shredding wordt hoofdzakelijk het snel alternate picking verstaan. volgens wikipedia:

Guitar playing techniques commonly involved in shredding include:

Alternate picking
Tremolo picking
Legato
Sweep picking
Economy picking
Tapping

The most basic and probably most common form of shredding involves ascending and descending a two- or three-octave scale or mode at a fast tempo. This run or lick can be played by individually picking all, or a selection, of the notes (alternate picking or economy picking); multiple-picking notes (tremolo picking); or picking just the first and/or second note of a string followed by a rapid succession of hammer-ons and/or pull-offs (legato) — the latter format being very versatile, providing ease to incorporate other patterns or licks into, as well as unique tonal qualities not possible with pure picking.

One of the most difficult techniques, sweep picking, is commonly used to play extremely rapid arpeggios across the fretboard (sometimes on all strings); and finally, tapping is also often used to play arpeggios or scalar patterns using pure legato with no picking, but is not limited to just that — for example, complex combinations of tapping and sweep picking have been used by artists such as Michael Angelo Batio.

Trocar
5 februari 2007, 13:27
onder shredding wordt hoofdzakelijk het snel alternate picking verstaan.

Nonsens.
"Shred" is een aanduiding van een speelstijl/muziekstijl. Dat een bepaalde techniek misschien meer aanwezig is dan een andere, wil niet zeggen dat men hoofdzakelijk naar die techniek verwijst.
(Omgekeerd: niet iedereen die snel alternate picking speelt, is per definitie een "shred"-gitarist. Dat geeft al aan dat "shred" meer moet zijn dan een term waarmee hoofdzakelijk snel alternate picking mee wordt aangegeven.)

Dirk_Hendrik
5 februari 2007, 13:52
Ben je boos?


Allerminst,
Eerder verrast verbaast dat je duidelijk met een muziekstijl bezig bent (geweest) maar je vervolgens in de toepassing zo extreem beperkt tot de paar geijkte voorbeelden om een arpeggio op en neer te racen. Alles valt te sweepen. Toonladders, pentatonische ladders etc.etc. Wat je wél gaat merken is dat sweepen en strakheid lastig te combineren zijn.

Een mooi voorbeeld van een stuk wat bijna is geschreven om sweepend toe te passen is Chromazone van Mike Stern. Arpeggio's komen er niet aan te pas.

Wat betreft de rest...
Thanks Trocar

@ Don Capo
dat heb ik nou met een gitarist met een sombrero ;)

Don Capo
5 februari 2007, 14:00
@ Don Capo
dat heb ik nou met een gitarist met een sombrero ;)
:seriousf: :seriousf: :seriousf:

WICKED
5 februari 2007, 18:56
en dit is COOL shredden:

http://www.youtube.com/watch?v=Ua43iHMsCTw

Tho
5 februari 2007, 19:05
en dit is COOL shredden:

http://www.youtube.com/watch?v=Ua43iHMsCTw

Ik vind het afschuwelijk klinken.. misschien was een backingtrack leuk geweest..

WICKED
5 februari 2007, 19:22
geluidskwaliteit is miss klote maar becker is een van de weinige shredders
die bij extreem technische dingen toch nog iets met de noten kan doen..

Tho
5 februari 2007, 19:40
geluidskwaliteit is miss klote maar becker is een van de weinige shredders
die bij extreem technische dingen toch nog iets met de noten kan doen..

Dat maakt me niet uit. Ik vind het alsnog afschuwelijk klinken :)

gorgasm
5 februari 2007, 20:10
Dat maakt me niet uit. Ik vind het alsnog afschuwelijk klinken :)
maakt velen ook niet uit, jij krijgt ook nooit voor elkaar wat hij voor elkaar kreeg:)

Pais
5 februari 2007, 20:17
Nee, maar wat is het doel van muziek? Een leuk kunstje uitvoeren wat niet om aan te horen is, of ... nee laat maar.

Tho
5 februari 2007, 20:20
maakt velen ook niet uit, jij krijgt ook nooit voor elkaar wat hij voor elkaar kreeg:)

Jochie vanwaar deze kinderachtige opmerking?

1) Jij hebt mij nog nooit horen spelen, dus jij kan helemaal niet weten op welk niveau ik zit
2) Ik ben rythem gitarist
3) Ik hou niet van overmatig geshred
4) Het is mijn mening

Hiermee hoop ik je overtuigd te hebben. Zo niet, PM me even

Trocar
5 februari 2007, 20:45
Nee, maar wat is het doel van muziek? Een leuk kunstje uitvoeren wat niet om aan te horen is, of ... nee laat maar.

Inderdaad. Laat maar snel.
(Niets persoonlijks, maar je kunt op voorhand al de uitkomst van dit soort 'discussies' voorspellen).

gorgasm
5 februari 2007, 22:35
Inderdaad. Laat maar snel.
(Niets persoonlijks, maar je kunt op voorhand al de uitkomst van dit soort 'discussies' voorspellen).
idd daarom laat ik t maar voor wat het is, heb geen zin in die discussies

en Tho, blijkbaar neem je de post van dat jochie totaal verkeerd op.

dus laat het maar voor wat het is

Tho
5 februari 2007, 23:09
idd daarom laat ik t maar voor wat het is, heb geen zin in die discussies

en Tho, blijkbaar neem je de post van dat jochie totaal verkeerd op.

dus laat het maar voor wat het is

Dan vraag ik me af hoe het wel bedoelt was.

edit: Ik neem dat 'jochie' even terug. Dat was niet netjes van me

guitars and sigarettes
5 februari 2007, 23:23
jongens, jongens.. peace! :hippie:

deze topic zou informatief moeten zijn! dus.. hebben jullie goeie shred riffs liggen? :speed:

post je tabs! kunnen we lekker met gitaartje op schoot proberen.. want uiteindelijk hebben we allemaal wel 1 ding in gemeen natuurlijk :lp:

Tho
5 februari 2007, 23:29
jongens, jongens.. peace! :hippie:

deze topic zou informatief moeten zijn! dus.. hebben jullie goeie shred riffs liggen? :speed:

post je tabs! kunnen we lekker met gitaartje op schoot proberen.. want uiteindelijk hebben we allemaal wel 1 ding in gemeen natuurlijk :lp:

er is ook niks aan de hand hoor. Ik reageer af en toe wat fel, en denigrerend, en gorgasm pakt dat erg goed op.

Zoals ik al zij, ik kan niet shredden. Ik heb me sowieso nooit in het soleren verdiept. Het trekt me gewoon niet

Slevin
5 februari 2007, 23:32
Knap ? Ja :)

En naar mijn mening ook geen muziek eigenlijk, ben er echt geen fan van. Hoewel sweep picking in sommige nummertjes als klein stukje wel weer cool is ( Uit me hoofd, dat Canon Rock bijv ). Maar zo'n hele rits noten achter elkaar ? Blegh :)

guhlenn
6 februari 2007, 08:59
Zoals ik al zij, ik kan niet shredden. Ik heb me sowieso nooit in het soleren verdiept. Het trekt me gewoon niet


Wat goed dat je er dan wel een mening over hebt :P


'Ik reageer ook af en toe wat fel, en denigrerend, en het is afwcahten how Tho dat oppakt.'

guitars and sigarettes
6 februari 2007, 10:24
er is ook niks aan de hand hoor. Ik reageer af en toe wat fel, en denigrerend, en gorgasm pakt dat erg goed op.

Zoals ik al zij, ik kan niet shredden. Ik heb me sowieso nooit in het soleren verdiept. Het trekt me gewoon niet

om ook maar even fel en denigrerend te reageren.. je houdt niet van shredden.. waarom post je dan toch in deze topic? :dontgeti:

Dootch
6 februari 2007, 12:02
Aangezien de shredder topic aan het verzanden is...

Hier een nieuwe. Ik weet niet meer hoe ik er aan kom, misschien zelfs hier van dit forum... who cares...

http://www.guitarshredshow.com/#home

Vind ik grappig

guitars and sigarettes
6 februari 2007, 12:30
dat ken ik idd! is wel gaaf gemaakt :)

nou wat was mis met mijn shredder topic? :(

Dirk_Hendrik
6 februari 2007, 12:53
http://www.youtube.com/watch?v=MAMD58Rqh94


zoiets??

Dootch
6 februari 2007, 13:36
Er is niks mis met je topic.
'k vind het zelf goed dat er een topic over shredden is.
Maar discussies of "tegenstanders" van shredden in een topic over shredden wel mogen posten zijn aan mij niet besteed.

Bassbitch
6 februari 2007, 15:12
Tho (en de rest) kalm aan. Eerst tot tien tellen en dan posten!

Bassbitch
6 februari 2007, 15:14
Er is niks mis met je topic.
'k vind het zelf goed dat er een topic over shredden is.
Maar discussies of "tegenstanders" van shredden in een topic over shredden wel mogen posten zijn aan mij niet besteed.

Onderwerpen toch samengevoegd. Offtopic posts hier zullen vanaf nu worden verwijderd.

guhlenn
6 februari 2007, 15:26
u bent wel een strenge bitch zeg! I wouldn;t want em any other way though... ;)

Dootch
6 februari 2007, 16:40
Nu dit geregeld is:
Ik vind shredden heel leuk.
Er zijn wel verschillende benaderingen. Als je al schreddend ergens heen gaat is het dikwijls heel muzikaal. Het punt is dat je de muziekale lijn moet ontdekken (als er één in zit). Als er geen richting inzit is het alleen maar noten-diarree; dan kan je nog zo veel noten spelen uit de juiste toonladder maar muziek is het dan nog niet.
voorbeeld: ik speel do-re-mi-fa-sol-la-si-do
of ik speel do-si-re-do-mi-re-fa-mi-sol-fa-la-sol-si-la-do-si
Dit is nu maar een toonladder, maar beide gevallen gaan ergens heen...Ik bedoel maar. je kan dus je melodische lijn opsmukken met extra nootjes.

Een beroemd voorbeeld van (klassiek) shredden is het stuk "Requerdos de la Alhambra" waar door middel van een rechterhand tremolo "een paar 1000 keer" de noot si te horen is tussen de melodische lijn door. Voorwaar shredden zou ik zeggen en nog meer waar: fantastische muziek.

guitars and sigarettes
6 februari 2007, 18:55
Er is niks mis met je topic.
'k vind het zelf goed dat er een topic over shredden is.
Maar discussies of "tegenstanders" van shredden in een topic over shredden wel mogen posten zijn aan mij niet besteed.

precies, ik ben het met je eens! deze topic is voor de mensen die geintereseerd zijn in shredden. ik waardeer daarom jou poging om deze topic een nieuw leven te geven.

de persoonlijke reden voor mij om deze topic te starten was omdat na iets van 2 jaar snelle schale-runs in mijn oefensessies te verwerken, ik nu eindelijk het gevoel kreeg het te kunnen. Uiteraad ben ik het zat al die schales op en neer te gaan. Daarom ben ik, nu ik de snelheid beheers, juist opzoek naar manieren om dit uit te breiden. De gitarist van mijn band zit altijd van die klassieke shreds te spelen. Steeds als ik vraag waar die stukken van zijn, zegt die 'bach enzo.. ja weet eigenlijk niet'... nu ben ik juist wel naar opzoek, naar goeie klassieke stukken. Alleen nu heb ik mn muziekmap vol met sonatas en preludes, die geen van allen bruikbaar zijn. Ook google laat me in de steek bij het zoeken naar zulke stukken. Guitarpro of powertab files zijn er ook niet veel van. Als iemand goeie klassieke shredstukken kan aanraden dan graag!
of moet ik toch meer naar malmsteen luisteren? :satisfie:

Dootch
6 februari 2007, 19:40
Ik heb een mega goed klassiek shred-stuk
Misschien ken je de film crossroads van Ray cooder? Op het eind in één van de beroemdste gitaarduels ter wereld neemt Ralph macchio het op tegen de duivel... Alle partijen in dat duel zijn gespeeld door steve vai (die ook de rol van de gitarist-duivel speelt). Het is een rock-shred versie van het 5de capricio van Paganini. (Paganini is begonnen trouwens als gitarist, maar dat vond hij te moeilijk en dan is hij met viool begonnen!). Wat me niet duidelijk is of je zoekt naar iets echt klassiek dat NIET bewerkt is voor elektrische of juist wel?

Maakt voor dit stuk niet uit. In de eerder genoemde film komt een scene waarin Macchio zit te oefenen op zijn kamer op KLASSIEKE gitaar en je hoort het stuk doorklinken in de gang. Dat stuk is OOK een bewerking van het 5de capricio van paganini. Daarvan heb ik ook de partituur en ik heb er ook "een paar jaar" moeten op oefenen. (fingerpicking, ik heb een klassieke achtergrond)
Het eigenlijke verschil is dat de klassieke versie begint in eerste positie op Am en dat de elektrische versie begint met de Am op XIII (geoctaveerd dus). De reden is dat je op een klassieke moeilijk voorbij de 12de fret kan. In zijn geheel zijn beide versies gebaseerd op de Am-pentatonische toonladder wat het klassiek stuk direct rock doet klinken

artnaz
6 februari 2007, 20:03
Ik heb wel interesse in die klassieke versie!!! :D

Leuke film btw. Alleen hoorde ik dat Ry Cooder Macchio's (blues-)partijen speelde. Is ook niks voor Steve Vai moet ik zeggen.

guitars and sigarettes
6 februari 2007, 20:10
thx man! ik was zo'n 2 jaar geleden ook zeer onder de indruk van die film! vond em zo mooi :) ik zit nu op werk, dus kan het niet opzoeken. over anderhalf uur doe ik dat zeker als ik thuis ben! ik herinner het stuk ook vaagjes.. weet dat ik het wel tof vond! fingerpicking ben ik niet zo weg van. ik heb jaren terug wel klassieke fingerpicking stukjes geoefend.. o.a. een paar van bach waarvan ik de namen niet meer herinner! ik wil die fingerpicking pas weer oppakken als ik op leeftijd ben denk ik :P Juist wil ik meer electrische stukken oefenen, waar ook een beetje shred in voorkomt :) en.. echte klassieke stukken, of neo-classical elec. maakt niet zoveel uit. ik had eerder echte klassieke stukken in mn hoofd, omdat het enigste wat ik van neo-classical rock ken zijn uitslovende malmsteen shreds waar je behalve de enkele intro van een nr, verder weinig aan heb.

Das Schaap
6 februari 2007, 20:58
Gilbert heeft een vid met klassieke melodielijnen a la Gilberto.


Rock ! :rockon:

Dootch
6 februari 2007, 22:01
Hier vind je een elektrische;
http://usuarios.maptel.es/jbercher/eugene.htm
de midi zuigt maar de tab klopt denk ik wel. Ook de akkoorden staan er bij, is handig om de toonladder te kennen
Cooder speelt inderdaad de blues; de paganini is echter Vai voor beide duellisten

Enne, de elektrische versie begint op de vijfde en niet 13de positie, maar daar zul je wel snel zijn :) en nog veel hoger ook

Ik heb de klassieke ooit ergens gedownload als tekstbestand (rtf) het is de versie van William Kanengiser transcriptie door Jon Boyes.
Het is maar 30 kb zowel noten als tab. Maar ik neem aan dat je dat hier niet zomaar mag posten?!

artnaz
6 februari 2007, 22:12
Ik heb de klassieke ooit ergens gedownload als tekstbestand (rtf) het is de versie van William Kanengiser transcriptie door Jon Boyes.
Het is maar 30 kb zowel noten als tab. Maar ik neem aan dat je dat hier niet zomaar mag posten?!

Geen idee... Kun je het anders s.v.p. niet PM'en? Of anders geef ik je mijn mail.

guitars and sigarettes
6 februari 2007, 22:20
Geen idee... Kun je het anders s.v.p. niet PM'en? Of anders geef ik je mijn mail.

en mij niet vergeten ook :)
(ga nu die link checken:) alvast bedankt!)

Dootch
7 februari 2007, 09:54
stuur me een prive bericht met je mail adres.
Als je zelf wilt gaan zoeken naar versies, de titel van het nummer is "Eugene's Trick Bag"
Maar de klassieke versie is moeilijk te vinden... Ik had de link in mijn favourites maar de link is dood.

guitars and sigarettes
7 februari 2007, 11:23
toevallig zat ik een paar weken geleden deze stuk te oefenen. maar dan de versie van malmsteen

yngwie_malmsteen/paganinis_fifth_caprice_in_a_minor_tab.htm (http://www.ultimate-guitar.com/tabs/y/yngwie_malmsteen/paganinis_fifth_caprice_in_a_minor_tab.htm)

alleen ik speelde hem iets anders dan die tab. heb namelijk thuis een guitarpro versie van die beter klopt. maar die vind je ook op ultimate-guitar.com

guitars and sigarettes
7 februari 2007, 11:42
met deze ben ik ook bezig.. alleen een powertab versie van gevonden..
johann_sebastian_bach/violin_sonata_no_2_in_am_allegro_bwv_1003_power_ta b.htm (http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/johann_sebastian_bach/violin_sonata_no_2_in_am_allegro_bwv_1003_power_ta b.htm)

Trocar
7 februari 2007, 16:51
met deze ben ik ook bezig.. alleen een powertab versie van gevonden..
johann_sebastian_bach/violin_sonata_no_2_in_am_allegro_bwv_1003_power_ta b.htm (http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/johann_sebastian_bach/violin_sonata_no_2_in_am_allegro_bwv_1003_power_ta b.htm)

Bedankt, die lijkt me leuk om te oefenen!
Zelf ben ik bezig met het nummer 'Concerto' van de band Cacophony (cd: Speed Metal Symphony). Leuke loopjes en sweeps om te oefenen vind ik. Ik pak meestal een aantal kleinere stukjes die ik mooi vind om te horen en die bij mijn niveau lijken te passen in plaats van hele nummers te leren.

gorgasm
7 februari 2007, 17:29
Dan vraag ik me af hoe het wel bedoelt was.

edit: Ik neem dat 'jochie' even terug. Dat was niet netjes van me
sorry voor mn late reactie maar here it is;
met alle respect voor iedereens speelstijl/techniek enzovoort... maar
hij heeft instructional dvd's uit, heeft pretty veel cd's uit, veel fans, heeft meer gigs gedaan dan jij en ik samen.

100% akkoord dat je t niet graag hoort, dat moet je nie ook, probeer t voor de uitdaging es na te spelen, al ist maar 30 sec ofzo.
Veel jazz en blues ben ik ook geen hol aan maar ik probeer ze na te spelen.

trocar post es iets dan van wat je kan?:)

kan iemand dit es uploaden of laten horen ofzo?
Requerdos de la Alhambra

guitars and sigarettes
7 februari 2007, 17:31
Ik pak meestal een aantal kleinere stukjes die ik mooi vind om te horen en die bij mijn niveau lijken te passen in plaats van hele nummers te leren.

haha ik ook! meestal leer ik het begin, of het stuk wat het tofste klinkt. voor ik toekom aan de rest, ben ik alweer met een ander nr bezig ;)
succes ermee!

Tho
7 februari 2007, 19:59
Okey mannen, dit vind ik dus wel ontzettend goed! De kracht van de backingtrack, er zit structuur in, en een goeie tone!

http://www.youtube.com/watch?v=owt2adu9_cg

Bassbitch
7 februari 2007, 21:32
Offtopic posts verwijderd. Tho heeft PM.

Mitch_mashinguard
7 februari 2007, 22:57
Marcel Coenen! Hij is echt cool! Een van m'n favo Nederlandse gitaristen, de Vai van Nederland :)

Tho
7 februari 2007, 23:12
Marcel Coenen! Hij is echt cool! Een van m'n favo Nederlandse gitaristen, de Vai van Nederland :)

Ja echt prachtig spel! Ik heb even wat meer zitten bekijken en het heeft absoluut inhoud!

Mitch_mashinguard
7 februari 2007, 23:22
Je hebt dan vast The New Race wel gezien? Die is echt onwijs!

Tho
7 februari 2007, 23:26
Je hebt dan vast The New Race wel gezien? Die is echt onwijs!

Ik ga eens even checken :)

Tho
7 februari 2007, 23:28
Jeumig die is goed!! Keihard heavy metal. Ik vind dit ook gewoon geen notenneuken, dit is gewoon prachtige muziek! :rockon:

Mitch_mashinguard
7 februari 2007, 23:31
Vooral op dat intro kun je echt onwijs uit je dak gaan :) . Marcel Coenen is echt helemaal de shit. Dat is nou nog eens shredden met inhoud, waar een heleboel gitaristen die zich tegenwoordig shredder noemen wel een voorbeeld aan kunnen nemen.

Tho
7 februari 2007, 23:33
Vooral op dat intro kun je echt onwijs uit je dak gaan :) . Marcel Coenen is echt helemaal de shit. Dat is nou nog eens shredden met inhoud, waar een heleboel gitaristen die zich tegenwoordig shredder noemen wel een voorbeeld aan kunnen nemen.

Helemaal me eens. En het is ook absoluut de backingtrack. Als ik zoiets zou horen zonder backing, zou ik na (letterlijk!) een halve minuut al afgeknapt zijn.
Die intro is inderdaad vet!

guitars and sigarettes
8 februari 2007, 00:01
uiteindelijk vind ik het best grappig hoe jullie op het begrip shredden reageren :satisfie: nu was ik dit topic niet begonnen met als uitgangspunt hardcore shredders aan te prijzen, maar het enkel over het speeltechniek 'shredden' te hebben :) natuurlijk hoort wel je mening geven over shredders er wel bij.. zelf luister ik een nr van malmsteen ook niet verder dan de intro, want daarna weet je wel hoe het nr verder verloopt. (al moet ik me stiekem afvragen.. zijn we niet ergens een klein beetje jaloers :P) maar goed, shredden kan wel degelijk inhoud hebben. Ik vind dat wanneer goed gebruikt, het veel spanning kan toevoegen aan een opbouw. Denk bijv aan zo'n snelle shredlick eindigend met een hoge bend + vibrato.. heerlijk! Ook een goeie solo kan eindigen met een paar maten shred. In mijn ogen, naja horen, bestaat een goeie solo juist uit een rustige opbouwing, met maat voor maat steeds meer opbouwing. Petrucci vind ik hier echt een meester van. Lui als Paul Gilbert zijn hier ook toe in staat, maar zouden het wat vaker laten zien. Een van zijn leerlingen vind ik beter: Buckethead. Ook zo'n figuur die je of mag of niet. Maar op zijn solowerk heb ik zowel genoten van clean als electrisch opbouwende solos.. geweldig gebruik van melodie ook
hier even een voorbeeld :)

buckethead - nottingham lace (youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=NIBzVNG6bZY&mode=related&search=)

Reel Big Fish
8 februari 2007, 00:40
Petrucci is inderdaad geweldig. Zijn spel is zó herkenbaar. For instance. Ik kende eerst alleen zijn solo album suspended animation. Toen ik voor het eerst Liquid Tension Experiment hoorde, vroeg ik: 'Is dat soms Petrucci?'

Geweldige muzikant!

guitars and sigarettes
8 februari 2007, 10:22
ik heb net wat leuks gevonden :) dus ik moest het even posten:

http://www.fenderplayersclub.com/pdfs/artist_lessons/yngwie.pdf

ok het is van malmsteen.. maar ziet er leuk uit en geschreven voor een duo! :satisfie:
Voor echte malmsteen freaks vond ik ook deze:
http://www.guitarraonline.com.ar/yngwie_malmsteen_style.pdf :jam:

guhlenn
8 februari 2007, 10:52
Coenen is een lul. zo goed zijn zou verboden moeten worden. En NEE ik ben natuurlijk niet jaloers ;)

Tho
8 februari 2007, 10:57
Coenen is een lul. zo goed zijn zou verboden moeten worden. En NEE ik ben natuurlijk niet jaloers ;)

Waarom? Ken je hem dan?

guhlenn
8 februari 2007, 11:44
ehm, ja, ik ben hem weleens tegengekomen, maaruh, is sarcasme je vreemd? i ahd blijkbaar meer smiley's moeten gebruiken... en vaker moeten zeggen;

ik ben echt niet jaloers.
nee echt, ik ben niet jaloers,
NEE
IK BEN ECHT NIET JALOERS


en dan nu de smiley's; ;) :D :)

check z;n demo van z;n sig gitaar... da's ng veel vetter. op z'n site te vinden...

Tho
8 februari 2007, 11:46
ehm, ja, ik ben hem weleens tegengekomen, maaruh, is sarcasme je vreemd? i ahd blijkbaar meer smiley's moeten gebruiken... en vaker moeten zeggen;

ik ben echt niet jaloers.
nee echt, ik ben niet jaloers,
NEE
IK BEN ECHT NIET JALOERS


en dan nu de smiley's; ;) :D :)

check z;n demo van z;n sig gitaar... da's ng veel vetter. op z'n site te vinden...

Als ik verder had gelezen dan 'coenen is een lul' had ik het wel ingezien :seriousf:

Mitch_mashinguard
8 februari 2007, 12:55
Ik schrok ook al. Als gitarist kun je Coenen echt geen lul vinden, Coenen is master!...en nee, ik ben ook ECHT NIET JALOERS!! ;) Hij verdient trouwens wel wat meer bekendheid hier op dit forum. Ik vind hem niet slechter dan Vai ofzo. En hij heeft in mijn ogen veel soepeler spel dan Alexi Laiho.

Das Schaap
8 februari 2007, 20:32
Marcel Coenen vind ik echt weer helemaal niks, als er 1 iemand is die naar mijn mening juist geen inhoud heeft is hij het wel. De Vai van Nederland, komop zeg. :sneaky:

Geef me dan gewoon maar Jan Vermeulen, Robert v.d. Hanenberg of Boudewijn de Koning van het forum. En zo zijn er nog vele andere die in mijn lijst altijd boven hem zullen staan op Nederlands gebied alleen al.

Tho
8 februari 2007, 20:54
@ mitch: Misschien is dat omdat Coenen meer sweept dan Laiho. Ze passen allebei een hoop verschillende dingen toe.
@ das schaap: Zijn dat ook gitaristen van hetzelfde genre? of meer de blues en rock kant op

gorgasm
8 februari 2007, 22:13
Marcel Coenen vind ik echt weer helemaal niks, als er 1 iemand is die naar mijn mening juist geen inhoud heeft is hij het wel.
ik volg schaap

Das Schaap
8 februari 2007, 22:21
@ mitch: Misschien is dat omdat Coenen meer sweept dan Laiho. Ze passen allebei een hoop verschillende dingen toe.
@ das schaap: Zijn dat ook gitaristen van hetzelfde genre? of meer de blues en rock kant op
Zoek op het forum maar eens onder sounds.

Zowel "meul" als Robert (weet z´n nick ff niet precies) en euhm wat was die van Boudewijn ook alweer.... Mja die zijn alledrie toch meer in het high gain straatje thuis ja. Meul springt er wel qua compositie uit. 8-)

guitars and sigarettes
8 februari 2007, 23:28
moet het ook met Das Schaap eens zijn.. Na een nr van Meul te hebben beluisterd, was ik veel meer onder de indruk dan van Coenen. Had nog op de site van Coenen gekeken.. tuurlijk is het indrukwekkend wat hij doet. Hij is duidelijk een echte 'shredder'.. maar eigenlijk ook niet veel meer. Meul verwerkt shred technieken op een toepasselijke manier in zijn composities, en dat is de kracht van elk gitarist, ongeacht wat voor techniek diegene gebruikt. Teveel van hetzelfde verveelt altijd.

Gitaro
9 februari 2007, 01:47
'Anthem' van Coenen vind ik wel de bom, die mag van mij voor elke voetbalwedstrijd gedraaid worden :)

Tho
9 februari 2007, 19:48
Zoek op het forum maar eens onder sounds.

Zowel "meul" als Robert (weet z´n nick ff niet precies) en euhm wat was die van Boudewijn ook alweer.... Mja die zijn alledrie toch meer in het high gain straatje thuis ja. Meul springt er wel qua compositie uit. 8-)

Ik ga ze eens beluisteren!

Ik vind overigens Marcel's mimiek echt fantastisch!

orreltak
10 februari 2007, 10:54
wat ik nou wel weer vind met die shredfilmpjes dat die gasten het zo `overkillen`.maak dan een solo met melodie en vult het op met andere technieken erbij.van alles wat maar in iets mindere mate.het is zo van op en neer,op en neer,neer,op,neer,op.misschien krijg je dan ook niet zoveel van die meningen van:shredden;je houdt ervan of je houdt er niet van.

heb wel een tip.bouw de snelheid laaaangzaaaam op.ga je te rap dan moffel je meestal belangrijke noten weg en je accuratie van pickhand raakt uit regelmaat....een perfecte hulp hiervoor is een metronoom.

en als je lesuurtje positief verloopt of je hebt wat onder de knie leg je gitaar dan even neer en tracteer je zelf op een ijssie.
dan pak je hem de dag erna weer positief op.
ga niet urenlang door buffellen want je wordt alleen onnauwkeurig,moe,chagerijnig en gooi je het ding in de hoek.
waardoor je de dag erna er tegen op ziet om hem weer op te pakken.



net als ik......want ik kan er geen k :D t van,dat shredden

Mitch_mashinguard
10 februari 2007, 23:29
De Vai van Nederland, komop zeg
Oke, dat was idd overdreven, maar ik vind dat Marcel er wel wat van maakt. Die uitspraak was ook wel een beetje radicaal, want ik ken niet eens zo gek veel Nederlandse gitaristen. Ik was een beetje overenthousiast op dat moment :satisfie: , maar geef toe, hij speelt Facking lekker!

Das Schaap
11 februari 2007, 01:00
Oke, dat was idd overdreven, maar ik vind dat Marcel er wel wat van maakt. Die uitspraak was ook wel een beetje radicaal, want ik ken niet eens zo gek veel Nederlandse gitaristen. Ik was een beetje overenthousiast op dat moment :satisfie: , maar geef toe, hij speelt Facking lekker!
Nee. :chicken:

Iemand als Guthrie Govan speelt lekker, iemand als Eklundh speelt (op cd) zeer lekker, iemand als Garsed speelt gewoon altijd fenomenaal. Iemand als Coenen speelt als iemand als Coenen.... :sssh:

Ik heb uiteraard respect voor het behaalde niveau op gitaargebied, maar het doet me verder niks en ik zie er ook geen enkele diepgang in.

gorgasm
11 februari 2007, 11:25
ik vind dat coenen altijd moet kunnen tonen dat ie kan spelen.
akkoord hij kan beter spelen of mij, maar soms op n slow begint ie te shredden, doet me aan malmsteen denken, das ook zo'n flikker

Tho
11 februari 2007, 17:06
De meningen over zogenaamde 'shredders' zijn altijd erg verdeeld. De een is een god en de ander een lul. Coenen lijkt me wel een sympathieke vent, niet eens zo gek van zichzelf.

Meul kan trouwens inderdaad een flink potje spelen!

guitars and sigarettes
12 februari 2007, 01:01
..iemand als Eklundh speelt (op cd) zeer lekker..
juist :) hij is ook zeer goed! en in mijn ogen ook meer een shredder www.freakguitar.com (http://www.freakguitar.com)
allemaal kijken dus!
(denk trouwens dat een top 10 shredder topic het ook goed zou doen :satisfie: iemand?)

Mitch_mashinguard
12 februari 2007, 11:12
(denk trouwens dat een top 10 shredder topic het ook goed zou doen :satisfie: iemand?)

Zin in een nog grotere discussie ofzo? :)

Tho
12 februari 2007, 12:36
juist :) hij is ook zeer goed! en in mijn ogen ook meer een shredder www.freakguitar.com (http://www.freakguitar.com)
allemaal kijken dus!
(denk trouwens dat een top 10 shredder topic het ook goed zou doen :satisfie: iemand?)

Misschien is het leuk om dan forummers een stuk te laten posten en daaruit een top 10 van forumshredders te maken!

guhlenn
12 februari 2007, 13:25
Das Schaap; jij kunt de diepgang bij de shredder beoordelen? knap! Tis toch gewoon een stijl die uitstekend leent voor 'kijk eens wat ik kan' ? of het je smaak is, tsja, dat hoeft natuurlijk niet.

peppie
12 februari 2007, 13:29
Was dit topic niet gemaakt voor oefeningen , tips , sites omtrent shredden?

Ipv een uitlaatklep voor je mening over shredden?

Ik kan het mis hebben hoor...? (ook al denk ik van niet)

groeten pepijn

ik quote :


dus... tips en trucs en goeie/jullie fav. shred oefeningen graag!

guhlenn
12 februari 2007, 14:15
gezien het feit dat de topic starter gezellig mee doet met de meningen.. u zit er naast...

:)

guitars and sigarettes
12 februari 2007, 14:57
ik bedoelde het meer zo: gezien het feit dat iedereen over zijn/haar fav. shredder in discussie gaat, vroeg ik me af of het niet beter is een nieuwe topic daarvoor te openen (gezien daar kennelijk wel behoefde aan is).
maar klopt.. deze topic was vooral bedoeld voor tips trucs etc.. omtrent schredden! jammer dat daar maar een paar berichten van zijn :(

Tho
12 februari 2007, 16:20
vanaf nu ontopic dan :)




Ik heb geen tips. Toonladders oefenen op snelheid denk ik. Troy Stetina heeft daar een paar goeie boeken voor

peppie
12 februari 2007, 17:16
Ik oefen altijd op de moeilijkste instellingen... even kijken hoe ik me duidelijk kan maken..

Bijvoorbeeld:
als ik legato oefen , oefen ik dat 9/10 keer clean (zonder gain , compressor e.d.) Hierdoor moet je veel meer kracht zetten dan dat het geval zou zijn met gain, waardoor je legato hand sterker wordt en het met makkelijke instellingen (gain) makkelijker is en met minder moeite gaat.

en bijvoorbeeld met sweeps oefen ik met veel gain en me brug element zodat je veel bijgeluiden hoort en extra goed moet muten enzo, waardoor het op je neck element makkelijker is

Hopelijk is het beetje duidelijk

guitars and sigarettes
12 februari 2007, 20:32
ja dat zijn wel geniale tips! ik probeer stukken altijd zo vaak te spelen je ze kan dromen. voor meer afwisseling oefen ik dan verschillende stukken door elkaar. en eerst langzaam beginnen natuurlijk! dit deed ik eerst niet.. toen duurden mijn shredsessies ook niet langer als een paar minuten :satisfie: ik vroeg me ook nog af hoe mensen dat een heel optreden konden volhouden!

nb: tho leeg je inbox! ;)

Das Schaap
12 februari 2007, 23:41
ik vind dat coenen altijd moet kunnen tonen dat ie kan spelen.
akkoord hij kan beter spelen of mij, maar soms op n slow begint ie te shredden, doet me aan malmsteen denken, das ook zo'n flikker
Malmsteen doet gewoon wat van em verwacht wordt. 8-)
Dat geldt voor veel shredders, ook iemand als Coenen gok ik of een Rusty Cooley en Michael Angelo.

Of ze hebben zo lang bij de metronoom gezeten dat ze niet meer langzaam kunnen denken. :satisfie:


Das Schaap; jij kunt de diepgang bij de shredder beoordelen? knap! Tis toch gewoon een stijl die uitstekend leent voor 'kijk eens wat ik kan' ? of het je smaak is, tsja, dat hoeft natuurlijk niet.
Er is shred en er is instrumentale muziek met shred.
Een 80´s solo waarin enkel racewerk voorbij komt, tja daar heb je niks aan.
Een echt nummer schrijven waar ipv zang de gitaar het overneemt kan zeer veel diepgang hebben en zegt eigenlijk ook meer vind ik vaak.

God waarom kom ik dan toch weer op Shawn Lane uit..... :seriousf:

Iemand die ook erg lekker solo werk verzint is Vinnie Moore, je kan door zijn cd´s heen gewoon de ontwikkeling van zijn muzikale smaak horen.
Van echte shred naar progressieve shit en gewoon rock.

Maar je kan wel merken of iemand echt fraseringen heeft of gewoon op hoge snelheid door z´n ladders heengaat. Helaas doet Rusty Cooley een combinatie van beiden.

En voor de Eklundh fans mag ik hopen dat ze Bumblefoot ook al kennen. :hippie:

guitars and sigarettes
12 februari 2007, 23:42
voor degenen die wat leuke shred willen oefenen: :speed:

wie kent hier Canon Rock van Jerry C?

meesterlijk!!!

Canon rock (youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=hmOBTP0iDqY)

tabs! (http://www.ultimate-guitar.com/search.php?s=canon+rock&w=songs)

guitars and sigarettes
12 februari 2007, 23:45
En voor de Eklundh fans mag ik hopen dat ze Bumblefoot ook al kennen. :hippie:
ik wel :) laatst in mn plaatselijk gitaarwinkel kennis mee gemaakt! ben benieuwd hoe die het doet met de nieuwe guns n' roses!

guhlenn
13 februari 2007, 09:18
het akkoord stuk vind ik leuk de solo vind ik niet impressive genoeg... en mooi ook al niet. klinkt best wel 'casio' eigenlijk... die gast haalt wel een mooie tone uit die strat. als je dan toch gaat shredden, dan zie ik lievr zo;n Coenen die je alle hoeken van het fretboard laat zien. Maar goede tip peppie. ik probeer ook eerst riffs op m;n akoestische te spelen. Dan vloeit het als boter uit de elektrische. ALS het lujkt... ;)

Gitaristje 18
13 februari 2007, 12:25
Ik vind het canon rock filmpje wel goed, alleen ik ken een (veel) betere.

http://www.youtube.com/watch?v=COWjFCRnKTM

Toen ik die voor de eerste keer zag viel mijn mond echt open.

Dootch
13 februari 2007, 13:39
Ik vind Canon rock een schitterende bewerking, maar laat u niet vangen: er speelt een tweede gitaar een tweede (meestal in tertsen) partij.

Het klinkt al heel wat soberder als je alleen de eerste gitaar hoort.
(mijn zoon oefent de 1 en ik heb een tijdje aan de 2de gestudeerd).
Helaas geen tijd genoeg om het deftig in te studeren (of niet goed genoeg :chicken: )

Ricardo1987
22 februari 2007, 17:26
Hoe leer je shredden welke toonladders moet je kunnen spele en heeft er iemand toevallig een voorbeeldje van een riff die ik kan oefenen of solotje die ik kan oefenen om op snelheid te komen met de technieken erbij. 8-)

jaspie
22 februari 2007, 17:36
http://www.911tabs.com/link/?2224456

hier als je deze kan spele kanje schredden

Gitaro
22 februari 2007, 17:54
Hoe leer je shredden

Door google te gebruiken, en te zorgen dat je geen foute techniek aanleert


welke toonladders moet je kunnen spele

Moet je zelf "wete". Aangezien het als muzikant geen kwaad kan om toonladders te kennen, begin eens met majeur en dan mineur. En dan alle modes en harmonisch mineur. En leer ook de theorie, ipv alleen patroontjes op het fretboard.


en heeft er iemand toevallig een voorbeeldje van een riff die ik kan oefenen of solotje die ik kan oefenen om op snelheid te komen met de technieken erbij. 8-)

Nee, zoek gewoon iets wat te snel is om te spelen en ga dat heel langzaam spelen.

guitars and sigarettes
28 februari 2007, 10:29
hier bestaat al een topic van!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87247

Bassbitch
28 februari 2007, 13:38
Onderwerpen samengevoegd.

Ricardo1987, lees dit onderwerp eerst maar eens door, het antwoord op je vraag staat er waarschijnlijk wel in. En probeer voortaan de Search te gebruiken.

guitars and sigarettes
28 februari 2007, 14:47
maar om je vraag te beantwoorden Ricardo, zal ik een paar van mijn tips geven.

Teneerste gaat shredden voornamelijk om twee dingen (om het nu alleen maar over snelle alternate picking te hebben), en dat is techniek en snelheid.

Bij techniek zijn voornamelijk de volgende dingen belangrijk:
stand van de plectrum: of heel losjes houden, of een beetje shuid, om als het ware te snijden over de snaren. In beide gevallen verminder je het benodigde kracht die nodig is om snel te spelen. Om alternate picking op hoge snelheid vol te houden is dit wel essentieel.
gebruik van je pols: hier had ik in het begin moeite mee. Ik had de neiging de slag vanuit mn arm te laten komen. Hierdoor kreeg ik onnodige spierpijn. De beweging moet echt in je pols en zelfs eventueel in je duim/vingers zitten. Deze gewrichten kunnen de snelheid veel beter aan dan je arm

en kwa snelheid.. gewoon veel oefenen. hierbij elk oefensessie langzaam opbouwen, en pauzes nemen. oefenen totdat je je spieren begint te voelen, dan even doorgaan, en niet te laat stoppen. gewoon pure krachttraining dit.

meer tips komen later wel, aangezien ik nu moet gaan :) hoop dat je er wat aan hebt

Maiden Michiel
28 februari 2007, 15:26
Ik moet het toch effe opnemen voor Marcel Coenen hier.

Om hem te vergelijken met Malmsteen vind ik ver gaan, Marcel is veelzijdiger al heb ik respect voor hetgeen Malmsteen doet.

Verder: geen diepgang? Wat is dan diepgang? Luister zijn nieuwe CD eens, daar laat hij echt wel zien dat hij beyond shred is hoor. Lusiter eens naar La Bella Mira, of Moyra. Dat heeft nauwelijks wat met shred te maken maar wel veel met melodie e.d.

En dan die opmerking "ook zo'n flikker"... Zucht, ga ergens anders piepen man.

FrankS
12 maart 2007, 16:46
:bier: @ Michiel

Marcel heeft ook een instructieDVD sinds kort, check zn site maar es. 'k Had em natuurlijk meteen in huis, en hij is te gek geworden! Erg belangrijke dingen als een goede toon, mooie solo's opbouwen, houding, improv., en niet alleen maar het shredden zoals op veel andere instructievids (dat wordt snel saai). Maar natuurlijk wel WAT geshred haha. Maar dan hoe je het op een muzikale manier kunt toepassen.

Jan-Willem
18 maart 2007, 20:49
Waar ik iedereen ook op wil wijzen is dat je tijdens het trainen op snelheid, dat je niks mag forceren want anders zit je binnen de korste keren met RSI, zenuwbeschadigingen of weet ik het wat achter de gerganiums. Langzaam en strak op bouwen, shredden heeft tijd nodig.

Petrucci zat tijden zijn jongen jaren ook vaak genoeg 10 uur per dag te oefenen.

Dus als het niet lukt of je wordt chagerijnig omdat het zo lang duurt, denk dan nog maar eens aan de jonge Petrucci ;)

Oh jah voor de liefhebbers heb ik de 5de Capric naar het orgineel van Pagannini, maar dan een octaaf hoger. Dus geen rock bewerking zoals van Malmsteen en Becker. PM me maar (hij is wel in een GP5 file)