PDA

View Full Version : Gesloten???



Enra
22 februari 2007, 16:46
Waarde moderatoren,

Ik vind het wat kort door de bocht om zomaar een vraag van iemand in dit forum te verwijzen naar een FAQ en vervolgens het topic te sluiten. Je belemmert daarmee het principe van het forum, namelijk vraag en antwoord. Erger nog, nieuwe inzichten, inventieve ideeen, of andere opvattingen worden in de kiem gesmoord en komen dus niet in beeld. Jammer...!

Misschien is het een idee om te verwijzen naar de - ik noem het maar even - 'database' om vervolgens nog 24 uur mensen de tijd te geven te reageren. In die tijd heb je vast wel een beeld van of het wat toevoegd of niet. Is dat wellicht een suggestie???

Met vriendelijke groeten,
Enra

harrie-beton
22 februari 2007, 17:01
als een vraag in de FAQ staat is de kans erg groot dat een topic wordt gesloten. Het is niet de bedoeling om elke keer opnieuw het wiel uit te vinden hoe leuk dat ook kan zijn. `

`

jimihattricks
22 februari 2007, 17:04
het valt mij ook op dat de laatste tijd vaker en sneller een topic wordt gesloten..

meestal echter kan ik mij er goed in vinden als het om vragen gaat die zo uit de FAQ kunnen worden gehaald of met de zoekfunctie kunnen worden opgespoord (ik maak mij er zelf ook soms schuldig aan dat ik vragen stel die al beantwoord zijn, als ik dan naar de zoekfunctie wordt verwezen excuseer ik mij en mag het topic wat mij betreft dicht):

"ik heb een swamp ash body gekocht, moet ik deze eerst fillen?"
"met welk schuurpapier moet ik tussen de laklagen door schuren?", of:

"ik heb een epiphone les paul op marktplaats gezien, is dat wat?"
"zijn squiers nu echt zo kut als iedereen zegt?"

zeker als je wat langer op het forum zit gaan dit soort vragen op een bepaald moment vervelen.. .. hoewel het sporadisch nog wel eens wil voorkomen dat ik denk, moest dit topic nu echt dicht?

en volgens mij wordt er door gitaarnet al een mailtje gestuurd wanneer je je aanmeldt met daarin de mededeling eerst de zoekfunctie / FAQ te gebruiken alvorens een vraag te stellen, dus aan de website zelf ligt het niet..

wat iig niet helpt is uitflippen op een topicstarter door hem er hardhandig op te wijzen dat hij de zoekfunctie moet gebruiken, met bijgaande krachttermen..

Enra
22 februari 2007, 18:11
Ik begrijp heel goed dat sommige vragen meer dan eens gesteld worden en dat daar derhalve een bepaalde mate van overbodigheid in zit. Maar nieuwe antwoorden, nieuwe inzichten over dat specifieke onderwerp komen nooit in beeld als een dergelijk topic zo snel gesloten wordt.

Een voorbeeld van een dergelijk nieuw inzicht is dat ik tot mijn verbazing las dat er tegenwoordig ook RVS fretdraad in de handel is. Nog nooit van gehoord en ik zit toch al heel wat jaartjes in deze buisiness. Stel nu dat dat topic plotsklaps gesloten was - er is immers vast wel vaker geschreven over fretdraad - dan had ik nu niet van het bestaan van RVS fretdraad geweten.

Vandaar mijn voorstel aan de moderatoren om eens te overwegen of ze niet een bepaalde tijdspanne kunnen kiezen om te kijken wat een topic doet, 'you never know'. En verwijzen naar een FAQ is dan als aankondiging van die tijdsspanne prima...

madman
22 februari 2007, 18:23
de FAQ laat, in mijn mening teminste, nog genoeg ruimte voor allerlei vragen.
soms zouden mensen inderdaad de FAQ eerst eens door moeten nemen, maar het FAQ zelf zou ook wat gestructureerder mogen
dit forum is een goudmijn aan informatie, hoe meer vragen gesteld worden, hoe meer informatie hier gegeven en gevonden kan worden.
even extreem zwart-wit gesteld; een forum is ervoor om vragen te stellen, anders kunnen mensen hier beter een zelfbouwboek uitgeven, toch?

ernieman
22 februari 2007, 18:31
De laq-faq is volgens mijn nog altijd niet gesloten. Vragen over lak kunnen daar gesteld worden en voor de meeste dingen is ook daar een antwoord te vinden.

De starter van het topic over de "houtkleurige gitaar" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88030) heeft volgens mijn nog niet de moeite genomen om de faq of de zelfbouwforum regels eventjes door te nemen. Als hij dat wel had gedaan had hij kunnen lezen dat zijn vraag uitstekend in de laq-faq paste en dus geen nieuw topic behoeft.

Laat het voor iedereen duidelijk zijn dat de moderators niet "zomaar" een topic sluiten. Er wordt heus wel nagedacht en vrijheid gelaten voor alle forumgebruikers, mits ze zich aan de vooropgestelde regels houden.

Enra
22 februari 2007, 18:36
Ernieman heeft gesproken!!! What can I say???

Wel streng hoor!!!!

Johannes
22 februari 2007, 18:58
...iets meer geduld had missschien wel gemogen. Er zijn wel meer onderwerpen vaker aan bod gekomen en die worden meestal tot ieders plezier ook niet meteen gesloten of verwezen naar een eerder soortgelijk topic. (ok, een FAQ is iets anders, weet ik). Ik vraag me af wanneer een topic "anders" genoeg is om niet gesloten te worden.

madman
22 februari 2007, 19:07
het lak-FAQ begint inmiddels al wat langer te worden, maar natuurlijk moeten mensen in zo'n geval eigenlijk het lak-FAQ eerst doorlezen
ik ben er ook helemaal voor dat er éérst daar naar verwezen wordt als mensen dat niet doen

maar is het dan meteen een noodzaak om het topic te sluiten?
is het een idee om te verwijzen naar de FAQ en het topic pas te sluiten als het door blijft gaan over dingen die in de FAQ staan
zo laat je de ruimte voor vervolgvragen, of herformulering van een vraag...

in al deze commotie moet toch ook gezegd worden dat de mods goed werk doen!!!

ernieman
22 februari 2007, 19:17
Het probleem was hier gewoon de "kortzichtige" vraagstelling. Had de poster eerst in de faq gekeken, dan had hij daarna idd misschien zijn vraag anders kunnen formuleren.
Of misschien had ie eerst eens kunne proberen op een proefstuk (zoals men gewoonlijk toch doet vooraleer je iets nieuws uitprobeert) en daarna zijn vragen en/of bevindingen had kunnen posten.

Blijft er nog de opmerking dat er meerdere mods zijn voor zelfbouw, die naar eigen inzicht een topic sluiten of verwijderen/verplaatsen. Het kan zijn dat een andere mod het hier niet helemaal mee eens is, maar zo gaat dit nu eenmaal als er meerdere mods zijn.

-edit-
Misschien zijn we als mods soms idd iets te streng, maar als iets meerdere keren gebeurt heb je snel de neiging om er maar een slotje op te gooien en je er als mod snel van af te maken.
Ik vind het goed dat jullie ons hier op wijzen zodat wij ons mod-temperament een beetje kunnen bijsturen.
We gaan er op letten!

Johannes
22 februari 2007, 19:18
in al deze commotie moet toch ook gezegd worden dat de mods goed werk doen!!!


Helemaal mee eens!

Enra
22 februari 2007, 19:31
Hé modorators,

Ik lanceerde dit topicje omdat het me opviel. Maar nadrukkelijk was het bedoeld als suggestie en opbouwend. Want ik merk heel goed - net als alle anderen met mij - dat jullie heel actief en betrokken zijn. Ik hoop dat het zo ook overkwam, anders ben ik niet in mijn opzet geslaagd.

Enra.

ernieman
22 februari 2007, 19:54
Nee joh, maak je niet druk.
Ik zie het idd als opbouwend. En zelfs "schijnbaar negatieve kritiek" kan een opbouwende werking hebben.
Wees gerust, we doen ons best als mods, maar we zijn ook maar mensen die wel eens een steek kunnen laten vallen.

No harm done!

Ernieman

G.G.
22 februari 2007, 20:48
Als modje doe je het altijd fout. Modjes zijn schoften, kl$#tzakken., de heletijd in hun vrije tijd, kostenloos zich overal maar aanbemoeien.

Modjes doen het altijd fout, maar ze doen het voor het forum, voor ons, om het overzichtelijk en prettig te houden.

Modjes, wat mij betreft gaat het prima zo, de zoek functie is er niet voor niets.

ernieman
22 februari 2007, 21:08
<God-mode on>

Hey joh!, Ja JIJ daar. Had je het tegen mij ofzo? Gaan we schelden? he hey! :sneaky: Gaan we dacht ik effe niet doen he?! Dacht het niet toch. Jij wilt toch geen ban aan je broek hebben he, hey. Ja?! :mad:
Hey, ik ben de baas hier, dus ga jij je maar effe lekker gedragen he, joh!

<God-mode off>

:seriousf: :seriousf:

Enra
22 februari 2007, 21:13
Oké, zo kan die wel. Het wordt nu iets te goddelijk!! Gooi er nu maar een slotje op!!!!

madman
22 februari 2007, 21:15
+1

een goeie mod gooit er nu een slotje op;):seriousf:

nogmaals; respect voor de mods!

Javaca
22 februari 2007, 23:12
De schuldige van het dichtgooien van het "Houtkleurige gitaar" topic meldt zich. http://www.hiq-forum.nl/images/smiles/versteck.gif

Ik geef toe dat het sluiten van dat topic wat (te) snel gegaan is. Het criterium wat ik aanhield was dat -zoals Ernieman al zei- uit de eerste post bleek dat de topicstarter nog geen notie genomen had van de FAQ.
Het leek mij in de gauwigheid onnodig dit topic nog langer door te laten sturen. Dit gebeurde in een ietwat opruimerige bui.

De suggestie van de 24 uur vind ik erg goed. Ik zal het zeker aan gaan houden bij dit soort topics. Als het dan nog niet automatisch weggezakt, en/of geen richting heeft is het wel te sluiten.

Bedankt voor deze opbouwende kritiek. Zonder feedback hebben we namelijk geen idee of het goed of slecht gaat.
Sinds Ernieman er vorig jaar bij kwam is er gelukkig weer een frisse wind door Zelfbouw gaan waaien. Ik begon sinds MichielV het af had laten weten wat in te slapen. Tsja, soms schieten we wat te enthousiast door.
We gaan er op letten.

madman
22 februari 2007, 23:16
De schuldige van het dichtgooien van het "Houtkleurige gitaar" topic meldt zich. http://www.hiq-forum.nl/images/smiles/versteck.gif

Ik geef toe dat het sluiten van dat topic wat (te) snel gegaan is. Het criterium wat ik aanhield was dat -zoals Ernieman al zei- uit de eerste post bleek dat de topicstarter nog geen notie genomen had van de FAQ.
Het leek mij in de gauwigheid onnodig dit topic nog langer door te laten sturen. Dit gebeurde in een ietwat opruimerige bui.

De suggestie van de 24 uur vind ik erg goed. Ik zal het zeker aan gaan houden bij dit soort topics. Als het dan nog niet automatisch weggezakt, en/of geen richting heeft is het wel te sluiten.

Bedankt voor deze opbouwende kritiek. Zonder feedback hebben we namelijk geen idee of het goed of slecht gaat.
Sinds Ernieman er vorig jaar bij kwam is er gelukkig weer een frisse wind door Zelfbouw gaan waaien. Ik begon sinds MichielV het af had laten weten wat in te slapen. Tsja, soms schieten we wat te enthousiast door.
We gaan er op letten.
goed bezig mods!

Enra
23 februari 2007, 07:49
De schuldige van het dichtgooien van het "Houtkleurige gitaar" topic meldt zich. http://www.hiq-forum.nl/images/smiles/versteck.gif

Ik geef toe dat het sluiten van dat topic wat (te) snel gegaan is. Het criterium wat ik aanhield was dat -zoals Ernieman al zei- uit de eerste post bleek dat de topicstarter nog geen notie genomen had van de FAQ.
Het leek mij in de gauwigheid onnodig dit topic nog langer door te laten sturen. Dit gebeurde in een ietwat opruimerige bui.

De suggestie van de 24 uur vind ik erg goed. Ik zal het zeker aan gaan houden bij dit soort topics. Als het dan nog niet automatisch weggezakt, en/of geen richting heeft is het wel te sluiten.

Bedankt voor deze opbouwende kritiek. Zonder feedback hebben we namelijk geen idee of het goed of slecht gaat.
Sinds Ernieman er vorig jaar bij kwam is er gelukkig weer een frisse wind door Zelfbouw gaan waaien. Ik begon sinds MichielV het af had laten weten wat in te slapen. Tsja, soms schieten we wat te enthousiast door.
We gaan er op letten.

Oké!! Keep up the good work!!

Groet, Enra

Gitaarbouwer
23 februari 2007, 08:09
+1 (om ook maar eens deze steeds populairder wordende uitdrukking te gebruiken :))