PDA

View Full Version : head cracks



fabrizio
22 februari 2007, 14:17
headcracks, dé nightmare for all things gibson. maar hoe erg is zoiets als het professioneel is gefikst? de marktwaarde van de gitaar vermindert uiteraard sterk, maar maakt het kwalitatief gezien veel uit? ik vermoed dat het de bespeelbaarheid niet beïnvloedt; hoe zit het met de sound? let wel: ik heb het over een piekfijn herstelde crack.

Rutger
22 februari 2007, 14:21
k Heb het bij een akoestische dreadnought gehad. Gitaartje stond in de hoes tegen de muur, viel om en krak....

Kostte me destijds 60 gld om hem te laten repareren, dan zonder de kop opnieuw te lakken. kwa sound en bespeelbaarheid was ie niets veranderd. en de barst viel erg mee. k heb hem later nog tegen een goeie prijs bij de winkel kunnen inruilen

marc_o
22 februari 2007, 15:07
Indien goed gerepareerd schijnt het sterker te zijn dan de originele verbinding.


Er is echter geen alternatief, je laat 'm wel, of niet repereren...zeker bij Gibsons zie je het relatief vaak. Je marktwaarde zal iets afnemen, maarja, zonder head issie in ieder geval niks meer waard natuurlijk.

drap
22 februari 2007, 15:22
Indien goed gerepareerd schijt het sterker te zijn dan de originele verbinding.

Ik kan het niet altijd met je eens zijn Marc...

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/S8000156.jpg

Agent_Smith
22 februari 2007, 15:29
Nou, hij zal denk niet meer op exact dezelfde plek breken als-ie al eens gelijmd is.
Ik heb al verscheidene Gibsons met gerepareerde crack gehad, maar hij wordt absoluut niet minder van. Sterker nog: één van de beste LPs die ik gehad heb en nog steeds heb is mijn oude, afgetrapte 1972 Goldtop met crack.
Als de prijs goed is zal ik een Gibson er niet om laten staan. Maar de waarde daalt zeker. Solid kleuren kunnen natuurlijk overgespoten worden (dus onzichtbaar gemaakt), maar dat is vind ik moedwillig de boel besodemieteren (indien het niet gemeld wordt).

drap
22 februari 2007, 15:31
Nou, hij zal denk niet meer op exact dezelfde plek breken als-ie al eens gelijmd is.
Ik heb al verscheidene Gibsons met gerepareerde crack gehad, maar hij wordt absoluut niet minder van. Sterker nog: één van de beste LPs die ik gehad heb en nog steeds heb is mijn oude, afgetrapte 1972 Goldtop met crack.
Als de prijs goed is zal ik een Gibson er niet om laten staan. Maar de waarde daalt zeker. Solid kleuren kunnen natuurlijk overgespoten worden (dus onzichtbaar gemaakt), maar dat is vind ik moedwillig de boel besodemieteren (indien het niet gemeld wordt).

Ik zal m'n schoen opvreten als het niet exact dezelfde scheur is! :eek: Nou oke, ook niet helemaal, hij is nu nog verder uitgescheurd...

marc_o
22 februari 2007, 15:54
Sodemieters Drap!!!


Ik zou even contact opnemen met Sjak Zwier


0118-416668

Vertel je verhaal en zeg maar dat ik je gestuurd heb, dan komt het denk ik wel goed.

Agent_Smith
22 februari 2007, 15:55
Ik zal m'n schoen opvreten als het niet exact dezelfde scheur is! :eek: Nou oke, ook niet helemaal, hij is nu nog verder uitgescheurd...

I stand corrected :)

Yamhammer_71
22 februari 2007, 16:50
De sound zal er niet onder lijden, maar probeer altijd voorzichtig om te gaan met halzen. Er is hier al een topic over geweest, met betrekking tot een SG.
Mahonie halzen zijn nou eenmaal niet de sterksten die verkrijgbaar zijn op de markt. Als je het nog KAN voorkomen, doe het...ik vind het geen karakter geven aan een gitaar, het is gewoon schade. Krassen, putjes, verkleuringen, ietwat bucklewear dat zijn relic aangelegenheden, maar cracks niet bepaald.

drap
22 februari 2007, 16:58
Sodemieters Drap!!!


Ik zou even contact opnemen met Sjak Zwier


0118-416668

Vertel je verhaal en zeg maar dat ik je gestuurd heb, dan komt het denk ik wel goed.

Ik heb 'm al bij Muziekhuis Westerhaven staan hier in Groningen. Die man zei wel dat het een lastige scheur was, maar waarschijnlijk wel te repareren. Het zit 'm ook niet echt in de kosten, alleen het opnieuw lakken van de scheur gaat ff wat meer kosten.

Ik kan 'm ook wel naar Sjak Zwier sturen, maar ergens is het ook een beetje m'n eigen schuld. Had ik 'm maar niet met een brakke harses ergens tegen aan moeten zetten. Daar zijn de risico's van bekend.

Om ff on topic te blijven, een gerepareerde breuk in je hals/kop verbinding moet geen verschil uitmaken qua klank. Ik heb in ieder geval geen nadelige dingen gemerkt voor dat ie voor de tweede keer gebroken was.

zoon van Piet
23 februari 2007, 10:51
Mijn ouwe trouwe Gibson J45 heeft zeker drie, maar waarschijnlijker vier of vijf cracks overleeft. Een daarvan was precies op een oude crack, waarmee ik het 'nooit meer op die plaats'-verhaal naar het rijk der fabelen verwijs - en het 'sterker dan voorheen'-verhaal er gelijk achteraan schop. (voor de goede orde: de oude crack was gelijmd door een terdege deskundig bouw- en reparatie-atelier).
De gitaar is nog steeds onverslaanbaar, niks mis mee. Enig probleempje is dat de overgang hals/kop nogal vreemd aanvoelt, omdat er bij die ongevallen wat splinters verdwenen zijn en overal breuklijnen volebaar zijn...

glacius
23 februari 2007, 11:06
Ik kan het niet altijd met je eens zijn Marc...

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/S8000156.jpg


hell !!!! lelijk

Agent_Smith
23 februari 2007, 11:49
Mijn ouwe trouwe Gibson J45 heeft zeker drie, maar waarschijnlijker vier of vijf cracks overleeft. Een daarvan was precies op een oude crack, waarmee ik het 'nooit meer op die plaats'-verhaal naar het rijk der fabelen verwijs - en het 'sterker dan voorheen'-verhaal er gelijk achteraan schop. (voor de goede orde: de oude crack was gelijmd door een terdege deskundig bouw- en reparatie-atelier).
De gitaar is nog steeds onverslaanbaar, niks mis mee. Enig probleempje is dat de overgang hals/kop nogal vreemd aanvoelt, omdat er bij die ongevallen wat splinters verdwenen zijn en overal breuklijnen volebaar zijn...

Okee, duidelijk. Sterker wordt het geheel dus toch niet.
Feit is wel dat de sound en stemvastheid er absoluut niet onder lijdt. Niet bij diegenen in elk geval die ik heb/heb gehad.

Orpheo
23 februari 2007, 11:56
mijn aftrap-lp (mijn mainaxe tegenwoordig) is een studio met ook een headcrack. dat ding klinkt als een klok. Ik durf er ook makkelijk aan te kloten, omdat ie toch geen hol meer waard is. maar klinken doet ie zeker!

zoon van Piet
23 februari 2007, 12:04
Okee, duidelijk. Sterker wordt het geheel dus toch niet.
Feit is wel dat de sound en stemvastheid er absoluut niet onder lijdt. Niet bij diegenen in elk geval die ik heb/heb gehad.

Precies, dat vergat ik nog te melden. gecrackte gitaren zijn gewoon goed, mits goed gerepareerd. het maakt geen donder uit en het scheelt een hoop geld als je er een kunt kopen.

En je hebt niet meer de neiging om voorzichtig te zijn met je LP...
kut, ik bedenk nu opeens dat mn LPjr nog niet gebroken is....

De kleinzoon van Piet kwam na een repetitie bedremmeld thuis: zijn zorgvuldig bij mekaar gespaarde LP Studio was gebroken.
Dus ik zeg, op mn beste vaderlijke toon: ach, dat heb je met Gibson. En de eerste keer doet het pijn, maar na een keer of drie, vier raak je er aan gewend...

bass blom
23 februari 2007, 12:09
die foto van drap blijft pijn doen.

omni
23 februari 2007, 16:39
maar welke ezel laat zijn Gibson dan ook twee keer op dezelfde stenen kletteren (of zoiets ;-)

drap
23 februari 2007, 16:41
Hoho, één keertje he. De vorige was door z'n eerste baasje gedaan.

Nu we het daar toch over hebben, had ik al eens verteld dat deze gitaar van Pascal Jakobsen is geweest, of heb ik dat al dertig keer verteld? :D

omni
23 februari 2007, 17:00
Die pascal is ook een oen natuurlijk, maar als hij idd al eens gerepareerd is dan is het wel heel vreemd dat het exact op dezelfde plek gebeurt.

Ik heb ooit eens een gitaar precies voor Rob Winter weggekaapt telt dat ook ;-)

drap
28 februari 2007, 22:31
Ik heb vandaag Wilde Berry weer opgehaald en hij speelt weer als vanouds en klinkt nog steeds als een klok, niks mis mee. Een goed gerepareerde breuk zul je in ieder geval absoluut geen last van hebben. Alleen dat een gerepareerde breuk nooit meer op dezelfde plek breekt/scheurt is nu wel naar het land der fabeltjes.

marc_o
28 februari 2007, 22:33
Mooi zo, kun je ons weer verpulveren met je SG!!

drap
28 februari 2007, 22:43
ZO slecht speel ik nu ook weer niet :eek:

toch?...

marc_o
28 februari 2007, 22:48
Het is dan ook niet negatief bedoeld, verpulvceren als in lamleggen van al onze lichaamsfuncties puur en alleen al door de wijze waarop jij een Em aanslaat...goed dus!

FruscianteFan
28 februari 2007, 22:53
Vormt dit soort horrorverhalen eigenlijk een risico voor Epiphones?

grayfink
28 februari 2007, 22:59
Vormt dit soort horrorverhalen eigenlijk een risico voor Epiphones?

Ja. Ook een Epi daalt gelijk 500€ in waarde met een gerepareerde headcrack.






:???:

grayfink
28 februari 2007, 23:00
Serieuzer: Het gaat om precies dezelfde constructie, dus ja.

Mattia
1 maart 2007, 00:05
Mahonie halzen zijn nou eenmaal niet de sterksten die verkrijgbaar zijn op de markt. Als je het nog KAN voorkomen, doe het...ik vind het geen karakter geven aan een gitaar, het is gewoon schade. Krassen, putjes, verkleuringen, ietwat bucklewear dat zijn relic aangelegenheden, maar cracks niet bepaald.

Het heeft meer met de manier waarop (geen scarf joint, eendelige constructie, geen volute) te maken dan met de houtsoort zelf. Short-grain is altijd gewoon minder sterk dan het doorlopende van een 'los' gelijmde, scarf-jointed kop. Doe er nog eens een fineer op zowel voor en achterkant, en je staat alweer een stuk sterker. Maar een garantie zal het nooit geven...

drap
1 maart 2007, 00:44
Het is dan ook niet negatief bedoeld, verpulvceren als in lamleggen van al onze lichaamsfuncties puur en alleen al door de wijze waarop jij een Em aanslaat...goed dus!

De Em is dan ook een specialiteit van mij! :D

Ik denk trouwens dat de kop nu niet erg gauw weer op dezelfde plek breekt. De reparateur heeft letterlijk schroefjes in het hout weggewerkt aan weerskanten van de scheur, omdat het anders wel een erg wiebelig geheel werd. Je ziet er ook echt geen fuck meer van. Niets doet vermoeden dat de kop een keer gebroken is geweest.

Dat verhaal van Yamhammer is dus ook wederom een bullshit verhaal. Een goed gerepareerde breuk zie je niet eens terug, in tegenstelling tot krassen butsen, verkleuring, etc.