PDA

View Full Version : Vraag: Welke mixer voor mij?



RavenJinn
22 februari 2007, 09:04
Hallo,
Gisteren heb ik hier wat geinformeerd over het recorden van demo's
daar ben ik erg mee geholpen, bedankt daarvoor.

Maar mijn volgende vraag is simpel:

Welke mixer is het beste voor mij ?

Ik wil redelijke demo's opnemen, maar het moet niet te duur zijn,
Ik vind het niet erg om alle tracks apart op te nemen,
de band hoeft dus niet tegelijk te spelen,
wat ik wel belangrijk vind is de kwaliteit van het geluid, de aantal inputs, en de extra opties die op een mixer zitten waar ik nog vrij onbekend mee ben.
We hebben stevige rocknummers en aantal ballads,
ik zat eerst te denken aan de MC CRYPT MIXER LM-1600, maar daar word van gezegd dat deze niet ideaal is voor rock muziek.

Ik hoop dat iemand mij een aantal mixer kan laten zien,

Alvast bedankt

armageddon
22 februari 2007, 09:23
Ga dan gewoon voor een Behringer/Phonic mixertje i.c.m. een TonePort UX2 of iets dergelijks.

Daarnaast:
"wat ik wel belangrijk vind is de kwaliteit van het geluid, de aantal inputs, en de extra opties die op een mixer zitten waar ik nog vrij onbekend mee ben"
Je vind dus iets belangrijk waar je niet bekend mee bent?

DeiDRagonas
22 februari 2007, 09:47
Zou ik ook doen. Als je geen pro bent en het doel een simpele maar nette demo is gewoon een Behringer 1204Fx kopen ofzo. Niet duur en veel mogelijkheden voor zo'n klein dingetje. En hoewel veel mensen zitten te zeuren over de slechte Behringer sound vind ik het heel erg meevallen hoor. Ze klinken niet als de Mackie tafeltjes die ik vaak gebruik, maar dan hebben we t ook over een andere prijsklasse.

Grt, Roy!

RavenJinn
22 februari 2007, 10:17
Ga dan gewoon voor een Behringer/Phonic mixertje i.c.m. een TonePort UX2 of iets dergelijks.

Daarnaast:
"wat ik wel belangrijk vind is de kwaliteit van het geluid, de aantal inputs, en de extra opties die op een mixer zitten waar ik nog vrij onbekend mee ben"
Je vind dus iets belangrijk waar je niet bekend mee bent?

dat zeg ik toch niet, vrij onbekend is niet "niet bekend"
Ik weet dat er mixers zijn die die opties hebben, en ik zou dat ook
belangrijk vinden, al weet ik niet geheel precies hoeveel dat er zijn.

maar voor de rest bedankt voort advies.
.

RavenJinn
22 februari 2007, 10:24
Ok bedankt,
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/11333.html

deze ziet er inderdaar niet slecht uit.

Deze heeft 2 stereo kanalen , en 4 mono.
Kan iemand daar wat meer over uitleggen ?
Want wanneer gebruik je stereo en wanneer mono ?
want ik zie 4 inputs, dus je kan of 2 stereo inputs gebruiken of 4 mono's?
dat kan dan niet tegelijk,
of zie ik dat verkeerD?

en als ik deze koop waar is dan die toneport voor ?

amon
22 februari 2007, 15:15
wat je ook kunt doen is gewoon aparatuur huren..... Ik weet niet hoe professioneel je het wilt doen, maar je kunt al voor een 10tje per dag een prima mackie mengpaneel huren.

armageddon
22 februari 2007, 16:47
TonePort is gewoon een goede no-nonsense budget geluidskaart. Werkt perfect. Dus je gaat dan van bijvoorbeeld 4 microfoons naar de 4 mono-ingangen op je mixer, dan bijvoorbeeld 2 stereo-opnames direct uit een Pod ofzo ook in je mixer. Deze mix je tot een goed volume van tevoren (en panning etc) en stuurt dus een stereo-signaal naar je Toneport die het dus registreert op je computer. Dit is dus echt een hele ruwe opname waar je nauwelijks wat aan kan veranderen (verhoudingen tussen instrumenten etc.).

Of....je hebt een paar mics en neemt alles gewoon op met 2 mics ofzo en via het mixertje naar je toneport naar je computer als aparte sporen. Dus eerst drumstel opnemen met 4 mics, dan bas direct via Toneport, dan gitaren via mic voor amp naar toneport etc. etc.

Han S
22 februari 2007, 17:34
Ok bedankt,
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/11333.html

deze ziet er inderdaar niet slecht uit.

Deze heeft 2 stereo kanalen , en 4 mono.
Kan iemand daar wat meer over uitleggen ?
Want wanneer gebruik je stereo en wanneer mono ?
want ik zie 4 inputs, dus je kan of 2 stereo inputs gebruiken of 4 mono's?
dat kan dan niet tegelijk,
of zie ik dat verkeerD?

en als ik deze koop waar is dan die toneport voor ?

Ik wil niet vervelend doen, maar je moet echt eerst even de FAQ raadplegen en een zoektocht ondernemen op dit subforum, wat je vraagt is allemaal tig keer uitgelegd.

Mono inputs (die met de drie busjes welke we XLR hebben genoemd) zijn voor microfoons en stereo ingangen gebruik je voor bijvoorbeeld keyboards, welke een veel hogere spanning leveren dan een microfoon.

Het lijk nu of je alles op een presenteerblaadje aangereikt wilt krijgen, maar als je wat wilt leren moet je daar ook moeite voor willen doen.

Als ik je posts lees zie ik dat je op het gebied van audio/opname een volledige noob bent. Dat is niet erg, maar zoals ik eerder zei moet je bij het begin beginnen, een pasklare oplossing bestaat hoegenaamd niet.

Het opnemen van een redelijk klinkende demo is een strijd, dat heb je niet 1. 2. 3 zomaar voor elkaar, was het maar zo simpel. Het opnemen van geluid is op zich niet zo moeilijk, maar bedenk dat George Massenburg met een cassettedeck een betere opname maakt dan een chimpansee met een SSL mengtafel van een miljoen.

Ga nou eerst eens naar de Behringer site :

http://www.behringer.com/1204FX/index.cfm?lang=ENG

Download de gebruiksaanwijzing van dat ding en ga die eens bestuderen.

RavenJinn
22 februari 2007, 19:27
Ik snap je reactie volkomen, en waardeer zeer dat je me zo helpt.
maar ik kom mischien beetje over alsof ik er niks voor wilt doen maar dat is niet zo, ik ben overal aant rondvragen, en overal aan het lezen, en uitproberen en ik verwacht ook niet dat alles uitgelegd word, maar alles wat gezegd word is van harte welkom, en ik wil een globaal beeld krijgen van hoe andere het doen om vervolgens zelf wat te gaan expirimenteren,
nogmaals bedankt!


Ik wil niet vervelend doen, maar je moet echt eerst even de FAQ raadplegen en een zoektocht ondernemen op dit subforum, wat je vraagt is allemaal tig keer uitgelegd.

Mono inputs (die met de drie busjes welke we XLR hebben genoemd) zijn voor microfoons en stereo ingangen gebruik je voor bijvoorbeeld keyboards, welke een veel hogere spanning leveren dan een microfoon.

Het lijk nu of je alles op een presenteerblaadje aangereikt wilt krijgen, maar als je wat wilt leren moet je daar ook moeite voor willen doen.

Als ik je posts lees zie ik dat je op het gebied van audio/opname een volledige noob bent. Dat is niet erg, maar zoals ik eerder zei moet je bij het begin beginnen, een pasklare oplossing bestaat hoegenaamd niet.

Het opnemen van een redelijk klinkende demo is een strijd, dat heb je niet 1. 2. 3 zomaar voor elkaar, was het maar zo simpel. Het opnemen van geluid is op zich niet zo moeilijk, maar bedenk dat George Massenburg met een cassettedeck een betere opname maakt dan een chimpansee met een SSL mengtafel van een miljoen.

Ga nou eerst eens naar de Behringer site :

http://www.behringer.com/1204FX/index.cfm?lang=ENG

Download de gebruiksaanwijzing van dat ding en ga die eens bestuderen.

ventje
25 februari 2007, 20:20
ik wil zelf ook gaan beginnen met recorden, maar voor iemand die nog nooit met een mixer heeft gewerkt is die handleiding ook niet echt duidelijk, ik weet toevallig waar het panning knopje voor is (duh) maar als ik zo lees hoe dat staat uitgelegd in de handleiding dan zou ik er zelf ook de ballen van snappen.

volgens mij is het gewoon het best om ergens een boekje over "beginnen met recorden" te kopen en dan rustig het hele boekje door te lezen, volgens mij leer je daar best veel van.

amon
27 februari 2007, 01:01
volgens mij is het gewoon het best om ergens een boekje over "beginnen met recorden" te kopen en dan rustig het hele boekje door te lezen, volgens mij leer je daar best veel van.

:dance:kuhlkjhlkjh

cardinal
28 februari 2007, 19:53
Meester Han,

Wanneer gaan we een bakkie doen? Ik ben er klaar voor!

wat betreft de opnames (om het on topic te houden).

Waarom leen je niet iets bij kennissen en/of vrienden, in de muziek moeten er toch wel mensen zijn die je iets een paar weken willen lenen. Kan je het even proberen en zie je vanzelf of het wat voor je is en of je er uberhaubt een beetje gevoel voor hebt.

Anders kan je wel wat van Han lenen....;-}


Ik wil niet vervelend doen, maar je moet echt eerst even de FAQ raadplegen en een zoektocht ondernemen op dit subforum, wat je vraagt is allemaal tig keer uitgelegd.

Mono inputs (die met de drie busjes welke we XLR hebben genoemd) zijn voor microfoons en stereo ingangen gebruik je voor bijvoorbeeld keyboards, welke een veel hogere spanning leveren dan een microfoon.

Het lijk nu of je alles op een presenteerblaadje aangereikt wilt krijgen, maar als je wat wilt leren moet je daar ook moeite voor willen doen.

Als ik je posts lees zie ik dat je op het gebied van audio/opname een volledige noob bent. Dat is niet erg, maar zoals ik eerder zei moet je bij het begin beginnen, een pasklare oplossing bestaat hoegenaamd niet.

Het opnemen van een redelijk klinkende demo is een strijd, dat heb je niet 1. 2. 3 zomaar voor elkaar, was het maar zo simpel. Het opnemen van geluid is op zich niet zo moeilijk, maar bedenk dat George Massenburg met een cassettedeck een betere opname maakt dan een chimpansee met een SSL mengtafel van een miljoen.

Ga nou eerst eens naar de Behringer site :

http://www.behringer.com/1204FX/index.cfm?lang=ENG

Download de gebruiksaanwijzing van dat ding en ga die eens bestuderen.

s_k
7 maart 2007, 00:46
Ben hier niet bijzonder thuis in. Gebruik mijn mixers meestal gewoon als 'verdeeldozen'. Had tot voorkort (wegens ruimtegebrek verkocht) een Samick SM-1600. Prettig paneel om mee te werken, klinkt prima en is behoorlijk degelijk. Staan online voor 100-150 euro.
Verder is de Starsound Dynamix erg fijn, maar dan moet je toch een complete analoge studio hebben, voordat je daar iets mee kunt :(

Davidian
7 maart 2007, 09:25
LOL gewoon er mee spelen man, ik heb mijn gear beetje door de loop van de jaren gekocht en er gewoon heel wat test opnames mee gemaakt. Ik ben begonnen op een simple computer geluidskaartje en daar kon ik al wat uittoveren, als je dat ook kan maar daarna gewoon echt niet meer beter kan moet je extra shit aanschaffen.

Ik heb mijn mixertje gekocht omdat ik er 1 moest hebben voor mijn mic. Mensen hebben raar beeld dat de mixer het geluid echt enorm verbeterd maar dat is niet zo op zich.

Het geluid wat je opneemt moet al goed zijn, de mixer helpt alleen met het goed doorstromen van het geluid vind ik ik gebruik amper de eq van mijn mixer ik doe dat niet voor of na opnemen.