PDA

View Full Version : bozo gitaar



william
31 december 2002, 20:26
ik ben al 20 jaar in het bezit van een 12 snaarige gitaar van het merk bozo kan iemand mij vertellen of dit merk nog bestaat,of iemand die er wat van af weet

groetjes william

willemw
31 december 2002, 21:38
bozo-guitars intikken op b.v. google. leo kottke speelde er in de '70er jaren ook op. ik had er ook een en verkocht 'm jammergenoeg. heb nu sinds kort een furch en die komt erg in de buurt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willemw op 2002-12-31 21:38 ]</font>

JimGitaar
3 januari 2003, 14:29
Harry Sacksioni bespeelt een bozo. Ik heb gehoort dat je deze gitaren vroeger bij Staffhorst in Utrecht kon kopen, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. ik denk dat bozo-gitaren ook niet meer gebouwd worden want gitaarwinkels voor Akoestische gitaren verkopen ze ook niet

Luca P
3 januari 2003, 20:54
Volgens mij wel, maar dan ook ergens in het Oosten.
Wat ze weer een stukkie goedkoper maken.

JimGitaar
4 januari 2003, 19:55
In 1959 emigreerde de Joegoslaaf Bozo Padunavac naar de Verenigde Staten. Een jaar of 6 later begon hij met de bouw van gitaren. Hij probeerde het probleem van kromtrekken en aanverwante gitaarellende te voorkomen door zijn gitaren zwaar uit te voeren. Het voor- en achterblad is 1/8 inch dik; de zangbalken zijn zwaar uitgevoerd en nooit scallopped (uitgestoken). Hier moet direct aan toegevoegd worden dat uitgerekend Harry's Bozo een kromgetrokken hals niet bespaard is gebleven. Gitaarbouwer en hersteller Chris Teerlink heeft zich later over dit probleem gebogen.



Hoewel Bozo ook bassen, 6-snarige en elektrische gitaren bouwt –en tegenwoordig ook veel archtops- verkreeg hij zijn grote bekendheid door zijn Bozo Bell Western XII. Het is een gitaar met een opvallend uiterlijk; de kast heeft een vorm die aan een bel doet denken, de rozet bevat in de variant die Harry bezit, versieringen die lijken op die van een bozouki en het inlegwerk is overdadig; de hoeken van de klankkast, ook die van de zijkant, hebben bindingen met abalone (zee-oor).

Nog een paar gegevens:

bovenblad Sitka spruce
achterblad Indiaas palissander
zijkant Indiaas palissander
hals mahonie
kam ebben
toets ebben
fineer op de kop ebben

De echte Bozo's zijn nooit in massa geproduceerd. De ideeën van Bozo wel. De Japanse bouwer Yairi ging gitaren produceren naar het ontwerp van Bozo. Hij zelf hield zich liever bezig met het bouwen van custom gitaren en het ontwikkelen van nieuwe modellen. Zelfs het experimenteren met gitaren, voorzien van een kunststof achterzijde bleef hem niet vreemd.

gertdm
11 januari 2003, 09:06
Ik heb een aantal jaren op een bozo gespeeld en ben zelfs op zoek naar een goed exemplaar.
Ik heb de mijne namelijk ooit ingeruild tegen een Marshall versterker want ik wou ook eens elektriek proberen.Gevolg een plat voorhoofd :smile: sssstttooommmmm.....had ik niet weg moeten doen.

Bozo maakte handbouw en heeft eind jaren 70 een japanse gitaarfabriek in de arm genomen om in serie te bouwen. Volgens mij is die lijn gestopt eind jaren 80.
Het zijn aparte gitaren qua uiterlijk.
Een aantal jaren was het de hoofdgitaar van Leo Kottke en ik meen dat Sacksioni ook een handgebouwd exemplaar heeft.
De gitaren hebben een diepe bas (ondanks de spruce bovenbladen) en een pallisander zij- en achterkant. De hals is van mahonie, waarin een dikke trussrod verwerkt is.
Op mijn website staat bij biography een foto waar ik erop speel. Kun je zien of hij er hetzelfde uitziet.
Als iemand een 12string bozo voor me te koop weet hou ik me aanbevolen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-01-12 11:48 ]</font>