PDA

View Full Version : De Boss FBM-1 Fender '59 Bassman



drap
22 februari 2007, 00:04
De Boss FBM-1 Fender '59 Bassman! Iemand bekent mee? Lijkt me een heel tof pedaal en ik zou er zelfs wel een pedaal voor willen opofferen op m'n pedalenbord. Het gaat om dit pedaal:

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/boss-fender59bassman_350_fffef1_75.jpg

vulvasonic
22 februari 2007, 00:26
Geen ervaring mee. Ze zijn ook gloedjenieuw. Er is ook een Twin versie meen ik (of zoiets).

Ik heb er maar weinig vertrouwen in, want je moet er toch mee over een versterker spelen en die bepaalt (volgens mij) meer dan het pedaal hoe je gaat klinken.

Maar misschien begrijp ik het concept van deze pedalen nog niet goed.

drap
22 februari 2007, 00:43
Daar zat ik dus inderdaad ook aan te denken. Wat doet je versterker met het signaal.

Het lijkt me inderdaad ook een vrij nieuw pedaaltje. Ik had 'm nog niet eerder gezien in ieder geval. Ben wel benieuwd en dat terwijl ik normaal gesproken helemaal niets heb met overdrives/distortion pedalen van Boss. Althans, dit lijkt me toch min of meer een soort van overdrive. Voor een clean signaal hoef ik 'm in ieder geval niet.

jimihattricks
22 februari 2007, 09:50
wat ik in ieder geval heb begrepen is dat het pedaal ontwikkeld is met een bepaald type versterker in het achterhoofd..

verwacht niet dat je met dit pedaal fender twin of bassman geluiden uit een marshall haalt

Kim Wilson
22 februari 2007, 09:59
Het lijkt me sterk dat ik de kloten van een Bassman uit mijn Hotrod ga halen d.m.v. dit pedaal. Maar ik ben toch wel erg benieuwd. En, eerst heuren, dan zeuren. :)

Rutger
22 februari 2007, 10:03
Ik vermoed dat ie ook het best samengaat met een oude Fender buizenbak, omdat de karakters van amp en pedaal dicht bij elkaar liggen waardoor het karakter van je amp niet verandert (als het goed is).... en dan gebruik je m wrs toch nog als boost en voor wat extra gain. k Ben ook wel benieuwd

Kim Wilson
22 februari 2007, 10:07
Hier zijn de links:
Het Fender Bassman pedaal: http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=162
Het Fender '65 Deluxe Reverb pedaal: http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=163

Ze staan overigens bij de overdrive/distortionpedalen op de Boss site.

Rutger
22 februari 2007, 10:15
Een HC-threadje met wat ervaringen en demo-video's:

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1515901

De meningen verschillen, maar de positieve reacties zijn toch ook vrij overtuigend. k Ga ze toch ns proberen. Vooral omdat ik al een ouwe Fenderamp heb, zou het leuk zijn om er een Bassman randje aan te kunnen geven :)

Kim Wilson
22 februari 2007, 10:17
Ik heb ook een ouwe Fender amp, maar hoe zou zo'n pedaal nou mijn Bandmaster kunnen omtoveren tot Deluxe Reverb? Ik geloof het nog niet zo...

Rutger
22 februari 2007, 10:22
Ik denk niet dat je ermee om moet gaan als "hiermee heb ik een andere versterker", maar meer dat je een Bassman/DR-achtig karakter aan je sound geeft. Dat is immers met alle andere OD-pedalen zo. De 'Marshall in a box' pedalen toveren je Fenderamp immers ook niet om in een Marshall Plexi, maar ze geven wel iets van het Marshall karakter aan je sound.

Kim Wilson
22 februari 2007, 10:24
Nee, maar dan nog. Mijn amp heeft een hoop karakter van zichzelf, die van jou ook, neem ik aan. Als ik er dan het karakter van een andere amp bij in gooi, wordt het een zootje, denk ik dan...

Ik ga ze zeker eens testen.

Rutger
22 februari 2007, 10:31
Hm tja... ik zit die demo's een beetje te beluisteren. Ik kan de sounds die ik er mooi van vind, ook uit m'n Bandmaster halen. Voor overdrive op lager volume heb ik tegenwoordig een attenuator, dus een dergelijk pedaal is voor mij denk ik een overbodige luxe...

Maar t zou misschien leuk zijn als boost, al ben ik met mn TS ook erg tevreden

Ze klinken in elk geval behoorlijk Fender :) Nou nog in t echt horen...

robert-gitarist
22 februari 2007, 12:02
Hmm gave pedaaltjes :)
Die ga ik zeker eens testen als ik ze tegen kom.De FDR-1
Fender '65 Deluxe Reverb lijk me wel wat voor me buizentop :)
Weet iemand al wat die pedaaltjes overgens gaan kosten?Ze lijken me nou niet echt bepaald goedkoop.

marc_o
22 februari 2007, 12:32
Ik vind het wel wat zeggen dat de op het BOSS pedaal ook een Fender-logo zetten. Daardoor komt het in ieder geval bij mij over dat er toch wel veel aandacht is besteed aan e.e.a..

Ben erg benieuwd, ga ze zeker eens testen als ik ze zie in de winkel..

drap
22 februari 2007, 12:41
Hmm gave pedaaltjes :)
Die ga ik zeker eens testen als ik ze tegen kom.De FDR-1
Fender '65 Deluxe Reverb lijk me wel wat voor me buizentop :)
Weet iemand al wat die pedaaltjes overgens gaan kosten?Ze lijken me nou niet echt bepaald goedkoop.

Tja, je weet hoe dat gaat he, als er een naam als Fender opstaat wordt zo'n produkt ineens tientjes duurder.

Ik ga dat Bassman pedaal zekers te weten binnenkort proberen. Ik heb er een opoffering van één van m'n EHX pedalen voor over als het wat is.

vulvasonic
22 februari 2007, 13:15
Ik vind het wel wat zeggen dat de op het BOSS pedaal ook een Fender-logo zetten. Daardoor komt het in ieder geval bij mij over dat er toch wel veel aandacht is besteed aan e.e.a..

Ben erg benieuwd, ga ze zeker eens testen als ik ze zie in de winkel..

Ze stonden ook even op de Fender site. De samenwerking tussen Boss (Roland) en Fender loopt al enige jaren behoorlijk goed.

Nellyrocks
22 februari 2007, 14:57
Ik vind het op dat filmpje ook best goed klinken.
Alleen jammer dat je niet ziet dwaar hij op speelt. Het zou je gek zijn als dat een heel klein kutversterkertje is dat met dat pedaal ineens als een bassman klinkt. Misschien speelt ie wel op een bassman.

MizZoo
22 februari 2007, 20:18
volgens mij zijn al die boss demo's gedaan op Roland Jazz Chorus versterkers.. waarschijnlijk een JC-120

MarkV
22 februari 2007, 20:33
Weet iemand al wat die pedaaltjes overgens gaan kosten?Ze lijken me nou niet echt bepaald goedkoop.

Ze staan bij Peter Verspuy op de site: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/13114.html?id=nNCJ4A4X & http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/13113.html

robert-gitarist
23 februari 2007, 12:03
Oei,149 is veel geld.Het moet wel een heel goed pedaal zijn wil ik dat er voor betalen.Ben benieuwd.Zie dat ze pas in april leverbaar zijn dus teen die tijd ga eens even wat winkels langs om te kijken of ie er ligt en of ik hem ff kan uitproberen :) Ben erg benieuwd.De nieuwe boss DynaDrive ben ik ook wel erg nieuwsgierig na.

Rutger
23 februari 2007, 12:07
volgens mij zijn al die boss demo's gedaan op Roland Jazz Chorus versterkers.. waarschijnlijk een JC-120
hm, dan lijkt het erop dat je een cleane amp toch aardig als een Bassman of Deluxe Reverb kunt laten klinken

ben nieuwsgierig....

robert-gitarist
2 mei 2007, 15:45
*schop*

Ik zet deze weer ff een heel stuk naar boven toe want,
Ik ben hier een poosje niet geweest ivm andere plannen etc dus ik heb hier niet veel kunnen mee lezen enzo dus ik vraag me nu af, zijn er al mensen die deze 2 nieuwe Boss pedalen al hebben gespot cq uit hebben getest? iK ben namelijk zeer benieuwd naar deze twee vandaar ;)

marc_o
2 mei 2007, 15:51
Ik zag er vorige week iemand mee optreden.

Fender customshop strat en een Matchless combo en onder andere dat bassman-pedaal en dat klonk voortreffelijk, maarja, die gitarist klinkt nog op een bezemsteel met een stukkie ijzerdraad. ik zal 'm zelf eens moeten testen vrees ik. Sound was erg goed te doen en blonk uit in het typische net een beetje gromgeluid wat een goed opengedraaide bassman zo mooi kan.

rocker_71
2 mei 2007, 17:22
Op de BOSS site staan ook demmo's (linkje van KW werkte niet bij mij).

http://www.bossus.com/go/fender/?pid=hpwn

Vind zelf die Bassman wel gaaf klinken. Maar je weet bij deze demo's nooit hoeveel van het geluid er nu uit de pedaal komt.

El Bastardo
2 mei 2007, 17:26
ze stonden ook op de messe in frankfurt. Daar kon je ze allebei uitproberen over een speakersim met headphones. Ze kwamen in die setting iig niet tot hun recht. Ik vond ze ronduit zwak.

a.c.
13 mei 2007, 12:08
ze lagen laatst bij feedback, waar ik even tijd had en ze beide heb geprobeerd. Ik verwachtte er niet veel van, maar ze klinken echt goed, allebei. Heel subtiele en hele lompe geluiden zijn eruit te krijgen met een onmiskenbaar fender karakter. Ik twijfel zelfsof de FDR niet beter klonk dan mijn toadworks little leo.

Ik speelde volgens mij over een transistor bakkie van fender. Wel vraag ik me af of er genoeg oemff in het geluid zit. Vaak klinken dergelijke gemodelleerde apparaten goed tot je ermee op het podium stapt en het geluid een kleffe bende wordt zoals veel van die line-6 rommel.

Ik denk dat ik uiteindelijk wellicht de bassman variant aanschaf om mijn fender versterkers op laag volume te laten scheuren.

Dastard
14 mei 2007, 01:26
Momenteel liggen bij Dirk Witte Amsterdam, de volgende nieuwe Boss pedalen:

BOSS FDR-1 '65 DELUXE REVERB
BOSS DN-2 DYNA DRIVE
BOSS FZ-5 FUZZ
BOSS ML-2 METAL CORE

Persoonlijk vind ik ze geen van allen echt speciaal.

EuroCinema
14 mei 2007, 11:45
De Deluxe reverb heb ik getest, maar ik was niet onder de indruk. Je hebt toch verdomd weinig parameters om mee te spelen en de sound is wat dunnig. Ik heb 'm voor een transistoramp gezet en vergeleken met wat overdrivepedaaltjes. Die gaven een meer overtuigende buizensound dan het Boss/Fenderpedaal. Jammer, want Boss heeft het trucje om amps te simuleren toch eerder heel aardig gedaan! M.i. kun je voor dat geld beter een V-amp op de kop tikken.

drap
14 mei 2007, 14:04
De Deluxe reverb heb ik getest, maar ik was niet onder de indruk. Je hebt toch verdomd weinig parameters om mee te spelen en de sound is wat dunnig. Ik heb 'm voor een transistoramp gezet en vergeleken met wat overdrivepedaaltjes. Die gaven een meer overtuigende buizensound dan het Boss/Fenderpedaal. Jammer, want Boss heeft het trucje om amps te simuleren toch eerder heel aardig gedaan! M.i. kun je voor dat geld beter een V-amp op de kop tikken.

Ghehe, nou een V-amp wordt het bij mij sowieso niet. Het gaat mij voornamelijk om dat Bassman pedaal. Als ie ergens in de buurt te verkrijgen is (ik moet maar weer eens bij Muziekhuis Westerhaven gaan neuzen), dan wil ik 'm zeker ff testen.

JeroenSchaaf
14 mei 2007, 14:36
Ik heb hem nog niet zien liggen bij westerhaven...

ik ga er van de week weer heen , ik kijk wel even of ze hem ook binnen krijgen!

drap
14 mei 2007, 14:40
Ik heb hem nog niet zien liggen bij westerhaven...

ik ga er van de week weer heen , ik kijk wel even of ze hem ook binnen krijgen!

Allrighty! Staat me wel bij dat ze 'm wel al op hun site hebben staan, maar dat zegt nog niks over de direkte leverbaarheid naruurlijk. Afijn, ik hoor/lees 't wel :)

EuroCinema
14 mei 2007, 16:25
Ghehe, nou een V-amp wordt het bij mij sowieso niet. Het gaat mij voornamelijk om dat Bassman pedaal. Als ie ergens in de buurt te verkrijgen is (ik moet maar weer eens bij Muziekhuis Westerhaven gaan neuzen), dan wil ik 'm zeker ff testen.


Bij mij ook niet, maar ik bedoel: die vind ik dan nog overtuigender. :)

fredv
16 oktober 2007, 23:07
Heeft iemand hem al uitgeprobeerd over een Bassman ;-) ?

Ace 1.15.19
16 oktober 2008, 01:36
Heeft er iemand ervaring met dit pedaal, gespeeld met een Les Paul (o.i.d.) over een Marshall buizenbak?

Ik ben op zoek naar een overdrive die met weinig gain lekker klinkt. Voor de minder heavy stukjes met een ruig randje eraan zeg maar. Ik heb nog niks getest maar na reviews gelezen te hebben en filmpjes opgezocht te hebben behoren deze tot de mogelijkheden:
- Barber LTD
- T-Rex Moller
- Marshall Jackhammer

Zou de BOSS Fender FBM-1 '59 Bassman bij dit lijstje kunnen horen?

EuroCinema
16 oktober 2008, 15:23
Nee. Dit pedaal is een niet zo heel geweldige digitale imitatie van een buizenamp. Hartstikke zonde om dat voor een echte buizenamp te zetten. Met zoiets als de LTD ben je imho veel beter uit. De MI audio Blues Pro zou ik ook op je testlijstje zetten.

Ace 1.15.19
16 oktober 2008, 15:44
Mijn gitaarleraar heeft er onlangs één aangeschaft. Daarna zag hij er één op Marktplaats zo goedkoop, dat hij die ook nog heeft gekocht. Hij bespeelt een reïssue van een oude Fender Tele (weet niet precies wat) en een Fender buizenamp.

De eerste Bassman had hij à la scheur ingesteld, en de tweede stond op 'clean met een randje'. Ik heb het even aangehoord en het leek me een mooi pedaal, aangezien ik op zoek ben naar een lichte overdrive.

MarkV
16 oktober 2008, 21:12
Nee. Dit pedaal is een niet zo heel geweldige digitale imitatie van een buizenamp. Hartstikke zonde om dat voor een echte buizenamp te zetten. Met zoiets als de LTD ben je imho veel beter uit. De MI audio Blues Pro zou ik ook op je testlijstje zetten.

Och werkt wel aardig hoor, maar alleen op een echt cleane versterker. Maar goed voor de nieuwprijs van die dingen kan je beter kopen ja.