PDA

View Full Version : Latency in MacBook



ReinoutV
21 februari 2007, 23:11
Ik weet niet precies waar ik de vraag moet stellen, dus maar even hier. Misschien komt er meer respons in off-topic, maar dat zou niet het goede forum zijn.
Ik gebruik mijn (nieuwe) Apple MacBook (2ghz core2duo, 1gb ram) als oefenversterker met Amplitube (universal). Nu heb ik een klein beetje last van latency. Het is niet verschikkelijk erg, maar ik voel het wel. Op mijn Windows XP machine heb ik daar geen last van. Het ligt niet aan Amplitube zelf, want ook met de monitoring functie in Logic gebeurt het. Is er ergens een aantal instellingen te vinden om dit 'probleem' te verhelpen? Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

armageddon
21 februari 2007, 23:35
Ligt het misschien aan de geluidskaart?

ReinoutV
21 februari 2007, 23:43
Ik gebruik de interne geluidskaart, core audio. Ik had iets meer van OSX verwacht, wat toch het OS voor creatievelingen zou zijn.

X-Rated
21 februari 2007, 23:44
Buffer van je geluidskaart omlaag drukken d.m.v. instellingen van je ASIO driver :) Nu weet ik niet of OSX ASIO drivers ondersteund...

ruezzz
22 februari 2007, 00:45
Je kan inderdaad in Logic de bufferinstellingen van je geluidskaart aanpassen. Zit ergens bij audio-instellingen.

(You can set the hardware’s buffer size by choosing the Preferences->Audio Driver (or Audio->Audio hardware and Drivers) menu. In between the settings for your current Core Audio Driver there is one called ‘I/O Buffer Size’.)

ReinoutV
22 februari 2007, 08:40
Allemaal bedankt voor jullie antwoord. Ik ken de instellingen van Logic, maar daar ligt het helaas niet aan. Ook als ik alleen Amplitube gebruik (standalone) heeft 'ie er last van. Het zit dus in het systeem zelf. Ik zoek de instellingen van het OS zelf, of een tweak waarmee ik het kan verhelpen, maar tot op heden heb ik daar nog geen succes mee.

armageddon
22 februari 2007, 09:21
OSX is dan wel het OS voor creatievelingen (??? in Windows kan ik ook creatief zijn hoor), maar dat wil nog niet zeggen dat ie geoptimaliseerd is voor audio-bewerking. Waarschijnlijk is de onboard-geluidskaart wel ok voor audio-afspelen, maar niet voor zwaardere dingen zoals jij wil. Ik zou kijken naar een goede externe kaart, of gewoon een TonePort ofzo.

mastermind
11 juni 2007, 15:21
Ik heb zelf ook een macbook, maar het beste is om een externe geluidskaart te nemen. Bijvoorkeur een Firewire geluidskaart. Via Firewire is de overdracht veel stabieler dan via usb.

Aanrader is Echo Audio AudioFire (2, 4 of 8 e.d. afhankelijk wat je er allemaal mee wilt doen).

bert k
11 juni 2007, 16:36
Ik heb zelf ook een macbook, maar het beste is om een externe geluidskaart te nemen. Bijvoorkeur een Firewire geluidskaart. Via Firewire is de overdracht veel stabieler dan via usb.

Aanrader is Echo Audio AudioFire (2, 4 of 8 e.d. afhankelijk wat je er allemaal mee wilt doen).
Nou, dat hoor ik voor het eerst. Ik weet niet beter of USB2 is net zo snel en stabiel als firewire.

InternEd
11 juni 2007, 17:04
Vanuit de videobewerking ken ik dat fenomeen wel. Usb buffert namelijk en firewire is een constante stream. En dat geeft bij (hd) video snel problemen als frameverliest als je naar een usb schijf capturedi.p.v. een firewire schijf.

Maar of dat ook opgaat voor audio? Volgens mij is die dataoverdracht een stuk minder dus het lijkt me niet.

Ic3gl0vE
11 juni 2007, 17:07
Normaal gesproken is usb2.0 met 480mbps sneller dan firewire met 400mbps. Echter is USB niet op elk moederbord even stabiel en kunnen gedeelde hoofdhubs , dwz 1 interne hub waar 2 poorten uit komen, nog wel eens problemen geven.
Gezien de prijs en reputatie van macbooks verwacht ik dat usb geen problemen zal geven, maar als je een pc hebt met een moederbord van 3 tientjes kan het wel eens anders lopen. Vandaar dus dat vaak firewire wordt aangeraden.

bert k
11 juni 2007, 17:59
Begrijp ik daaruit dat op een El Cheapo MB de firewire stabieler is?