PDA

View Full Version : welke nek?



Valoosj
21 februari 2007, 20:43
ik ga dus, zoals ik al vaak verkondigt heb, volgend jaar beginnen aan mn eigen gitaartje. maar alvorens ik dat kan doen ga ik mijn 50th anniversary Fender strat verkopen. het enige voordeel aan deze gitaar is de ongelofelijk lekker snel spelende , goed aanvoelende nek.
dit is dus de nek die ik op die gitaar wil zetten. weet er iemand hoe ik kan bepalen welke nek dit is? ik heb al gemeten enz, en voor zover ik er iets van ken (niet veel dus) is hij dezelfde als mijn stagg, maar toch voelen ze beiden compleet anders aan, en speelt mn Fender zoveel vlotter. er moet dus iets zijn dat ik niet ken. iemand raad?
jumbo frets, radius, al die dingen dus... ik ken er geen bal van

G.G.
21 februari 2007, 20:49
ik ga dus, zoals ik al vaak verkondigt heb, volgend jaar beginnen aan mn eigen gitaartje. maar alvorens ik dat kan doen ga ik mijn 50th anniversary Fender strat verkopen. het enige voordeel aan deze gitaar is de ongelofelijk lekker snel spelende , goed aanvoelende nek.
dit is dus de nek die ik op die gitaar wil zetten. weet er iemand hoe ik kan bepalen welke nek dit is? ik heb al gemeten enz, en voor zover ik er iets van ken (niet veel dus) is hij dezelfde als mijn stagg, maar toch voelen ze beiden compleet anders aan, en speelt mn Fender zoveel vlotter. er moet dus iets zijn dat ik niet ken. iemand raad?
jumbo frets, radius, al die dingen dus... ik ken er geen bal vanIedere hals is anders en je vind nooit 100% dezelfde.
Prijzen van gitaren zijn momenteel niet goed. Wat ik zou doen is de strat helemaal demonteren, hals houden en de rest verkopen. Hoop knutselaars die graag stratonderdelen willen hebben, zeker als jij kan aantonen dat het echt fender is.

Valoosj
21 februari 2007, 20:55
Iedere hals is anders en je vind nooit 100% dezelfde.
Prijzen van gitaren zijn momenteel niet goed. Wat ik zou doen is de strat helemaal demonteren, hals houden en de rest verkopen. Hoop knutselaars die graag stratonderdelen willen hebben, zeker als jij kan aantonen dat het echt fender is.

dat zal er niet inzitten hoor. ik wil de gitaar echt compleet zelf maken. de nek dus ook met alle moeite die het zal kosten met frets en al.

ik ga het zelf bouwen, dus als ik meer verstand heb van hoe te meten, en al weet wat dit ongeveer is, ben ik al een eind op weg.

Cocobolo
21 februari 2007, 20:56
ik ga dus, zoals ik al vaak verkondigt heb, volgend jaar beginnen aan mn eigen gitaartje. maar alvorens ik dat kan doen ga ik mijn 50th anniversary Fender strat verkopen. het enige voordeel aan deze gitaar is de ongelofelijk lekker snel spelende , goed aanvoelende nek.
dit is dus de nek die ik op die gitaar wil zetten. weet er iemand hoe ik kan bepalen welke nek dit is? ik heb al gemeten enz, en voor zover ik er iets van ken (niet veel dus) is hij dezelfde als mijn stagg, maar toch voelen ze beiden compleet anders aan, en speelt mn Fender zoveel vlotter. er moet dus iets zijn dat ik niet ken. iemand raad?
jumbo frets, radius, al die dingen dus... ik ken er geen bal van

Dat is uiteraard vanaf hier door niemand precies te beantwoorden, je zult ALLE details zo exact mogelijk moeten opschrijven/opmeten/fotograferen. Dus bijvoorbeeld de dikte van de hals op verschillende plekken meten. De radius (kromming) van de toets (zal wel overal het zelfde zijn maar misschien toch ook maar op verschillende punten controleren). Dikte van de toets, de fretjes opmeten / fotograferen. Welk materiaal er is gebruikt voor hals en toets, en of het gelakt is of niet. En verder kan het ook nog zo zijn dat hij zoveel beter is als de Stagg omdat hij wellicht beter is afgesteld. Dit laatste lijkt me trouwens misschien wel het belangrijkste aspect dat maakt hoe hij voelt/speelt, dus misschien is dat "alles".

Als je echt volgend jaar gaat beginnen aan het bouwen van een gitaar zul je toch vooral eerst zelf flink in de boeken moeten duiken zodat de begrippen die je noemt je wel wat zeggen. Je kunt hier helaas niet vragen 'hoe bouw ik een gitaar?' :) Maar je hebt dus nog een heel jaar om je te verdiepen in de theorie, daarna zal het vallen en opstaan worden. Succes !

Valoosj
21 februari 2007, 21:04
radius ken ik wel, jumbo frets is makkelijk gevonden. ik vroeg het me gewoon af of er methodes waren om te ontdekken hoe het allemaal was, of er iemand mss ergens bepaalde waarden en gegevens in tabel had fzo.
ik heb de laatste maanden al vrij veel gelezen in draadjes hier, de site van charlotte, en nog wat random dingen op het net.

maar exact hoe je een radius moet meten, en vooral hoe je dat doet bij de onderkant van de nek, daar heb ik geen idee van

prs
21 februari 2007, 21:16
http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Measuring/1/Radius_Gauges/Articles.html

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Measuring/Radius_Gauges.html

Misschien handig om mee te beginnen, of als je zelf handig genoeg bent ze zelf maken....

Valoosj
21 februari 2007, 21:16
kun je me trouwens wat goede boeken aanraden?


ik heb een idee om mijn nek makkelijk op te meten. ik doe er iets van plaaster ofzo op, tot aan het fretbord. en dan kan ik als die droog is de lijn aftekenen waar het fretbord is. en dan houd ik een u vormige plaaster over die perfect rond mijn nek past. zo heb ik altijd iets om mee te vergelijken ook nog eens, en ik kan er makkelijker metingen in doen

Cocobolo
21 februari 2007, 21:46
kun je me trouwens wat goede boeken aanraden?


Daar is een apart draadje voor ( gitaarbouwboeken (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86498) ) maar ik ben zelf erg tevreden over het bekende " Make your own electric guitar" van Melvyn Hiscock.


ik heb een idee om mijn nek makkelijk op te meten. ik doe er iets van plaaster ofzo op, tot aan het fretbord. en dan kan ik als die droog is de lijn aftekenen waar het fretbord is. en dan houd ik een u vormige plaaster over die perfect rond mijn nek past. zo heb ik altijd iets om mee te vergelijken ook nog eens, en ik kan er makkelijker metingen in doen

Ga je je hals van vloeibaar hout maken dan? :) Geintje natuurlijk. Ik denk dat het niet zo bruikbaar is op het moment dat je een nieuwe hals aan het vormen bent en dan met zo;'n grote mal telkens moet passen. Als je van de hals teveel afhaalt, past de mal toch nog steeds en kun je niet zien dat je te ver bent gegaan. Ik zou van hout (desnoods licht hout als balsa dat je makkelijk en snel op maat snijdt) diverse meetpunten maken. Met deze stukjes kun je straks heel makkelijk passen of je nieuwe hals al een eindje in de richting zit of niet.

Ik blijf er bij dat het hele bespeelbaarhied verhaal in jouw geval wel eens voor het belangrijkste deel te maken kan hebben met de afstelling van snaren/frets/brug/actie enzo en minder met dikte, vorm en radius enzo.

Valoosj
21 februari 2007, 21:53
haha, tuurlek moet die mal dan net passen.
ik ga die mal gebruiken om de metingen makkelijker te kunnen doen, en er dan stukken uit halen, en die kan ik dan passen. bv 3e, 5e, 9e, ... telkens die fretten eruit zagen. hetzelfde dus als jouw meetpunten uit hout

bedankt voor de andere tips en artikels

Mattia
21 februari 2007, 22:10
Hoe je makkelijk een hals kopieert, zonder een copy carver te maken (kan ook..):

http://www.13thfret.com/articles/blanchard/blanchard1.html

Valoosj
21 februari 2007, 22:16
mooie tip. ik zal dit dan doen over een 4 tal frets, dan heb ik de kromming zeker goed!
de rest is dan meten.

oknarb180
21 februari 2007, 22:22
Hey Valoosj,

Als je je goed wilt voorbereiden en nog niet te veel kosten wilt maken, waarom probeer je niet eerst op een stuk goedkoop hout de hals na te maken. Zo ben ik ook begonnen. Hoef je nog niet je strat te verkopen en kun je toch min of meer aan de slag. Tevens heb je dan een stukje oefening achter de rug als je met je echte hals begint. En je kunt je spullen voorbereiden zoals een kopieermalletje, veilen/raspen/schaaf. Constructie om de toets te radiussen etc. Deze voorbereidingen komt best nog wel wat bij kijken, al zeg ik het zelf.

Ook als je met de echte hals begint, een maple neck-blank is redelijk betaalbaar. Begin dan eerst eens met het namaken van de hals. Ik kan me niet voorstellen dat je daar een hele strat voor moet verkopen, laat staan een fender. Verkoop dan eerst die Stagg eens, en denk over de Fender nog eens na!!! Voorals als je helemaal weg bent van de hals!!!

vr.gr.

Branko

Valoosj
21 februari 2007, 22:33
ik zal beginnen met een boek te kopen over gitaarbouw, eentje met wat meer uitleg. en op stewmac wat lezen. dan kom ik er wel aan toe om te oefenen op een stuk rommelhout.
een blanke nek ga ik niet kopen. ik wil echt van enkele blokken hout een mooie gitaar maken zoals velen hier al gedaan hebben.
de fender verkoop ik niet omwille van de zelfbouw. ik verkoop ze omdat ik ze niet mooi vind. enkel de nek bevalt me. verder heb ik het niet voor fender.

oknarb180
21 februari 2007, 23:48
ik zal beginnen met een boek te kopen over gitaarbouw, eentje met wat meer uitleg. en op stewmac wat lezen. dan kom ik er wel aan toe om te oefenen op een stuk rommelhout.
een blanke nek ga ik niet kopen. ik wil echt van enkele blokken hout een mooie gitaar maken zoals velen hier al gedaan hebben.
de fender verkoop ik niet omwille van de zelfbouw. ik verkoop ze omdat ik ze niet mooi vind. enkel de nek bevalt me. verder heb ik het niet voor fender.

Hey Valoosj,

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Een neck-blank is geen blanke neck hoor!!! Het is een plank om een neck uit te maken. Puur en alleen een plank, je moet alles zelf nog maken. En zo is dus een body-blank is een plank om een body uit te maken.

Wat betreft die blokken hout, kijk maar eens in mijn fotoalbum. Ik ben ook met blokken hout begonnen en het is erg leuk om te zien wat het aan het worden is (vind ik zelf!)

Ik dacht te begrijpen dat je je gitaren weg wou doen om je zelfbouw te financieren. Dan heb ik je verkeerd begrepen. Als het je alleen om de neck gaat, voor Originele USA Fender -onderdelen worden nette/goede prijzen betaald hoor!!! Vooral omdat nieuwe USA Fender-onderdelen schreeuwend duur zijn!!! Net als G.G. al aangaf, gewoon in onderdelen verkopen.

vr.gr.

Branko

Valoosj
22 februari 2007, 00:33
onderdelen verkopen zie ik echt niet zitten. ik blijf altijd wel met iets zitten. ik ben zo al 4 maand aan het trachten de oude brug single coil te verkopen. zelfs 30 euro vinden mensen te veel gevraagd.