PDA

View Full Version : MC CRYPT MIXER LM-1600 - redelijk ?



RavenJinn
21 februari 2007, 19:07
Ik ben op zoek naar een mix pendaaltje, om demo's op te nemen voor de band.
Ik vroeg me af of dit een redelijke mixer is.
Een aantal vrienden van me gebruiken hem ook en vinden hem wel fijn,
dus ik ben benieuwd wat julie ervan vinden.

En zo niet, wat hebben andere mixers wat deze niet heeft ?

MC CRYPT MIXER LM-1600
Bestnr.: 302587 - 89

Model LM-1600
Aantal kanalen 16
Frequentiebereik 25 - 39.000 Hz
Afm. (lxbxh) 407 x 88 x 382 mm
Gewicht 4,7 kg

Prijs slechts 199,00 EUR

Kwalitatief hoogwaardige serie mengpanelen voor de meest verschillende toepassingsgebieden zoals live-optredens, clubs, discotheken enz. Door de robuuste afwerking en het duidelijk gestructureerde bedieningsplatform, absoluut geschikt voor het gebruik op podia en gemakkelijk te bedienen.

Uitvoering:
3-bands equalizer
LOCUT-filter en insert-bussen voor monokanalen
Effect- en tape-lus
Control room output
Symmetrische ingangen.

Omvang levering:
Mengpaneel
Netvoeding
Montagerails.

Ic3gl0vE
21 februari 2007, 19:28
zo'n mccrypt is toch een djmixer van Conrad?

Beter koop je voor dat geld een mooie 12kanaals yamaha Mg12/4 in plaats van dat obscure ding.

guhlenn
22 februari 2007, 09:50
ik heb een soundcraft die ik wegdoe. 350,- voor een volwassen (letterlijk) 24 kanaals mengpaneel. koopje ;-). JA dit is een shameless plug. Als je het mij vraagt kan je echter beter voor dat geld een studio huren. Hoeveel draadjes ga je aanmaken overigens?

El Capitain
22 februari 2007, 15:09
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88026

X-Rated
22 februari 2007, 15:23
Moet je per se over exact hetzelfde onderwerp 3 dezelfde topics openen?

RavenJinn
23 februari 2007, 01:25
niet gedaan,
eerst heb ik gevraagd hoe het moet,
die topic viel dood,

toen heb ik gevraagd of mijn mixer die ik op het oog was goed is, antwoord was nee, en die topic vield ook dood,

en nu vraag ik welke dan wel goed is,
we zitten in tjid nood, en ik wil graag julie mening weten, maar als er een dag niet gereageerd word op 1 post dan plaatst ik een nieuwe,
en nee die ging niet over hetzelfde,

zijn julie allemaal zo aardig op dit forum

El Capitain
23 februari 2007, 03:48
als er een dag niet gereageerd wordt, dan is niet meteen het topic dood...
mensen die dit forum bezoeken zitten niet 24/7 achter internet...

guhlenn
23 februari 2007, 11:02
iedereen is hier aardig, mits je je niet gedraagt als een volslagen idioot :)

Ic3gl0vE
23 februari 2007, 11:02
toen heb ik gevraagd of mijn mixer die ik op het oog was goed is, antwoord was nee, en die topic vield ook dood,



Nou ja kijk, het topic zou niet meteen doodvallen als je zelf nog zou reageren op de antwoorden die je krijgt. Op de vraag welke mixer wèl goed zou zijn hebben guhlenn en ik namelijk ook al een suggestie gegeven.

bert k
23 februari 2007, 12:45
niet gedaan,
eerst heb ik gevraagd hoe het moet,
die topic viel dood,

toen heb ik gevraagd of mijn mixer die ik op het oog was goed is, antwoord was nee, en die topic vield ook dood,

en nu vraag ik welke dan wel goed is,
we zitten in tjid nood, en ik wil graag julie mening weten, maar als er een dag niet gereageerd word op 1 post dan plaatst ik een nieuwe,
en nee die ging niet over hetzelfde,

zijn julie allemaal zo aardig op dit forum
Denk eens na. Je zit in tijdnood, maar je weet nog helemaal niets van het onderwerp af. Het kost echt wel meer dan een paar dagen om te leren opnemen, het is net zo moeilijk als leren gitaarspelen. Ik ben bang dat je opnames gaan tegenvallen.

Als je een nieuwe vraag hebt kan je die gewoon in hetzelfde topic plaatsen, de mensen hier lezen het echt wel.

gothax
23 februari 2007, 18:04
en als je een nieuwe vraag plaatst in je oude topic is het topic niet meer dood want dan wordt ie omhooggeschopt :)

RavenJinn
24 februari 2007, 17:12
Excuses,
julie hebben gelijk.

Ik heb inmiddels aardig wat ervaren demo opnemers gesproken en ben uiteindelijk op helix board 12 firewire gekomen.

wat vinden julie hiervan"?

ik ga uiteraard eerst goed uitzoeken hoe alles werkt,
toch zou ik het fijnen vinden als er wat do's en donts verteld kunnen worden,
jullie weten misschien aantal dingen die je echt NIET moet doen.

alvast bedankt, en sorry voor die opdringerigheid.

(we hebben nu aantal mics, en die helix plus alle benodigde versterkers.)

X-Rated
24 februari 2007, 19:11
Ik geloof dat je met een firewire plankje wel goed zit omdat je daarmee al de sporen gescheiden in je host kan toveren :)

Don'ts: Allemaal van horen zeggen maar -> Probeer in eerste instantie niets aan het inkomende geluid te doen, dus van de EQ op het mengpaneel afblijven. Vaak kun je het goede geluid al vinden door met de microfoon te schuiven.

Do's: Lekker veel proberen en luisteren. Door trial en error gewoon achter het beste geluid zien te komen. Schrijf daarbij ook iedere handeling die je onderneemt op zodat je gemakkelijk terug kan naar een vorige opstelling die misschien beter klonk dan de huidige.

RavenJinn
24 februari 2007, 19:43
Okey bedankt, ik heb zelf geen laptop met firewire aansluiting ik kan er wel een lenen, maar in de toekomst wil ik er zelf ook 1 kopen met firewire,
ik vroeg me af of een macbook (normal) geschikt is voor muziek opnemen i.c.m cubase.?

en werken julie met laptops? en moeten die laptops krachtig zijn voor demo's te kunnen opnemen ?

bert k
24 februari 2007, 22:04
Je hoeft helemaal niet zo'n krachtige laptop te hebben. Audio is niet echt een heel zware toepassing. Ik heb zelf een drie jaar oude Acer, en die doet het prima.
Macbook is prima, maar er zijn gemiddeld veel meer PC gebruikers, dus antwoord op Mac-vragen is wat lastig.

Ic3gl0vE
26 februari 2007, 17:22
Don'ts: Allemaal van horen zeggen maar -> Probeer in eerste instantie niets aan het inkomende geluid te doen, dus van de EQ op het mengpaneel afblijven. Vaak kun je het goede geluid al vinden door met de microfoon te schuiven.


Die EQ zit er niet voor niks op, als je 'm wilt gebruiken en hij klinkt lekker kun je dat gewoon doen hoor! Plaatsing van de microfoon doet een hoop, maar als je net even iets meer hoog in de zang wilt hebben kan dat prima met een EQ

Zet een lo-cut (80hz) op al je kanalen behalve de basdrum en de basgitaar, alhoewel je de basgitaar eventueel ook met een lo-cut op zou kunnen nemen. Die hele lage frequenties heb je bij de meeste instrumenten nietnodig namelijk en ze weghalen geeft meer ruimte in de mix ookal hoor je het verschil misschien niet eens op de afzonderlijke sporen.

bert k
26 februari 2007, 17:38
Ja, maar doe dat dan achteraf, in de mix. Neem zo veel mogelijk recht op. Wat je er bij de opname al afhaalt ben je voor altijd kwijt.

Ic3gl0vE
27 februari 2007, 12:43
Ik hoorde van iemand een verhaal dat 'ie z'n mix maar niet goed kreeg en dat ze bleven klooien en klooien, bleek dat er in de opname van een of andere shaker allemaal zooi onder de 100hz zat die het hele laag dichtsmeerde. Op zulke tracks kun je prima van te voren een cut instellen hoor.
Wat je vóór het opnemen verwijdert ben je wel voor altijd kwijt, maar sommige dingen ben je liever kwijt dan rijk. Daarnaast, hoe beter het van te voren klinkt, hoe minder je er nog aan hoeft te doen.

Maar goed, de een heeft liever pre-processing, de ander liever post-processing, ik doe graag een beetje van allebei.

Kim Wilson
27 februari 2007, 12:49
Een low-cut is volgens mij iets anders dan een compleet ingestelde EQ...

bert k
27 februari 2007, 12:50
Ja, maar die 100 hz kan je er inderdaad op ieder moment uitdraaien. En wat ik zei, de samenhang van de instrumenten hoor je pas aan het eind van de rit.

Maar goed, als het voor jou werkt, be my guest...

Han S
27 februari 2007, 13:36
IMHO heeft Bert gelijk, je kunt al die apparatuur ook in de mix gebruiken. Maar als je een shaker of tamborine moet opnemen mag je uiteraard direct best het laag beneden 100 wegfilteren.

Maar zoals Bert al zei kan dat ook later. Met veel dingen moet je oppassen, weg is weg en het komt niet meer terug.

Ik gebruik in het opnamestadium bijna nooit EQ, het microfoonsignaal moet zo puur mogelijk worden vastgelegd en EQ geeft altijd probleempjes die je in de mix vaak pas tegenkomt en als je in de mix EQ gaat gebruiken kun je nog alle kanten op.

Dus de EQ sectie staat bij mij tijdens opname in bypass.

Ic3gl0vE
1 maart 2007, 16:04
En als je gaat mixen, stuur je dan alles per spoor terug naar je mengtafel zodat je alsnog de EQ kunt gebruiken? Of gebruik je de EQ van je tafel sowieso niet.

bert k
1 maart 2007, 16:34
Ja, van de multitrack loopt alles weer door de tafel. Dus daar kan je de eq idd weer gebruiken.

Han S
1 maart 2007, 16:51
En als je gaat mixen, stuur je dan alles per spoor terug naar je mengtafel zodat je alsnog de EQ kunt gebruiken? Of gebruik je de EQ van je tafel sowieso niet.

Wat Bert zegt, als je met mixen van alles en nog wat doet heeft dat geen effect op hetgene wat je oorspronkelijk hebt opgenomen en is er altijd een weg terug.

Mijn mengtafel heeft 24 bussen, dus 24 uitgangen en 24 tape returns met vier banden parametrische EQ met variabele Q factor, per kanaal een hi pass filter een een insert welke kan worden kortgesloten, zodat je met een druk op de knop het veschil kunt horen tussen wel of geen compressie op een kanaal en dat dan in het gehele geluid.

Ik heb gemerkt dat de meeste engineers op dezelfde manier opnamen maken, tijdens 'tracking' zo weinig mogelijk processing en geen of zo weinig mogelijk EQ.

Ic3gl0vE
3 maart 2007, 20:27
Ah kijk, als ik die mogelijkheden had zou ik het waarschijnlijk ook zo doen.
Maar ik heb een simpele 2in/2out geluidskaart en dan kan het niet echt op die manier.Meeste processing doe ik wel op de pc, maar dingen zoals de al eerder genoemde lo-cut of modulatie-effecten (chorus etc.) doe ik meestal vooraf.