PDA

View Full Version : volume-instellingen



sofa
21 februari 2007, 17:59
Ongetwijfeld oeverloos over gediscussieerd maar heb het antwoord nooit gevonden:hoe krijg ik het juiste geluid met het juiste volume? Regelmatig lees ik dat je je versterker flink open moet draaien ("cranck up your amp!!"), las laatst nog dat iemand z'n master helemaal openzette. Anderen zeggen dat de gitaar op 10 moet. Ik heb dat nooit begrepen. Versterker op 10 betekent meestal gitaar op 1 of zo, maar een gitaar op 1 geeft geen lekker geluid. Dan zit daar nog een keer de volumeknoppen van de pedalen tussen. Ik heb altijd maar aangehouden (speel over een 40 w Fender met wat distortionpedalen en een Xotic booster):

1: gitaar vol open, beetje marge misschien;
2. volume cleane kanaal van de versterker daarop aanpassen, d w.z. voor het volumenivo van de rhytmepartijen;
3. vervormingspedaaltjes op het zelfde nivo brengen (geluidsnivo clean is zelfde als geluidsnivo perdalen)
4. en als laatste solo-volumenivo regelen (met een booster of met een scheurkanaal).

Als ik het zo doe krijg ik mijn Fender versterker (40 W) in een zaaltje van zeg 100 man nooit boven 2 of 3 (van de 10). Blijkbaar doe ik, iets verkeerd.

Ben benieuwd hoe jullie het juiste volume krijgen en wat de verhouding is tussen jullie volume nivo van de versterker, pedalen en gitaar.

gorgasm
21 februari 2007, 19:19
gitaar open, pedaal daar kan ik nix aan regelen van volume alleen fx bijgooien of van bank/sound veranderen, en die zij op voorhand gelijkmatig op elkaar afgesteld(dus ik heb bv. geen luid lead geluid en een stil solo geluid)
dan hoef ik op n gig of repetitie allen mn volume open te draaien.

da's vd Vetta, van de VH4 staat de master half open en regel ik t volume op t kanaal waar ik op aant spelen ben(kdeed t zelfde toen ik met de SE speelde)

jaspie
21 februari 2007, 20:58
hoe harder je de master zet hoe maar poweramp oversturing(duurt lang voor je dat echt krijgt). De pre kan je al snel late oversture door hoog te zette, maar meestal komt het gehaal meer tot leven als jem je amp harder gooit. Een gitaar op 1 kan geloof ik nix leuks doen behalve volumedrop en tone drop.

Michel89
22 februari 2007, 00:45
Eigenlijk is een grote versterker als je het echt zo wilt benaderen echt helemaal niks, al wil je dat effect zo bereiken. Je moet dan wel harder dan de bedoeling is voor zo een plaats. Eigenlijk is het beter dan denk ik om een kleinere versterker te hebben, tenzij je in grotere zalen speelt of echt harder wil gaan en de buren wilt irriteren. Zo hoor je wel eens van mensen dat ze een grote dure versterker met lekker veel watts een speaker eruit halen ofzo zodat hij minder hard kan, maar wat je hebt dan wel voluit gaat zodat het geluid beter klinkt. Klinkt pijnlijk om te doen denk ik maar het is toch beter om alle onnodige watss te dumpen als het mogelijk is, hoewel zat versterkers maar 1 speaker hebben.

Wat betreft gitaren zeg ik, tone en volume voluit en HARD aanslaan vind ik het mooist. Liever dat en weinig amp volume dan veel amp volume en slechte tone. Ligt er wel aan wat je speelt uiteraard.