PDA

View Full Version : Wahwah mods doen?



dunnoaname
21 februari 2007, 17:10
Ik moet een nieuwe pot in mijn wah zetten en dacht erover dan meteen maar een paar kleine mods te doen op het pedal om het geluid wat eelzijdiger te maken.

Het betreft een Dunlop JH-1 wah, het Jimi Hendrix model. Ik vind hem redelijk klinken, met name met overdrive ala voodoo chile. Als ik hem clean gebruik klinkt ie me niet genoeg als een mens die wahwah zegt. Hij heeft geen enkele instelmogelijkheid. Ik heb wat gezocht op intenet en kwam de volgende mods tegen:

Vocal mod: De 33K weerstand die paralel staat met de inductor vervangen met een 68 K.

Wah/volume; De 4,7uF condensator met een toggleswitch de aarde vast of los maken en daardoor wah of volume pedaal schakelen.

De 470 ohm weerstand vervangen met een 1K linieaire pot, waar rare effecten en toon instellingen mee te maken zijn.

Daarnaast moet ik dus ook de pot vervangen.

ik kwam uit op wat ik moet hebben;
68K weerstand
toggleswitch
1k lineaire pot
HotPotz II wah pot
Knopje voor 1K lin pot

Ik heb geen ervaring met electronica behalve kabels maken, is dit dan wel te doen? Heb ik extra speciale apparatuur nodig behalve een soldeerbout etc.? Zie ik iets over het hoofd?

en heeft iemand ervaring met deze mods?

Groeten Allert

Dirk_Hendrik
22 februari 2007, 15:50
Ja.
Vergeet die schijthotpotz. Kan persoonlijk zijn maar ik heb nergens zulke slechte ervaringen mee als met die dingen. Duur en kraken.

dunnoaname
22 februari 2007, 16:16
Ok, geen hotpotz dus.. Mar hoe weet ik of zomaar een andere wahpot goed is en of die wel in het pedaal past? Is dat een standaardmaat?

Nielsje
22 februari 2007, 17:06
Er zijn verschillende pots voor leverbaar voor je wah.

Zelf heb ik een vocalmod gedaan, truebypass en euh, volgens mij een iets met het volume, maar dat weet ik niet zeker...

klinkt wel redelijk, niet uitmuntend, maar wel voor onder de 10e gemod (inclusief switch).

volume/wah lijkt me niet zo... ik heb gewoon een ernieball, beter komen ze niet :P

BamBuFan1
22 februari 2007, 17:25
Ik moet een nieuwe pot in mijn wah zetten en dacht erover dan meteen maar een paar kleine mods te doen op het pedal om het geluid wat eelzijdiger te maken.

Het betreft een Dunlop JH-1 wah, het Jimi Hendrix model. Ik vind hem redelijk klinken, met name met overdrive ala voodoo chile. Als ik hem clean gebruik klinkt ie me niet genoeg als een mens die wahwah zegt. Hij heeft geen enkele instelmogelijkheid. Ik heb wat gezocht op intenet en kwam de volgende mods tegen:

Vocal mod: De 33K weerstand die paralel staat met de inductor vervangen met een 68 K.

Wah/volume; De 4,7uF condensator met een toggleswitch de aarde vast of los maken en daardoor wah of volume pedaal schakelen.

De 470 ohm weerstand vervangen met een 1K linieaire pot, waar rare effecten en toon instellingen mee te maken zijn.

Daarnaast moet ik dus ook de pot vervangen.

ik kwam uit op wat ik moet hebben;
68K weerstand
toggleswitch
1k lineaire pot
HotPotz II wah pot
Knopje voor 1K lin pot

Ik heb geen ervaring met electronica behalve kabels maken, is dit dan wel te doen? Heb ik extra speciale apparatuur nodig behalve een soldeerbout etc.? Zie ik iets over het hoofd?

en heeft iemand ervaring met deze mods?

Groeten Allert

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80930&highlight=pimpin

en dan met name "De twee MPSA18 transistors vervangen voor medium-gain BC109B's vind ik een goeie mod". Dat maakt echt een heel mooi verschil!

dunnoaname
24 februari 2007, 16:02
De transistoren in mijn wah zeggen 5117 en niet dat andere. Vervangen of niet?

GuitarMaster
24 februari 2007, 16:27
Transistors vervangen lijkt me een goed idee, die vocal mod zou ik lekker laten zitten. Vond mijn wah er alleen maar slechter van worden (al was het verschil maar erg klein).