PDA

View Full Version : Algemene oefeningen



Thundermane
21 februari 2007, 13:47
Ik zou graag in deze topic allemaal tips hebben over wat bijvoorbeeld goede oefeningen zijn gitaristen.
Waarom? Hierom: Ik wil sneller leren spelen, beter uithoudingsvermogen voordat mijn polsen en vingers verkrampt raken, beter leren dat mijn rechter en linker hand synchroon spelen.
Oftewel, wat zijn goede spier, of rek en strek oefeningen om hier beter in te worden? (naast gitaar spelen zelf dus, voor de bijdehande typetjes). En zijn er misschien concentratie oefeningen om dus je rechter en linker hand synchroon te laten spelen?
Alvast bedankt, want het begint nu moeilijk voor me te worden om beter te worden en ik zit nu in bandjes die ook gaan optreden dus ik wil een langere uithoudingsvermogen hebben.

-=JEROEN=-
22 februari 2007, 20:59
er zijn verschillende knijp-apparaten waarmee je de kracht in je vingers/hand kan vergroten

ik heb ze zelf nooit gebruikt

tijdens een optreden is een hoop anders, vooral je 1e optredens ben je meer gespannen dan normaal, en dit kan behoorlijk vermoeiend zijn, je bent sneller uitgeput

je kan je hier niet echt goed op voorbereiden, behalve dan wat ontspannings oefeningetjes

een goede tip is om voor je het podium opkruipt, flink warm te spelen, speel het nummer waarmee je begint een paar keer in de kleedkamer/backstage, zodat die er lekker in zit

tot slot: vergeef jezelf als je 1e optreden niet vlekkeloos is, dat hoort er nou eenmaal bij, je zal zien dat het na een paar optredens allemaal een stuk makkelijker gaat... als je boos op jezelf gaat zijn, dan levert dat alleen maar onnodige spanning op bij je volgende optreden

beste tip: ENJOY!

gorgasm
22 februari 2007, 21:24
maak dat je dingen kunt die je live nooit zou durven spelen, speel die n tijd als opwarming.
ga dan t podium op en je zal zien dat t "makkelijker" gaat

Pais
23 februari 2007, 15:38
Of drogeer jezelf.
Geen geintje - ik heb voor de lol een keer een pilletje genomen die bedoeld zijn om examenvrees in de kiem te smoren. Ik heb geen examenvrees, maar een student kwam er een keer mee en toen heb ik het geprobeerd.
Daar speel je heel lekker op! Ik was me veel bewuster van mn bewegingen en kon me concentreren zonder te verkrampen.
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer ik ooit op een podium zou moeten staan, dat ik dat spul serieus overweeg.

Maar dat is natuurlijk geen langertermijn oplossing.

Gitaro
23 februari 2007, 19:25
Ach, het gaat niet alleen om hoe hard je je vingers op de frets kan zetten, maar ook hoe snel je ze er weer af kan halen... de beste oefeningen vind je in JAZZ!! Al die vreemde akkoorden, vreemde voicings. Akkoorden zijn ongeveer de beste manier om je linkerhand te trainen.

De beste manier om je rechts/links coördinatie te verbeteren is gewoon alles langzaam te spelen.

Oefenen moet je gewoon op je gitaar doen. De beste oefening is niet 'kilometers maken', maar 'PERFECT kilometers maken'. Alles wat je langzaam kan zul je uitendelijk ook snel kunnen, maar dan moet je wel zorgen dat je langzaam perfect speelt. Geen overbodige spierspanning, etcetera. Uithoudingsvermogen heb je als je techniek goed is niet nodig. Wel als je met incredible tension met je schouder bij je oor staat te spelen.

Bassbitch
23 februari 2007, 22:38
Verdere promotie van drugsgebruik zal vanaf nu verwijderd worden hier.

Gitaro
24 februari 2007, 00:01
Je kan jezelf ook klemzuipen, schijnt ook te werken tegen de zenuwen.

Spitfire
24 februari 2007, 00:04
Je kan jezelf ook klemzuipen, schijnt ook te werken tegen de zenuwen.
Ik vrees dat je handen dan ook wat minder vast zijn....

Gitaro
24 februari 2007, 00:16
Ach, details. Dat hoort het publiek, maar jij zelf niet :D.

Thundermane
25 februari 2007, 13:24
bedankt voor de tips, tis me wel opgevallen als ik de juiste port drink... wat ik behoorlijk lekker vind, dat ik dan niet dronken word maar ik ontspan dan wel en heb minder 'last' van kramp en pijn, zodat als ik dan speel ik dan wel soms foute bewegingen kan maken met me vingers maar dat het dan tenminste niet pijn doet, is behoorlijk handig als je gitaar speelt :P
De speelbaarheid word er dan zowaar wel beter van, de pijn krijg je pas volgende dag :P
Anyway, ik heb totaal maar één keer live gespeeld voor een grote meute, maar dat ging heel goed, ik ben immuun voor zenuwen enzo dat heb ik mee.
Het is juist als ik dan voor een paar mensen speel :P heel vreemd, mja misschien omdat je dan voor iemand moet laten zien wat je kan en voor de grote meute gewoon je ding doet.
Maar anyway heb laatst op een ander forum een paar heel goede tips gekregen van een een bass/gitaar virtuoos, heeft ook conservatorium gedaan etc...
Die oefening was wel goed, maar kost veel tijd en geduld helaas, mja.

In elk geval bedankt voor de tijd die jullie hebben gestoken in mijn vraag tot nu toe.

-=JEROEN=-
25 februari 2007, 13:54
Maar anyway heb laatst op een ander forum een paar heel goede tips gekregen van een een bass/gitaar virtuoos, heeft ook conservatorium gedaan etc...
Die oefening was wel goed, maar kost veel tijd en geduld helaas, mja.
ben benieuwd naar die oefening, kan je em hier plaatsen?

Thundermane
25 februari 2007, 18:56
Het is eigenlijk een simpele oefening, maar had er zelf niet aan gedacht maar het werkt wel maar ok ik citeer hem dan (het is de hele tekst wat hij er bij had):

Nou je hebt van die GRIP-apperaatjes en ballen die basketballers ook gebruiken, maar of dit een echt voordeel zal opleveren? Synchronisatie ligt sowieso aan het oefenen en de manier van oefenen, je kan hier namelijk heel goed op oefenen, alleen kost dit veel tijd en discipline.

Een oefening om snelheid te verbeteren en vooral om de synchronisatie te vergroten is niet zo moeilijk om uit te voeren, lastig om vol te houden. Voor optimaal resultaat zal je dit eigenlijk elke avond voor het slapen gaan even een kwartiertje moeten doen.

Je speelt het met metronoom en begint langzaam, tot op het saaie aan toe. Je speelt het volgende loopje, wat ik sneller textueel kan uitleggen.

- Je begint op een van de eerste fretten, laten we zeggen de derde fret van je lage E-snaar en speelt achtereen volgens 3-4-5-6 in kwartnoten, zonder rust ga een snaar omhoog (A) en speel je daar 3-4-5-6, enzovoort tot je uiteindelijk bij de 6e snaar bent, de hoge E.

- Vanaf daar loop je terug, dus van hoge E naar lage E en het loopje omgekeerd, dus 6-5-4-3. Dit doe je echter in achtsten! (Twee keer zo snel). Let er wel op dat je de 6e fret op de twee keer speelt, anders mis je een kwart of achtste noot (Ligt eraan welke je weg laat! ).

- Als je weer terug bent op de lage E-snaar ga je een fret omhoog, en begint het loopje dus op de 4e fret. 4-5-6-7 dus.

- Op het moment dat elke noot in een aantal reeksen achter elkaar helemaal PERFECT is, dus bij een goed afgestelde gitaar geen fretbuzz, in de maat en een goede intonatie, dan verhoog je de snelheid en ga je de hogere snelheid oefenen, totdat die helemaal perfect is en dan ga je sneller. Etc Etc.

NB: Het is heel belangrijk dat je het jezelf er niet te gemakkelijk vanaf maakt, omdat je dan niet goed oefent. Je zal merken dat het zelfs op lage snelheden, onder de 100bpm en vaak zelfs onder de 80bp, nog al erg lastig is om het perfect te doen. Daarnaast moet je natuurlijk voor elke fretting een andere vinger gebruiken. Dus (1)-(2)-(3)-(4) voor de frets 3-4-5-6. (1)=wijsvinger, (2) is middelvinger, (3) ringvinger, (4) pink.

Ook kan je de oefening varieren, dus inplaats van 3-4-5-6, kan je ook 3-5-4-6 spelen (en dus (1)-(3)-(2)-(4)), of welke variatie dan ook.

Een andere oefening die eigenlijk van de zelfde basis uitgaat, maar daarnaast ook gelijk harmonisch- en muziektheoretische waarde heeft, kan je in plaats van dat loopje elke positie van een toonladder nemen, zoals E-mineur vanuit elke positie op de hals. Hiermee leer je gelijk hoe de toonladders vanuit elke positie te spelen zijn. Zo ziet E-mineur eruit vanaf 0-12. (vanaf 12 is weer herhaling). De andere kan je dan zelf uitzoeken. Zoek ook de majeurs en de pentatonische uit over de hele hals, daar leer je heel veel van.


CODE
E||-0-----2--3-----5-----7--8-----10----12
B||-0--1-----3-----5-----7--8-----10----12
G||-0-----2-----4--5-----7-----9-----11-12
D||-0-----2-----4--5-----7-----9--10----12
A||-0-----2--3-----5-----7-----9--10----12
E||-0-----2--3-----5-----7--8-----10----12


(Je moet het even zelf ook controleren, niet in de eerste plaats omdat het belangrijk is dat je ook echt weet welke NOOT waar zit, omdat elke noot zijn eigen, belangrijke, harmonische functie vervult, maar ook omdat ik hier geen gitaar heb en het me dus virtueel probeer voor te stellen en dat met maar een paar uur slaap, ging er 1 uur in en moest er oom 5.15 alweer uit zijn).

Als je de E goed kent, kan je switchen naar bijv. A, D of G (andere veel gebruikte toonsoorten) of naar de majeur-toonaard.

-=JEROEN=-
25 februari 2007, 20:34
aha ja die kende ik al, geef ik zelf ook vaak als oefening op, maar dan ergens rond de 7e fret beginnen, omdat de frets daar iets dichter bij elkaar liggen en de oefening dus iets makkelijker is... om em moeilijker te maken schuif je steeds dichter naar de kop van je hals... dus je begint met 7-8-9-10, en dan 6-7-8-9, en dan 5-6-7-8, enz

van lage naar hoge E snaar: kwarten (1 2 3 4 1 2 3 4 enz)

van hoge naar lage E snaar: achtsten (1 e 2 e 3 e 4 enz)

begin langzaam, speel het perfect, zet je vingers dicht tegen de fret aan (kost minder kracht), til je vingers niet te hoog op, hou ze zo laag mogelijk, en voer het tempo langzaam op

de volgende stap is dat je er een fret tussenlaat: 7 - 9 - 11 (met wijs, middel, ringvinger)

en hetzelfde maar dan met middel, ring, pink