PDA

View Full Version : Bolt on of gelijmd



pupanus1
21 februari 2007, 13:31
Hey ik ben nieuw hier, en speel pas een jaar gitaar

Nou lees ik overal over bolt on en gelijmde halsen, ik weet het verschil (heb zelf twee gitaren met een bolt on syseem)

Maar wat is er nou eigenlijk beter?

Negative K3 fan
21 februari 2007, 13:37
je hebt ook nog neck thru... er is niet per sé iets beter dan het ander. Over het algemeen ben ik persoonlijk een voorstander van 'bolt on' behalve bij les pauls en dergelijke gitaren, omdat dat gewoon niet bij de gitaar hoort, maar dat is meer een estethische kwestie.

bert k
21 februari 2007, 13:39
Ja, en nou met argumenten erbij?

LaurentB
21 februari 2007, 13:59
Gelijmde en doorlopende halsen hebben de naam een betere sustain te hebben. Maar ik heb dit persoonlijk nooit aan een goed vergelijkend onderzoek onderworpen.
Ja, mijn Stratocaster (geschroefde hals) heeft minder sustain dan mijn Ibanez (doorlopende hals), maar dat is een compleet andere gitaar. Die Ibanez is ook bijna een kilo zwaarder bijvoorbeeld, dat maakt ook uit. En de brugconstructie en zo.

pupanus1
21 februari 2007, 14:45
ok ik vroeg dit omdat ik een discussie had met een gast in een lokale muziek winkel, hij zei dat ik beter Stagg had kunnen kopen ipv een Epiphone LP Special 2 omdat Stagg gelijmde halzen hebben en die epiphone een bolt on is. Ik vond dat een loos argument omdat ik Stagg na uitproberen echt bagger vondt ondanks dat ze een gelijmde hals hadden en die epiphone was ik aangenaam door verrast :)

Tho
21 februari 2007, 14:47
ok ik vroeg dit omdat ik een discussie had met een gast in een lokale muziek winkel, hij zei dat ik beter Stagg had kunnen kopen ipv een Epiphone LP Special 2 omdat Stagg gelijmde halzen hebben en die epiphone een bolt on is. Ik vond dat een loos argument omdat ik Stagg na uitproberen echt bagger vondt ondanks dat ze een gelijmde hals hadden en die epiphone was ik aangenaam door verrast :)

Aparte vent die verkoper, want de kwaliteit van een gitaar hangt natuurlijk van veel meer aspecten af.

Mijn voorkeur gaat uit naar neck-thru, big time! :cooler:

Harry
21 februari 2007, 14:59
welke winkel was dat eigenlijk?

bass blom
21 februari 2007, 15:02
ok ik vroeg dit omdat ik een discussie had met een gast in een lokale muziek winkel, hij zei dat ik beter Stagg had kunnen kopen ipv een Epiphone LP Special 2 omdat Stagg gelijmde halzen hebben en die epiphone een bolt on is. Ik vond dat een loos argument omdat ik Stagg na uitproberen echt bagger vondt ondanks dat ze een gelijmde hals hadden en die epiphone was ik aangenaam door verrast :)

klinkt als: hij verdient beter aan een stagg dan aan een epi
in procenten..

Dirk_Hendrik
21 februari 2007, 15:03
welke winkel was dat eigenlijk?

Vraag maar niet Harry... Het zou zomaar je favourite zaak kunnen zijn...;)

pupanus1
21 februari 2007, 15:14
Ach wil geen wanreclame maken voor winkels hier, verder is het een aardige winkel. De beste man zei dat hij zelfs geen goedkopere Epiphone modellen verkoopt omdat ze zo slecht zijn, en hij is Gibson, Epiphone dealer..

De man verkoopt echter wel Stagg en Tenson........


Tis denk ik een kwestie van smaak, ik heb veel staggs geprobeerd en geen één beviel me, die LP special 2 was daarentegen een ontzettend lekker gitaartje voor dat geld (onder de 250) en hij wordt gebruikt als back up dus

D3nnis
21 februari 2007, 15:17
Maar wat is er nou eigenlijk beter?

Ik denk dat dat niet te zeggen is!

sommige mensen vinden een set neck qua bespeelbaarheid fijner dan een bolt-on, maar als ik een les paul vergelijk met een MM silhouette ofzo, dan is die in de hogere regionen -voor mij- toch echt wel fijner bespeelbaar.
Neckthru is een ander verhaal, die overgang kan zooo smooth zijn! Maar dat kan bij een set-neck ook, kijk maar naar een parker fly bijvoorbeeld (maar dat is toch weer een ander verhaal).

Qua sustain zou het best kunnen zijn dat een neckthrough constructie theoretisch beter is, maar ik denk dat een goeie/harde hals daar meer aan bijdraagt dan het feit of het kreng neckthru of bolt-on/gelijmd is.

Ook zou ik nog wel willen betwijfelen of een set neck qua sustain/toon beter is dan een geschroefd exemplaar.....bij een geschroefd exemplaar heb je immers hout op hout contact, en bij een set neck zit er nog lijm tussen.
Al met al, of je het praktisch echt gaat merken, geen idee.
De eerder genoemde parker fly heeft een enorme sustain, en hoe vaak laat je een noot nou 50 seconden uitklinken?

Qua sound is het allemaal persoonlijke voorkeur denk ik. Op 1 of andere manier kom ik qua klankvoorkeur steeds weer bij geschroefde exemplaren uit.
Heb overigens ook verschillende neckthru gitaren geprobeerd die zo dood als een pier klinken (ook akoestisch gezien), dus het hoeft niet garant te staan voor een goed klinkende gitaar.

Dus tja....laat je niks wijs maken, pak wat je fijn vind en goed vind klinken, en raggen maar!

Harry
21 februari 2007, 15:17
Vraag maar niet Harry... Het zou zomaar je favourite zaak kunnen zijn...;)

oei, voorlopig koop ik dus maar geen gitaren meer...... :p

D3nnis
21 februari 2007, 15:18
ik heb veel staggs geprobeerd en geen één beviel me

Ik vind de koffers van Stagg wel OK :-)

skabouter
21 februari 2007, 15:21
je hebt ook nog neck thru...je hebt zelfs nog gitaren uit 1 stuk hout...... :o weird
enfin, bolt-on heeft ook nog als voordeel dat als je neck een keer naar de tering is, dat je er gewoon en nieuwe opzet! met een gelijmde nek is de reparatie duurder dan een nieuwe neck vaak......

LaurentB
21 februari 2007, 15:44
Ach wil geen wanreclame maken voor winkels hier, verder is het een aardige winkel. De beste man zei dat hij zelfs geen goedkopere Epiphone modellen verkoopt omdat ze zo slecht zijn, en hij is Gibson, Epiphone dealer..
(...)

Wat in het algemeen wel zinnig aan die opmerking is, is dat je in het heel lage prijssegment beter geen bekende merken kunt kopen. Dan betaal je echt alleen nog maar de naam. Heel goedkope gitaren worden vaak beter gemaakt door de echte budgetmerken, maar Stagg schijnt daar nu juist geen goed voorbeeld van te zijn.

G.G.
21 februari 2007, 18:57
Wat heeft een betere sustain? Setneck, neckthrough of bolt-on? Ik denk niet dat het zo simpel is dat je kan zeggen wat meer sustain heeft. Gaat er meer om hoe de constructie uitgevoerd is.

Ik heb een bolt-on strat met een gruwelijk lange sustain, maar de verbinding is dan ook perfect passen. Mijn gelijmde zelfbouw PRS heeft een betere sustain dan mijn zelfbouw neckthrough stratocaster, neckthrough is dus ook niet zalig makend.