PDA

View Full Version : vervelende feedback



danny a thousand
21 februari 2007, 11:33
Beste forumleden,

Ik heb continu een vervelende feedback met mijn gitaar.
Mijn huidige opstelling:

Ibanez Sz 520 FM + Seymore Duncan Distortion
Hughes & Kettner Switchblade
Muziekgenre: emo/metal

Tijdens repetities en veel optredens heb ik continu een vervelende feedback op mijn gitaar. Deze krijg ik niet weg.
Als ik een van de gibsons pak van onze andere gitarist is er niets aan de hand. Zelfs als ik met mijn gitaar een meter of 6 van mijn versterker sta blijft hij piepen en ik krijg 'm ook niet weg als ik m'n snaren demp.
M'n versterker (buizen) staat ongeveer op 3,5, dus dat is ook niet zo hard.

Bij mijn vorige gitaar had ik het ook (ook ibanez), maar daar zeiden ze dat m'n element niet goed meer was. Dus ik dacht ... tijd voor een nieuwe gitaar en kocht deze SZ 520 FM.
Probleem was niet opgelost, maar werd zelfs erger. Nu was mijn vorige versterker ook op leeftijd, dus maar een nieuwe Hughes & Kettner Switchblade aangeschaft ... probleem bleef. Het enige wat ik nog kon aanpassen volgens de winkelier én de importeur (Serlui) was het element vervangen, dus ik een goed element gekocht en erin laten plaatsen ... Probleem nog niet opgelost, hij blijft continu feedbacken. Ook als ik het hoog uit m'n versterker draai. Ik moet elke keer als ik een rust in m'n gitaarspel heb m'n stemapparaat inschakelen, zodat hij stil is.
Na zoveel geld uitgegeven te hebben wil ik het liefst m'n gitaar door het raam naar buiten gooien. Maar voordat ik dat doe, vraag ik aan jullie of jullie enig idee hebben hoe ik dit probleem kan oplossen.

Alvast bedankt!!!!!!

Danny
Rise a Thousand

LaurentB
21 februari 2007, 12:02
Beste forumleden,

Ik heb continu een vervelende feedback met mijn gitaar.
Mijn huidige opstelling:

Ibanez Sz 520 FM + Seymore Duncan Distortion
Hughes & Kettner Switchblade
Muziekgenre: emo/metal

Tijdens repetities en veel optredens heb ik continu een vervelende feedback op mijn gitaar. Deze krijg ik niet weg.
Als ik een van de gibsons pak van onze andere gitarist is er niets aan de hand. Zelfs als ik met mijn gitaar een meter of 6 van mijn versterker sta blijft hij piepen en ik krijg 'm ook niet weg als ik m'n snaren demp.
M'n versterker (buizen) staat ongeveer op 3,5, dus dat is ook niet zo hard.

Bij mijn vorige gitaar had ik het ook (ook ibanez), maar daar zeiden ze dat m'n element niet goed meer was. Dus ik dacht ... tijd voor een nieuwe gitaar en kocht deze SZ 520 FM.
Probleem was niet opgelost, maar werd zelfs erger. Nu was mijn vorige versterker ook op leeftijd, dus maar een nieuwe Hughes & Kettner Switchblade aangeschaft ... probleem bleef. Het enige wat ik nog kon aanpassen volgens de winkelier én de importeur (Serlui) was het element vervangen, dus ik een goed element gekocht en erin laten plaatsen ... Probleem nog niet opgelost, hij blijft continu feedbacken. Ook als ik het hoog uit m'n versterker draai. Ik moet elke keer als ik een rust in m'n gitaarspel heb m'n stemapparaat inschakelen, zodat hij stil is.
Na zoveel geld uitgegeven te hebben wil ik het liefst m'n gitaar door het raam naar buiten gooien. Maar voordat ik dat doe, vraag ik aan jullie of jullie enig idee hebben hoe ik dit probleem kan oplossen.

Alvast bedankt!!!!!!

Danny
Rise a Thousand

Ik had het met de oude elementen op mijn oude Ibanez Musician ook wel als het hard en erg vervormd ging, lastig om te verhelpen. Ik heb die elementen wel eens vervangen, en er sindsdien minder last van, maar dat hielp bij jou dus ook niet. Ik heb wel eens gelezen dat het opvullen van eventuele ruimte onder de elementen (met schuim of zo) kan helpen.

LP_CL
21 februari 2007, 12:10
Het ligt overduidelijk aan je gitaar, want als je er een andere gitaar op steekt, doet hij het niet...
Dus: vervang je pickups, of koop een goeie gitaar.

danny a thousand
21 februari 2007, 12:30
Dus: vervang je pickups, of koop een goeie gitaar.

Ik heb een andere gitaar gekocht én m'n pickups vervangen (Seymore Duncan)
Ik ben zelf niet zo'n Gibson fan, niet vanwege de sound of zo, maar meer vanwege het model.

Kim Wilson
21 februari 2007, 12:33
Dan moet je waarschijnlijk minder gain (distortion) gebruiken. Dan heb je minder last van feedback én het komt je bandgeluid enorm ten goede.

Hoe hoog heb je de gain nu staan?

danny a thousand
21 februari 2007, 13:28
Tja, wel redelijk hoog, ik moet wel een flinke boost hebben, 't is wel metal hè.
Maar ik ga het alsnog ff bekijken!
thanx alvast.

almarvk
21 februari 2007, 13:40
Ook bij metal heb je natuurlijk een grens ;)

Ik zou idd kijken of het je gain is. Je gitaar is prima en je elementen ook. Misschien een element nemen met wat minder output?

glacius
21 februari 2007, 13:45
ik heb hetzelfde probleem met een epiphone, het zal niet aan je pickups liggen, ik een epiphone met daarin de zelfde pickups als in mijn gibson... maar mijn epiphone heeft veel sneller die vervelende feedback.. mischien is het hout er gevoeligger voor ofzo, heb in de epiphone al de volgende pickups gehad :

- stock pups
- dimarzio dp100 superdistortions
- seymour duncan alnico pro II
- dimarzio rick derringer
- seymour duncan sh5 custom (huidigge pickup)

allemaal hebben ze last van deze feedback die ik met mijn gibson niet heb .. en daarin zit ook de sh5 ..

conclusie ga eens kijken voor een andere gitaar ..

Kim Wilson
21 februari 2007, 13:47
Gain is natuurlijk onmisbaar bij metal, maar je kunt het ook echt te gek maken. Vaak moet je voor je gevoel te weinig gain gebruiken, dan komt het in de mix het beste tot zijn recht. Je bent met meer bandleden, je hoeft gelukkig niet in je eentje die boost te leveren. De bassist zorgt voor de oompf, de gitaristen zorgen voor de middentonen.

LP_CL
21 februari 2007, 13:49
Probeer anders ook eens je pickups wat naar beneden te schroeven. Als ze te dicht bij de snaren staan, krijg je automatisch feedback.

glacius
21 februari 2007, 13:51
Probeer anders ook eens je pickups wat naar beneden te schroeven. Als ze te dicht bij de snaren staan, krijg je automatisch feedback.

beter doe je de pickups lekker dicht bij de snaren en gewoon wat minder gain, is veel dynamischer

Lennert
21 februari 2007, 13:59
ik heb hetzelfde probleem met een epiphone, het zal niet aan je pickups liggen, ik een epiphone met daarin de zelfde pickups als in mijn gibson... maar mijn epiphone heeft veel sneller die vervelende feedback.. mischien is het hout er gevoeligger voor ofzo, heb in de epiphone al de volgende pickups gehad :

- stock pups
- dimarzio dp100 superdistortions
- seymour duncan alnico pro II
- dimarzio rick derringer
- seymour duncan sh5 custom (huidigge pickup)

allemaal hebben ze last van deze feedback die ik met mijn gibson niet heb .. en daarin zit ook de sh5 ..

conclusie ga eens kijken voor een andere gitaar ..


Hmm, misschien moet je toch eens kijken of het wat anders is(zoals hierboven al staat, check de hoogte van je pickups, bij mij staat de brugpup er verder vanaf dan bij andere gitaren, maar toch is het geluid nu optimaal). Ik heb ook een epi (LP) met een superdistortion bij de brug, en sinds die erin zit heb ik helemaal geen last meer van feedback, zelf niet op hoog volume en maximale gain..

glacius
21 februari 2007, 14:06
Hmm, misschien moet je toch eens kijken of het wat anders is(zoals hierboven al staat, check de hoogte van je pickups, bij mij staat de brugpup er verder vanaf dan bij andere gitaren, maar toch is het geluid nu optimaal). Ik heb ook een epi (LP) met een superdistortion bij de brug, en sinds die erin zit heb ik helemaal geen last meer van feedback, zelf niet op hoog volume en maximale gain..

heb verschillende dingen al geprobeerd.. zelfs papier onder de pickup om trillen te voorkomen.. ik heb nu een goeie oplossing ..
ik laat mijn epiphone gewoon thuis om te oefenen thuis met headphone en pod en speel vanaf heden met mijn gibson en mijn zelfbouw strat ;)

danny a thousand
21 februari 2007, 14:13
@Lennert: Jij woont in Vught ... ik ook!

Ik heb mijn elementen al flink naar beneden geschroefd.
Ik ga toch eens kijken of ik niet toch weer andere elementen moet gaan aanschaffen?
Suggesties iemand?
Ik heb het nog nooit zo meegemaakt, en ik ben toch echt geen beginneling, vooral in de grotere zalen voel ik me echt kut als dit weer gebeurd.
Het vreemde is dat het niet in elke zaal gebeurd, hoewel de opstelling hetzelfde is en de afstand tussen gitaar en versterker en monitor nagenoeg hetzelfde is. Bijvoorbeeld in de W2, kreeg ik zo'n enorme brom tijdens de soundcheck dat ik m'n gitaar aan de kant moest zetten, zaalverlichting en alles gedoofd, maar de brom bleef ... Ik denk dat ik 'm binnenin ook maar moet laten isoleren of hoe dat ook heet.

yhcmarc
21 februari 2007, 16:47
beetje aparte manier van feedback bestrijden hoor alles nieuw kopen ;) ... maaruh, check je kabels, gain en mid instelling etc etc .. weinig gain + veel mid = meer metal ;)

danny a thousand
21 februari 2007, 16:50
check je kabels

Dat is ook wel een goeie!!
Die zijn al wat jaartjes oud, ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar het is niet verkeerd om die ook eens te vervangen! Dat zijn de kosten niet ...

danny a thousand
8 maart 2007, 11:28
Naar m'n gitaar laten kijken door een gitaarbouwer ...
de gitaar zelf resoneert te veel, daar doe je niets aan.
Enige oplossing is wederom andere elementen.
Het worden deze keer EMG 85 + 81.
Duur geintje, maar ik hoop dat het dan is opgelost.
Het schijnt dat actieve elementen veel minder last van resoneren hebben.

Dus ik heb nog een (bijna) gloednieuw element te koop.
Seymour Duncan, SH-6 duncan distortion. (85 euro). Anderhalve maand oud.

Sjel
8 maart 2007, 14:40
laat je elementen waxpotten! Die feedback is waarschijnlijk afkomstig van onderdelen van je pickups die gaan meetrillen door je hoge gaininstellingen. Je kan dit laten doen bij je gitaartech (kost doorgaans 15 euro per element), maar je kan dat ook zelf met parafine.
Hier staat meer uitleg: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=886428

Fenndangoband
8 maart 2007, 15:33
Euh... ik had met mijn danelectro hetzelfde probleem... ik heb een zeer simpele oplossing hiervoor, maar ik weet niet of het bij jouw probleem zal helpen maar het is het proberen waard... draai de volumepot van je gitaar voor een kwart dicht... (weg feedback wegens minder output van de gitaar en volumeverschil is minimaal en valt bij te regelen op de amp)...

Squier4ever
8 maart 2007, 15:40
Naar m'n gitaar laten kijken door een gitaarbouwer ...
de gitaar zelf resoneert te veel, daar doe je niets aan.
Enige oplossing is wederom andere elementen.
Het worden deze keer EMG 85 + 81.
Duur geintje, maar ik hoop dat het dan is opgelost.
Het schijnt dat actieve elementen veel minder last van resoneren hebben.

Dus ik heb nog een (bijna) gloednieuw element te koop.
Seymour Duncan, SH-6 duncan distortion. (85 euro). Anderhalve maand oud.

prima dat je andere elementen koopt, maar je mag je oude elementen hier niet te koop aanbieden, dat is tegen de forumregels (zie spam).
zet het in je sig. of op gitaarmarkt (gratis) of marktplaats ofzo

danny a thousand
8 maart 2007, 15:45
Ik ben juist naar een gitaarbouwer geweest om uit te zoeken wat ik er nou tegen kon doen. Die heeft voor mij de gitaar nagekeken en onderhanden genomen. Het waxen van de elementen zou niet helpen, omdat de elementen meeresoneren met de gitaar, daar helpt waxen niet tegen.

Hij vertelde wel dat hij iemand uit Utrecht kende die het element uit z'n gitaar haalde en deze in een mal deed en vervolgend het complete element in de mal vol liet lopen met een soort hars dat kei-hard werd. Er zat wel enig risico aan ... het gebeurde wel eens dat het element helemaal niet meer werkte en stel dat het geheel weer in de gitaar gezet was, je het spul er nooit meer uitkreeg.

Het terugdraaien van de volumeknop hielp bij mij ook niet voldoende, ik moest iedere keer als ik even rust had, m'n stemapparaat inschakelen om maar geen signaal door te leten gaan.

Hij was bang dat actieve elementen toch de beste keuze was. Ik ben benieuwd.

danny a thousand
8 maart 2007, 15:46
wat betreft het te koop zetten van het element ... tja, ik ben nog maar net lid van dit forum, dus nog niet compleet op de hoogte van alle regels.

Squier4ever
8 maart 2007, 15:48
daarom bij dezen...

je kunt in je profiel een zgn signature aanmaken... daar mag je het wel in zetten. maar direct in je post te koop aanbieden geldt als reclame maken en mag niet.

djgitarist
8 maart 2007, 18:42
Heb je al aan de aarding van je gitaar gedacht?

sommige gitaren zijn zo slecht geaard, dat je ingeplugd zonder te spelen enorm veel ruis hoort. Bij hoge gain settings gaat dit gauw rondzingen.

Als je je gitaar ingeplugd hebt en je speelt niet, moet je eens proberen om een metalen gedeelte aan te raken, de brug ofzo. Soms valt het ruis-geluid dan ineens grotendeels weg.

En deed de gitaar dit ook al met de originele elementen erin? Misschien is er bij het solderen iets niet goed gegaan?

Is de binnenkant van je slagplaat ook bekleed met "aluminium-folie"?

Squier4ever
8 maart 2007, 19:38
aarde lijkt me nogal onlogisch...

als je een slechte aarde hebt, dan is er namelijk weining/geen output....

omni
9 maart 2007, 14:18
+1 voor het element naar beneden schroeven. Kijk ook eens of je veel ruimte onder je element hebt. Dit zou je kunnen opvullen met wat schuim. Je zou ook kunnen denken aan een noise gate is voor echt strakke metal zowiezo geen verkeerde investering.

danny a thousand
9 maart 2007, 14:51
Noise gate heb ik, maar is geen optie, moet 'm te ver opendraaien en gaat ten koste van het geluid.
Aarde is 't probleem niet.
Komen nieuwe elementen in en wordt van binnen compleet geïsoleerd.
Ik laat wel weten hoe het afloopt!

no 1 hops
9 maart 2007, 16:48
toch vraag ik mij af of je op een of andere manier door alles wat je tussen amp en gitaar hebt, oa.stemapparaat, kabels, daar niet de mist mee ingaat.

dan word gewoon zoeken en wegstrepen.
1 kabel, rechtstreeks in de amp, problemen?
andere gitaar, problemen
ander kabel
enz totdat je het probleem te pakken hebt.

het teveel resoneren van de gitaar vind ik wel een vreemd verhaal.
hangen die pups in een ring of zijn ze in de body gemonteerd?

danny a thousand
9 maart 2007, 16:53
Mijn gitaar loopt naar een stemapparaat, van mijn stemapparaat loopt ie naar m'n amp. Stemapparaat heb ik er natuurlijk al tussenuit gehad.

zie hier mijn gitaar:

http://www.ibanez.co.jp/img2007/eg/l/SZ520FM_TKS_1A_02.gif

no 1 hops
9 maart 2007, 17:41
dus de pups hangen aan de pickup ring.
kunne daarom meetrillen (oude systeem met drie schroeven was dus nu beter geweest. (2 aan de ene zijde 1 aan de andere)
zou iedergeval niet gauw maar ander pups nemen.
als die gitaarreparateur je dat garandeert, ok, maar anders.
leg die vraag gewoon eens voor bij SD.
met dit soort zaken en negatieve reclame worden ze ook niet blij.
waxen is een pre, en ervoor zorgen dat de pups minder kunnen bewegen ook.
probeer eens of je van die rubber slangetjes kan krijgen in plaats van normale veren.
is misschien stabieler.
of ander zit ik te denken aan een topic van iemand die zelf iets verandert had aan een pup en gigantische feedback kreeg.
een bepaalde draad vastzetten bleek de oplossing.
dat was dus de draad die vastgesoldert was aan de metalen baseplate van de pup zelf.
misschien even de search gebruiken hier.

edit
hier is de link
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85760&highlight=coiltap

cardinal
9 maart 2007, 18:49
Tja, wel redelijk hoog, ik moet wel een flinke boost hebben, 't is wel metal hè.
Maar ik ga het alsnog ff bekijken!
thanx alvast.

Volgens mij is een noisegate de oplossing, heb je die er al tussen. Flink strak zetten en volgens mij is je probleem opgelost.

Een les paul geeft een zachter signaal af waardoor hij minder snel feedbackt. Jouw gitaar zal waarschijnlijk een hoger output hebben.

danny a thousand
6 april 2007, 15:52
Ik heb er een EMG-85 in laten zetten.
En het probleem is voor 90% opgelost!!

Helemaal wegkrijgen gaat niet, maar dit is zker te doen, helemaal op het pudium.