PDA

View Full Version : opname soundkaarten voor pc



Joe_scumbag
31 december 2002, 18:39
Hoi, ik zit met een vraagje. Wij (akoestische gitaar, elektrische gitaar en zang) willen een demo'tje opnemen. Ik beschik over een pc met veel muzieksoftware en een guillemot maxima fortissimo geluidskaart. Is eigenlijk een gamegeluidskaart maar wel van degelijke kwaliteit en heeft o.a. een optische in- of uitgang (weet nie juist, nog nooit gebruikt).

Ze hebben mij verteld dat ik met een sm57 micro (en klein mengpaneeltje) goed zit qua opnemen (hoewel een condensatormicro beter zou zijn, maar ook een klets duurder). Nu vraag ik me af of ik een speciale geluidskaart moet kopen ofdat mijn huidige het ook wel zal klaren? Het is niet de bedoeling op simultaan op te nemen.

Waar vind ik eventueel meer info over speciefieke opname geluidskaarten en welke raden jullie aan?

thx

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joe_scumbag op 2002-12-31 17:49 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joe_Scumbag op 2002-12-31 17:52 ]</font>

Zndrr
1 januari 2003, 14:45
Ik heb een poos lang redelijke opnamen gemaakt door gitaren en microfoons (dynamisch) gewoon rechtstreeks in de geluidskaart te proppen.. Voor een demo was dit eigenlijk wel goed genoeg.. Voor echte hele goede studio opnamen heb je wel wat beters nodig, maar dit moet gewoon kunnen. Wel heel belangrijk is dat je een hele goede mic fixt, of desnoods ergens huurt.

the_trooper
4 februari 2003, 11:12
zeker als je ook een akoestische gitaar wil opnemen zou ik voor een condensator gaan. Let wel op of je een condensator koopt/huurt die een phantom voeding nodig heeft. Een mengpaneeltje met zo'n phantom voeding heb je dan ook zeker nodig.