PDA

View Full Version : HELP, Rockband wilt Demo's opnemen.



RavenJinn
21 februari 2007, 09:54
Hallo!,

Ik zit in een rockbandje ( www.antius.nl ),
die eigen muziek maakt, beetje in de richting van de style Nickelback.
We treden nu een jaartje op in cafetjes en evenementen, hardstikke leuk allemaal, alleen vaak word er gevraagd naar een demo,
en die hebben we niet.

Dus ik vroeg me af of iemand op dit forum mij kan uitleggen hoe dat moet?
Ik heb vrij veel verstand van computers/laptops, maar heb de ballen verstand van muziek opnemen in een oefenruimte.

Wat willen we opnemen:
:speed: Zang
:speed: Basgitaar
:speed: Slag/solo gitaar
:speed: Drums


De kwaliteit hoeft geen studio kwaliteit te zijn, maar het moet wel redelijk zijn.
Onze solo gitarist maakt af en toe gebruik van zijn effecten pendaal, dus zou wel leuk zijn als dat ook mee opgenomen kan worden.
Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven, want ik weet niet waar ik moet zoeken!

alvast bedankt!
Charlie van der Zwan

cardinal
21 februari 2007, 10:13
Zoek een goedkope studio of maak een keer liveopnames via een mengtafel bij de locale JC.

Een complete bandopname om mee te beginnen lijkt mij wat veel gevraagd voor de eerste keer.

Je hebt allerlei randapparatuur nodig, zeker als je de drums ook zelf wil doen.

Twee microfoons heb je minimaal nodig. Teven twee standaards voor de mics.

Dan een software programma als cubase of logic etc.

Liefst dan ook een mengtafeltje om die twee mics in te prikken. Of een geluidskaart waar die mics rechtstreeks in kunnen.

Poeh, moeilijk hoor.

Ik heb eerste de kunst afgekeken in studios waar ik opnam en ben daarna zelf aan de bak gegaan. Eerst mijn eigen nummers opgenomen, toen wat live dingen en nu produceer ik complete cd's. Maar dat heeft wel een paar jaar gekost.

Begin gewoon maar ergens. Ga eerst eens een software recording programma scoren en ga daarmee beginnen, als je dat snapt is de rest vrij simpel.

RavenJinn
21 februari 2007, 11:01
Okey bedankt voor de tips.
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat is een locale JC?

want we oefenen in een oefentruimte waar we altijd 2 mircofoons hebben, en versterkers voor gitaar/bas.

Dus als ik het goed begrijp een manier?:

Een laptop met een meng paneel en software.
In dat paneeltje de versterker op aansluiten van gitaar/bas, en 2 microfoons in pluggen voor zang en drum ?

Is dat een beetje correct ?

Harry
21 februari 2007, 11:37
JongerenCentrum.... plaats waar jonge bandjes kunnen optreden (en opnemen)

RavenJinn
21 februari 2007, 14:03
Okey bedankt voor de tips.
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat is een locale JC?

want we oefenen in een oefentruimte waar we altijd 2 mircofoons hebben, en versterkers voor gitaar/bas.

Dus als ik het goed begrijp een manier?:

Een laptop met een meng paneel en software.
In dat paneeltje de versterker op aansluiten van gitaar/bas, en 2 microfoons in pluggen voor zang en drum ?

Is dat een beetje correct ?

is dit een beetje de bedoeling?

Fumi SG
21 februari 2007, 14:43
is dit een beetje de bedoeling?

Nee, dit is niet de bedoeling.. een beetje geduld mag ook wel!

Je versterkers kun je niet zomaar aansluiten op een mengpaneel. Het mooiste/makkelijkste is als je daar een microfoon voor zet en die naar het mengpaneel stuurt. Dan heb je alleen wel weer een extra mic nodig. De bas wordt nog wel eens via het mengpaneel gedaan, dat geeft wel een goed resultaat. Gitaar zou ik niet aan beginnen, dat klinkt zo nergens naar.

Han S
21 februari 2007, 15:24
Met dit soort threads denk ik altijd: wat moet ik daar nou mee.

Goed, je verwacht niet meteen een professioneel klinkende opname, maar als iemand met ervaring je zou moeten uitleggen hoe je een enigszins redelijke demo moet opnemen, terwijl je nog nooit iets in die rchting hebt ondernomen, dan wordt het antwoord ongeveer een boekwerk.

Je moet bij het begin beginnen, net als met voetballen, schaatsen, zwemmen etc. Je kunt iemand precies uitleggen hoe je moet zwemmen, maar als hij het nog nooit heeft gedaan verzuipt hij binnen twee meter van de kant.

Kijk naar het draadje over amp micing, dan zie je hoe iemand die net is begonnen al snel tot een goed resultaat komt met hulp van andere forumites.

Je moet beginnen met je te verdiepen in de materie, zoek zoveel mogelijk op de forums (search) en leer alles over hoe microfoons werken, hun toepassingen, leer over de opnameprogramma's, over de problemen met opnemen, het is allemaal in buitensporig grote hoeveelheden te vinden op het net.

En ga dan eens beginnen met het opnemen van je gitaar, zoek uit wat de verbanden zijn tussen plaatsing van de microfoon en het geluid wat het oplevert.

Ga drums opnemen, begin met één microfoon en zoek de beste plek voor een geluid met balans, noteer alles in een schrift zodat je kunt terug vinden wat je hebt gedaan.

Zet niet meteen 12 microfoons bij een drumstel en begin niet aan het opnemen van een concertvleugel, dat komt later wel.

Als je meteen snel en goed resultaat wilt hebben, ga dan naar een budgetstudio, die zijn er zat voor weinig geld en leer het nodige door goed op te letten. En vraag hoe en waarom, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Er zijn hier genoeg forumleden die je naar dit soort goedkope studio's kunnen verwijzen. Vraag de opnamen ook als data op een DVD en ga thuis op je gemak zitten tweaken daarmee en leer, leer en leer.

Ik ben nu 64 en maak al opnamen vanaf dat ik een jaar of 15 was. En ik leer nog elke dag wat nieuws. Ik kan communiceren op hetzelfde nivo als de grote mensen in de bizz, die een kast vol awards hebben en een staat van dienst waar je van flauw valt. En daar leer ik van en zij leren ook van mijn ervaringen, want iedereen in deze bizz heeft zijn truuks en manieren.

Mocht je heel snel tot resultaat willen komen en hiervoor een handleiding willen, dan wil ik je best in detail uitleggen hoe een opname in de studio tot stand komt, maar daar heb je in dit stadium niks aan.

Ga voor de gein eens kijken naar de laatste pagina's van een draadje wat ik op gearslutz begon en kijk op welk nivo en hoe daar de mensen met elkaar omgaan, hoe doorgewinterde kanonnen het gruwelijk met elkaar oneens zijn, terwijl ze allemaal prachtige opnamen maken. Het is een heel aparte wereld, die opnamegasten, maar je kunt heel veel van ze leren: http://www.gearslutz.com/board/showthread.php?t=64710

Ik zie dat jullie nog hardstikke jong zijn en uit de buurt van Vlaardingen komen. Ga eens op bezoek bij Frits van Studio Het Pand, hardstikke goede vent en ik denk dat hij jullie voor heel weinig aan een goede demo zal helpen.

En het kost minder dan de timmerman, je hebt dan alvast wat om optredens mee te scoren.

Edit: en kijk ook in de FAQ van Harrie.

X-Rated
21 februari 2007, 16:33
Met dit soort threads denk ik altijd: wat moet ik daar nou mee.

blablabla...

Kijk naar het draadje over amp micing, dan zie je hoe iemand die net is begonnen al snel tot een goed resultaat komt met hulp van andere forumites.

blablabla...

En het kost minder dan de timmerman, je hebt dan alvast wat om optredens mee te scoren.

Edit: en kijk ook in de FAQ van Harrie.

Stiekem ben ik al 3 jaar aan het prutsen ;) Maar met de rest ben ik het helemaal eens :D

:O Ik lees nu de eigenlijke post helemaal uit en zie dat 3 jaar prutsen eigenlijk nog niets zegt. Dan mag ik mijzelf idd newbe noemen in de wondere (en dure) wereld van het opnemen. De tracks die in het draadje Amp Micing staan is gedaan met spullen waarvan de waarde al boven de 1000 euro uitloopt.

Han S
21 februari 2007, 17:07
Een kennis van me heeft net een nieuwe studio ingericht, kosten €650.000.

1000 euro is een fooitje, geloof me maar.

X-Rated
21 februari 2007, 17:31
Een kennis van me heeft net een nieuwe studio ingericht, kosten €650.000.

1000 euro is een fooitje, geloof me maar.

Ja maar om maar even aan te geven dat het niet iets is voor een niks verdienende student. Een groot deel ervan hebben we gewonnen met een popprijs en de drummics waren een gezamenlijke investering. Ik geloof ook best dat het een schijntje is vergeleken met wat mensen uitgeven aan studio's van dergelijk formaat :O

RavenJinn
21 februari 2007, 18:56
Okey, Ik snap julie reacties, maar mijn post is ook niet bedoeld om precies uitgelegd te krijgen hoe het moet,
ik wilde alleen even een globaal beeld krijgen, en die heb ik nu, dus bedankt.

ik nu vroeg me alleen af of dit een redelijke mixer is:
MC CRYPT MIXER LM-1600


wat vinden julie daarvan ?

X-Rated
21 februari 2007, 19:05
Okeej puntje is:

Als je wilt opnemen en alle instrumenten afzonderlijk wilt nabewerken op je computer, dan moet je zorgen dat je een mengpaneel hebt die het signaal via firewire naar je computer stuurt (correct me if I'm wrong). Hiermee kun je namelijk alle microfoon ingangen ook appart op je pc toveren. Anders krijg je in je computer alle instrumenten op één spoor en wordt nabewerken van de instrumenten afzonderlijk onmogelijk. Tenzij je daar genoegen mee neemt uiteraard :) Als je niet per se alles appart hoeft na te bewerken, dan zou dat mixertje afdoende zijn denk ik :)

RavenJinn
21 februari 2007, 19:09
oops dubbel post, excuses daarvoor, ik dat dat ik deze reactie niet geplaatst had,
maar bedankt vor je reactie,

daar zit wat in trouwends

amon
21 februari 2007, 19:11
Als je van begin af aan wilt beginnen is het hoogstwaarschijnlijk zelfs goedkoper om gewoon naar een studio te gaan dan zelf alles aan te moeten schaffen. Het mixen zou je dan altijd zelf nog kunnen proberen te doen met een programma als Cubase ofzo.

X-Rated
21 februari 2007, 20:16
Als je van begin af aan wilt beginnen is het hoogstwaarschijnlijk zelfs goedkoper om gewoon naar een studio te gaan dan zelf alles aan te moeten schaffen. Het mixen zou je dan altijd zelf nog kunnen proberen te doen met een programma als Cubase ofzo.

Wow daar maak je zeker een punt :O Je hoeft de mastering niet te laten doen door de studio. Je kunt natuurlijk ook alle ruwe materiaal mee naar huis nemen en je fantasie erop los laten. Ik denk dat je voor een weekend arrangement opnemen bij een "goedkope" studio misschien 500 euro kwijt bent.

guhlenn
22 februari 2007, 09:47
als je geen ervaring hebt moet je niet zelf eraan gaan, tenzij je een paar kjaar hebt. gewoon een demo opnemen in eens tudio, er is een reden dat die nog bestaan.

DeiDRagonas
22 februari 2007, 10:04
Ik zou het juist andersom doen!! Mixen en vooral masteren is juist een echt studiowerkje wat je liever niet thuis wil doen... Ik zou het opnemen van de instrumenten juist thuis doen met simpele mics (evt een iets duurdere bijhuren?). De instrumenten konden apart van elkaar opgenomen worden toch? Misschien drums in een schuur of repetitiehok doen ofzo. Je kan dan immers zo lang met je geluid piemelen als je zelf maar wil. En je kunt de sound maken die jij wil horen. Vervolgens lekker gaan mixen bij een echte studio, want voor een echt goede mix is nogal wat (dure) outboard gear nodig!! Masteren zou ik al helemaal niet aan beginnen als leek zijnde.

DeiDRagonas
22 februari 2007, 10:08
Btw... Alleen als je het erg leuk vind om zelf daar zo lang mee te zitten natuurlijk. Studio's zijn er natuurlijk niet voor niks. Waarschijnlijk hoeft het helemaal niet zoveel extra te kosten en het resultaat zal ongetwijfeld beter zijn! Oh, en ook niet onbelangrijk... Het gaat veeeel sneller in een studio. In drie tot vijf dagen kun je makkelijk een mooie demo in elkaar zetten in een studio (mits de muzikanten hun partijen kennen natuurlijk). En dat is incl mixen en simpele mastering.

Kim Wilson
22 februari 2007, 10:10
Als je iets gaat opnemen, moet je wel zorgen dat je allemaal je partijen kent. Voor de tijd dus kritisch naar jezelf en de anderen luisteren. Als je dat allemaal nog in de studio moet doen, kost dat een hele hoop kostbare tijd.

Han S
22 februari 2007, 10:19
Btw... Alleen als je het erg leuk vind om zelf daar zo lang mee te zitten natuurlijk. Studio's zijn er natuurlijk niet voor niks. Waarschijnlijk hoeft het helemaal niet zoveel extra te kosten en het resultaat zal ongetwijfeld beter zijn! Oh, en ook niet onbelangrijk... Het gaat veeeel sneller in een studio. In drie tot vijf dagen kun je makkelijk een mooie demo in elkaar zetten in een studio (mits de muzikanten hun partijen kennen natuurlijk). En dat is incl mixen en simpele mastering.

Drie tot vijf dagen?

Ik nam laatst een demo CD met vier nummers op in nog geen 2.5 uur en ze gingen met de CD master naar huis. Kosten: 130 euro.

Een paar dagen later een jazz trio, begonnen met de opnamen om drie uur 's middags (piano, drums, contrabas) en gingen om kwart over zes naar huis met de CD master met negen nummers.

Mar als je het liever in je schuurtje of slaapkamer doet, ga je gang.

amon
22 februari 2007, 15:00
Studio opnamens hoeven inderdaad niet zo duur te zijn als iedereen denkt: "In een echte studio opnemen? Dat kost toch 100-en euro's?"

Als je je partijen kent en genoeg geoefend hebt staat het er zo op.
Ik nam eens een rapper op (alleen vocalen), maar die kwam binnen en had zn tekst nog niet eens af... Hebben we uren over gedaan voordat ie het goed kreeg.
Pas geleden wilde hij nog een keer opgenomen worden, dit keer beter voorbereid en in een kwartiertje hadden we alle vocalen opgenomen (incl overdubs dus).

Je maakt het zelf zo duur als je wilt....