PDA

View Full Version : alu / traanplaat slagplaat en tone



no 1 hops
21 februari 2007, 09:59
shielden is even hot topic bij velen, verlies van tone of niet.
daarover denkend kwam volgende vraag omhoog.
bij mensen die met tape aan de gang zijn hoor je tone verlies, de ene wel de andere niet.

heb tot nu toe nooit iemand horen klagen na aanbrengen van een alu traaplaat slagplaat of zo'n glimmende RVS.

waarom wil ik dat weten?
om te zien of dit het magnetisch veld van de pups verandert.
als men geen last heeft van tone verlies met een komplete aluminium/koperen/rvs slagplaat dan zou dat in principe ook niet kunnen met een slagplaat die met tape geshield is
dus ervaringen hiermee?

jerome
21 februari 2007, 19:31
Alu en koper zijn allebei niet magnetische materialen dus wat dat betreft zou er geen toonverandering mogen optreden.
Ik heb wel eens op een strat gespeeld met een verchroomde messing of koperen slagplaat en ik vond die gitaar gewoon lekker klinken, nix mis mee!
RVS is vaak toch licht magnetisch en zal daardoor de elementen en dus het geluid beïnvloeden maar of dat te horen is daar heb ik geen ervaring mee.

Rinze
21 februari 2007, 19:51
Van aluminium heb ik wel eens gehoord dat bij twee vrienden van me die allebei een alu slagplaat op hun Tele hadden gezet de klank er wat metaliger van werd. Of dit door elektromagnetische of fysieke oorzaken kwam weet ik niet...