PDA

View Full Version : Belachelijke prijzen Yamaha FG 300!!!



Kees_bouwman
21 februari 2007, 00:03
Heey,

Er staat een oude Yamaha FG 300 op marktplaats de prijzen zijn belachelijk hoog opgelopen. Normaliter is 300 euro een redelijke prijs voor zo'n gitaar, maar het staat nu al op 650 euro........naar mijn mening zwaar belachelijk.
In de 70's waren het low-budget gitaren en in Nederland worden ze VER boven de normale prijs verkocht!!!
Ik vind het echt niet kunnen, ik heb ooit een oude japanse FG180 voor 100 euro verkocht en gekocht trouwens en dat was redelijk.
Maar 650-700 euro....kom op zeg.

fandango
21 februari 2007, 00:19
Ik zie er geen staan van 650 euro.
Er staat wel een FG 335 voor 150 euro.
Er zijn sommige mensen die belachelijke prijzen vragen maar het is wat de gek er voor geeft. 8-)
Tegenwoordig kun je via internet makkelijk vergelijken, maar als je dan nog veel te veel geeft voor een gitaar dan ben je daar zelf bij.

Kees_bouwman
21 februari 2007, 00:42
Ik vind dus dat er teveel heisa en bombari over deze gitaren worden gemaakt. Op ebay gaan zeldzamere FG's nog niet eens voor zulke bedragen weg. Snap er nu niks meer van hoor. Je praat wel over 1400 gulden.
Sorry dat ik er zo op in ga, maar vind het allemaal te ver gezocht.
Ik denk dat zulke gitaren als de FG300's veel meer worden gekocht vanwege de uistraling (oud, mooi hout, veel karakter) en als verzamelstuk dan eigenlijk de sound en bespeelbaarheid. Zonde om daarvoor zoveel geld aan te besteden.

Kees_bouwman
21 februari 2007, 00:48
Ik zie er geen staan van 650 euro.
Er staat wel een FG 335 voor 150 euro.
Er zijn sommige mensen die belachelijke prijzen vragen maar het is wat de gek er voor geeft. 8-)
Tegenwoordig kun je via internet makkelijk vergelijken, maar als je dan nog veel te veel geeft voor een gitaar dan ben je daar zelf bij.

Jawel....een Yamaha FG 300 staat op marktplaats. Kijk bij de biedingen onderaan de advertentie...het loopt geweldig op tot 650 euro en misschien nog wel hoger. Belachelijk. Een jaar geleden stonden er regelmatig FG 300's op marktplaats voor rond de 350-400 euro. Nu voor rond de 700 euro. Ik snap het niet. Ver boven de normale verkoopprijs. Ik vind het te overdreven van verzamelaars om zoveel geld aan een FG 300 te besteden. Waarschijnlijk omdat het een prachtstuk is voor in de woonkamer en om aan de muur te hangen en af en toe te bespelen omdat het veel uitstraling en karakter heeft..om veel indruk op anderen te maken, maar de sound/bespeelbaarheid....nee doe mij maar een echte Martin en heb geduld totdat deze mooi oud wordt en nog beter gaat klinken.

Buzz
21 februari 2007, 09:33
Waarom belachelijk? Als iemand dat er nou voor uit wil geven.... mijn zegen heeft-ie. 'k Zou het alleen zelf nooit doen, maar da's een andere kwestie.

Liefhebber
21 februari 2007, 10:27
Heey,

Er staat een oude Yamaha FG 300 op marktplaats de prijzen zijn belachelijk hoog opgelopen. Normaliter is 300 euro een redelijke prijs voor zo'n gitaar, maar het staat nu al op 650 euro........naar mijn mening zwaar belachelijk.
In de 70's waren het low-budget gitaren en in Nederland worden ze VER boven de normale prijs verkocht!!!
Ik vind het echt niet kunnen, ik heb ooit een oude japanse FG180 voor 100 euro verkocht en gekocht trouwens en dat was redelijk.
Maar 650-700 euro....kom op zeg.
Zie topic FG Yamaha's uit 60's/70's van Goldeneye

Kees_bouwman
21 februari 2007, 11:52
Zie topic FG Yamaha's uit 60's/70's van Goldeneye

Ik heb net op het forum van 60's/70's Yamaha's gekeken en ook dit is lichtelijk overdreven. En het is wel belachelijk als je nagaat dat oude Yamaha's nooit in waarde zullen stijgen, maar dalen. Gibsons bijv. of Fenders uit vroegere jaren zullen alleen maar stijgen, maar low-budget Yamaha's niet!
Vroeger betaalde je er ongeveer 400-500 gulden voor en dan zou de gitaar nu voor 1400 verkocht moeten worden, alleen omdat hij 'aged' is? Get a life.

Don Capo
21 februari 2007, 11:54
Get a life.
eeeeeeeeehm....


Ik zie verder niemand zich echt heel druk maken over marktwerking behalve jijzelf ;)

Kees_bouwman
21 februari 2007, 12:28
eeeeeeeeehm....


Ik zie verder niemand zich echt heel druk maken over marktwerking behalve jijzelf ;)

Nou sommige mensen moeten gewoon afgeremd worden. Ze slaan te ver door in dit wereldje waardoor ze niet meer de reele prijs kunnen inzien....en uiteindelijk heb je maar een Yamaha'tje :)
Nu staat het bod op 750 euro en het gaat waarschijnlijk nog naar de 800 of hoger...hahaha, een reele prijs is 300-400 euro voor een oude Yamaha, maar dit slaat alles :D
Echt dom hoor; voor die prijs hoef je alleen ff naar een goede gitarenzaak te gaan en heb je een volledig massieve Blueridge van hele hoge kwaliteit...topkwaliteit Martin kopie welke vaak zelfs nog beter zijn dan de Martins. Dat kun je van een FG 300 niet zeggen en ik ken ze allemaal die oude Yamaha's.

Don Capo
21 februari 2007, 12:36
Ik geloof je, maar waar maak je je nou zo druk om? Er is hier toch gewoon sprake van vraag en aanbod, marktmechanisme, daar kan je tekeer tegen gaan maar veel zin zal het niet hebben.

Je hoeft toch niet mee te bieden?

Liefhebber
21 februari 2007, 12:37
Voor 750 euro doe ik mijn FG 200 uit 1972 zeker niet weg!!

Kees_bouwman
21 februari 2007, 12:45
Voor 750 euro doe ik mijn FG 200 uit 1972 zeker niet weg!!

Nou ik ben helaas een FG verzamelaar en zoals ik al zei ken ik ze allemaal.
De FG 200 heb ik zelf ook (White Label, 1972) en deze gitaar is GEEN 750 euro waard....das grote bullshit. De sound is leuk van deze gitaren, maar zodra je over de houtsoorten/constructie/kwaliteit gaat praten kun je het beter over een andere gitaar gaan hebben. Ten eerste is de FG 200 volledig gelamineerd en ten tweede zijn het de meest klote stemmechanieken die ik ooit op Yamaha's gevonden heb. Het is zeker niet mn favoriete model. Ik wil je hiermee niet tot last zijn, want het zijn gitaren met karakter vandaar dat ik ze verzamel, maar de genoemde prijzen zijn absoluut waanzin. Als ik mn FG 200 verkoop is het voor 200 euro en dan mag ik nog blij zijn dat er bieders komen. Zie advertentie nu op marktplaats van een FG 160.....kijk bij biedingen en dan zul je zien voor hoeveel ze normaliter weggaan. Kijk weer naar de FG 300 en het eerste wat je denkt is: waanzin.
De FG 200 zou nog eens best beter kunnen spelen en klinken dan de FG 300, dus waarop de prijzen gebasseerd zijn: I don't know.

Kees_bouwman
21 februari 2007, 12:48
Puur decoratie en uiterlijk wat meespeelt.....en ook nog eens de 'red label' binnenin de gitaar. En daar 800 euro voor dokken? Nee hoor.

Don Capo
21 februari 2007, 12:55
kees, laat het lekker rusten jongen, neem een kop groene thee en pak je gitaar even op schoot, je zal merken dat deze maatschappij ook nog goede kanten heeft.

Kees_bouwman
21 februari 2007, 12:58
kees, laat het lekker rusten jongen, neem een kop groene thee en pak je gitaar even op schoot, je zal merken dat deze maatschappij ook nog goede kanten heeft.

Haha, ja misschien is dat een goed idee :)
Sterremunt mag er ook wel zijn.

Liefhebber
21 februari 2007, 13:04
Kom jij als verzamelaar van FG's(voor de klank??) in de problemen nu de prijzen zo omhoog gaan?

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat ik die FG 200 niet voor 750 euro weg doe. Ik zal hem zowiezo nooit verkopen. Niet omdat ik een verzamelaar ben maar omdat ik hem wonderbaarlijk goed vind klinken in vergelijking met veel duurdere gitaren(oa. Martin) die ik bezit
Over die oude FG's is op dit forum al het een en ander gezegd. Eigenlijk allemaal hele positieve dingen van gitaristen met jarenlange ervaring en met kennis van dure Amerikaanse gitaren.

Kees_bouwman
21 februari 2007, 13:11
Kom jij als verzamelaar van FG's(voor de klank??) in de problemen nu de prijzen zo omhoog gaan?

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat ik die FG 200 niet voor 750 euro weg doe. Ik zal hem zowiezo nooit verkopen. Niet omdat ik een verzamelaar ben maar omdat ik hem wonderbaarlijk goed vind klinken in vergelijking met veel duurdere gitaren(oa. Martin) die ik bezit
Over die oude FG's is op dit forum al het een en ander gezegd. Eigenlijk allemaal hele positieve dingen van gitaristen met jarenlange ervaring en met kennis van dure Amerikaanse gitaren.

Daar heb je ook zeker gelijk in, maar velen dreigen de feiten en het overzicht te verliezen. Een Yamaha is en blijft een Yamaha en een Martin is een Martin.
Yamaha's kunnen niet stijgen in hun waarde, Martins wel.
Het zou waanzin zijn wanneer je de prijzen (zoals het nu blijkbaar gaat) gaat basseren op de sound. Dat is namelijk persoonlijk. Een gitaar moet je op kwaliteit kunnen beoordelen, kritisch en eerlijk. Constructie, gebruikte houtsoorten...alles telt mee. Een volledig massieve gitaar heeft nou eenmaal veel meer waarde dan een gelamineerde gitaar helaas. Ga met een FG naar een echte gitaarbouwer/gitarenzaak die weten wat kwaliteit is en dan krijg je toch de feiten naar je oren gesmeten. Velen weten namelijk niet wat TOON is en letten alleen letterlijk op volume en klank. Een Yamaha klinkt 'hard', maar alleen dat al is anders dan 'volume'. En zo kan ik nog lang doorgaan of de realiteit in kwaliteit etc.

kornelius
21 februari 2007, 15:13
en ik heb mijn FG een maand terug voor 175 verkocht !!!

terwijl ik rijk had kunnen zijn, RIJK RIJK RIJK RIJK.

:D

Liefhebber
21 februari 2007, 17:33
en ik heb mijn FG een maand terug voor 175 verkocht !!!

terwijl ik rijk had kunnen zijn, RIJK RIJK RIJK RIJK.

:D
Haha!
Hoe rijk moet Kees nu wel niet worden met zijn verzameling!!

Kees_bouwman
21 februari 2007, 18:04
Haha!
Hoe rijk moet Kees nu wel niet worden met zijn verzameling!!

Haha, heeeeeeeeeeeeeeel rijk :D
Nou oke, jullie je zin. De FG 300 heeft als een van de weinige FG RED LABELS een solid spruce top en was wat dat betreft een van de topmodellen. Het is maar wat de gek er voor geeft.

Liefhebber
21 februari 2007, 19:31
Haha, heeeeeeeeeeeeeeel rijk :D
Nou oke, jullie je zin. De FG 300 heeft als een van de weinige FG RED LABELS een solid spruce top en was wat dat betreft een van de topmodellen. Het is maar wat de gek er voor geeft.
Kun je hem niet aan mij verkopen voor ...laten we zeggen 300 euro?

johanb
21 februari 2007, 20:30
Ik ben al sinds 1977 in het bezit van een FG 280-1 , kent iemand die
Speelt goed en klinkt goed,

Yamhammer_71
22 februari 2007, 07:45
Ik ben al sinds 1977 in het bezit van een FG 280-1 , kent iemand die
Speelt goed en klinkt goed,

Ik ken hem wel ja. Die FG 280 komt uit Taiwan...je kunt het herkennen aan de '-1' dat achter het model staat. Er is ook een FG 280 zonder '-1' en die komt uiteraard uit Japan. Het verschil tussen beiden hoeft niet denderend groot te zijn, maar de Jappies zijn het iets beter.
Ik heb een FG 160 uit Taiwan en een FG 295S (solid top) uit Japan...dat is een hummingbird kopie. De FG 160 klinkt beter.
Japan hoeft dus niet altijd beter te zijn dan Taiwan.

Kees_bouwman
22 februari 2007, 13:51
Ik heb trouwens nog gemaild n.a.v. de advertentie van de FG 300, maar de verkoper laat van zich af weten.....in het begin kreeg ik nog een mail, voor de tweede keer al niet meer. De prijzen waren in de tussentijd ook omhoog gegaan. Weer een verkoper die alleen maar de gitaar op marktplaats zet en dan maar bedenkt om hem niet te verkopen? Wat een onzin, je verkoopt je gitaar gewoon of niet. Nu weer een FG 180 op marktplaats van een andere verkoper en weer wenst de verkoper geen mails te beantwoorden. Erg vreemd allemaal...stiekem hopen op een miljoenen-bedrag terwijl het ding al beschadigd is van hier tot Tokio...maar das weer een ander ding.

AutoStatic
22 februari 2007, 14:04
Yamaha's kunnen niet stijgen in hun waarde, Martins wel.

Waarom kunnen Yamaha's niet stijgen in prijs? Het tegendeel gebeurt op het moment!


Ik heb trouwens nog gemaild n.a.v. de advertentie van de FG 300, maar de verkoper laat van zich af weten.....in het begin kreeg ik nog een mail, voor de tweede keer al niet meer. De prijzen waren in de tussentijd ook omhoog gegaan. Weer een verkoper die alleen maar de gitaar op marktplaats zet en dan maar bedenkt om hem niet te verkopen? Wat een onzin, je verkoopt je gitaar gewoon of niet. Nu weer een FG 180 op marktplaats van een andere verkoper en weer wenst de verkoper geen mails te beantwoorden. Erg vreemd allemaal...stiekem hopen op een miljoenen-bedrag terwijl het ding al beschadigd is van hier tot Tokio...maar das weer een ander ding.

Als je de verkopers op dezelfde toon mailt als hier in dit draadje dan zou ik zelf ook afhaken. Maak je niet zo druk joh!

Don Capo
22 februari 2007, 14:06
Inderdaad. Mocht er niks zinnigs meer uitkomen ga ik dit draadje morgen sluiten. Je hebt je punt nu wel gemaakt Kees

Buzz
22 februari 2007, 15:13
Goede Thijs,


Vergis ik me of niet, maar ik heb de indruk dat je de laatste tijd de zaken hier aardig strak houdt....

Don Capo
22 februari 2007, 15:23
:D Heb met name veel tijd om te modereren op dit moment. Ik vind wel dat dit voornamelijk een informatief topic moet blijven waar het vooral over Akoestische gitaren moet gaan. Reilen en zeilen op Marktplaats behoort daar niet toe.

Mochten er op of aanmerkingen zijn over de moderatie, echt serieus altijd welkom, kan iedereen die dat wil me daar een pm over sturen.

Kees_bouwman
22 februari 2007, 16:36
Goede Thijs,


Vergis ik me of niet, maar ik heb de indruk dat je de laatste tijd de zaken hier aardig strak houdt....

Wat bedoel je met aardig strak? Thijs moet niet de enige zijn die het over akoestische gitaren heeft en kwaliteit etc, want daar draait het namelijk allemaal om. Maar hij blijft inderdaad de topics goed op zn plek houden, zonder dat het afdwaald.
Maar over kwaliteit etc 'moet' je het liefst praten, dat is interessant.

kornelius
22 februari 2007, 22:08
Ik vind DCs gebruik van de rode kleur voor strenge opmerkingen fantastisch

Don Capo
23 februari 2007, 08:45
Ik vind DCs gebruik van de rode kleur voor strenge opmerkingen fantastisch
HEY!!

Das mijn kleurtje:D

deze is daarentegen nog vrij

Zo, en dan nu een slotje!
:p