PDA

View Full Version : Gitaar stemmen naar C#



Dark0z
20 februari 2007, 23:09
Hallo,

ik wil graag wat nummertjes van Dying Fetus uit gaan zoeken. Maar nu zag ik in verschillende tabs op internet dat hun gitaren op C# gestemd zijn. Bij de ene tab staat C# (anderhalf toon lager), en bij de ander staat C# [C#,F#,B,e,g#,c#].

Wat is hier het verschil hiertussen en hoe kan ik mij gitaar zo stemmen ?

Ik heb ook een stemaparaat die mij misschien zou kunnen helpen. Hij vijf Semitones omlaag kan. Alleen ik zou niet weten hoeveel tonen hij lager gaat per semitone. Internet maakt mij ook niet echt wijzer. Daarom vraag ik het hier, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Alvast bedankt!

Fumi SG
20 februari 2007, 23:28
Verschil tussen C# en C# [C#,F#,B,e,g#,c#] is er niet, alleen staan bij de laatste de snaren nog eens apart vernoemd. Niet nodig, wel handig. Je stemapparaatje gaat per 'semitone' een mol (dus een halve noot) omlaag. Dat betekent dat je dus 3 'semitones' omlaag moet, als je hem dan gewoon stemt heb je je gitaar in C# staan. Appeltje eitje.;)

Dark0z
20 februari 2007, 23:36
en voor de rest kan ik alles gewoon met natuurtonen afstemmen zoals je dat ook bij e,a,d,g,b,e doet ?

Noid
20 februari 2007, 23:51
Ja (tenminste als je met natuurtonen flageoletten bedoelt).

Dit is je standaard stemming:
E A D G B E

1 semitoon lager is:
D# G# C# F# A# D#

2 semitonen lager is
D G C F A D

en 3 semitonen is dus
C# F# B E G# C#

vulvasonic
20 februari 2007, 23:57
en voor de rest kan ik alles gewoon met natuurtonen afstemmen zoals je dat ook bij e,a,d,g,b,e doet ?

Flageoletten bedoel je?
Yep, kan.
Het is de normale stemming, maar dan alles een kleine terts lager.

Let wel, als je je gitaar, zoals ie NU is, gewoon even een kleine terts lager gaat stemmen, dan kom je van een koude kermis thuis. Je snaren worden zo slap als een elastiekje en de intonatie van je gitaar zal voor geen meter kloppen. Gasten die in C# spelen hebben daar doorgaans een of meerdere aparte gitaren voor. Niet apart in die zin dat het een specifiek model moet zijn ofzo, maar even heen en weer stemmen is er niet bij. Dat werkt gewoon niet.

Je moet ten eerste een set dikke snaren kopen en vervolgens moet je de octaafzuiverheid opnieuw instellen. Mogelijk moet je zelfs de hals bijstellen.

Overigens is er voor dit soort werk wel een nieuwe markt aangeboord op het gebied van de gitaarbouw. Verschillende merken komen met gitaren op de markt met een langere mensuur. Die langere mensuur (afstand van topkam naar brug) is nodig om strak te kunnen blijven spelen en strak te blijven klinken.
Je kunt het vergelijken met de lengte van een basgitaar. Je kunt je gitaar een heel octaaf omlaag draaien en dikkere snaren gebruiken, maar je kunt je voorstellen dat dit geen ideaal geluid zal opleveren.

C# is nog goed te doen op een gewone gitaar, maar ja, je moet er wel eentje voor opofferen.

Dit allemaal wellicht overbodige info, maar liever iets teveel dan te weinig dacht ik zelf, toch? :)

DaveItUp
21 februari 2007, 00:29
A is zelfs prima te doen op een doodgewone gitaar, maar je kan beter wel dikke snaren nemen, je topkam aanpassen, trussrod afstellen.

That being said. Iommi stemt ook in C# en die gebruikte fuckin dunne snaren vanwege z'n vingers. Het is dus mogelijk om met vrij slappe snaren toch strak te klinken, maar beter gewoon bovengenoemde aanpassingen.

Verder is het geen probleem. Hele volksstammen doen dit al jaren zo, maar je moet wel weten wat je doet om een goede sound te krijgen....maarja da's normaal ook al zo natuurlijk :)

pupanus1
21 februari 2007, 14:14
Ik stem 1 van mijn gitaren op C, en af en toe naar B. Ik gebruik .009 d'addario's en het klinkt gewoon strak. Wel intoneer ik het opnieuw maar dat is zo gebeurt (heb een kahler flyer bridge) heb niks verder aan de topkam gedaan dus misschien zou ik dat nog kunnen doen

wat raden jullie dan voor aanpassingen verder aan en waar kan ik daar info over vinden?

Swan
21 februari 2007, 14:32
B met 09 lijkt me echt te los, ik speel zelf met 013 in B en dat speelt lekker

chennie
21 februari 2007, 14:33
ik snap ook weinig van aan al die aanpassingen. Ik stem van normaal E naar B en alles daartussen in. Gebruik verder 0.10-0.52. Het is niet echt helemaal strak maar ik heb bv geen last van fretbuzz terwijl ik toch een lage actie heb. Verder hoef ik ook niet te intoneren. Oftewel, gewoon omlaag stemmen en spelen maar. Ik voorzie ook geen problemen wat de hals betreft.

pupanus1
21 februari 2007, 14:39
intonatie doe ik alleen als ik weer naar E stem en dat zijn vaak maar heel kleine aanpassingen

denk ook dat het aan het soort gitaar ligt, als je sowieso al een omgekeerde headstock hebt (bv jackson dinky's hebben dat vaak) dan is het laagstemmen ook al veel makkelijker omdat je bovenstesnaar verder gespannen is


toch is B niet superlos op mn gitaar met 009, maar ik wil sowieso dikkere snaren

even over fretbuzz op mn andere gitaar had ik er superveel last van als ik laag stemde heb daar de action dus hoger gezet, maar wat kan ik eraan doen zodat mn aktie weer lager kan en toch geen fretbuzz krijg

ik vind een lagere aktie toch fijner nml

danny a thousand
21 februari 2007, 16:52
Mijn stemming:

C-G-C-F-A-D

0.52 tot 0.11 snaren, maar ik ga toch voor nog dikkere.
Maar ik speel al jaren zo, gaat prima!

Dark0z
22 februari 2007, 22:00
helaas... geluid begint te vervormen :) dat wordt dikkere snaren kopen waarschijnlijk. Wat raden jullie aan ? En zijn er ook dikkere snaren die dan ook weer naar e a d g b gestemd kan worden en dus knap speelbaar zijn op 1,5 toon lager ?

Duff
22 februari 2007, 22:18
Ik speel zelf nu in Drop D (DADGBe) met 0.013-0.056, dat waren de dikste snaren die de feedback had en het gaat prima. Alleen 1 ding, je als gaat iets holler staan naarmate je hoger stemt omdat de dikkere snaren een hogere spanning nodig hebben om dezelfde toon te bereiken als dunnere snaren.

FruscianteFan
22 februari 2007, 22:54
Toen ik ooit met (D'addario) 013-056 in C# stemde was dat perfect... maar wel heel zwaar om in E mee te spelen!

Ik denk dat een setje 012 heel goed te doen is in zowel C# als in E. Maar pin me er niet op vast.

Duff
22 februari 2007, 23:12
Toen ik ooit met (D'addario) 013-056 in C# stemde was dat perfect... maar wel heel zwaar om in E mee te spelen!

Ik denk dat een setje 012 heel goed te doen is in zowel C# als in E. Maar pin me er niet op vast.

van dat 013-056 zwaar spelen in E verschilt per persoon, sommige gitaristen hebben meer kracht in hun handen dan anderen maar bends zullen meer kracht vereisen dan met 010 of 009

FruscianteFan
22 februari 2007, 23:29
van dat 013-056 zwaar spelen in E verschilt per persoon, sommige gitaristen hebben meer kracht in hun handen dan anderen maar bends zullen meer kracht vereisen dan met 010 of 009Het ligt eraan: de hals van mijn Jackson geeft best mee, dus in mijn geval ging de actie behoorlijk omhoog als ik hem naar E stemde. Dit was wel te verhelpen, maar om nou elke dag twee keer aan die halspen te draaien is ook weet zowat ;)

DaveItUp
22 februari 2007, 23:51
Ik deed op een gegeven moment 0.14 in A, maar 0.13 was beter. Voor C# zou ik t op 0.12 houden.

Squier4ever
22 februari 2007, 23:58
Ik stem 1 van mijn gitaren op C, en af en toe naar B. Ik gebruik .009 d'addario's en het klinkt gewoon strak. Wel intoneer ik het opnieuw maar dat is zo gebeurt (heb een kahler flyer bridge) heb niks verder aan de topkam gedaan dus misschien zou ik dat nog kunnen doen

wat raden jullie dan voor aanpassingen verder aan en waar kan ik daar info over vinden?

gast, ik vind 0.09 in E al los klinken, daarbij als ik dan bijv. de E-snaar ga benden dan duw ik em over de andere E-snaar heen. hoe erg wordt dat dan wel niet in C?

Yapser
23 februari 2007, 23:41
Hmm, ik speel EB's Not Even Slinkies (vage diktes) en die zijn in C en B gewoon goed. Speelt niet extreem zwaar, niet heel licht..

vulvasonic
23 februari 2007, 23:46
Ik begrijp het allemaal niet zo. Ik heb een standaard setje .011 op m'n gitaren liggen. Op zich niet zo heel dun dus. Maar als ik de gitaar in een open G-stemming zet (D-G-D-G-B-D), dus slechts drie snaren een hele toon omlaag, dan lijkt het al alsof ik op elastiekjes sta te harken. En geloof me, ik ben geen sterke kerel met kolenschoppen als handen.


Maar goed, ieder z'n ding. :)

Arts
24 februari 2007, 00:40
ik zelf wil ook veel in c stemming gaan spelen...
alleen.. keb maar 1 gitaar ( epiphone les paul)
alleen lijkt net of ik op veters aan het spelen ben..
Dikke snaren wil ik niet kopen want das volgens mij ook weer niet optimaal voor de gewone E stemming..

Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken..???